Hop til indhold

Hvad er egentlig forskellen på Turid Rugaas og Cesar Millan?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at spørgsmålet er enormt provokerende, men det er rent faktisk seriøst ment.

 

Den åbenlyse forskel er selvfølgelig hvorvidt man føler deres metoder skader hundene eller ej, og det har været diskuteret herinde til bevidstløshed, så lad os forsøge at se bort fra lige denne del.

 

Er de så rent faktisk ikke ret ens, jeg mener, de er begge selvbestaltede hundeksperter uden nogen egentlig uddannelse, og har bare været i stand til at fange det brede publikums interesse på hver deres måde, men ingen af deres tilgangsvinkler bunder i noget som helst videnskabeligt eller er på anden måde underbygget af eksperter?

 

Og så er det nu jeg dukker mig og håber på I ikke vil være alt for hårde ved mig :genert:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Haha - jeg elsker dig altså lidt :klap:

 

Spørger du mig, så har Turid Rugaas sat begreber på noget adfærd, som mange (nok de fleste der arbejder med hunde) godt vidste fandtes i virkeligheden. HUn har tryllet en lidt svær størrelse til noget populært og håndgribeligt.

Jeg har aldrig været den store fan, synes hun forklarer fint om signalerne, men så synes jeg heller ikke hun har så meget mere at byde på.

Hvad er det så¨CM kan? Han kan trylle noget for mange amerikanere svært og uhåndterligt til noget som alle kan forstå - og som let formidles.

 

Så ja, jeg ser ligheden!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved har Turid været almindelig hunde træner i klub i en årrække og har videre udviklet sig derfra. Som mange andre der ved en masse om hunde. Og så skrev hun en bog som der for mange pludselig fik dem til at se deres hund på en ny måde. Hun fik også meget kritik men jo så ikke på at være dyre plager.

 

Milan er jo først nu ved at blive klogere på hunde. Så han startede ligesom med at være berømt og har så bagefter sat sig mere ind i hvad der ellers sker i hunde verdenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved har Turid været almindelig hunde træner i klub i en årrække og har videre udviklet sig derfra. Som mange andre der ved en masse om hunde. Og så skrev hun en bog som der for mange pludselig fik dem til at se deres hund på en ny måde. Hun fik også meget kritik men jo så ikke på at være dyre plager.

 

Milan er jo først nu ved at blive klogere på hunde. Så han startede ligesom med at være berømt og har så bagefter sat sig mere ind i hvad der ellers sker i hunde verdenen.

 

Det er rigtig at hun har taget en 1-årig uddannelse som hundetræner ved en dyreklinik i Norge, men ellers syntes jeg ikke hun skriver noget om nogen videre uddannelse http://www.turid-rugaas.no/hvem-er-turid-rugaas.html ?

 

Cesar Millan startede som hundefrisør, så det er ikke helt det samme, men han startede dog ud med at beskæftige sig med hunde på professionelt plan før han kastede sig over sin egen forretning http://www.cesarsway.com/trainingcesarsway/Meet-the-Trainers

Link til indlæg
Del på andre sites

Milan er jo først nu ved at blive klogere på hunde. Så han startede ligesom med at være berømt og har så bagefter sat sig mere ind i hvad der ellers sker i hunde verdenen.

 

Det er altsaa forkert.... Han har jo arbejdet med hunde siden han var ganske ung... F.eks. i en hundesalon... Og han havd ejo allerede sit hunde center foer han blev beroemt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altsaa forkert.... Han har jo arbejdet med hunde siden han var ganske ung... F.eks. i en hundesalon... Og han havd ejo allerede sit hunde center foer han blev beroemt...

 

Det er altså også sådan jeg har forstået hans baggrund. Han er virkelig erfaren. Det kan man også se, for det kræver mange timers håndtering af hunde, før man kan slippe helskindet fra de situationer han sætter sig selv i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det over 10 år siden at jeg mødte Turid på hendes 1 årige hundeadfærdsuddannelse, men jeg oplever at hun profilere sig ved at have studeret hundenes kommunikation i forhold til hunde og mennesker. Hvis hun arbejder med adfærdsproblemer, så er træningen oftest meget langsigtet, struktureret og kræver en stor indsats fra hundeejeren. På uddannelsen brugte hun en del gæstelærere til at undervise i forskellige former for hundetræning.

 

Jeg har aldrig mødt CM men oplever at han profilere sig ved hurtigt at kunne løse adfærdsproblemer. Hans metoder virker ofte voldelige og hans forklaringer på hundeadfærd har jeg svært ved at følge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan kan man jo også argumentere for det :lol:

 

Det tænker jeg hver gang jeg ser ham! :-D Er virkelig imponeret over hans kropssprog og hans evne til at læse hundens træk. For ellers tror jeg han havde været bidt ihjel for længst!

 

Nu er det over 10 år siden at jeg mødte Turid på hendes 1 årige hundeadfærdsuddannelse, men jeg oplever at hun profilere sig ved at have studeret hundenes kommunikation i forhold til hunde og mennesker. Hvis hun arbejder med adfærdsproblemer, så er træningen oftest meget langsigtet, struktureret og kræver en stor indsats fra hundeejeren. På uddannelsen brugte hun en del gæstelærere til at undervise i forskellige former for hundetræning.

 

Jeg har aldrig mødt CM men oplever at han profilere sig ved hurtigt at kunne løse adfærdsproblemer. Hans metoder virker ofte voldelige og hans forklaringer på hundeadfærd har jeg svært ved at følge.

 

Der er vel ikke nogen der som sådan er i tvivl om, at CM ofte bruger voldelige løsninger og sådan som jeg læser det er det heller ikke fokus her.

Begge kan få hundetræning til at blive poppet igennem formidlingen og begge har ikke en egentlig uddannelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel ikke nogen der som sådan er i tvivl om, at CM ofte bruger voldelige løsninger og sådan som jeg læser det er det heller ikke fokus her.

Begge kan få hundetræning til at blive poppet igennem formidlingen og begge har ikke en egentlig uddannelse.

 

Nej, fokus i denne tråd er netop ikke om man kan lide deres metoder eller ej, det har jo været diskuteret et utal af gange, men rent faktisk bare om man egentlig ud fra et vidensperspektiv kan sige at den ene er bedre end den anden, og det er her jeg lidt føler at de begge har "opfundet" deres egen tilgangsvinkel til hunde uden egentlig at have noget andet end deres egen erfaring til at underbygge deres teorier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker på,at i min ungdom vist hed oraklet Barbara Woodhouse og hun var englænder. Hun havde hundeskole og arbejde også med heste. Skrev bøger, lavede flere tv-serier om at få en velopdragen hund, og holdt foredrag. Hun annoncerede i hele England efter de mest uopdragne hunde og lavede kurser for dem og ejerne. Og var ikke i tvivl om sin viden, der var lidt ala Victoria S. Nemlig at opdrage ejerne. Og bruge kædehalsbånd til stort set hvert problem.????

Senere kom så hende med Først ud af døren ikke hilse ved hjemkomst, hundene ud af sengen osv. Og imens vor egen Abrandes.

De er vel alle sammen kommet med lidt nyt.

Ikke at forglemme Hallgren.

Mht hvad der er videnskabelig bevist i forhold til deres teorier, den er jo svær. Veldokumenteret videnskab har jo ændret sig ,fordi undersøgelserne også er ændret , heldigvis siden Povlov?? mishandlede en masse hunde, også i bure med strøm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, fokus i denne tråd er netop ikke om man kan lide deres metoder eller ej, det har jo været diskuteret et utal af gange, men rent faktisk bare om man egentlig ud fra et vidensperspektiv kan sige at den ene er bedre end den anden, og det er her jeg lidt føler at de begge har "opfundet" deres egen tilgangsvinkel til hunde uden egentlig at have noget andet end deres egen erfaring til at underbygge deres teorier.

 

Ud fra hvems vidensperspektiv? (Det kan man ikke skrive, men i forstår hvad jeg mener :mrgreen:). Ud fra hvad jeg ved om træning og hunde, vil jeg jo til enhver tid vælge at lytte til Turid.

 

Jeg synes deres tilgang er så forskellig, at jeg har svært ved at sammenligne dem (udover det åbenlyse, de er trænere og de har selv læst eller prøvet sig frem til de resultater de ønskede, men så kan alle i verdenen vel sammenlignes på den ene eller den anden måde). Turid har, hvad der på mig virker som en mere faglig tilgang til det, hvor Milan har en poppet og vældigt reklame-agtig tilgang til det, altså lær hunden at lystre med denne 10 sekunders bling-bling trailer. Men det har selvfølgelig også bund i at han er amerikansk, hvor mange programmer er korte, gentager sig selv efter de utallige reklamepauser (så alle kan følge med, selvom de zappede for sent ind i programmet) - her er Turid jo europæisk hvor man, hvis man har et dokumentar-agtigt program, bliver vist på en seriøs måde uden et hav af reklamer undervejs.

Sorry, det var måske et sidespring.

 

Eller mener du hvorfor de er blevet berømte, og så mange andre ikke er blevet det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at forskellen mest ligger i, at turid er "berømt" og populær hos folk der allerede går meget op i deres hunde, hvor CM er blevet meget populær hos folk der "bare" har hund, og dermed er mere interesserede i at ting kan løses hurtigt, end de egentig er i, HVEM deres hund er, og at udvikle hundens personlighed fremfor bare at få hunden skal passe ned i en "kasse". Sådan meget generelt og overordnet set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se hvad du mener, at de begge er stort set autodidakte fra start af, og har fundet deres helt egen vej der fra. Men hvis man læser på deres egne sider, som linkes til i tidligere indlæg, synes jeg alligevel der er stor forskel. Millan starter som hundefrisør, bli'r derefter bilvasker og sparer penge op til at starte et "dog rehabilitation service". Rugaas starter med at træne og konkurrere med egen hund, bli'r uddannet instruktør, og teorierne om de dæmpende signaler opstår så vidt jeg ved efter observationer blandt egne og kursisthunde. Jeg formoder at Rugaas udover egne erfaringer også har noget i bagagen via kurser, læsestof etc., hvor Millan ifølge eget udsagn har det hele via erfaringer fra barndommen i Mexico. IMO ret stor forskel...

 

 

Og så kan jeg ikke lade være med at hive det her ud:

Mht hvad der er videnskabelig bevist i forhold til deres teorier, den er jo svær. Veldokumenteret videnskab har jo ændret sig ,fordi undersøgelserne også er ændret , heldigvis siden Povlov?? mishandlede en masse hunde, også i bure med strøm.

Det Pavlov (og Skinner, ham med boksen og strømmen) gjorde var jo netop at videnskabeligt dokumentere, og deres arbejde er stadig grundstene indenfor indlæringspsykologi. Og det er den samme indlæringspsykologi der gælder, også for Millans metoder. Spørgsmålet er så om Millan selv ved det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene er mexikaner og mand, den anden er nordmand og kvinde, det er forskellen.

Nej, spøg til side.

Uden at være Turidtilhænger, så vil jeg mene, at hendes tilgang bygger på forståelsen for hunde og ønsket om at løse problemer uden at hunden lider overlast.

 

Cesar mener, han forstår hunde og hans tilgang bygger på, at problemerne skal løses kvikt og uanset om hunden lider overlast.

Hunden skal tilpasses ejers krav uanset disse er urimelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da ret Korvis, men jeg er ikke sikker på, at alle de gamle undersøgelser ville holde vand i dag. Af de gamle med hundeerfaring er jeg så selv mest glad for Eberhard Trumler.

Fordi at så mange undersøgelser blev lavet under meget ringe forhold for dyrene. Jeg stoler ikke på at det blev gjort med dyr i god pzykisk balance, og under trygge forhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor du har lettere ved at følge Turids, eller er det bare fordi du er uenig med ham?

 

Jeg syntes jo selv at de begge to er rimeligt gode til at fortælle tingene på et sprog som alle kan forstå :vedikke:

 

De gange jeg har oplevet Turid har hun fortalt hvad hun har set hundene gøre (deres adfærd). Jeg har ikke hørt hende udtale sig om hvorfor de gør det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da ret Korvis, men jeg er ikke sikker på, at alle de gamle undersøgelser ville holde vand i dag. Af de gamle med hundeerfaring er jeg så selv mest glad for Eberhard Trumler.

Fordi at så mange undersøgelser blev lavet under meget ringe forhold for dyrene. Jeg stoler ikke på at det blev gjort med dyr i god pzykisk balance, og under trygge forhold.

 

Helt sikkert er der mange andre undersøgelser der af forskellige grunde ikke holder. Men nu tog du selv Pavlov og Skinnerboksen op, og netop de ting holder stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg så og meget uenig med hende, da det drejede sig om en lille ting min hund gjorde, som blev over/fejlfortolket af Turid.

 

De eneste erfaringer jeg har med Rugaas er hendes bog om de dæmpende signaler og lidt løst fundet på nettet. Jeg synes at det til sidst blev lidt sådan at nærmest ALT hunden gjorde var en form for dæmpende signal..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hmm jeg vil ikke kaste mig ud i en sammenligning - for de er jo to vidt forskellige mennekser som kommer fra hver deres verdensdel - deri syntes jeg der ligger en masse forskel.

 

Jeg er ikke tilhænger af nogen af dem - faktisk er jeg ikke tilhænger af den slags "guruer" - noget kan være rigtig hvad de hver i sær gør og så i forhold til hvordan man så som "bruger" af deres viden/erfaring tager det til sig.

 

Milan har bevæget sig langt frem og har ændret en del opfattelse specielt de seneste år. Han er lige nu med i en kampagne i USA mod aflivning af hunde og i stedet arbejde for at få dem neutraliseret - så han er vel sådan en type som ændrer mening som tiderne går.

Link til indlæg
Del på andre sites

De eneste erfaringer jeg har med Rugaas er hendes bog om de dæmpende signaler og lidt løst fundet på nettet. Jeg synes at det til sidst blev lidt sådan at nærmest ALT hunden gjorde var en form for dæmpende signal..? :vedikke:

 

Præcis!

 

Det var også det jeg blev uenig med hende om. Trille lavede et slik om munden i indkald og det blev til, at hun dæmpede mig fordi hun var usikker/utryg og det var ikke til diskussion, ligesom andre ting kursusdeltagerne var uenig i heller ikke kunne debatteres.

Ale kursisterne var i øvrigt mere eller mindre erfarne adfærdsrådgivere, men intet af det vi sagde var "rigtigt", så der røg en del af sympatien og så bliver et 5 dages kursus med mange kørekilometer til og fra pludselig meget, meget langt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis!

 

Det var også det jeg blev uenig med hende om. Trille lavede et slik om munden i indkald og det blev til, at hun dæmpede mig fordi hun var usikker/utryg og det var ikke til diskussion, ligesom andre ting kursusdeltagerne var uenig i heller ikke kunne debatteres.

Ale kursisterne var i øvrigt mere eller mindre erfarne adfærdsrådgivere, men intet af det vi sagde var "rigtigt", så der røg en del af sympatien og så bliver et 5 dages kursus med mange kørekilometer til og fra pludselig meget, meget langt :-D

 

Hvis det var her i DK, så tror jeg at jeg har hørt om det kursus... Hørte i hvert fald noget fra et kursus (flere år siden), hvor sympatien pludselig kunne ligge et meget lille sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Turid Rugaas har præcis det, som mange andre intsruktører, som gør at jeg komplet vælger dem fra. Når nogen mener de har opfundet den dybe tallerken, så bliver de indimellem helt ensporede. Det er hverken konstruktivt for instruktør eller elev. Det har jeg altså også set et par eksempler på med danske instruktører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...