Hop til indhold

Hunderacer - gode bud?


Siri
 Share

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Den er fin, men jeg satser på en der er lidt mindre. Gerne maks 8-10 kg. Faktisk allerhelst en Carla-kopi med lidt længere ben :-D

Og det ville være fedt, hvis der er lidt drift at arbejde med. Det har holdt hårdt at lære genstandlege med Carla!

 

Det lyder som en pudel :hjerte:

 

Hun er ikke så gammel, men jo det er faktisk ikke så svært som man skulle tro;) hun er pænt langt, selv om hun ligner en myre på speed, er hun faktisk meget lydhør, jeg er ikke nået så langt med egentlig lydighed endnu, men vi arbejder med fri ved fod, lidt frivillig sit, stå og dæk og så at vente;) det er der udfordringen er, der er en million myrer i bagdelen og alt skal helst ske nu og her samtidig;) men hun vil så gerne og er så nem at belønne;), hun kan nu forholde sig i ro og vente på kommando i måske et halvt minut når jeg kaster en bold, det syntes jeg er fint, hun er faktisk ikke så slem til at sætte snuden i jorden som jeg havde frygtet, vi kommer fint fremad i fri ved fod, hun er rigtig glad for kontakt, er måske lidt hurtig til at slå fra og man skal være hurtig, men ikke håbløst slet ikke og så er hun bare så sød, man bliver så glad bare af at se på hende glad med glad på;)

jeg tænker jo lidt rally og det bliver hun god til ingen tvivl om det, måske er LP ikke helt så lige for, hun er så hurtig og glad, jeg er ikke helt sikker på hvor let det bliver at få øvelserne så skarpe som man vil have dem i LP, der kommer lidt slinger på når man lige bliver nødt til at lave snurretop af glæde mit i en øvelse;)

men jeg har ikke fortrudt et sekunt, her er glæde og arbejdsiver for alle pengene;)

 

:sjov: Og jeg synes også, du er for nærig med billederne

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en mellemschnauzer (eller hedder bare schnauzer) på vores hvalpehold.

Dejlig hund og da "lille frække Frida" og hendes mor begyndte at forstå hinanden, så var de et fantastisk team

 

jo en schnauzer kan man nå langt med se fx :jv.dk - Slettes! - Borgerjournalistik - Mit Haderslev - DCH Haderslevs Gunhild og Pepsi atter i Eliteturneringen

 

de var et fantastisk team i mange år, nu er han på pension og lille Pinok af samme race er på vej frem;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Søster har to fantastiske ft cockere, mor og datter, som bare er smukke og skønne begge to. De har enormt meget energi, og lyst til at samarbejde, så indkald, og impulskontrol på gåture virker ikke som et problem - selvfølgelig er det blevet trænet, men selv unghunde Ayo går fint løs.

Her er lidt billeder til de nysgerrige:

F.T. Cocker Hvalpe - www.jaegersborgpony.dk

 

Når det så er sagt, så synes jeg jo at en "fesen" sheltie passer godt på dine ønsker :D men fair nok, hver sin smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, som mange andre tænker jeg noget Cocker - ft eller udstillingsmodel :-)

 

Kender en der bor her i området (udstillingsudgaven) og selvom ejeren intet gør ud af træningen (ud over at råbe og rose - og så desværre ryk i linen, når den var på, men det var sjældent, meget sjældent...) er den faktisk ret lydhør. Nu hvor den er over to, så har han vist faktisk ingen problemer med den, selvom han syntes at den var noooowet sværere end hans gamle. Så impulskontrollen har ikke været det store problem, som jeg ser det.

 

Og så er han altså super charmerende, den lille vuf altså!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er ikke så gammel, men jo det er faktisk ikke så svært som man skulle tro;) hun er pænt langt, selv om hun ligner en myre på speed, er hun faktisk meget lydhør, jeg er ikke nået så langt med egentlig lydighed endnu, men vi arbejder med fri ved fod, lidt frivillig sit, stå og dæk og så at vente;) det er der udfordringen er, der er en million myrer i bagdelen og alt skal helst ske nu og her samtidig;) men hun vil så gerne og er så nem at belønne;), hun kan nu forholde sig i ro og vente på kommando i måske et halvt minut når jeg kaster en bold, det syntes jeg er fint, hun er faktisk ikke så slem til at sætte snuden i jorden som jeg havde frygtet, vi kommer fint fremad i fri ved fod, hun er rigtig glad for kontakt, er måske lidt hurtig til at slå fra og man skal være hurtig, men ikke håbløst slet ikke og så er hun bare så sød, man bliver så glad bare af at se på hende glad med glad på;)

jeg tænker jo lidt rally og det bliver hun god til ingen tvivl om det, måske er LP ikke helt så lige for, hun er så hurtig og glad, jeg er ikke helt sikker på hvor let det bliver at få øvelserne så skarpe som man vil have dem i LP, der kommer lidt slinger på når man lige bliver nødt til at lave snurretop af glæde mit i en øvelse;)

men jeg har ikke fortrudt et sekunt, her er glæde og arbejdsiver for alle pengene;)

 

En snurretop af glæde og begejstring er jo luksus - hun lyder skøn!!! Og at arbejde med præcisionen ser jeg slet ikke som et problem - især ikke hvis hunden er så motiveret for samarbejde :-D

 

Altså personligt hælder jeg ret kraftigt til en mellempudel næste gang.. Og på et tidspunkt, hvis jeg pludselig finder mig selv uden en aussie i huset :shock: Er det bestemt ikke usandsynligt at en papillon også godt kunne finde vej ind i mit hjem :cool:

 

 

Ja, jeg tænker også de to racer. Gad vide om mellempudel er ligeså entusiastisk som dværg?

Link til indlæg
Del på andre sites

D/S gårdhund? Der skal nok lægges lidt kræfter i, at den ikke gør for meget, men ellers tænker jeg, at den lever op til dine ønsker, og den vil da elske at være ude med hesten. :-)

 

DS er også et godt bud! Jeg synes bare at nogen af dem er lidt sløve i optrækket, men jeg har på den anden side også set en masse med super power i!

 

Ft cocker, puddel eller py.

 

En py er ikke mig - jeg er slet ikke til de reserverede racer. Men FT cockeren og pudlen står højt på listen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Impuls kontrol har en ft er rigeligt af. Det skal trænes, og ikke gå på jagt skal trænes, men en opgave du helt sikkert mestre.

En cocker skal gå et vild og blodigt søg for efterfølgende at støde en fasan, som de elsker over alt i verden, skal sætte sig på røven og slappe af, uden at pibe eller andre unoder. Det er den race jeg kender med størst impulskontrol.

 

Godt at høre - jeg kender ikke super meget til racen udover hvad jeg kan læse mig til og de individer jeg har mødt. Hvordan er dens aktivitetsniveau? Kan jeg godt følge med sådan en størrelse?

Det tiltaler mig virkelig at få en ny race i flokken. Jeg synes flokken fungerer super, når der er andre racer (som da jeg havde 4 - fordelt på 3 racer).

 

Hvad med en kromfohrlænder? Den er i hvert fald ikke langhåret og den er mere langbenet end en coton.

 

Fantastisk sjov og sød lille hund, men noget reserveret af natur. Hvis man synes, at det er helt fint, så er det en dejlig hund.

 

Dem jeg kender er virkelig reserverede. Og jeg ved der findes gode af dem, men stadig. Og så synes jeg deres fokus er lidt for "spredt" hvis det giver mening. Jeg vil godt have lidt mere "laser-fokus" i en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dværgschnauzer er FANTASTISK!

 

Vi havde en mellemschnauzer (eller hedder bare schnauzer) på vores hvalpehold.

Dejlig hund og da "lille frække Frida" og hendes mor begyndte at forstå hinanden, så var de et fantastisk team

 

Min venindes forældre har en dværgschnauzer, han er fandme en dejlig hund! Helt klart en rigtig skøn race :)

 

Dværgschnauzeren er virkelig skøn, men jeg synes rigtig rigtig mange af dem mangler den der naturlige samarbejdslyst og de mangler lidt power. De mangler lige 20% ift. hvad jeg gerne vil have. Men de er skønne og helt ualmindeligt charmerende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Søster har to fantastiske ft cockere, mor og datter, som bare er smukke og skønne begge to. De har enormt meget energi, og lyst til at samarbejde, så indkald, og impulskontrol på gåture virker ikke som et problem - selvfølgelig er det blevet trænet, men selv unghunde Ayo går fint løs.

Her er lidt billeder til de nysgerrige:

F.T. Cocker Hvalpe - www.jaegersborgpony.dk

 

Når det så er sagt, så synes jeg jo at en "fesen" sheltie passer godt på dine ønsker :D men fair nok, hver sin smag.

 

De er dælme lækre!

Altså en sheltie er skøn og jeg kan virkelig godt lide dem jeg kender, men jeg synes bare den mangler noget. Jeg kan godt lide at en hund kan råbe røv, og jeg synes måske ikke helt en sheltie kan råbe højt nok (altså ikke ordret, for den kan larme rigeligt!)

 

Puddel eller papillon var nok også det jeg tænkte..Og selv er fan af til lille hund;)

 

Begge racer fås jo faktisk også i flere størrelser..pudel selvsagt, men jeg har kendt papillon fra alt til 1,5 kg til 8 kg, super fin til træning og lange ture, sådan en lidt større en:)

 

Ja, jeg er dog lidt i tvivl om hvor ens pudlens sind og arbejdsiver er i de forskellige størrelser...

 

Hvad med en Kerry blue - fantastisk til agility , har også en størrelse der kan følge en rytter og så fælder den ikke !

 

Jeg kender ikke rigtig nogen... men det er jo en terrier :shock:

 

Jeg synes også Löwchen er et godt bud hvis det skal være en lille hund og schnauzer hvis det skal være en lidt større hund. Jeg kan rigtig godt lide begge racer på hver deres måde.

 

Der er bare al den pels - så kan man selv. klippe den. Jeg tænker bare om man skal være heldig for at få en super arbejdsivrig løwchen - altså lidt ligesom at jeg har været enormt heldig med Carla og derfor ikke tror jeg kan få en med samme arbejdsiver.

 

Tja, som mange andre tænker jeg noget Cocker - ft eller udstillingsmodel :-)

 

Kender en der bor her i området (udstillingsudgaven) og selvom ejeren intet gør ud af træningen (ud over at råbe og rose - og så desværre ryk i linen, når den var på, men det var sjældent, meget sjældent...) er den faktisk ret lydhør. Nu hvor den er over to, så har han vist faktisk ingen problemer med den, selvom han syntes at den var noooowet sværere end hans gamle. Så impulskontrollen har ikke været det store problem, som jeg ser det.

 

Og så er han altså super charmerende, den lille vuf altså!

 

Ja, de er virkelig søde og charmerende. Det skal klart være en FT hvis jeg skal have en cocker nogensinde. Jeg er ikke til udstillingsvarianter af brugshunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænker også de to racer. Gad vide om mellempudel er ligeså entusiastisk som dværg?

 

Det må jeg indrømme at det har jeg pt. Ikke sat mig ind i, da jeg, sådan rent personligt tænker mellempudel fordi jeg tænker at det er en god størrelse mindre hund, ligsom at "trappe ned" med i forhold til aussierne og i forhold til om jeg selv kan affinde mig med mindre hunde..

 

Men jeg ved ærlig talt ikke om der er forskel på entusiasmen og så videre, i de forskellige størrelser :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de er virkelig søde og charmerende. Det skal klart være en FT hvis jeg skal have en cocker nogensinde. Jeg er ikke til udstillingsvarianter af brugshunde :-D

 

De er simpelthen SÅ lækre, cockerne. Når jeg bliver for gammel til bernerne (= kan ikke holde dem), så kan jeg pt. kun forestille mig med en Cocker af de små - pels, charme, vil gerne samarbejde osv. Og så kan den holde mig igang, for luftes, det skal den jo :cool:

 

Men ja, forestillede mig også bedst en ft'er til dig, men syntes du virkede afholdende over for dem tidligere i tråden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre - jeg kender ikke super meget til racen udover hvad jeg kan læse mig til og de individer jeg har mødt. Hvordan er dens aktivitetsniveau? Kan jeg godt følge med sådan en størrelse?

Det tiltaler mig virkelig at få en ny race i flokken. Jeg synes flokken fungerer super, når der er andre racer (som da jeg havde 4 - fordelt på 3 racer)

 

.

 

Mine Cocker lever med mig og jeg er jo et dovendyr. Mine hunde går tur 2 gange om dagen, dem der er "færdigtrænet" træner hver anden dag ca. Sådan ca. ½ time, men stor aktivitet. Men når vi kommer til okt. så ser det helt anderledes ud, så driver vi den af på jagter rundt om i dk, og de går i seng 3 dage i ugen med syre i benene. De er søde og nemme de 8 mdr. vi ikke går på jagt, men om det er fordi de ved hvad der er i vente (altså nyder stilheden) ved jeg ikke.

 

Nej jeg tror sagtens du kan have en ft. Cocker, og hvis man sætter ind tidligt med impulskontrol og jagt ikke, og ro (kan godt være små gummibolde, hvis de ikke lære at lægge sig) så er en Cocker en hund som skal aktiveres, have lov til at løbe, men ellers fungere den helt sikkert fint uden jagt, men som f.eks bordere og hyrderi, er der nogle instinkter man skal tage højde for, og lige have på plads. Absolut ikke en hund for hvem som helst, men for en som gerne vil være ud, er aktiv og kan grænsesætte jagten så er det verdens bedste træningskammerat.

 

Den en af mine kan løbe agility, gå rally og er verdens bedste jagthund og han jongelere perfekt mellem det hele. Udover de for charmet sig til nogle privilegier, som så giver mig lidt ekstra arbejde, så minder de mig meget om mine border collies, de er bare mere sociale og har egen mening en gang imellem

 

 

Du kan komme forbi en dag og prøve en:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare al den pels - så kan man selv. klippe den. Jeg tænker bare om man skal være heldig for at få en super arbejdsivrig løwchen - altså lidt ligesom at jeg har været enormt heldig med Carla og derfor ikke tror jeg kan få en med samme arbejdsiver

 

Det er lidt sjovt, at både du, jeg og Korvis har/har haft sygt arbejdsivrige cotoner. Jeg tror ikke, vi har været heldige. Jeg tror virkelig de ER sygt skarpe, hvis man ved, hvordan man får sådan noget frem. Jeg tror helt sikkert du ville kunne få det samme resultat med en anden coton. Det er mere sundheden, der er et issue. Desværre :megaked:

 

Jeg har lidt svært ved at udtale mig om løwchens, selvom jeg har en. Hun bliver aldrig som Louie, det er helt sikkert. Men havde jeg ikke prøvet at have ham, ville jeg nok synes, hun var enormt arbejdsivrig. Det skal dog siges, at jeg først fik hende, da hun var 7 mdr, så har ikke kunnet præge hende fra starten, og har heller ikke brugt lige så meget tid (hvis nogen...) på "basis"-indlæring som ivrighed ved at tilbyde adfærd osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...