Gæst Tristan Skrevet Juli 26, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2013 Hej med jer. min mand og jeg er kommet ind i en ny verden! Vi har fået hund, en coton de tulear og han har vundet vores hjerte :hjerte: Tristian ( vores hund på nu 7 mdr ) elsker selskab, han er ikke meget for at være alene, og vores kat er ved at være godt træt af at have en hund på ryggen Vi har derfor talt med vores dyrlæge som siger at skal vi have en hund mere er det nu- eller næste sommer. vi har talt meget om det, og syntes at 1 år er lang tid. Vi vil rigtig gerne have en tæve- og muligheden for unger, men vi ønsker ikke unger 2 gange om året (hver løbetid) så nogle råd til hvad vi kan gøre - eller er der nogle af jer andre der har en han og tæve under samme tag. mange hilsner hanne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Normalt siger man at den bedste tid at få næste hvalp på er når første hund er ca. 2 år. Det skyldes at den første på det tidspunkt vil være voksen og - forhåbentlig - rimeligt velopdragen, men stadig ung nok til at have fornøjelse af at lege med en anden hund. Er den første yngre, er der større risiko for at den knytter sig mere til den nye hund end til sine mennesker, og er mere interesseret i at "lære unoder" af den nye end i at lære gode manerer. Hvorfor jeres dyrlæge mener noget andet, skal jeg ikke kunne sige. Det andet, altså en af hvert køn sammen, er straks mere vanskeligt. Der har netop været en tråd fremme her på forum, hvor en hundeejer har haft en uønsket parring, og det er noget, der er sket for mange af os, der har begge køn. Den eneste helt sikre metode er at neutralisere en eller begge hunde. Jeg har selv en steriliseret tæve og en intakt han. Jeg skal aldrig have to intakte hunde af hver sit køn igen. De ødelægger døre, holder familien vågen natten lang og er i det hele taget uudholdelige i de ca. 10 dage to gange årligt hvor tæven er højløbsk. Man skal have dem under konstant opsyn med dobbelt lukkede døre, og tit sker der alligevel uheld, simpelthen fordi vi mennesker undervurderer hvad hundene er i stand til. Jeg ønsker held og lykke med projektet, men nu er I advaret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tristan Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Nej, vi vil selv gerne have en hund mere. Dyrlægen råder os til at det skal være nu eller om 1 år grundet Tristan går i puberteten snart og den gerne skal komme inden, og hun tilføjede også at det var sværere at få en hvalp renlig om vinteren ( men det har nu ikke den største betydning) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Cotoner er utrolig populære for tiden, og de bliver skamavlet uden hensyn til sundhed eller temperament. Jeg kender ikke en eneste coton som er rask. Alle har enten allergi, PL eller rygproblemer. Flere af dem jeg kender har et specielt temperament som tenderer til aggressivitet. At avle på 2 tavleløse hunde, er efter min bedste overbevisning fuldstændig hul i hovedet! Specielt når det er en race med så mange problemer:( Lad nu kyndige opdrættere om at sætte hvalpe i verden! Lad dem arbejde på sundhed og temperament, i stedet for kun at lave hvalpe for pengenes skyld. Hvis hannen har tavle, bør tæven også have det, og så må i gå den slagne vej med tavle-opdræt. Men ingen siger jo at jeres hunde passer sammen....?! Når så det er sagt, er det meget tidligt at få en hund nr. 2. Tristan er end ikke kønsmoden, og han vil ikke kunne bidrage med noget som helst til den nye hund. Lad ham få et år mere, lad ham blive lidt mere voksen og fornuftig. Til spørgsmålet om løbetider. Det kommer jo an på hvordan hannen reagerer, men kan de ikke skilles ad under samme tag (de må ALDRIG være alene under løbetiden), må en af dem jo i pasning uden for huset. Eller man kunne vælge at neutralisere en eller begge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
soegaard Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Angående renligheden, så tror jeg nu egentlig bare at det er hårdere for hvalpens mennesker, for man SKAL ud selvom man normalt ikke ville være det så meget... Hilsen hende der renlighedstrænede fra midt pktober OG fra anden sal:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tristan Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Anne: vær sød at tal ( skriv pænt ) mit første indlæg herinde og du skriver som om vi vil avle løs på tavleløse hunde som fejler en masse. vores hund er købt med stamtavle, gennem dansk kennelklub og vi tager vores ny liv som hundeejer meget seriøst - hvis ikke, kunne jeg jo bare lade være med at melde mig til, og skrive herinde.. Men måske jeg også skal lade være med det, med så grim en tone. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Velkommen til Det er jo tit sådan, at får man en hund, så får man lyst til flere. Jeg har selv haft to hunde med samme aldersforskel, som det du beskriver. Det er gået rigtig fint, og vi har ikke haft nogle nævneværdige problemer. Altså, der har da været gang i leg og pjat i rigelige mængder, men hundene har ikke haft konflikter. I forhold til han og tæve sammen, er det ikke alle hunde, der er lige slemme unde løbetid - men der er ingen garantier. Jeg havde opdrætter i baghånden, så tæven evt. kunne komme på ferie der, mens den var højløbsk (ca 7-10 dage hver løbetid). Det har dog ikke været nødvendigt, og vi har kunne "styre" hundene ved hjælp at børnegitter og kravlegård. Bare min erfaring, men ikke alle hunde er ens... Hvad med at besøge nogle opdrættere, som kender racen og få en snak med dem om anskaffelse af ny hvalp? Hvad siger den opdrætter I har hannen fra? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Jeg kan ikke forstå at jeres dyrlæge råder til at i får ny hvalp nu, hvor han stadig er så ung? Det giver jo nærmest dobbeltarbejde. Vent til han er ældre, og han kan bidrage til hvlapens opdragelse. Eller køb evt en ældre tæve? I kan jo også spørge jeres opdrætter til råds. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Jeg tror umiddelbart jeg ville råde til at i køber endnu en hanhund, men jeg vil også helst have minimum 2 år mellem hundene;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 At have flere hunde løser ikke altid alenehjemmeproblemer. Jeg har både unge og ældre hunde og selv de gamle, ældste er 13 år, kan larme , så naboeroen går fløjten, når jeg forlader huset.. Og jeg har jobbet fra jeg fik hende, til for lidt over 5 år siden. Jeg er så også uenig med jeres Dr.Dyr. At have hvalp sammen med en evt. pupertetshanhund , der hverken gider høre eller lystrer bidrager ikke til at få indkørt hvalpen til at blive en nem hund. For I kan ikke vide , hvordan jeres nuværende vil udvikle sig til 2 års alderen. Han står på skellet , hvor desværre mange hanhunde er meget billigt til salg,fordi folk ikke kan genkende deres blide søde hvalp. Jeg er på nr 17 hund og har aldrig turet have hunde med så lille aldersforskel. Det skal lige siges, at jeg har flere af gangen og ikke skrotter dem. Mht evt avl er det slet ikke til at vide endnu , om den nuværende er en der kan bidrage til at gøre sin race bedre, sundere eller mere harmonisk. Bare et forkert bid, tandsæt, vil være uegnet til avl. Det er ikke kun stambogsanerne der afgør, om hunden er egnet, meget uønsket kan dukke op. Jeg ville i jeres sted få en vurdering af jeres , når han er udvokset, evt på udstilling og så derfra se om der findes en måske egnet tævehvalp, der fra forældrene har det, jeres måtte mangle. Den 100 % perfekte racehund findes nemlig ikke(exteriørmæssig). Men den perfekte familiehund er lettere at få. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Jeg glemte lige det med hund af hvert køn. Det kan være let, hvis tæverne ikke vil parres og hanhundene ikke er særlig virile. Og et helvede, hvis bare den ene er på dupperne . At tro, det kun er en uger er svært at vide. Nogle tæver kan blive drægtige på 5 dagen for 1 ste blødningsdag, andre har ægløsning omkring 20 dagen. De vil hyle, skrige , ikke spise , være totalt ureagerlige, æde dørkarme og andet for at komme hinanden nær. Kender flere hvor den ene ægtefælle tager på camping eller i sommerhus i de 3 uger, for at hundene ikke stresser så voldsomt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Jeg håber du har misforstået din dyrlæge, for at anbefale at få endnu en hvalp nu, med en teenager / snart teenager i huset, det synes jeg ærligt talt er et rigtigt dårligt råd. Faktisk kunne det meget nemt være opskriften på en mindre katastrofe... Hvis Tristan ikke kan være alene vil det næppe hjælpe at føje en hvalp til ligningen. Du vil formodentligt stå med 2 hunde der ikke kan være alene, efter meget kort tid. De små kopierer de store. Sammensætningen af køn er altid sjov. Der er fordele og ulemper ved alt. En han og en tæve sammen får som regel gnidningsfrit, men man skal være opmækrsom på det helvede man kommer til at udsætte sig selv for 2 gange om året når det er løbetid. To af samme køn, er hvad de fleste vælger. Men man bør absolut gøre sig selv den tjeneste at afvente at hund nr 1 er voksen - også inde i hovedet - før nummer to ankommer. På den måde har man både naturligt hieraki pga alder samt en uvurderlig hjælp i opdragelsen af hvalpen, af en voksen fornuftig hund, som har lagt hvalpeunoderne bag sig og som kender familiens rutiner og regler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Anne: vær sød at tal ( skriv pænt ) mit første indlæg herinde og du skriver som om vi vil avle løs på tavleløse hunde som fejler en masse. vores hund er købt med stamtavle, gennem dansk kennelklub og vi tager vores ny liv som hundeejer meget seriøst - hvis ikke, kunne jeg jo bare lade være med at melde mig til, og skrive herinde.. Men måske jeg også skal lade være med det, med så grim en tone. Nu ved jeg ikke lige hvor du synes tonen er grim, men jeg kan forsikre dig om at det er skrevet helt neutralt. Hvordan du læser det, kan jeg så ikke udtale mig om. Hvis du er medlem af DKK, har du adgang til hundeweb, og derinde kan du lave en fiktiv stamtavle på eventuelle hvalpe efter Tristan og jeres måske kommende tæve. Så kan du se om linierne passer sammen, og om der er indavl. Husk også at tjekke kravene for avl af cotoner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Min erfaring med at have to hvalpe samtidig er rigtig god, og jeg har dog haft hunde i mere end 40 år. To hvalpe/unghunde har meget glæde af hinanden, hvorimod en voksen hund kan blive irriteret på en hvalp. Der kun en uge imellem mine to dværgpinschere, og de havde meget fornøjelse af hinanden, de kunne dog også tage et raskt slagsmål. Nu er der kun den ene tilbage, hun er 13 år. Mine to schæferhunde har et år imellem, og de har stadigvæk glæde af hinanden, selvom de ikke leger så meget sammen mere, det kan dog godt forekomme. Jeg har i min tid som hundejer tilstræbt at have to nogenlunde jævnaldrende, så de kunne have fornøjelse af hinanden. Hvis jeg skal have nye hunde, bliver det også to nogenlunde jævnaldrende. Så jeg vil sige til TS: Du kan roligt anskaffe dig en hund til:-D. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Så længe det er én af hvert køn, ville jeg ikke se de store problemer i at få to hunde på nogenlunde den samme alder - hundene imellem. At det kan bli' hårdt som ejer er en anden sag. Cotoner plejer at gå fint i flok, og jeg vil tro at det passer, at han vil få selskab af en hund nr. to. Hvis det var to hunde af samme køn, ville jeg til gengæld lade det gå flere år imellem. Den nemmeste og bedste løsning for at undgå uønskede parringer er selvfølgelig at lade den ene hund neutralisere. Ellers er det bare om at dele hundene i HELE løbetiden, eller at få den ene passet ude af huset. Man kan være heldig, og så er det ikke svært at holde dem adskilt, men hvis man er uheldig er det et helvede (jeg har prøvet begge dele, bl.a. med en cotontæve). Mht. hvalpe, så er det noget man skal sætte sig vældig meget ind i, før man overhoved tænker tanken... Det er rigtig som nogen skriver, at cotonerne bli'r skamavlet for tiden, da det desværre er blevet til en "moderace". Der er ikke mange blodlinjer i DK, og der er desværre kommet en del sygdomme i racen i løbet af meget få år, så man skal virkelig gøre sit hjemmearbejde ordentligt for at kunne lave det rigtige match. Udover de sædvanlige overvejelser selvfølgelig, som gælder for enhver race. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 jeg ville vente til Tristan er lidt ældre , jeg har 2 hunde nu ( og har haft det i mange år ) Tot er 4½ år ( og stadig meget hvalpet ) og Ollie på knap 7 mdr - vi bor i lejlighed og de leger MEGET sammen herhjemme , det kan godt være hårdt når man er ved at blive lagt ned af en hund der kommer farende ! men hvorfor vil I have hunde af forskelligt køn ? jeg passede engang nogle hunde hos et vennepar hvor den ene var en højløbsk tæve + 1 han + mine egne hanner - DET KUNNE HØRES - de sad i ubevogtede øjeblikke og sang serenader foran " den skønnes rum ", heldigvis boede de så naboerne ikke klagede. men hvis jeg var jer ville jeg betænke mig meget på at have 2 fertile hunde af hver sit køn ! det er meget besværligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tristan Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Mange tak for alle jeres svar :klap: Jeg kan læse at der er ligeså mange meninger som der er hunde Min mand og jeg har talt meget om det, og ligeledes talt med den kennel som lige nu har den 2 uger gamle tæve. vi går rigtig meget op i at vi forsøger at købe en hund som ikke bare bliver avlet for at blive avlet, ligesom det heller ikke er det vi har i tankerne - vi vil bare på et tidspunkt gerne prøve det, hvis det passer med vores liv og den kommende hund. Vi er derfor blevet enige om at besøge den lille hund på mandag. Og hvis alt ellers ser ud til at gå godt køber vi hende så vi får hende om ca 6 uger. Tristan vil evt blive kastreret. Vi ønsker ikke for nogle af vores hunde at de skal være delt op i rum 2 gange om året, vi får jo netop en hund mere fordi vi ønsker mere liv og leg i huset og ikke 6 ugers isolation. jeg læser pt. Et andet sted herinde at andre råder at folk med små hunde at få dem om sommeren, af hensyn til sne og at de på samme tid skal lære at gå med jakke. jeg ved godt det måske lyder underligt, men vi har altid oplevet at Tristan leger bedst med hunde af egen race. Vi har mange venner med hunde, og mødes ofte, men når han møder andre coton på gaden er det som om han leger på sin måde - mere ligeværdig, Ved ikke om i også oplever dette? mange hilsner Hanne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 jo jeg har også oplevet at mine reagerer anderledes når de er sammen med airedales - måske fordi de ligner hinanden i størrelse og temperament ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Hanne, hvis Tristan viser sig værd at avle på, og tæven ligeså, og i er villige til at give jer i kast med det, er det synd at kastrere ham. Som jeg skrev i mit første indlæg, er det bare temperament og sundhed der skal i fokus. Det er møgærgerligt at racen er så skamavlet, men hvis der avles på de gode individer, kan det være at de syge individer på et tidspunkt tages ud af avl (og at man stopper med at hente hvalpe i udlandet:evil:). Der er jo mange som lader en af hundene passe uden for hjemmet mens tæven er højløbsk, og hvis alt går som det skal, er det jo kun ca. 2x1 uge om året. Hvis Tristan ikke går i selvsving, kan de jo sagtens gå sammen under første del af løbetiden. Der er ingen tvivl om at hunde kender deres egen race. Min schæfer klikker straks med stort set alle schæfere - de har jo nøjagtig samme kropssprog. Så efter min overbevisning er 2 hunde af samme race altid det bedste match. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Hanne, hvis Tristan viser sig værd at avle på, og tæven ligeså, og i er villige til at give jer i kast med det, er det synd at kastrere ham. Som jeg skrev i mit første indlæg, er det bare temperament og sundhed der skal i fokus. Det er møgærgerligt at racen er så skamavlet, men hvis der avles på de gode individer, kan det være at de syge individer på et tidspunkt tages ud af avl (og at man stopper med at hente hvalpe i udlandet:evil:). Der er jo mange som lader en af hundene passe uden for hjemmet mens tæven er højløbsk, og hvis alt går som det skal, er det jo kun ca. 2x1 uge om året. Hvis Tristan ikke går i selvsving, kan de jo sagtens gå sammen under første del af løbetiden. Der er ingen tvivl om at hunde kender deres egen race. Min schæfer klikker straks med stort set alle schæfere - de har jo nøjagtig samme kropssprog. Så efter min overbevisning er 2 hunde af samme race altid det bedste match. Hvad er der galt med at hente hvalpe i udlandet? Sommetider er det godt at føje noget nyt blod/nogle nye linjer til en eksisterende linje. Det kan være fra en linje som har nogle kvaliteter som mangler i de eksisterende linjer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tristan Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Hvad er der galt med at hente hvalpe i udlandet? Sommetider er det godt at føje noget nyt blod/nogle nye linjer til en eksisterende linje. Det kan være fra en linje som har nogle kvaliteter som mangler i de eksisterende linjer Den tæve vi tænker på har en far som lige ( er fløjet ) ind fra Frankrig :slem: Og - han er godkendt med stamtavle og det hele, han er brugt netop for at sikre sig mod indavl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Hvad er der galt med at hente hvalpe i udlandet? Sommetider er det godt at føje noget nyt blod/nogle nye linjer til en eksisterende linje. Det kan være fra en linje som har nogle kvaliteter som mangler i de eksisterende linjer Jeg skulle nok have præciseret - jeg mener at hente små, skamavlede kræ der er lavet på hvalpefabrik og taget fra mor 4 uger gammel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tristan Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Hanne, hvis Tristan viser sig værd at avle på, og tæven ligeså, og i er villige til at give jer i kast med det, er det synd at kastrere ham. Som jeg skrev i mit første indlæg, er det bare temperament og sundhed der skal i fokus. Det er møgærgerligt at racen er så skamavlet, men hvis der avles på de gode individer, kan det være at de syge individer på et tidspunkt tages ud af avl (og at man stopper med at hente hvalpe i udlandet:evil:). Der er jo mange som lader en af hundene passe uden for hjemmet mens tæven er højløbsk, og hvis alt går som det skal, er det jo kun ca. 2x1 uge om året. Hvis Tristan ikke går i selvsving, kan de jo sagtens gå sammen under første del af løbetiden. Der er ingen tvivl om at hunde kender deres egen race. Min schæfer klikker straks med stort set alle schæfere - de har jo nøjagtig samme kropssprog. Så efter min overbevisning er 2 hunde af samme race altid det bedste match. tristan skal på udstilling sidst på året ( for at blive vurderet ) og blive helt godkendt. Og vi kunne godt tænke os fast at komme til disse udstillinger for at få et netværk med andre ejere. Som jeg forstår det betyder den godkendelse en del for avl selvom man har en stambog. Så selvom vi ikke vil bruge ham til avl, vil vi stadig lige have bekræftet at det er en præmie hund vi har under vores tag. :klap: Alle steder jeg læser skal hunden der er i løbetid være adskildt fra den anden hund 3 uger hver gang? Og det er netop det som jeg har det svært med. Kan ikke undvære mine hunde så længe, og som jeg læste et andet sted med at have dem gemt på badeværelset og i garagen, det er ikke lige mig. det er rigtig vigtigt for mig at understrege at nummer 2 hund ikke kommer pga, avl men pga lyst til en ny hund til Tristan og familien. Mange hhilsnerhanne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Hvor længe de skal holdes adskilt, afhænger jo af hvordan Tristan reagerer på løbetid, og hvor god tæven er til at sige fra. Måske i skal begynde at forberede ham på dejlige damer snarest muligt. Altså lade ham snuse, men lære ham at stoppe på kommando. På HF's forside ligger der en artikel om emnet. Hvis Tristan lærer at løbetidsdamer er dejlige, men at man altså ikke må hænge dem i måsen konstant, kan det være at i kan nøjes med at have dem adskilt når tæven er højløbsk. Tæven bløder i ca. 2 uger, og stopper med at bløde når hun bliver højløbsk. Når hun er villig, vil hun bestemt ikke sige fra, og vil nok selv opsøge hanner (med bagenden først:lol:). Man kan som regel teste tæven ved at klø hende over haleroden. Hvis hun vipper halen til side og byder sig til, er hun højløbsk. Mange tæver bliver lidt hys op til og under løbetiden, så man skal hele tiden være over hundene for at sikre at ingen laver ballade. Jeg ville nok foretrække at få hannen passet uden for hjemmet første gang tæven er løbsk (fra et par dage efter blødningen er startet), også for at tæven kan få ro til sine hormoner. Og i løbet af blødningsperioden, vil i nok kunne lure om Tristan i fremtiden ville kunne dele hus med en højløbsk tæve eller ej (adskilt, forståes). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Juli 27, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2013 Få hellere arbejdet med hans alene-hjemme problem det kan godt løsne sig! Han er stadig ung, så er det bare i gang med træningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts