Hop til indhold

Hvilken race til parring?


Mariejoost
 Share

Recommended Posts

Jamen det er jo vældig fint med en hundeejer, der tænker over tingene inden de laver et kuld blandingshvalpe, undersøger for sygdomme osv... men så hører min begejstring nok også op. For som mange andre er inde på, så er der rigeligt med blandingshvalpe til salg, så jeg ser ingen grund til at sætte flere i verden, uanset hvor meget der er tænkt over tingene:genert:

 

For mig adskiller denne forespørgsel sig ikke meget, fra de sædvanlige "jeg har den sødeste og smukkeste lille xxx - vil gerne have hvalpe på hende"

 

Den kommentar kommer næsten, hvergang en bruger har tænkt sig, at lave et kuld blandingshvalpe.

Det der så godt kan undre mig lidt er, at hvis det er en bruger med tavle/raceren hund, der vil lave et kuld racerene hvalpe på sin hund, ja så har piben en helt anden lyd...det synes jeg er lidt dobbeltmoralsk, da der i min optik ikke er nogen forskel på blandingshvalpe vs. tavle/racerene hunde..forstået på den måde, at markedet er mættet med begge dele, der er jo bare, at tjekke DBA, G&G og så videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Den kommentar kommer næsten, hvergang en bruger har tænkt sig, at lave et kuld blandingshvalpe.

Det der så godt kan undre mig lidt er, at hvis det er en bruger med tavle/raceren hund, der vil lave et kuld racerene hvalpe på sin hund, ja så har piben en helt anden lyd...det synes jeg er lidt dobbeltmoralsk, da der i min optik ikke er nogen forskel på blandingshvalpe vs. tavle/racerene hunde..forstået på den måde, at markedet er mættet med begge dele, der er jo bare, at tjekke DBA, G&G og så videre...

 

Sæt du bare de tavleløse racerene hunde over i kategori med blandingshundene. At producere "renracede" hvalpe uden tavle synes jeg faktisk giver mindre mening end blandingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sæt du bare de tavleløse racerene hunde over i kategori med blandingshundene. At producere "renracede" hvalpe uden tavle synes jeg faktisk giver mindre mening end blandingshunde.

 

Hunde er hunde og min pointe er, at det altid er blandingerne der bliver fremhævet, selv om markedet er mættet med begge dele. Med eller uden tavle er irrelevant i denne sammenligning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kommentar kommer næsten, hvergang en bruger har tænkt sig, at lave et kuld blandingshvalpe.

Det der så godt kan undre mig lidt er, at hvis det er en bruger med tavle/raceren hund, der vil lave et kuld racerene hvalpe på sin hund, ja så har piben en helt anden lyd...det synes jeg er lidt dobbeltmoralsk, da der i min optik ikke er nogen forskel på blandingshvalpe vs. tavle/racerene hunde..forstået på den måde, at markedet er mættet med begge dele, der er jo bare, at tjekke DBA, G&G og så videre...

Det kommer an på hvilken race der er tale om og for mig er der ikke tale om racehunde før man kan se det på en stambog.

 

Jeg vil tro du kan få fat på de fleste populære racer (lad os sige i top 10) indenfor en rimelig tid, men ellers er det ret almindeligt at man kommer til at vente på at der bliver lavet hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skulle man måske også være glad for en ejer som rent faktisk har hovedet med sig og tænker sig om, inden hun avler et blandingskuld - i stedet for altid at rakke blandingskuld ned herinde? :hmm:

Jeg tror, at holdningen er lidt småskærpet, fordi vi har flere opdrættere herinde, og de ser nok anderledes på den sag?

 

Personligt har jeg intet - INTET - imod blandingshunde. Jeg har kendt mange både sunde, skægge og kvikke af slagsen og deres eneste fejl har været en, som de deler med de fleste andre hunde: De er ikke airedale terriere. :cool:

 

Jeg er altid lidt forundret over, at man stiller så skrappe krav som fx til TS, når jeg tænker på de opdrættere, som jeg selv har haft den tvivlsomme fornøjelse at støde ind i gennem de seneste 25 år. De har brugt stort set enhver hanhund, der var inden for rækkevidde, og de har hverken stillet krav til egen hund eller til hanhunden mht sundhed. Fire ben og en 1. præmie....JÆS, den er fin nok!

 

Og når TS så ser ud til at tænke over sagerne og måske også har hvalpekøbere (små hunde får vel ikke særligt mange hvalpe?), så ser jeg egentlig ikke det store problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når TS så ser ud til at tænke over sagerne og måske også har hvalpekøbere (små hunde får vel ikke særligt mange hvalpe?), så ser jeg egentlig ikke det store problem.

Hvis TS har købere, ser jeg heller ikke det store problem ved at hun laver et kuld. Tror advarslerne går på at alle laver småblandinger idag, mange for at tjene lidt penge på hvad der er mode i øjeblikket og at markedet er oversvømmet med disse hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis TS har købere, ser jeg heller ikke det store problem ved at hun laver et kuld. Tror advarslerne går på at alle laver småblandinger idag, mange for at tjene lidt penge på hvad der er mode i øjeblikket og at markedet er oversvømmet med disse hunde.

Jamen, så stiller du faktisk større krav til TS end man almindeligvis gør til en opdrætter af racerene hunde? Og med hensyn til pengeaspektet så kender jeg den første håndfuld opdrættere, som udelukkende avler for penge. Hårde ord, men de er faktisk sande.

 

Så hvis jeg ikke var en pæn ældre dame, ville jeg fristes til at udstøde et "Føj for satan!". Jeg har naturligvis intet imod, at en opdrætter tjener penge, men jeg ønsker, at der også er andre krav til opdrættet end lige den ene ting.

 

Jeg må så sige, at jeg også kender nogle gode opdrættere! Ret skal være ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skulle man måske også være glad for en ejer som rent faktisk har hovedet med sig og tænker sig om, inden hun avler et blandingskuld - i stedet for altid at rakke blandingskuld ned herinde? :hmm: Jeg er helt med på, og enige i, at hovedløs avl af racehunde såvel som blandingshunde er noget lort. Men jeg synes absolut ikke dette er hovedløs avl, hvis ts er villig til at få tjekket sin hund igennem med røntgen osv og det samme med hanhunden - og hun endda har flere som er interesseret i en hvalp fra hendes hund af. Mon ikke de så bliver afsat. Det er da i hvert fald et blandingskuld som vil skille sig ud - på den gode måde. :5up:

 

Ja, jeg kan personligt ikke se noget farlige i blandingshvalpe, når de er fra forældre som er tjekket i hoved og røv og vokser op hos en ejer som lyder til at gå ret højt op i det er her projekt og gøre hvad hun kan for at skabe et velfungerede og sundt kuld!

 

Jeg er slet ikke inde i sådan noget med race, så det vil jeg slet ikke kommentere på. Jeg vil blive lige sige at det er DEJLIGT at læse om en som rent faktisk tænker sig om inden hun avler og gør hvad hun kan for at skabe et sundt kuld af skønne blandingshvalpe. Til dig: :5up: :-D

 

Tusind tak! Jeg håber netop de vil skille sig ud. Håber også på at flere ville gennemtænke deres blandingskuld lidt mere, og at købere faktisk kan se en fordel ved at der er større sikkerhed for at købe en rask hvalp.

 

Jeg elsker jo blandinger, og er på nr. 2 af slagsen:-) Og jeg kommer til at få flere blandingshunde i mit liv, og når tiden er, vil jeg gerne finde nogle mennesker som har tænkt over forældredyrene.

 

Når så det er sagt, ville jeg vælge en af de racer din hund er blandet af. Dog er rundkørsler jo også dødcharmerende! Hvis nu du kunne støve en lækker lille langhåret gravhund op, ville det bare være :lun: Den ville have en kropsform der harmonerer ok med med pekingeseren. Men gravhunde ER jo nogle bæster, så du skulle kigge dig rigtig godt for! Eller pomeranier måske?

 

Noget som DSG ville jeg ikke blande med, men det er fordi jeg personligt ikke bryder mig så meget om racen. Og så det faktum at den kropsmæssigt er meget forskellig fra hundemorens racer.

 

En en coton kunne være et bud også. Kig dig dog RIGTIG godt for, for der er rigtig meget allergi i racen. Tilgengæld findes der rigtig mange af dem! Men vær klar i spyttet, og hold fast i at den skal være gennemtjekket. Og gerne en ældre en af slagsen, så du kan være (mere) sikker på at der ikke er allergi i den.

 

Bryder mig heller ikke om DSG og faktisk heller ikke så meget gravhund så det bliver det nok ikke ;) men hvis det skulle være en af racerne hun allerede har i sig ville det blive pomeranier, vil helst væk fra de pekingeser og andre med den snude på grund af vejrtrækningen. Var ikke klar over det med coton og allergi, tak det skal lige tjekkes igennem!

 

Synes gravhund er en skidt ide, fordi man risikerer de dårlige rygge og tillige uopdagede hjertefejl .I det hele taget synes jeg, der skal overvejes nøje, da jeg ser en del småhunde med så unaturligt bid at de dårligt kan lukke munden uden tandretning. Her især de kortnæsede typer.

Og hvor gammel er denne tæve egentlig, tænker på ,du længe har overvejet en parring ????.,

Gravhund ville jeg heller ikke turde at blande ind over. Er helt enig med tænderne hos kortnæsede hunde, og derfor jeg går uden om pekingeser :) Coco fylder to om et par uger (hvis hun skal have hvalpe bliver det først når hun er 3-4 år). Har længe haft lysten til at få et kuld hvalpe (faktisk før jeg fik Coco), havde bare ikke tænkt det skulle være nu eller for den sags skyld lige på Coco. Men efter kommentarer fra andre og dyrelægen, begyndte jeg at tænke om det måske alligevel skulle være hende. Jeg blev mere og mere interesseret i at lave et gennemtænk kuld blandings hvalpe.

 

Jeg tænker tibetansk spaniel. For det første er det en meget sund race og den ligger godt op ad pekingeseren, og så er det nogle meget søde og ukomplicerede hunde.

 

http://da.wikipedia.org/wiki/Tibetansk_spaniel

Uh er der ikke også en masse af dem med skidt bid?

 

Hunde er hunde og min pointe er, at det altid er blandingerne der bliver fremhævet, selv om markedet er mættet med begge dele. Med eller uden tavle er irrelevant i denne sammenligning.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske DSG og puddel er racer ovre i et helt andet temperament og aktivitetsbehov end pekingeser og pomeranian? Altså, vi snakker apporterende jagthund eller rottejæger ind over selskabshund? Jeg tænker mere at finde en tredje race i selskabshundekategorien, der dog minder rigtig meget i sind. Så ved man nogenlunde hvordan sindet falder ud og man er sikker på at undgå indavl (som der er risiko for ved at blande en af de racer ind, som allerede er i hende).

 

*Rømmer sig* Nu hører pomeranian sådan set til under spidshundene, ikke under selskabshundene. :engel: Mens pudlen faktisk hører til under selskabshundene, selvom det oprindeligt var en jagthund. ;-) Og jeg vil vove at påstå, at en pomeranian til enhver tid kan følge med en pudel eller en DSG's aktivitetsniveau. :blink:

 

Jeg synes faktisk ikke, at en pudel er et dårligt bud. Coton'en (bomuldshunden) er også et ok bud, tænker jeg, men ja, man skal kigge sig for i forhold til allergi (og temperament, men det skal man jo med en hvilken som helst hund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så stiller du faktisk større krav til TS end man almindeligvis gør til en opdrætter af racerene hunde? Og med hensyn til pengeaspektet så kender jeg den første håndfuld opdrættere, som udelukkende avler for penge. Hårde ord, men de er faktisk sande.

 

Så hvis jeg ikke var en pæn ældre dame, ville jeg fristes til at udstøde et "Føj for satan!". Jeg har naturligvis intet imod, at en opdrætter tjener penge, men jeg ønsker, at der også er andre krav til opdrættet end lige den ene ting.

 

Jeg må så sige, at jeg også kender nogle gode opdrættere! Ret skal være ret.

Ja, fordi markedet ikke bugner af stambogsførte hvalpe. Du kan sikkert være heldig med tilfældige racer, men ellers er det vel stort set kun labrador og golden du kan få fat i med sikkerhed, uden at skulle vente på at der bliver født hvalpe.

 

Jeg har ret svært ved at forstå hvorfor man vælger at avle stambogsførte hunde, hvis man kun vil tjene penge. Det må da være mere rentabelt at kræve 3-4000,- mindre for hvalpene og så ikke skulle af med udgifter til udstilling, stambogsføring, chipning osv.

 

Uh er der ikke også en masse af dem med skidt bid?

Nej, det har jeg aldrig hørt om. Tværtimod er det en meget sund race der aldrig har været skamavlet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

*Rømmer sig* Nu hører pomeranian sådan set til under spidshundene, ikke under selskabshundene. :engel: Mens pudlen faktisk hører til under selskabshundene, selvom det oprindeligt var en jagthund. ;-) Og jeg vil vove at påstå, at en pomeranian til enhver tid kan følge med en pudel eller en DSG's aktivitetsniveau. :blink:

 

Jeg synes faktisk ikke, at en pudel er et dårligt bud. Coton'en (bomuldshunden) er også et ok bud, tænker jeg, men ja, man skal kigge sig for i forhold til allergi (og temperament, men det skal man jo med en hvilken som helst hund).

 

He, der kan man bare se :-) Har ikke forstand på små racer, har altid forestillet mig at pomeranian hørte til i selskabshundegruppen! Men den er vist heller ikke så typisk spidshundeagtig af sind, mig bekendt? Men faktisk ret meget avlet hen mod samme egenskaber som selskabshundene?

 

Er dog heller ikke i tvivl om, at de aktivitetsmæssigt kan nå op på racer som puddel og DSG, men det er mere, hvad de kræver, for at trives, jeg tænker? :hmm: :dunno: Alle de selskabshundetyper jeg kender, kan i hvert fald give sig i kast med masser af aktivitet :lol:

 

Pudlen er i mine øjne en jagthund og ikke en selskabshund :cool: Selvom det nok er de færreste i dag, der kan leve op til det :-/ Men ikke desto mindre er det hvad de blev avlet til i fordums tid og regner ikke med, at det fornægter sig som sådan i deres aktivitetsniveau?

 

Meeeen whatever, skal nok ikke begive mig for dybt ud i dette emne, det var bare lige mine tanker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skulle man måske også være glad for en ejer som rent faktisk har hovedet med sig og tænker sig om, inden hun avler et blandingskuld - i stedet for altid at rakke blandingskuld ned herinde? :hmm: Jeg er helt med på, og enige i, at hovedløs avl af racehunde såvel som blandingshunde er noget lort. Men jeg synes absolut ikke dette er hovedløs avl, hvis ts er villig til at få tjekket sin hund igennem med røntgen osv og det samme med hanhunden - og hun endda har flere som er interesseret i en hvalp fra hendes hund af. Mon ikke de så bliver afsat. Det er da i hvert fald et blandingskuld som vil skille sig ud - på den gode måde. :5up:

 

Ja, jeg kan personligt ikke se noget farlige i blandingshvalpe, når de er fra forældre som er tjekket i hoved og røv og vokser op hos en ejer som lyder til at gå ret højt op i det er her projekt og gøre hvad hun kan for at skabe et velfungerede og sundt kuld!

 

Jeg er slet ikke inde i sådan noget med race, så det vil jeg slet ikke kommentere på. Jeg vil blive lige sige at det er DEJLIGT at læse om en som rent faktisk tænker sig om inden hun avler og gør hvad hun kan for at skabe et sundt kuld af skønne blandingshvalpe. Til dig: :5up: :-D

Enig, enig, enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det egentlig at blandingshundene rakkes ned i denne tråd?

At skrive man ikke selv ville lave et kuld på tæven er da langt fra det samme som at rakke ned eller på anden måde være ubehagelig?

Jeg har intet sted skrevet at nogen er ubehagelige, det må være noget du tolker :-)

Men mange foreslår jo ts at lade vær - nu har vi rent faktisk en ejer som går op i sundhed hos et blandingskuld - det er jo desværre de færreste der gør det. Så hvis man ikke er enig i blandingshunde generelt, så skulle man måske bare lade vær med at kommentere? Jeg kan forstå kommentarerne hos de tråde der oprettes herinde hvor det udelukkende er fordi "Min lille hund vil gerne være mor" - dem skriver jeg da også selv i. Men her har vi faktisk en som går op i det, og som har folk som gerne vil have hvalp af hendes hund. Så fordi man mener at racehunde er det eneste rigtige, så er det jo ikke alle der mener det. Og så længe hunden bliver tjekket i hoved og røv, så ser jeg virkelig ingen forskel i om det er en raceren hund eller blanding. Jeg vil, som en anden også pointere, mene at markedet generelt er mættet af både blandinger såvel som tavlehunde. Der er jo altså også opdrættere af tavlehunde, der brænder inde med deres hvalpe.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Suk.... At rakke ned er at være ubehagelig, tomat/tomat :vinken:

 

Ser det faktisk ikke som om du rakker ned eller er ubehagelig, mere at du generelt bare synes det er bedst med tavle hunde. Men igen vil jeg gerne sige at det er langt fra sikkert at hun skal have hvalpe, der er jo lidt mere i det end bare at finde en god han hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men igen vil jeg gerne sige at det er langt fra sikkert at hun skal have hvalpe, der er jo lidt mere i det end bare at finde en god han hund.

 

Tror ikke der er nogen herinde der ikke har respekt for den måde du gør dine overvejelser. Holy shit, du skulle se nogle tråde der har været om avl på tavleløse hunde. :shock::lol: (ej, det er faktisk ikke engang sjovt). Og selvfølgelig har man da ret til at lufte en idè uden at blive hængt op på den, hvis det viser sig at man finder ud af at man ikke gør det alligevel. Jeg synes det er fornuftigt at du spørger dig til råds. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke der er nogen herinde der ikke har respekt for den måde du gør dine overvejelser. Holy shit, du skulle se nogle tråde der har været om avl på tavleløse hunde. :shock::lol: (ej, det er faktisk ikke engang sjovt). Og selvfølgelig har man da ret til at lufte en idè uden at blive hængt op på den, hvis det viser sig at man finder ud af at man ikke gør det alligevel. Jeg synes det er fornuftigt at du spørger dig til råds. :5up:

 

Tak :lol:

Synes også man ser mange købere der bare lige skal have en lille sød bamse/taske hund, desværre tror mange jo mindre hund jo mindre arbejde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke rigtig nogen mening omkring det med blandingshunde kontra racehunde, men det må da være ganske svært at finde en hanhund med en stambog, der lever op til de kriterier der stilles, og som er af den "rigtige" race?

 

Nu nævnes det, at en af de allerede involverede racer (pekingeser) er uønsket, af helt forståelige grunde; den logiske konsekvens af dette, er vel at man ikke anvender en hund, som indeholder denne race overhovedet, og dermed har diskvalificeret den tæve der er tale om her?

Redigeret af KimJ
Link til indlæg
Del på andre sites

Melina040813.jpgTil TS.

du skal være opmærksom på ar et kuld kræver lidt penge til evt uforudsete udgifter.

Ca 20000 k.r til evt. akut kejsersnit.

Evt indlæggelse af tæven, hvis hun er så uheldig at gå i kalkchok, hvilken en bekendt lige har oplevet. Tæven har overlevet dette, heldigvis.

Forundersøgelser for diverse sygdomme, evt røntgen og øjenlysning.

Vaccination ,også mod klamydia, og ormekur inden parring.

Så bliver der evt undersøgelse af tæven efter fødsel, senere sundhedsattest incl. chip for hvalpene og så skal der vist nu afleveres en fyldig vejledning i pasning af hvalpen, når den afleveres. Herunder sikkert også pelspleje?

 

Du skal være hjemme omkring fødslen til at støtte og hjælpe og hvis din tæve evt er en svag ammer, så skal der gives tilskud hver anden time i de første uger.Det er ikke altid lykken at lave et kuld. Ofte render man ind i nogle problemer.

Jeg har selv opdrættet og desuden haft 4 moderløse overlevende nyfødte fra Ammestuen. Det var virkelig hårdt. Fordi de også skulle flaskes.

 

Nu er jeg ikke selv til småhunde, men de findes i stort tal til salg, og indsætter lige denne yndighed i mine øjne. Hun er da skøn og til adoption, smidt på gaden i Grækenland

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke rigtig nogen mening omkring det med blandingshunde kontra racehunde, men det må da være ganske svært at finde en hanhund med en stambog, der lever op til de kriterier der stilles, og som er af den "rigtige" race?

Uden tvivl bliver det svært, men værd at prøve :-D

Nu nævnes det, at en af de allerede involverede racer (pekingeser) er uønsket, af helt forståelige grunde; den logiske konsekvens af dette, er vel at man ikke anvender en hund, som indeholder denne race overhovedet, og dermed har diskvalificeret den tæve der er tale om her?

 

Synes ikke det diskvalificere Coco, hun har ingen vejrtræknings problemer (har heller ikke flad snude) og hendes mor havde det heller ikke. Der er vel ikke noget mærkeligt i jeg vil prøve at undgå flade snuder?

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]113618[/ATTACH]Til TS.

du skal være opmærksom på ar et kuld kræver lidt penge til evt uforudsete udgifter.

Ca 20000 k.r til evt. akut kejsersnit.

Evt indlæggelse af tæven, hvis hun er så uheldig at gå i kalkchok, hvilken en bekendt lige har oplevet. Tæven har overlevet dette, heldigvis.

Forundersøgelser for diverse sygdomme, evt røntgen og øjenlysning.

Vaccination ,også mod klamydia, og ormekur inden parring.

Så bliver der evt undersøgelse af tæven efter fødsel, senere sundhedsattest incl. chip for hvalpene og så skal der vist nu afleveres en fyldig vejledning i pasning af hvalpen, når den afleveres. Herunder sikkert også pelspleje?

 

Du skal være hjemme omkring fødslen til at støtte og hjælpe og hvis din tæve evt er en svag ammer, så skal der gives tilskud hver anden time i de første uger.Det er ikke altid lykken at lave et kuld. Ofte render man ind i nogle problemer.

Jeg har selv opdrættet og desuden haft 4 moderløse overlevende nyfødte fra Ammestuen. Det var virkelig hårdt. Fordi de også skulle flaskes.

 

Nu er jeg ikke selv til småhunde, men de findes i stort tal til salg, og indsætter lige denne yndighed i mine øjne. Hun er da skøn og til adoption, smidt på gaden i Grækenland

 

Alt det har jeg allerede undersøgt, også derfor jeg skriver at det ikke sikkert hun skal have hvalpe. Det skulle jo helst gå op i en højere enhed. :-)

 

Jeg arbejder hjemme så der skulle ikke være noget der. Jeg har aldrig op flasket en hund men har dog gjort det med 5 killinger og to kanin unger. Så har været lænket til hjemmet før af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...