Hop til indhold

Det som står på opdrætterens hjemmeside...


Bankov
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om og opfattelse af nedenstående tekst, hvis I ser den på en opdrætters hjemmeside:

 

"Vores hunde bliver HD-fotograferet og undersøgt for Patellaluxation, før de går i avl"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om og opfattelse af nedenstående tekst, hvis I ser den på en opdrætters hjemmeside:

 

"Vores hunde bliver HD-fotograferet og undersøgt for Patellaluxation, før de går i avl"

 

Kan det opfattes på flere måder :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om og opfattelse af nedenstående tekst, hvis I ser den på en opdrætters hjemmeside:

 

"Vores hunde bliver HD-fotograferet og undersøgt for Patellaluxation, før de går i avl"

 

- hvorefter vi ignorerer resultaterne og avler på det hele.

Tænker jeg :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om og opfattelse af nedenstående tekst, hvis I ser den på en opdrætters hjemmeside:

 

"Vores hunde bliver HD-fotograferet og undersøgt for Patellaluxation, før de går i avl"

 

 

Min logiske del af mig, siger at de selvfølgelig ikke går i avl hvis de er syge.

 

Men min homoristiske del griner lidt af formuleringen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se begge sider af sagen - så for mig ville det afhænge af hvordan resten af hjemmesiden var og hvilket indtryk jeg fik af stedet....

 

For ja, fint at de er testet, men hvis hundene testes positive/ med dårlige knæ/albuer/hofter og alligevel bruges i avl så kan det jo være det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens se begge sider af sagen - så for mig ville det afhænge af hvordan resten af hjemmesiden var og hvilket indtryk jeg fik af stedet....

 

For ja, fint at de er testet, men hvis hundene testes positive/ med dårlige knæ/albuer/hofter og alligevel bruges i avl så kan det jo være det samme.

 

Ikke nødvendigvis, det afhænger fuldkommen af omstændighederne, af kombinationerne, af tavlerne, af racen osv.

At vide noget vil altid være at foretrække fremfor ingenting at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke nødvendigvis, det afhænger fuldkommen af omstændighederne, af kombinationerne, af tavlerne, af racen osv.

At vide noget vil altid være at foretrække fremfor ingenting at vide.

 

Og som sædvanlig har du ret....:oops: Men det afhænger i min verden helt afgørende af, hvem der står bag hjemmesiden........

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, selve sætningen kan jo ikke misforstås - men den siger intet om hvordan de vægter resultaterne af undersøgelserne. Så i min verden er det logisk at stille spørgsmål om hvad deres krav er til hofter og albuer - avler de kun på a og 0, og hvilke overvejelser gør de sig hvis de fx avler på en b-hofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om og opfattelse af nedenstående tekst, hvis I ser den på en opdrætters hjemmeside:

 

"Vores hunde bliver HD-fotograferet og undersøgt for Patellaluxation, før de går i avl"

Jeg tænker det var dejligt, så kan jeg kontrollere hvad status er:) hvad tænker du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser altså ikke noget umiddelbart betænkeligt i formuleringen, for mig at se er det altid relevant at blive oplyst om målet for, og tankerne bag en given kombination.

Når HD er en så usikker faktor at læne sig op af, så ville jeg finde det mere betænkeligt at der havde stået "vi bruger KUN hunde med a hofter", eftersom det (med forbehold for en håndfuld racer) vil være et alt for snævert grundlag for et velovervejet opdræt.

 

Som opdrætter kan man ikke garantere at man aldrig vil komme i en situation i fremtiden hvor man vælger en kompromisløsning, og man skal derfor være forsigtig med hvordan man formulerer sig, og hvad man lover på noget så overfladisk som en hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener heller ikke, at der nødvendigvis er noget mistænkeligt eller forkert i formuleringen. Jeg tror selv, at rigtig mange "almindelige" hvalpekøbere vil tolke det som et tegn på sund avl.

Men som flere af jer skriver, så betyder det ikke nødvendigvis andet end at status er kendt, men at opdrætteren alligevel vil avle på hunde med f.eks. stærk HD.

 

Jeg har set sætningen i forskellige lignende varianter hos forskellige opdrættere - både hos dem som jeg VED kun bruger frie hunde i avlen, og hos dem som uden nærmere omtanke bruger D og E-hofter. Det kan man så diskutere om er ok eller ej (jeg synes det ikke)

Men måske ville det være mere fair overfor "uerfarne" hvalpekøbere, at bruge en mere uddybende/forklarende formulering, hvis man har holdningen at det er ok at avle på f.eks. stærk HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da ikke der er noget mistænkeligt i det. Hundene undersøges før avl, så er det da mit ansvar at tjekke (hundeweb) om det er en kombination jeg ønsker en hvalp efter.

 

Det tror jeg bare ikke at ret mange andre gør - slet ikke hvis de opfatter sætningen som tegn på sund avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, selve sætningen kan jo ikke misforstås - men den siger intet om hvordan de vægter resultaterne af undersøgelserne. Så i min verden er det logisk at stille spørgsmål om hvad deres krav er til hofter og albuer - avler de kun på a og 0, og hvilke overvejelser gør de sig hvis de fx avler på en b-hofte.

 

Det ville være dejligt hvis alle tænkte som du :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes egentligt, at det er udmærket at skrive sådan, idet folk så oplyses om, at disse sygdomme kan ligge til racen, og så kan spørge ind til brug af disse resultater.

Jeg har mødt uendelig mange hvalpekiggere og købere, der ikke havde læst på lektien om racerelaterede sygdomme, inden de tog ud og kiggede eller ringede for at aftale besøg. De havde så læst om racen i almindelighed, men hvis der havde stået noget vedr. f.eks HD , så havde det ikke fænget dem.

Og har fået spørgsmålet, jamen er det ikke kun schæfere, der kan få HD ???.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis er det det. Men det er også tilladt for sælgere at forklare sig klart og tydeligt om deres produkt - i dette tilfælde hvalpe.

Jeg syntes helt ærligt at det er for meget! Hvad er grænsen for hvad opdrætter skal oplyse på hjemmesiden? Hvad er der galt med at lade folk bruge hovedet? Det gælder her og ved køb af loppemidel, eller fx mikroovn, i USA skal der stå på mikroovnen at man ikke må tørre hunde i den, skal det også stå herhjemme syntes du? Hvad med snoren til hunden, den kan børn jo blive kvalt i hvis de snor den rundt om halsen, skal det også stå? Eller hvalpen den kan sluge sten og blive dyr at helbrede, skal opdrætteren skrive det på hjemmesiden, min Pjevs gør meget i det der med sten, det oplyste opdrætter mig ikke om, måske jeg kan sagsøge dem? :) helt ærligt, slap nu af og brug hovedet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes helt ærligt at det er for meget! Hvad er grænsen for hvad opdrætter skal oplyse på hjemmesiden? Hvad er der galt med at lade folk bruge hovedet? Det gælder her og ved køb af loppemidel, eller fx mikroovn, i USA skal der stå på mikroovnen at man ikke må tørre hunde i den, skal det også stå herhjemme syntes du? Hvad med snoren til hunden, den kan børn jo blive kvalt i hvis de snor den rundt om halsen, skal det også stå? Eller hvalpen den kan sluge sten og blive dyr at helbrede, skal opdrætteren skrive det på hjemmesiden, min Pjevs gør meget i det der med sten, det oplyste opdrætter mig ikke om, måske jeg kan sagsøge dem? :) helt ærligt, slap nu af og brug hovedet;)

 

Nu stoppper du med de slet skjulte antydninger om at jeg er dum og ikke bruger hovedet!

Hvordan hulen skal en hvalpekøber kunne vurdere en opdrætterens syn på sundhed, hvis opdrætteren ikke skriver om det på sin hjemmeside? Jeg siger jo ikke (se indlæg længere oppe), at det som sådan er forkert at skrive sådan, men at det ville være bedre hvis man skrev det mere uddybende for netop at undgå at misforstå, som jeg tror at mange gør. Jeg skriver jo ikke, at noget SKAL skrive noget - blot at det kunne være mere formålstjenesteligt at skrive det tydligere.

 

Ja, ja, jeg ved da godt, at man bare kan spørge hvis man vil vide noget, men man kan jo også oplyse hvis der er noget som man gerne vil fortælle, f.eks. om sin holdning til sund avl.

 

De eksempler du giver, kan jeg ikke se har meget med sund avl at gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at internettet er et særdeles godt værktøj til rigtig mange ting, men lige når det drejer sig om hvalpekøb,... så mener jeg klart at telefonen er bedre.

 

 

.... bare lige en sidebemærkning. :genert:

 

Selvfølgelig :-)

 

Men som mange opdrættere har jo hjemmesider - og deres intention med det er vel bl.a. at "reklamere" med deres opdræt. Det gøres ofte med billeder, om os-sider osv.

 

Og mange hvalpekøbere tror jeg også bruger disse sider til en slags grovsortering - og så kan det jo være godt hvis siden rent faktisk giver et nogenlunde rigtig indtryk af opdrætteren - også som opdrætteren selv ønsker at fremstå.

 

Jeg havde håbet på en interessant debat omkring hvad og hvordan opdrættere skriver, og om hvordan hvalpekøbere opfatter dette. Men det er indtil nu desværre ikke rigtig lykkedes.

 

Men jeg vil da gerne prøve igen: Hvad (og hvordan) synes du som opdrætter er godt at fortælle på din hjemmeside, og hvad synes du som køber at det er rart at kunne læse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes helt ærligt at det er for meget! Hvad er grænsen for hvad opdrætter skal oplyse på hjemmesiden? Hvad er der galt med at lade folk bruge hovedet? Det gælder her og ved køb af loppemidel, eller fx mikroovn, i USA skal der stå på mikroovnen at man ikke må tørre hunde i den, skal det også stå herhjemme syntes du? Hvad med snoren til hunden, den kan børn jo blive kvalt i hvis de snor den rundt om halsen, skal det også stå? Eller hvalpen den kan sluge sten og blive dyr at helbrede, skal opdrætteren skrive det på hjemmesiden, min Pjevs gør meget i det der med sten, det oplyste opdrætter mig ikke om, måske jeg kan sagsøge dem? :) helt ærligt, slap nu af og brug hovedet;)

 

Jeg synes det er forfriskende dejligt at møde mennesker som dig, der kan tænke selv, og tror at andre også kan det.

Men faktum er at man aldrig nogensinde skal undervurdere folks dumhed. Den gennemsnitlige hundekøber vil tage citatet fra startindlægget som en guldrandet statsgaranti for at her sælges kun sunde hvalpe.

 

Jeg har researchet dette emne ganske grundigt i de sidste par år, jvf. bogen der aldrig blev til noget, så jeg bilder mig ind at jeg ved hvad jeg taler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...