Hop til indhold

Knækket tand.

Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Hej HFére,

Mine to labber har lige været ude og gå og var meget varme, vi tog vandslangen frem og de legede sammen med mig.

De skal så lige vise lidt tænder og knurre (leg) mens der hoppes i vand... det uheldige er at de kommer til at slå tænderne sammen.

Den store lab brækker noget af fortanden i undermunden af. Det bløder ganske lidt.

Hvad skal jeg gøre hjælp?

Har andre prøvet det samme?

På forhånd tak.

En lidt bekymret hundemor er aldrig sket før. Den gamle har de fineste tænder de fejler intet og passet godt :-) men øv blev lige lidt ked af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

En tand bløder jo ikke, så det har ikke noget med selve tanden at gøre. Er der farveforskel på tanden? Ca. hvor meget er knækket af?

Det er SÅ smertefuldt at gå med en knækket tand, så med mindre du kan se at det kun er en lille bitte flig og der ikke er farveforskel, ville jeg køre omkring dyrlægen og få tanden fjernet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
En tand bløder jo ikke, så det har ikke noget med selve tanden at gøre. Er der farveforskel på tanden? Ca. hvor meget er knækket af?

Det er SÅ smertefuldt at gå med en knækket tand, så med mindre du kan se at det kun er en lille bitte flig og der ikke er farveforskel, ville jeg køre omkring dyrlægen og få tanden fjernet.

Tak for svar Anne, halvdelen af tanden er knækket af - altså ikke på langs, lige fra midten og sådan en fortand (forneden), hvis du forstå hvad jeg mener? Der er ingen farveforskel.

Og det var nemlig det med smerten jeg tænkte på - han siger ikke en dyt selvom det gør rigtig ondt, så det er svært men vil ikke have han skal have smerter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ollie har haft en knækket mælketand uden at reagere på det ....... den er faldet ud nu og han har en fin perlerække af smukke hvide tænder , men jeg ved ikke om det har noget at sige at det var en mælketand , de er jo " beregnet " til ikke at holde så længe og blive skiftet.

Men det her er jo på den voksne hund, altså en blivende tand. Og knækkede tænder gør sindssygt ondt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hvis det er så meget der er knækket af, er jeg temmelig sikker på at tanden skal fjernes:(

Jeg er også sikker på at tanden skal fjernes. Men vil sige pyt med det. Bare han ikke har ondt. Jeg har snakket med vagt dyrlægen. Og vi ser det lige an. Jeg mærker på det men han gør ikke tegn på det gør ondt. Dog viser han det ikke jeg er sikker på det gør ondt. Hm øv min lille lab. Tak for alle jeres svar iøvrigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanden bløder vel fordi den er slået løs. selvfølgelig skal den fjernes inden der evt går rodbetændelse i den.

Jeg har måtte ty til dette med Snoopy, der nok pga opvækst i det græske fik nogle misfarvede blivende tænder. Han var kun 7-8 mdr. da en fortand knækkede.

Debbie mangler også én , der blev slået løs af en sten, da hun løb efter de andre hunde over en stor stenplads.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 knækket fortand behøver ikke nødvendigvis at betyde at den skal fjernes. Hailey har en halv fortand i overmunden, den knækkede under leg da han var omkring 1½ år gammel.

Hvis roden ikke er blottet så vil det normalt ikke give nogen problemer.

Jeg mener selvfølgelig nerven - ikke roden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Lige en opdatering - Walther er ved dyrlægen nu og har fået fjernet hans fortand... han ligger nu til opvågning. Det kræver fuld bedøvelse... de ringer når han igen er vågnet op og kan gå selv.. uh glæder mig til at se ham igen - selvom det var kl. 8 jeg var afsted med ham.

Og min dårlige samvittighed hele weekenden er nu ovre... jeg gjorde ikke noget forkert jf. dyrlægen ved at vente til i dag... selvom det skete lørdag.... puha så er jeg ikke så ondt en hundemor alligevel.

Dog havde han været udstillings-vovse så skulle det være klaret inden 48 timer, og den skulle være støbet op igen.

Men nu får jeg en hund hjem der mangler en fortand - gamle dreng :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Så er Walther vågnet op og jeg kan hente ham om en times tid :banan:

Den lille har jeg gået med og kørt træt så han ikke lige farer på Walther når han kommer hjem... selvom det er svært at køre sådan en krudtugle træt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther er hjemme igen, noget groggy ligger på gulvet i stuen sammen med manden. Walther kunne ikke gå selv så jeg måtte støtte og hjælpe stakkels hund. Håber han kommer sig så han kan komme ud og tisse mv :-)

Men mon ikke bare han skal have lidt ro :-)

For resten var jeg lidt bekymret da jeg kom hjem med ham om Zeus ville overfalde ham på den kærlige måde, nej Zeus kom godt nok ud af døren med 120 km/t som han plejer men stoppede op da han så hvor svag Walther var :lun:

Han har holdt afstand dog lige været henne og snuse lidt til ham men intet vildt... det er godt nok flot synes jeg. Hunde er sku kloge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Spot fik trukket en ud sidste uge:

1069226_10151573463133981_1072691492_n.jpg

Hvis den er knækket som du beskriver, så gør det ondt og den skal fjernes!

JEP det gør nemlig ondt den er fjernet og har lige forsøgt at få ham ud og tisse men benene vil ikke rigtig gå så han sover lidt endnu ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring til walther, Han kan være groggy sammen med sheila idag, hun har også være i narkose.;)

Det værste ved at de er groggy er næsten at de ikke kan finde ro alligevel...sheila stavre i hvertfald rundt og skifter plads jævnligt. Jeg så hellere at hun lå stille, men på den anden side er det sikkert udemræket lige at bevæge kroppen et par skridt.

Og så er det total mærkeligt at intet gør ondt på dem bagefter! Men det er jo ligesom det der er meningen med det smertestillende de får;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
God bedring til walther, Han kan være groggy sammen med sheila idag, hun har også være i narkose.;)

Det værste ved at de er groggy er næsten at de ikke kan finde ro alligevel...sheila stavre i hvertfald rundt og skifter plads jævnligt. Jeg så hellere at hun lå stille, men på den anden side er det sikkert udemræket lige at bevæge kroppen et par skridt.

Og så er det total mærkeligt at intet gør ondt på dem bagefter! Men det er jo ligesom det der er meningen med det smertestillende de får;)

God bedring til Sheila også - hvad er der sket med hende?

Link til indlæg
Del på andre sites