Hop til indhold

Hvilken hund passer til os ??

Gæst Dorte Carlson
 Share

Recommended Posts

Gæst Dorte Carlson

Hej med jer :)

Vi et par på 26 år, som brændende ønsker os en hund. Vi er begge meget aktive og søger derfor en hund, vi kan gå lange ture med, løbe med, cykle med osv.

Vi bor i lejlighed i Vanløse, men har en gård med indhegnet græsplæne og skønne områder med eng og parker, hvor der er mange andre hunde lufter. Vores arbejde gør at hunden kun vil være alene i ca. 3-5 timer om dagen.

Vi har haft en Beagle hund, en Toller og en Engelsk cocker spaniel op at vende. Men Beagle hunden kan ikke gå uden snor og en cocker spaniel kræver meget pelspleje og Tolleren er ikke for allergier? Nogen der har erfaringer indenfor de tre racer?

Vi vil meget gerne blive inspireret af andre hunderacer, da man læser så meget forskelligt på hjemmesider.. ;)

Håber I kan hjælpe os i vores vildrede.. :)

Mvh Mikkel og Dorte

Link til indlæg
Del på andre sites

aug 2012 bryllup 060.jpgLige et pip fra mig. beagler er ofte ikke til at slippe løs . Toller er desværre ofte ikke gode til andre hunde, Ved ikke om det er stress eller hvad???, men har kun set få, der var glade for hundeselskab.

En Cocker af god afstamning er jo min foretrukne, og mht pelspleje kan det læres på et kursus i Spanielklubben og gøres til en hyggeting.Dog er mange cockerer nogle møgsvin, der bade i alt og vælter sig i alt. men godt nok vældig festlige og sjove at bo med.

Her lidt foto af Flotte Freddy Fræk, på sidste er han ren.

I øvrigt kender jeg den skønneste cockertæve, der skal føde i denne måned. Hun bor på Amager. Hvis jeg ikke havde 6 hunde , ville jeg gerne have et kopi af hende, hvilket selvfølgelig ikke kan lade sig gøre, men så bare tæt på.

2013 004.jpg

Billede 014.jpg

Billede 031.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dorte Carlson

Hej Ulla :)

Tak for din hurtige tilbagemelding.. Hvilken cocker spaniel race er tæven der skal føde i næste måned på Amager? Men ja, jeg har læst og læst om cocker spaniel og hunden lyder til at være en dejlig hund, bliver bare lidt skræmt, når folk skriver om pels plejen.. Men ja, tænker at man kunne gøre det til en hyggestund, men fælder hunden meget ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer :)

Vi et par på 26 år, som brændende ønsker os en hund. Vi er begge meget aktive og søger derfor en hund, vi kan gå lange ture med, løbe med, cykle med osv.

... hunden kun vil være alene i ca. 3-5 timer om dagen......

Men Beagle hunden kan ikke gå uden snor og en cocker spaniel kræver meget pelspleje og Tolleren er ikke for allergier?....

Det var allerede en del krav til hunden :hmm:

Hvis i vil have en hund som i kan gå og cykle med, så skal hunden være over et år gammel. Jeg vil foreslå at i tager ud og besøger internaterne i nærheden fx Hundeadoption - adopter en herrels hund i Rødovre eller

Internat | Dyrenes Beskyttelse i Roskilde

I kan også tage testen her Dyreinternater - Se dem alle på Danske-Dyreinternater.dk

Da i bor i lejlighed skal i også være meget opmærksom på hundens tilbøjelighed til at gå. En gøende hund der er alene hjemme kan være meget irriterende for naborerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Umulia skriver, skal i nok ikke begive jer ud i ikke-allergiracer.

Der er flere ting der får mine røde lamper til at blinke - i søger en ikke-allergivenlig hund trods allergi, og i har kigget på ekstremt aktive racer med tendens til larm.

Hvorfor er det i ønsker en ekstremt aktiv hund? I bor i lejlighed (ingen hindring), men er i meget (!!!!!) aktive selv? Og hvor meget tid forestiller i jer at bruge på at aktivere og træne hunden?

En mellem- eller storpudel kunne være et bud på en dejlig, trænbar og allergivenlig hund. Ellers er der racer som lagotta eller portugisk vandhund (begge synes jeg dog er lidt specielle af sind).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det i ønsker en ekstremt aktiv hund? I bor i lejlighed (ingen hindring), men er i meget (!!!!!) aktive selv? Og hvor meget tid forestiller i jer at bruge på at aktivere og træne hunden?

Er svaret ikke her? :vedikke:

Vi er begge meget aktive og søger derfor en hund, vi kan gå lange ture med, løbe med, cykle med osv.

Alarmklokkerne ville da først ringe, hvis man skrev "vi ligger bare i sofaen og dovner og ønsker derfor en aktiv hund" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din kæreste viser sig ikke at være allergiker overfor hund, synes jeg dalmatineren ville være et bedre bud end en pudel, for godt nok er den en lille smule større (har I trapper?) men er oprindeligt skabt til at løbe ved siden af hestevogne. En Cocker vil hellere snuse og en apporterende jagthund er ikke skabt til monoton motion.

Mht. til størrelsen, så er hundens normale gangart trav (hvis den skal fra A til B) og derfor skal man være varsom med at anskaffe en for lille hund hvis man gerne vil motionere med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre synes jeg det ervigtigt at få testet manden, og evt få ham til at møde og nusse med den race i overvejer, for det ville jo være skrækkeligt hvis I får en hvalp hjem, som i så må levere tilbage pga allergi...

Jeg har et vennepar hvor manden har allergi, han har nu levet sammen med en coton i 4 år - som sover i sengen - helt uden allergiske gener... Så det kan godt lade sig gøre, man skal bare være meget obs på hvilke racer man vælger...

hvis allergien ikke er et problem, og i søger en aktiv lille hund, så vil jeg slå et slag for den dansk svenske. Der er ingen pelspleje, men man skal kunne leve med fældning... Tilgengæld får man en intelligent, aktiv og sjov lille følgesvend, som kan gå til månen hvis man beder den om det, men også helst skal sove helt tæt under dynen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sisse og august 2013 hvalpe.jpgHvis en Cocker viser sig at du til jer, får du her et foto af de ventende forældre dyr.

Det er Sisse nederst. Hendes sind er så yndigt og hun er af en meget pzykisk og stabil linie, og sunde. Hendes mor er også sund og dejlig og faderen er en kendt hanhund, bliver 13 år i denne måned.

Jeg har ikke mødt den norske fader til dette kuld, men han er valgt med omhu.

Sisses far er halvbror til min Debbie, der også er supersund. Og Debbie er mor til Freddy, som jeg sendte foto af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en Cocker viser sig at du til jer, får du her et foto af de ventende forældre dyr.

Det er Sisse nederst. Hendes sind er så yndigt og hun er af en meget pzykisk og stabil linie, og sunde. Hendes mor er også sund og dejlig og faderen er en kendt hanhund, bliver 13 år i denne måned.

Jeg har ikke mødt den norske fader til dette kuld, men han er valgt med omhu.

Sisses far er halvbror til min Debbie, der også er supersund. Og Debbie er mor til Freddy, som jeg sendte foto af.

Det er sikkert nogle fine hvalpe der kommer ud af den parring, men når trådstarter er bekymret for om det giver for meget pelspleje ved at vælge en Cocker ville det være en større hjælp hvis du kunne finde eksempler på kuld der ikke bliver så pelsrige.

Link til indlæg
Del på andre sites

baggio-cut-marianne-web-5kb.jpgTil Ascha

Sisses pels er ikke vanvittig stor, men det foto er jo taget i forbindelse med et trim med push up pels, altså udstillingsklar. Men du har ret, jeg har alene gået efter sundhed, lang levetid og pzyke i disse linier. Og ok , hendes far er da meget pelsrig. Og nok også farfar, der var en meget kendt hanhund fra Skotland.

Her 2 foto af Sisse far, Wolfie. Sidste er af farfar Baggio., Lynwater Blue Treat.Han døde under en tandoperation, næsten 14 år gammel. Og gik sit sidste agility som agility champion,vist som 12- 13 årig, klappet gennem banen.

Og for mig, hellere en hund med for yppig pels, der kan studses, end noget med for meget ukendt i.

Wolfie 12 år.jpg

427650_3102228690351wolfie.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da en cocker lyder som en god hund til jer:) Jeg kender i hvertfald en her i byen som er løbepartner for en meget aktiv dame. Det er den mest afdæmpede cocker jeg længe har mødt - måske fordi hun altid er vel motioneret? Hun virker ikke træt, bare glad og tilfreds:)

Men man skal nok på et klippe/trimme kursus, for der er noget pelspleje. Men det er der jo så også for alle de allergivenlige racer, skulle man falde for en af dem..

Hvis i vil køre lang efter en cocker uden så meget pels, så er der her i jylland vist lige født et kuld, hvor moren nærmest er helt korthåret og noget så søøød:) Og faktisk meget rolig af en cocker at være. Hun er desuden også jævnligt på små løbeture med sin lidt ældre ejer.

Men Ulla skal have stor tak for at vise hvad der lyder som et helt super kuld:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kat- og hundeallergi er ikke nødvendigvis det samme. Så for at undgå problemer ville jeg nok få kæresten allergitestet for hund, først af alt!
Dernæst ville jeg undersøge om I overhovedet må have hund der hvor I bor og hvis det er ok , så skal I ud at finde den rigtige race - besøge hundeudstillinger og se så mange forskellige hunde som muligt og tale med ejerne - der er en stor DKK - udstilling i Ballerup i september - www.danskkennelklub.dk
Link til indlæg
Del på andre sites