Hop til indhold

Hvordan bør træning være?


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg læst i en tråd at flere skriver at de håber ikke træning foregår sådan og sådan, meeeeen så bliver jeg jo nysgerrig omkring hvordan træning burde være??

 

En skriver at rækketræning er forældet (noget i den stil) og så bliver jeg jo nysgerrig og vil gerne i fortæller hvad der er god træning i dine øjne ;)

 

Undskyld den manglende overskrift

Redigeret af Stjernetosse
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst i en tråd at flere skriver at de håber ikke træning foregår sådan og sådan, meeeeen så bliver jeg jo nysgerrig omkring hvordan træning burde være??

 

En skriver at rækketræning er forældet (noget i den stil) og så bliver jeg jo nysgerrig og vil gerne i fortæller hvad der er god træning i dine øjne ;)

God træning er - i mine øjne - træning, hvor samtlige hunde og hundeførere er i mere eller mindre konstant aktivitet og hvor træneren går rundt mellem folk og kommer med gode råd, hvis nogen skulle trænge.

Link til indlæg
Del på andre sites

rækketræning er bestemt ikke forældet. Men det har ikke sin berettigelse alle steder og til alting.

 

Men træning af f.eks. walk-up ifm jagthundetræning, ville besværliggøres en del hvis ikke man gik på række, hvad man jo iøvrigt gør når man er på jagt og man går en walk-up.

 

Hér apporteres meget forenklet på kryds af de forskellige hunde, hvor de derfor tvinges til at løbe ud forbi en hund der er på vej hjem med noget i munden. ALt imens der falder vildt eller koldt vildt histen og pisten.

 

Rækketræning, ja.

Nødvendigt, ja.

Forældet, nej.

Udfordrende, meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

rækketræning er bestemt ikke forældet. Men det har ikke sin berettigelse alle steder og til alting.

Til jagtbrug har rækketræning så sin berettigelse, men til almindelig stuedressur i DcH er den simpelthen dødens pølse. Og der er ingen apporterende hunde, der fistrer forbi, her er kun traskende ekvipager med sløve blikke. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

arh. Jeg kan nu sagtens finde på et par ting i dch's (eller DKK's) "stuedressur" hvor rækketræning også ville have sin berettigelse i ny og næ.

Brugt til de rigtige ting, og på den rigtige måde, er der intet i vejen med også at have rækketræning i sit repetoire.

Men hvis det er det eneste man kan, så har man selvsagt et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

rækketræning er bestemt ikke forældet. Men det har ikke sin berettigelse alle steder og til alting.

 

Men træning af f.eks. walk-up ifm jagthundetræning, ville besværliggøres en del hvis ikke man gik på række, hvad man jo iøvrigt gør når man er på jagt og man går en walk-up.

 

Hér apporteres meget forenklet på kryds af de forskellige hunde, hvor de derfor tvinges til at løbe ud forbi en hund der er på vej hjem med noget i munden. ALt imens der falder vildt eller koldt vildt histen og pisten.

 

Rækketræning, ja.

Nødvendigt, ja.

Forældet, nej.

Udfordrende, meget.

 

Traditionel rækketræning, som i indlæring på række er altså passé, hvis man skal tage hensyn til hundenes individualitet både mentalt og hvad motivation angår.

 

Pivpiv, for mig indebærer god træning, meget nedkogt, dels at instruktøren har planlagt et overordnet indlæringsforløb dels at h*n kan give individuel instruktion og vejledning, så den enkelte hund og ejer bliver mødt lige der hvor e er og får mulighed for at udvikle og dygtiggøre sig.

Ligesådan er god træning en variation af forskellige elementer, så der både arbejdes med varieret tempo og varieret afstand ml. hund og ejer samt variation i øvelser/aktiviteter.

 

I min verden skal der også være en del fritræning, så man som instruktør sikrer sig, at hundeejeren kan træne uden konstant vejledning.

 

Det optimale synes jeg, er at instruktøren bevæger sig rundt mellem hundene og har et øje på hver finger og et i nakken, så h*n ser og hører stort set alt, hvad der sker på pladsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

rækketræning er bestemt ikke forældet. Men det har ikke sin berettigelse alle steder og til alting.

 

Men træning af f.eks. walk-up ifm jagthundetræning, ville besværliggøres en del hvis ikke man gik på række, hvad man jo iøvrigt gør når man er på jagt og man går en walk-up.

 

Hér apporteres meget forenklet på kryds af de forskellige hunde, hvor de derfor tvinges til at løbe ud forbi en hund der er på vej hjem med noget i munden. ALt imens der falder vildt eller koldt vildt histen og pisten.

 

Rækketræning, ja.

Nødvendigt, ja.

Forældet, nej.

Udfordrende, meget.

 

men det skal hundene jo så LÆRE først! Altåa før førere reelt vil få det store ud af den træning du beskriver, så skal hundene have lært at følge fører, apportere med forstyrrelser, dirigering med mere. Og det er bare upraktisk at lære via række træneing hvor alle helst skal gøre det samme på samme tid, da der ellers går ged i rækken;)

 

 

Så under indlæring af nyt er række/synkron træning upraktisk - men senere kan det give en god mulighed for træning under forstyrrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

God træning er - i mine øjne - træning, hvor samtlige hunde og hundeførere er i mere eller mindre konstant aktivitet og hvor træneren går rundt mellem folk og kommer med gode råd, hvis nogen skulle trænge.

 

Samme her og så er min akilleshæl virkelig at der skal være tryg og sikkert for ALLE at være der. man skal ikke gå og være bange for at ens hund blivr overfaldet fordi der er løse hunde, som ejer ikke har styr på eller at hvalpe skal gruppe lege på hvalpehold md sor fare for at de mindste eller forsigtige får dårlige oplevelser.

 

Og så individuelle hensyn til hvor langt hunden er i læring, hvilket førerne ofte skal hav hjælp til at se.

 

Jeg så noget vildt dårlig træning fra enten ph eller schæfer hundeklubbn den anden dag. de ar 4 schæfere der gik rundt og rundt og frem og tilbage i et kvarter, godt nok ikke på række, men hold da op hundene kedede sig. Kun momentvis lidt klap og så mere gang - keeeedeligt. Og vildt dårlig træning! Eller indlæring af et de formentlig ønskede - for hundene lærte jo meget godt at være passive;)

Link til indlæg
Del på andre sites

arh. Jeg kan nu sagtens finde på et par ting i dch's (eller DKK's) "stuedressur" hvor rækketræning også ville have sin berettigelse i ny og næ.

Brugt til de rigtige ting, og på den rigtige måde, er der intet i vejen med også at have rækketræning i sit repetoire.

Men hvis det er det eneste man kan, så har man selvsagt et problem.

Jeg er så hamrende uenig, som man overhovedet KAN være. Intet fornuftigt kan rækketræning bruges til i DcH-regi. Man skal bruge kræfterne på andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig skal Skal træning være Sjovt (for både hunden og fører) lærerigt, spænderne og udfordrende og afveksleende, række eller ej, det kommer helt an på træneren her er det fint for mig hvis bare vi lære noget og vi har tid/mulighed for at rose og belønne , trække os ud til siden når hunden har fået nok, alle overnævnte ting synes jeg er gældene for mit hold. Vi har to trænere på vores hold hvor jeg typisk oplever at den ene dirigere og den anden hjælper alle med at få styr på de momenter der diller.

Jeg sakker ofte lidt bagud i rækkerne dels fordi min hund er lille bitte i forhold til de andre(både størrelse og alder) , dels fordi hun kan motiveres noget mere for at komme i omdrejninger og ikke er super fokuseret på kontakten, andre gange fordi hun bare har fået nok og trænger til en pause.

Har intet problem med at trække lidt væk fra de andre og holde en lille pause.

 

Synes vi er i gang stort set hele timen eneste tidspunkt der ikke er krav om aktivitet er når den ene træner går rallybane med en hundeføre og den anden er igang med en anden ovre ved springbrædtet eller indkald (jep vi er nogen der endnu ikke har lært kræet at blive liggende til derr bliver kaldt så vi skal have en hundeholder). Inden trænerne går bliver vi opfordret til forskellige øvelser bla. kontakt og tricks for at vi ikke skal stå stille og kede os, så jeg vil sige at selv om vi har en del række træning på vores hold er det bestemt ikke noget der bare skal overståes. Det ville det nok have været hvis det havde betydet at vi bare skulel stå stille og glo mens trænerne gik i krig med banen/spring og indkald, men tværtimod vi bliver aktivit opfordret til at lave bestemte øvelser.

Ligeså vel som vi har nogle dejlige trænere der spørg hvad om der er nogen bestemte ting vi godt kunne tænke os at lære .

 

Bla har vi fået apport, rundering,frit søg m.m fordi det bliver efterspurt, også selv om vi egentligt ikke skal bruge det i rally, men en time hvor hunden skal have fuld kontakt til fører hele tiden for at gå pænt på plads og lave stillingsskift er ikke mig.

 

Så for mig er god træning en varieret træning om det foregår på række eller ej, skulle jeg lave det samme hvergang på nøjagtig samme måde hvergang så havde jeg lynhurtigt skiftet hold/træner /klub. Synes det er vigtigt som hundefører gør sig klart hvad det er man gerne vil og hvordan.

Hvad der virker for en er ikke nødvendigvis det samme som det der virker for en anden

Link til indlæg
Del på andre sites

det vigtigste for mig er at trænerne kan lave differentieret træning - nogle ting er Loui bedre til end de øvrige og andre ting er meget svære for hende (apportering har været meget udfordrende underligt nok....)

 

når hun har kunnet noget, synes jeg det har været sjovt at lære hende en sværere variant/ udvidet øvelsen.

 

iøvrigt træner vi i PH i Svendborg og jeg er super tilfreds - 2 engagerede og dygtige trænere og for det meste max 6 på holdet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...