Hop til indhold

En "rolig" familiehund


Gæst kleo
 Share

Recommended Posts

En anden tråd herinde får mig til at tænke på hvordan det kan være at nogle racer får påhæftet en "opførsel" i dette tilfælde som at labradoren er en rolig familiehund;) i mine ører lyder det helt forkert, en labrador er jo en jagthund og bør i mine øjne ikke sælges som en "rolig" familiehund, racen er uden tvivl en god familiehund men da ikke rolig;) glad og aktiv er nok mere det der bør kendetegne racen, at nogle eksemplarer så bliver tykke og dvaske af intet at lave er i mine øjne sørgeligt;( hvad siger i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde bliver jo tit som man gør dem. Altså, en lab der bliver lært at være rolig, er rolig. Og dog! For der er nok en grund til at der er så mange labber/lab blandinger der omplaceres. På et hvilket som helst internat, er ca. 1/3 af hundene labber, og de beskrives næsten altid som "aktiv, glad og kan være lidt voldsom".

 

Imo er labben tæt på at være den perfekte hund. Den kan tilpasse sig stort set alt, er lærenem og lærevillig og så har den generelt et fantastisk sind. Jeg får så aldrig en lab, men det er der andre grunde til:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok an på hvad man ligger i ordet rolig, de lab, og de goldens jeg kender er rolige i deres sammenværd med mennesker, man akn godt piske en stemning op sammen med dem, men ellers er de rolige i væremåde når man sidder og nusser dem f.eks er i hus med dem.

 

Sammenlignet med de par schæfere jeg kender inkl et par borderterrier så er dette ikke betegnelsen af rolig, det er mere undtagelsen end reglen at alle 4 poter rører jorden når de hilser, og nus og klap og kæl foregår under en masse moslen fordi man af natur slet ikke kan styre sin glæde.

 

ingen regler uden undtagelser inden for alle racer, men det er min forståelse at ordet "rolig hund"

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok an på hvad man ligger i ordet rolig, de lab, og de goldens jeg kender er rolige i deres sammenværd med mennesker, man akn godt piske en stemning op sammen med dem, men ellers er de rolige i væremåde når man sidder og nusser dem f.eks er i hus med dem.

 

Sammenlignet med de par schæfere jeg kender inkl et par borderterrier så er dette ikke betegnelsen af rolig, det er mere undtagelsen end reglen at alle 4 poter rører jorden når de hilser, og nus og klap og kæl foregår under en masse moslen fordi man af natur slet ikke kan styre sin glæde.

 

ingen regler uden undtagelser inden for alle racer, men det er min forståelse at ordet "rolig hund"

 

Min golden må være undtagelsen, hun rører bestemt ikke jorden når man hilser :lol:

 

Men jeg er enig med dig i, at det afhænger af hvordan man definerer ordet "rolig". "Rolig" kan for mig være mange ting, f.eks. blid, doven, velopdragen eller tålmodig. Så jeg kan jo godt ønske mig en rolig lab, uden at mene at den skal være doven eller lad.

 

Jeg tror det er meget individuelt hvad folk leder efter, når de gerne vil have en rolig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, labben er en aktiv jagthund, men den er jo skabt til at vente! Vent på signal fra jæger til at hente skudt vildt. Nok derfor at mange labber blot bliver afventende / passive hvis der ikke rigtigt sker noget i deres hverdag. Hvorimod andre racer reagerer udad og splitter verden ad...

 

En vel-stimuleret lab er vel noget nær den perfekte hund til det samfund vi lever i idag. Mildt sind, samarbejdende race, som regel ingen hund/hund aggression eller vogter-gen og som sagt, skabt til at vente i ro når der ikke sker noget. Ikke dermed sagt at en ung labrador ikke er fuld fart fremad når der sker noget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja og nogle gange møder man så de labs der har tilbragt et helt liv med at vente ;( medens de i snor bliver luftet rundt om blokken morgen og aften og en tur i skoven søndag i godt vejr;( jeg bliver trist til mode af at se dem og fatter ikke hvordan man kan anbefale en aktiv jagtracer til børnefamilier som ønsker sig en rolig hund;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender faktisk kun jægere med labber:mrgreen:

Hvor vi bor dominerer selskabs racerne. Så er der en (misforstået) Husky, en udstillings samojede og en veltrænet udstillings Golden. Samojeden er nok den der har det absolut sværest.

 

Men jo. En labbe er en populær familehund, men det er nok det milde sind der gør det. Syntes ofte folk ikke bliver informeret godt nok, eller dropper tilbudene fra dyrlægen, om en snak om hund inden man køber.

Link til indlæg
Del på andre sites

En vel-stimuleret lab er vel noget nær den perfekte hund til det samfund vi lever i idag. Mildt sind, samarbejdende race, som regel ingen hund/hund aggression eller vogter-gen og som sagt, skabt til at vente i ro når der ikke sker noget. Ikke dermed sagt at en ung labrador ikke er fuld fart fremad når der sker noget....

 

Og lige præcis det er grunden til, at det er den perfekte race for mig.

 

Maggie er i den grad en fuld-fart-fremad hund,men som hun bliver mere og mere voksen falder roen også over hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Tja og nogle gange møder man så de labs der har tilbragt et helt liv med at vente ;( medens de i snor bliver luftet rundt om blokken morgen og aften og en tur i skoven søndag i godt vejr;( jeg bliver trist til mode af at se dem og fatter ikke hvordan man kan anbefale en aktiv jagtracer til børnefamilier som ønsker sig en rolig hund;(

Helt enig, har selv en her på vejen som bare lunter afsted bag sin ejer - gider intet - er bare så træt, har ingen livsglæde eller gnist i øjet. DET HAR MINE, de bliver ikke på jorden når der kommer nogle der vil snakke, hele kroppen dirrer og vil bare have klap og nus det er korrekt. Men mine er aktive labber, de lever dog også et aktivt liv. :-) Jeg elsker stort set alle racer men labradoren har en meget stor plads i mit hjerte, hvorfor ved jeg ikke men fra lille pige af har jeg ønsket mig en lab, der måtte så gå en 30 år fik den drøm gik i opfyldelse, pga økonomi og plads... men har nu to aldrig fortrudt ;-)

Og de skal arbejde skal de - det elsker det, bare se det smil om munden og de øjne der lyser når de får lov at arbejde - det er da livet ;-) og ingen af dem har været rolige, har fået kam til mit hår med den lille her - en aktiv lille dreng der vil frem i livet og ikke lader sig stoppe. Ham arbejder jeg meget med - men de kan lære at være rolige - gå i sit hjørne og ligge og vente, men så ved han også der venter noget spændende bagefter :-) og det gør der !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det er væsentligt hvad der menes med 'rolig'. Er det en hund som er rolig indendørs, udendørs, overfor andre hunde, når der kommer gæster, som ikke larmer meget ? For så passer labradoren vist kun på én af dem.

 

En labrador i mine øjne er en god førstegangshund til familien der ønsker en aktiv race! Ellers kan jeg finde mange andre racer som ville passe bedre, hvis ønsket er en rolig hund.

 

 

Jeg synes labradoren er en skøn race, desværre synes jeg oftere man møder dvaske og dovne labradors der ligner de har ventet et helt liv på at der sker noget, og når dét så sker, har overvægten indhentet dem, og de har ikke længere fysikken/energien til at rende rundt og være glade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever altså også hunderacer som f.eks. schæfer som rolig... hvis den bruges korrekt.

 

Mødte en kvinde med en schæfer, som var meget rolig. Hun fortalte så, at den var ret træt. Den kom nemlig med på hendes job hver dag, hvor den løb ved siden af cyklen og de spiste morgenmad i en park (hvor den så også snuste rundt osv.). Så var den sammen med hende på kontoret hele dagen og fulgte hende rundt, når hun gik til andre afdelinger eller når hun gav en forelæsning. Eller hvis hun skulle i byen et andet sted og ordne noget.

Og så cykle i parken igen til frokost. På vej hjem cyklede de altid til stranden.

De trænede også osv.

 

 

Jeg har også en ret rolig hund. Det er ikke fordi, at hvis han begynder at blive rastløs, så sørger jeg for at der sker noget. Og vi træner hver dag og jeg tager ham ofte på spændende ture, INDEN han når at blive rastløs.

 

Så det der med en rolig hund, er mest noget ejeren påvirker, tror jeg.

 

 

Bortset fra en del engelske bulldogs. De er mega dovne. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg havde nu ikke lige tænkt rolig som i rolig efter at hunden er aktiveret korrekt ;) det er ikke det billede jeg får når folk ønsker sig en rolig familiehund:) jeg tænker 2 ture rundt om blokken og skovtur søndag i godt vejr;) hvis familien har have sløjfes de 2 ture ofte og erstattes af leg med børnene i haven;)

alle hunderacer er rolige når de aktiveres korrekt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med dig, TS.

Med tiden tror jeg langt størstedelen af labber bliver 'rolige familiehunde', som du selv siger, bliver gået med 2x10 min. dagligt samt en lille tur i skoven om søndagen, hvis vejret er godt. Det samme er i dén grad ved at ske ved Golden's.

 

Jeg synes det er trist :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg er helt enig med dig, TS.

Med tiden tror jeg langt størstedelen af labber bliver 'rolige familiehunde', som du selv siger, bliver gået med 2x10 min. dagligt samt en lille tur i skoven om søndagen, hvis vejret er godt. Det samme er i dén grad ved at ske ved Golden's.

 

Jeg synes det er trist :???:

 

Det er bare så trist!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hvis det udvikler sig sådan, det håber jeg virkelig ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det udvikler sig jo netop sådan, m mindre man stopper at anbefale lab og golden som rolige nemme familiehunde:)

Uden samtidig at fortælle, hvad det kræver af arbejde at give dem et meningsfyldt liv.

 

Men findes der en race, der kan trives som "rolig nem familiehund"? Jeg kan ikke komme på en race, som ikke kræver arbejde/træning/aktivering.

 

Synes mere det er konceptet "rolig familiehund" der er misforstået, og gider man ikke lægge arbejde i det, burde man måske ikke have hund - uanset race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min race har osse ry for at være "sådan en rar og rolig en". Folk ringer og vil ha' hvalp med den grund, at det bare er sådan nogle søde hunde der elsker at dovne i sofaen og ikke kræver ret meget motion ift. deres størrelse. Suk, jeg orker det nærmest ikke og jeg er totalt overfølsom over for behovet for at dæmpe og holde nede, i stedet for at benytte de egenskaber hundene nu har til noget konstruktivt. Generelt ville det nok være en fordel hvis ALLE blev opdraget til at forstå, at ingen hunde fødes rolige, og at de alle sammen bruger et par år (mindst) på at blive voksne og i den forbindelse blive som racen beskrives i dens standard.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid fået at vide at en labbe er en rigtig familie hund - indtil jeg selv fik hund og befærdede mig på hundelegepladser, træf osv og der fik jeg straks et andet syn på labberne. Det var altid dem der legede/jagede voldsomst, var med udfarende og sværeste for ejerne at kontrollere ( dog havde dem som gik på jagt med dem pænt styr på deres labbere, hvor imod familierne havde svært ved at styre dem)

 

Så for mig er en labbe ikke længere en familie hund :) men derimod en der skal trænes, trænes og bruges på andet end klappe-nusse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er en glidebane - helt enig.

 

Jeg har været hos en familie, der havde en lab, og da jeg fortalte dem, at det var en jagthund udbrød manden

 

"Jamen vi har fået at vide, at det er en familiehund!!!"

 

De var rystede over hundens behov og han skiftede til sidst hjem, da han stak af og generelt var en pestilens i dagligdagen - i denne familie. I hans nye familie er han en "rolig familiehund".....

 

Jeg ser også en anden trist tendens for tiden - jeg har flere og flere førstegangsejere i behandling med border collier, som de slet slet ikke kan håndtere. Ofte laver de for meget og stresser hundene.

 

Jeg undrer mig over hvem der sælger disse hunde til disse familier - ja de er aktive familier, men at eje en border collie kræver lidt mere. De afkoder ejeren lynhurtigt, hyrder (måske) og frustreres let, hvis de ikke forstås - og så kan de overstimuleres, fordi de altid gerne vil være med. så at man gider gå 4 timer om dagen plus træne med en border collie gør ikke en til et godt match per automatik i mine øjne. Opdrættede jeg bordere ville jeg virkelig trække i bremsen i forhold til denne udvikling, før det giver racen et skidt ry og koster liv - nogle af de hunde jeg kommer hos er så stressede, at de bider - og det er jo ikke just en adfærd jeg normalt ser hos borderen, hvor netop bidet faktisk er selekteret væk i hyrdeadfærden (eller næsten er ;) I ved, hvad jeg mener) men naturligvis kan alle hunde bide, og når en så lynhurtig hund springer op og snapper en forbipasserende på gaden, så kræver det enorme ressourcer hos ejeren at rette op på problematikken - noget som de ejere desværre ikke altid formår fordi de faktisk slet ikke skulle have haft en border collie for en start - mener jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er en glidebane - helt enig.

 

Jeg har været hos en familie, der havde en lab, og da jeg fortalte dem, at det var en jagthund udbrød manden

 

"Jamen vi har fået at vide, at det er en familiehund!!!"

 

De var rystede over hundens behov og han skiftede til sidst hjem, da han stak af og generelt var en pestilens i dagligdagen - i denne familie. I hans nye familie er han en "rolig familiehund".....

 

Jeg ser også en anden trist tendens for tiden - jeg har flere og flere førstegangsejere i behandling med border collier, som de slet slet ikke kan håndtere. Ofte laver de for meget og stresser hundene.

 

Jeg undrer mig over hvem der sælger disse hunde til disse familier - ja de er aktive familier, men at eje en border collie kræver lidt mere. De afkoder ejeren lynhurtigt, hyrder (måske) og frustreres let, hvis de ikke forstås - og så kan de overstimuleres, fordi de altid gerne vil være med. så at man gider gå 4 timer om dagen plus træne med en border collie gør ikke en til et godt match per automatik i mine øjne. Opdrættede jeg bordere ville jeg virkelig trække i bremsen i forhold til denne udvikling, før det giver racen et skidt ry og koster liv - nogle af de hunde jeg kommer hos er så stressede, at de bider - og det er jo ikke just en adfærd jeg normalt ser hos borderen, hvor netop bidet faktisk er selekteret væk i hyrdeadfærden (eller næsten er ;) I ved, hvad jeg mener) men naturligvis kan alle hunde bide, og når en så lynhurtig hund springer op og snapper en forbipasserende på gaden, så kræver det enorme ressourcer hos ejeren at rette op på problematikken - noget som de ejere desværre ikke altid formår fordi de faktisk slet ikke skulle have haft en border collie for en start - mener jeg.

 

Det med overstimulering af Border collie, har vel noget at gøre med, at man får tudet ørerne fulde med at Border collier ikke er for almindelige hundeejere og at de skal aktiveres og stimuleres fra morgen til aften, ellers bliver de frustrerede og render på væggene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

En udstilling Golden eller en mastiff ville være mine bud på en rolig familie hund

 

Border C kan sagtens være en første gangs hund i mine øjne, og jeg ser ingen stigende tendens til adfærdsproblemer med dem, problemet var der også i 97 da jeg startede. Border der jagtede biler, skygger og usynlige fugle. Og jeg har igennem tiderne huset en del af disse, men jeg har huset lige så mange labber med abnorm social adfærd. Der skulle bare følge en god instruktionsbog med til hver hunderace.

 

Pt er der dog en overproduktion af ft. springer, de sælges med bog til 3.500 i dba og gog. Så de kommer nok også om et 1/2 års tid. Det er 6 år siden der har været så mange til salg af dem, og for 4 år siden var det ft cockeren, hvor der pludselig et år blev lavet 300 mod vanlige 150. Og en ft. er desværre ikke designet til at vente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender faktisk kun jægere med labber:mrgreen:

Hvor vi bor dominerer selskabs racerne. Så er der en (misforstået) Husky, en udstillings samojede og en veltrænet udstillings Golden. Samojeden er nok den der har det absolut sværest.

 

Men jo. En labbe er en populær familehund, men det er nok det milde sind der gør det. Syntes ofte folk ikke bliver informeret godt nok, eller dropper tilbudene fra dyrlægen, om en snak om hund inden man køber.

 

Dyrlægen? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...