Hop til indhold

Brug din hund som kompas


Umulia
 Share

Recommended Posts

Hvem har ikke prøvet at stå og vente med posen klar, medens ens firbenede ven tilsyneladende gennemgår et langt og kompliceret ritual, der involverer en masse snurren rundt om sig selv, inden han/hun endelig kan få "tømt ryggen".

 

Men de mange rotationer om egen akse er slet ikke så tilfældige som de ser ud. Hvad vi hundeejere dagligt får lov at bevidne er i virkeligheden en lille og pelset udgave af selve nordlyset, og en forbindelse mellem arter og miljø, der er så holistisk og smuk, som en skidende hund overhovedet kan være!

 

Et hold tjekkiske og tyske forskere har fundet ud af at hunde foretrækker at skide i kompassets retning, dvs. nord/syd.

Det skulle angiveligt bevise at hunde er følsomme overfor jordens magnetfelt.

De meget grundige forskere har målt hundes kropsakse ved ikke mindre end 1893 afføringer og 5582 urineringer, og har publiceret deres resultater her: http://www.frontiersinzoology.com/content/10/1/80/abstract

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella skider (i haven) oftest med røven mod vest. Nogle bud??

 

jeg synes mest at mine sidder med hovedet mod vest, men altså, i henhold til den videnskabelige undersøgelse er jordens magnetfelt kun stabilt ca. 20% af tiden, så naturlige udsving kan være årsagen til at hundene vender i forskellige retninger ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har én kompas hund så, og ellers bare fire meget forskellige måder at skide på.

Liva er kompasset, hun snurre og snurre inden hun får sig sat.

Camy sidder altid og stamper med det ene ben mens hun skider :lol:

Ayo begynder at skide mens hun går - således man kan se at pølsen lige titter ud mens hun går - og SÅ sætter hun sig. :sjov:

Og Zazu er ligeglad med hvorhenne eller hvordan, det skal bare gøres.

 

Hvad har forskerne så at sige om dét?? :genert::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget nær det dummeste forskning jeg har hørt om, der må være basis for en ig nobelpris. Men underholdende :blink:

 

Er der nogen der kan komme i tanke om hvordan det på nogen som helst måde skulle have nogen biologisk relevans at tisse nord-syd?

 

Mine tisser som regel vinkelret på hinanden, fordi de vil tisse på samme plet på samme tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Karla, måske... Men hun skider kun i skjul, så det kan være svært at se hvad vej røven vender.

 

johna er mere en, når man skal, så skal man pige... Hun skiderd er hvor hun er, når hun skal. Tilgengæld kan hun så vandre skidende over mange meter - gerne i store cirkler? Måske er hendes kompasnål defekt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget nær det dummeste forskning jeg har hørt om, der må være basis for en ig nobelpris. Men underholdende :blink:

 

Jeg har engang interviewet Marc Abrahams, som har startet Ig Nobel - jeg har været en kæmpe fangirl lige siden :lol: Det er herresjovt :5up: Og du har ret, dette kunne godt være en kandidat.

 

Er der nogen der kan komme i tanke om hvordan det på nogen som helst måde skulle have nogen biologisk relevans at tisse nord-syd?

 

Mine tisser som regel vinkelret på hinanden, fordi de vil tisse på samme plet på samme tid.

 

Så vidt jeg husker er det faktisk allerede ret velunderbygget at køer retter sig ind efter jordens magnetfelt når de står på marken. Der blev lavet et forskningsprojekt om det for nogle år siden. Jeg spekulerer på hvad det kan betyde for vi mennesker, der som et af de få dyr har en lodret rygsøjle, så vi ikke kan stå/gå i harmoni med planeten :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...