Hop til indhold

ung steriliseret tæve


nr 49
 Share

Recommended Posts

Loui blev steriliseret for ca 3 uger siden da hun var 7 mdr og endnu ikke havde været i løb. Vi skal ikke avle på hende så valgte at gøre det så tidligt for at forebygge diverse sygdomme.

 

Alt gik fint - specielt da vi fik vendt hendes bodystocking så hun igen kunne logre med halen :-)

 

Har andre erfaringer med hvordan en så tidlig sterilisering evt kan påvirke tævers modenhed/ videre psykiske udvikling? Jeg mener: vil hun blive ved med at være 7 mdr oppe i bærret i længere tid en normalt?

 

Hun var sammen med en hanhund i går og han var kun alm interesseret i at snuse til hende, så tror ikke hun har været tæt på løb da hun blev steriliseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har aldrig fået så ung en hund steriliseret og ville personligt, have ventet til efter første løbetid. Ved godt, at dyrlægerne siger så tidligt som muligt for, at forebygge sygdomme, men jeg er ikke enig, da den psykiske/mentale udvikling jo er lige så vigtigt og at der netop sker rigtig meget i den retning i forbindelse med første løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte dyrlægen om den mentale del men det havde hun ikke hørt skulle være noget problem.

 

Loui er (i mine øjne :-) ) psykisk i balance - det er svært at forklare på skrift - dvs god til at aflæse andre hunde, hverken bange for eller sur på andre (undtagen katte....) og i det hele taget nem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun erfaring med at vente. Vi lod Ninja få sin nr. 2 løbetid med, og der var en verden til forskel på den hund der gik ind i løbetiden, og den hund der kom ud igen efter løbetiden. Vi har altid haft en mistanke om at hun var sen om at modnes, og det er helt sikkert den bedste beslutning vi har truffet, at lade hende få sine 2 løbetider med.

 

Hun var så af sind også en lidt nervøs/usikker tæve, det er hun stadig, men i LANGT mindre grad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun erfaring med at vente. Vi lod Ninja få sin nr. 2 løbetid med, og der var en verden til forskel på den hund der gik ind i løbetiden, og den hund der kom ud igen efter løbetiden. Vi har altid haft en mistanke om at hun var sen om at modnes, og det er helt sikkert den bedste beslutning vi har truffet, at lade hende få sine 2 løbetider med.

 

Hun var så af sind også en lidt nervøs/usikker tæve, det er hun stadig, men i LANGT mindre grad.

 

mener du at steriliseringen fastholder udviklingen/ modenheden på det stadie tæven var i på operationstidspunktet?

 

det er jo lidt svært at opstille hypoteser om hvad der ville være sket hvis de ikke var steriliseret :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

mener du at steriliseringen fastholder udviklingen/ modenheden på det stadie tæven var i på operationstidspunktet?

 

det er jo lidt svært at opstille hypoteser om hvad der ville være sket hvis de ikke var steriliseret :genert:

 

Ja, det er jo det! Vi kommer jo aldrig til at vide om hun alligevel ville have modnet sig mentalt, men mit bud er at hun har haft godt af nr 2 løbetid. Altså... Forandringen var virkelig til at mærke og føle på.

 

Vores nr 2 hund, Mollie, fik vi så steriliseret efter hendes første løbetid. Hun er ekstremt 'barnlig' og legesyg, måske var hun blevet mere voksen i hovedet hvis hun havde fået flere løbetider med, eller også er det bare sådan hun er ?

 

Synes dog det er interessant at kigge på hanhunde der bliver tidligt kastrerede. Det er som om at de enten ikke forstår tævers lækre dufte, eller også er de alt for fokuserede på alle tæver, som om de mangler de hormoner der skal fortælle dem om tæverne er i brunst eller ej.

 

Nogle tidligt kastrerede hanhunde lærer aldrig at lette ben :vedikke:

 

Så ja, jeg tror at en neutralisering kan stoppe den naturlige modning, eller ihvertfald kraftigt reducere det tempo den normalt ville udvikle sig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et søskendepar, hvoraf den ene blev steriliseret før første løbetid (Camy), og den anden blev steriliseret efter sin første løbetid (Zazu). Der er stor forskel på de to, Camy er noget mere hvalpet i hovedet end Zazu er.

 

En af vores andre tæver, Ayo, ændrede sig en hel verden til forskel efter sin første løbetid, hendes ændring var SÅ markant. Det var helt vildt, det var som at få foræret en helt anden (og nærmest voksen) hund :lol:

 

Så jo. Jeg tror på at første løbetid er med til at modne hundene - jeg vil i hvert fald personligt altid selv vente til 1-2. løbetid. Det var ikke os der fik Camy steriliseret så tidligt, det var i hendes tidligere hjem. Og den eneste grund til at Zazu ikke nåede at få 2. løbetid med, var at hun fik en meget slem livmoderbetændelse, efter 1. løbetid :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, vi snakkede jo om det inden Loui blev steriliseret, og som jeg skrev, overvejer jeg også om vores den næste skal steriliseres inden 1. løbetid.

 

Bella blev steriliseret efter 1. løbetid, og er på nogle punkter meget barnlig og lalleglad. Men træningsmæssigt er hun både voksen og fornuftig. Altså er hun helt perfekt for mig!!

 

Jeg kender da flere intakte hunde som er meget mindre modne end Bella (og andre tidligt neutraliserede hunde), så jeg tror ikke at neutraliseringen er det eneste kriterie. Tilgengæld er det den eneste måde at eliminere risikoen for visse kræfttyper, og dét er det jeg vægter højest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo det! Vi kommer jo aldrig til at vide om hun alligevel ville have modnet sig mentalt, men mit bud er at hun har haft godt af nr 2 løbetid. Altså... Forandringen var virkelig til at mærke og føle på.

 

Vores nr 2 hund, Mollie, fik vi så steriliseret efter hendes første løbetid. Hun er ekstremt 'barnlig' og legesyg, måske var hun blevet mere voksen i hovedet hvis hun havde fået flere løbetider med, eller også er det bare sådan hun er ?

 

Synes dog det er interessant at kigge på hanhunde der bliver tidligt kastrerede. Det er som om at de enten ikke forstår tævers lækre dufte, eller også er de alt for fokuserede på alle tæver, som om de mangler de hormoner der skal fortælle dem om tæverne er i brunst eller ej.

 

Nogle tidligt kastrerede hanhunde lærer aldrig at lette ben :vedikke:

 

Så ja, jeg tror at en neutralisering kan stoppe den naturlige modning, eller ihvertfald kraftigt reducere det tempo den normalt ville udvikle sig i.

Jeg tror du har ret. Bobo letter i hvert fald ikke ben og han reagerer ikke på tæver i løbetid. Han blev kastreret, da han var 8 uger ifølge tidligere ejer.

 

Og det virker jo også ret logisk, at det påvirker et dyrs udvikling, når man "piller" ved det, der skal gøre dem kønsmodne. Det tænker jeg i hvert fald :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dyrlæge ville kun sterilisere efter første løbetid... Hun ville overveje at gøre det for os, fordi vi havde en intakt han, og hun trods alt var enig i at en drægtighed i første løbetid var værre end tidlig sterilisation.

 

Dog kunne vi få Penny igennem løbetid uden at hun blev drægtig, og hun vil blive steriliseret efter anden løbetid... Jeg tror helt bestemt det påvirker deres udvikling at blive steriliseret tidligt... Men om det påvirker udelukkende negativ ved jeg ikke... Jeg ville altid anbefale at tage første løbetid med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, vi snakkede jo om det inden Loui blev steriliseret, og som jeg skrev, overvejer jeg også om vores den næste skal steriliseres inden 1. løbetid.

 

Bella blev steriliseret efter 1. løbetid, og er på nogle punkter meget barnlig og lalleglad. Men træningsmæssigt er hun både voksen og fornuftig. Altså er hun helt perfekt for mig!!

 

Jeg kender da flere intakte hunde som er meget mindre modne end Bella (og andre tidligt neutraliserede hunde), så jeg tror ikke at neutraliseringen er det eneste kriterie. Tilgengæld er det den eneste måde at eliminere risikoen for visse kræfttyper, og dét er det jeg vægter højest.

 

det var rigtig godt at få vendt det med dig før steriliseringen og det gjorde mig overbevist om at det var det rigtige - det sundhedsmæssige synes jeg overtrumfede evt ulemper.

 

vi har været til træning et par gange efter operationen og hun er som før ivrig efter at lære og gøre tingene rigtigt. hvis den indstilling fortsætter fordi hun ikke bliver forstyrret af hormoner, skal jeg ikke klage :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har ret. Bobo letter i hvert fald ikke ben og han reagerer ikke på tæver i løbetid. Han blev kastreret, da han var 8 uger ifølge tidligere ejer.

 

Og det virker jo også ret logisk, at det påvirker et dyrs udvikling, når man "piller" ved det, der skal gøre dem kønsmodne. Det tænker jeg i hvert fald :-D

 

mener du alt taget i betragtning at det har været en fordel at han blev steriliseret så tidligt?

 

vi passede en lige så tidligt kastreret hanhund i sommer i 2 uger. det var en blanding af gårdhund og border collie og altså meget langt fra lab mht mad og andre ting.... han var vel ca 5 år men en utroligt stille og rolig hund og ikke "hvalpet", som jeg har læst andre steder at de kan være efter så tidlig kastration. til gengæld kender jeg ikke de to hunderacer ret godt, så jeg kan ikke bedømme om han opførte sig som dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dyrlæge ville kun sterilisere efter første løbetid... Hun ville overveje at gøre det for os, fordi vi havde en intakt han, og hun trods alt var enig i at en drægtighed i første løbetid var værre end tidlig sterilisation.

 

Dog kunne vi få Penny igennem løbetid uden at hun blev drægtig, og hun vil blive steriliseret efter anden løbetid... Jeg tror helt bestemt det påvirker deres udvikling at blive steriliseret tidligt... Men om det påvirker udelukkende negativ ved jeg ikke... Jeg ville altid anbefale at tage første løbetid med...

 

hvorfor ville du anbefale at vente til efter første løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg siger det, men er det ikke lidt sent at begynde at tænke over konsekvenserne ved at sterilisere inden 1, løbetid?. Og har dyrlægen ikke talt med dig om hvad man kan forvente at indgrebet gør ved hunden?.

 

jeg ved ikke om du har læst alle indlæggene, men som jeg nævnte i mit nr 2 indlæg mente dyrlægen ikke at det ville have nogen effekt på den mentale udvikling. derudover har jeg vendt de forskellige ting med Anne1979, min omgangskreds og søgt inde på nettet, men jeg har ikke kunnet finde noget, der talte imod en så tidlig sterilisering - kun fordele på det sundhedsmæssige område.

 

kender du til nogle ulemper ved sterilisering før første løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo det! Vi kommer jo aldrig til at vide om hun alligevel ville have modnet sig mentalt, men mit bud er at hun har haft godt af nr 2 løbetid. Altså... Forandringen var virkelig til at mærke og føle på.

 

Vores nr 2 hund, Mollie, fik vi så steriliseret efter hendes første løbetid. Hun er ekstremt 'barnlig' og legesyg, måske var hun blevet mere voksen i hovedet hvis hun havde fået flere løbetider med, eller også er det bare sådan hun er ?

 

Synes dog det er interessant at kigge på hanhunde der bliver tidligt kastrerede. Det er som om at de enten ikke forstår tævers lækre dufte, eller også er de alt for fokuserede på alle tæver, som om de mangler de hormoner der skal fortælle dem om tæverne er i brunst eller ej.

 

Nogle tidligt kastrerede hanhunde lærer aldrig at lette ben :vedikke:

 

Så ja, jeg tror at en neutralisering kan stoppe den naturlige modning, eller ihvertfald kraftigt reducere det tempo den normalt ville udvikle sig i.

 

jeg synes at jeg har søgt temmelig meget på nettet efter lige præcis det men kan faktisk ikke finde noget overhovedet. man kan vel også diskutere om der er fordele ved at stoppe modningen? Underligt nok mente en af mine bekendte, at hans tidligere tæve blev lidt kedelig af at bliver steriliseret så derfor skulle hans nuværende ikke steriliseres, og det er jo en oplevelse af virkningen, som slet ikke passer med hvad i andre har set...

 

lidt irriterende at man ikke kan måle sig frem til konsekvenserne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes at jeg har søgt temmelig meget på nettet efter lige præcis det men kan faktisk ikke finde noget overhovedet. man kan vel også diskutere om der er fordele ved at stoppe modningen? Underligt nok mente en af mine bekendte, at hans tidligere tæve blev lidt kedelig af at bliver steriliseret så derfor skulle hans nuværende ikke steriliseres, og det er jo en oplevelse af virkningen, som slet ikke passer med hvad i andre har set...

 

lidt irriterende at man ikke kan måle sig frem til konsekvenserne :-)

 

Ja, jeg synes de fleste fortæller at deres tæver er blevet mere mentalt rolige, men samtidig er blevet ekstremt legesyge. Ninja har nu altid været legesyg med 'de rigtige hunde', synes ikke rigtigt det har påvirket hende meget i den retning.

 

Men jeg er enig med Anne1979 i at det i sidste ende kommer helt an på hunden. Små hunde modnes jo også hurtigere end de større hunde, men samtidig har Sitto oplevet at hendes lille tæve forandrede sig meget efter 1. løbetid. Og så hvis vi så smider vores egne erfaringer med Ninja oveni hatten.... Derfor håber jeg ikke at jeg kommer til at skulle sterilisere en tæve før første løbetid, og allerhelst vil jeg vente til nr. 2.

 

Så kan det godt være at nogle vægter det sundhedsmæssige højest, og jeg kan sagtens forstå det, men nu har vi så prøvet at stå med en meget nervøs og usikker hund, og så kan jeg godt mærke at vi vægter den psykiske sundhed højest.

 

Grunden til at vi valgte at få Mollie steriliseret efter den første løbetid er en lidt længere historie, men i bund og grund gjorde vi det for at der ikke skulle opstå uvenskab tøserne imellem i forbindelse med Mollies 2. løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg synes de fleste fortæller at deres tæver er blevet mere mentalt rolige, men samtidig er blevet ekstremt legesyge. Ninja har nu altid været legesyg med 'de rigtige hunde', synes ikke rigtigt det har påvirket hende meget i den retning.

 

Men jeg er enig med Anne1979 i at det i sidste ende kommer helt an på hunden. Små hunde modnes jo også hurtigere end de større hunde, men samtidig har Sitto oplevet at hendes lille tæve forandrede sig meget efter 1. løbetid. Og så hvis vi så smider vores egne erfaringer med Ninja oveni hatten.... Derfor håber jeg ikke at jeg kommer til at skulle sterilisere en tæve før første løbetid, og allerhelst vil jeg vente til nr. 2.

 

Så kan det godt være at nogle vægter det sundhedsmæssige højest, og jeg kan sagtens forstå det, men nu har vi så prøvet at stå med en meget nervøs og usikker hund, og så kan jeg godt mærke at vi vægter den psykiske sundhed højest.

 

Grunden til at vi valgte at få Mollie steriliseret efter den første løbetid er en lidt længere historie, men i bund og grund gjorde vi det for at der ikke skulle opstå uvenskab tøserne imellem i forbindelse med Mollies 2. løbetid.

 

nu har jeg jo af gode grunde ikke oplevet Loui i løb, men har på fornemmelsen at det påvirker tæver meget forskelligt - mener du at de bliver mere aggressive imens/ bagefter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville altid vente til efter første løbetid. Dels på grund af modning og dels fordi nogle undersøgelser peger på at der er større risiko for senere inkonsistens jo tidligere man sterilisere.

 

ja - jeg havde også set risikoen for inkontinens men læste samtidig at det nemt kunne holdes nede med piller. har du hørt om nogle bivirkninger ved pillerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Enkelte hunde reagerer ikke på piller ne og da det jo er hormoner, så er det nok ikke det sundeste at tage i en årrække. Så får hunden da i hvert fald en dosis af det hormon man ellers fjerner ved at sterilisere. .

Så når der kun er meget lidt forskel mellem om den steriliseres før eller efter første løbetid i forhold til kræft, så vil jeg hellere løbe den risiko og samtidig måske mindske inkontinens risikoen.

Og jeg har en hund som snart har fået fjernet al kirtel væv på grund af kræft, så den risiko har jeg helt tæt på. .

Så stor fortaler for sterilisation generelt, hvis man gerne vil have en gammel hund. . Specielt hvis den bliver falsk drægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enkelte hunde reagerer ikke på piller ne og da det jo er hormoner, så er det nok ikke det sundeste at tage i en årrække. Så får hunden da i hvert fald en dosis af det hormon man ellers fjerner ved at sterilisere. .

Så når der kun er meget lidt forskel mellem om den steriliseres før eller efter første løbetid i forhold til kræft, så vil jeg hellere løbe den risiko og samtidig måske mindske inkontinens risikoen.

Og jeg har en hund som snart har fået fjernet al kirtel væv på grund af kræft, så den risiko har jeg helt tæt på. .

Så stor fortaler for sterilisation generelt, hvis man gerne vil have en gammel hund. . Specielt hvis den bliver falsk drægtig.

 

det gør mig ondt at høre om din hund og jeg håber hun har det godt.

 

jeg fandt det her på nettet og det er samme tal alle dyrlæger oplyser:

 

"Hvis man steriliserer en tæve før hendes første løbetid er risikoen for udvikling af kræft i mælkekirtlerne kun 0.05 % (jeg mener dog at have set 0,5% på en anden side...), steriliseres tæven mellem første og anden løbetid er risikoen på 8 % og steriliseres tæven efter anden løbetid er risikoen helt oppe på 26 %. Herefter stiger risikoen markant"

 

jeg synes det vægter meget at risikoen er ca 16 gange større hvis man venter til efter 1.løbetid.

 

jeg vidste ikke at de fik hormoner for at forhindre inkontinens - hvordan kan et manglende hormon udvikle det?

 

mener du så at samme hormontilføjelse vil forøge risikoen for kræft i mælkekirtlerne så man er tilbage ved start?

 

Basso døde af lymfekræft før han blev 2 år, men efter at have talt både med dyrlæge og læst mig skeløjet er jeg stadig ikke blevet klogere mht hvad udløste det. jeg har talt med opdrætter, der havde begge forældre og hun havde hverken i sit første eller andet kuld hvalpe hørt om nogen, der havde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke om du har læst alle indlæggene, men som jeg nævnte i mit nr 2 indlæg mente dyrlægen ikke at det ville have nogen effekt på den mentale udvikling. derudover har jeg vendt de forskellige ting med Anne1979, min omgangskreds og søgt inde på nettet, men jeg har ikke kunnet finde noget, der talte imod en så tidlig sterilisering - kun fordele på det sundhedsmæssige område.

Okay på den måde, så misforstod jeg det. Troede du var i tvivl men kan så forstå at du bare spørger til "rygter"

 

kender du til nogle ulemper ved sterilisering før første løbetid?

 

Nej, jeg kender ingen der har fået foretaget indgrebet inden 1. løbetid, men vil tro at den mentale udvikling bare går lidt langsommere og ikke kommer i ryk som ved intakte tæver. Desuden kan jeg også se en fare ved at operationen måske foretages lige i en frygtperiode og dermed gør oplevelsen mere traumatisk for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i og med at man jo ikke kan "måle" forskellen i modning, må det jo blive et holdningsspørgsmål:vedikke:

 

Og hvad er det egentlig for en "modenhed" man efterspørger ved at hjælpe? Som tidligere skrevet, er min hund ekstremt legesyg og fjollet. Hun bliver snart 3, og blev steriliseret da hun var 11 mdr. Men på træningsbanen er hun fantastisk! Hun er fuld af krudt og meget lærevillig. Og ja, hun laver da også ballade når vi træner, men det ser jeg også de intakte og sent neutraliserede gøre.

 

Så hvad er det i mener med "modenhed"? At de bliver rolige? For i så fald må jeg erkende, at jeg da til enhver tid vil foretrække et lalleglad balledyr:ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...