Hop til indhold

Det farlige spørgsmål: Hvilke(n) race(r) vil du ALDRIG eje?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

  • Svar 386
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kan ikke genkende at lige præcis schæfere skulle have en særlig dum knap.... min erfaring siger mig at alle hunde kan have sådan en... selvfølgelig er nogle hunde skudt i roen bare som de er, men de er da heldigvis fåtallet, de fleste hunde der er agressive, udfarende, angste osv osv er det fordi de har haft en eller flere grimme oplevelser, fx en ejer der leger CM eller overfald fra andre hunde.

 

Jeg mener at schæfer er en af de mere udfordrende racer, men kan ikke se at de som udgangspunkt er værre end flere af de andre hyrdehunde og vogtende racer. Eller mere syge end flere andre racer. Jeg har snakket med mange efterhånden, som gerne ville have schæfer, hvor jeg har anbefalet dem at lade være, fordi de fx bare ville have en "sej" hund eller en bodyguard uden noget ønske om at arbejde med hunden. På den måde passer det mig fint at mange af jer herinde godt kan se at der skal noget arbejde til for at have en schæfer og at det ikke er en hund for alle. (elsker generelt det høje niveau herinde :hjerte:)

 

På den anden side, selv om det ikke er personligt og rettet mod min Ozzie (Missing endda så sød at skrive at hun tror på at Ozzie er sød :hjerte: i denne tråd) så bliver jeg dog lidt ked af at schæfere ofte tales grimt om herinde. (ikke så meget i denne tråd, men mere tidligere debatter) Synes det er ærgerligt at så mange af jer har så dårlige erfaringer med dem! Jeg håber sådan at alle Bella'erne og Ozzie'erne derude vil få flere og flere til ikke at skære alle schæfere over en kam som møghunde og istedet indse at de bestemt kan være dejlige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Anne - jeg har forstået, at du elsker at træne hund. Med en hund som ovennævnte har du rig lejlighed til at blive en endnu bedre hundefører, simpelthen fordi "noget må gøres for at interessere dén hund". :slem:

 

Sorry for OT.

 

Igen, smag og behag. Derfor jeg aldrig får en terrier (som andet end sofahund). Gider ikke arbejde med en hund der melder sig ud konstant. Tro mig, en schæfer melder sig også ud, men den har en generel arbejdsiver. Og som hovawarten beskrives af Kim, så er det bestemt ikke en hund for mig - den minder alt for meget om en terrier! Og der er bare en grund til at det ikke vrimler med den slags hunde på konkurrencebanerne (i lydighed).

 

 

Og mht. schæfere. Jeg synes at det er 50/50 efterhånden. Der er de hjernedøde eksemplarer, og så er der de lalleglade tosser som Ozzie og Bella. Jeg møder SÅ mange som siger at de ikke bryder sig om schæfere, men som elsker Bella. Og det er fint nok for mig. Jeg elsker at blive ringet op af fremmede som har hørt om Bella, og som spørger om hun kan komme og hilse på deres hund, som har dårlige oplevelser med schæfere.

 

Dog, så sent som igår hyrdede hun en tilfældig kondiløber. 99,9% af gangene ignorerer hun forbipasserende mennesker, men så sker det altså bare af og til at hjernen slår fra. Hun ved jo godt at det er forbudt, og hun kunne aldrig drømme om at gøre andet end at gø af sådan nogle, men alligevel..... Og forstår godt at folk som den kondiløber synes schæfere er nogle åndssvage køtere, og at folk som mig er nogle dumme kællinger der ikke burde have hund:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne: sjovt nok er min opfattelse af hovawarten slet ikke terrieragtig, men langt mere schæferagtig (og jeg har også haft en hovawart) min meldte sig bestemt ikke ud. Langt mindre end f.eks bubben kan finde på :lol:

 

Jeg synes heller ikke at jeg har det indtryk af dem, men tænkte at KimJ nok ved mere om racen end jeg, når han er på nr. 2 af slagsen. Jeg synes at de ejere jeg kender, siger at de er meget schæferagtige, men vare ikke har så meget drift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har fået beskrevet Hovawart som terrieragtig, er det helt klart en fejl. intet kunne næsten være mere forkert.

 

Hovawart er meget samarbejdsvillige, og klarer sig typisk rigtig godt i næsten alle brugsprøver, men de kræver lidt mere af deres førere, og lader sig ikke presse til at gøre mere end de selv vil.

 

Prøver man at tvinge dem, går de ofte lidt i baglås, men forstår man at motivere en hoffe, er der stort set ikke noget man ikke kan få den til. De bliver dog næppe nogensinde gode jagthunde (mildest talt)...

 

Der er rigtigt, som I skriver, at de deler mange træk med Schæfere, hvilket ikke er mærkeligt, da man bla. har brugt schæfere, da racen skulle genoprettes efter næsten at have været udryddet i anden verdenskrig (den tyske hær brugte dem i stort omfang, og de fleste omkom).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har fået beskrevet Hovawart som terrieragtig, er det helt klart en fejl. intet kunne næsten være mere forkert.

 

Hovawart er meget samarbejdsvillige, og klarer sig typisk rigtig godt i næsten alle brugsprøver, men de kræver lidt mere af deres førere, og lader sig ikke presse til at gøre mere end de selv vil.

 

Prøver man at tvinge dem, går de ofte lidt i baglås, men forstår man at motivere en hoffe, er der stort set ikke noget man ikke kan få den til. De bliver dog næppe nogensinde gode jagthunde (mildest talt)...

 

Nej, det er mig der sammenligner dem med terrierere, fordi du siger at de melder sig ud.

 

Min schæfer er opdraget og trænet positivt. De gange hun er blevet forsøgt presset, er hun brudt ned og vi har været nødt til at starte forfra. Det er muligt at en kuet schæfer er anderledes, og det kan jeg egentlig sagtens forestille mig. Men hvis du vidste hvor længe vi har brugt på fx apportøvelsen eller felt, ville du korse dig! Men det er prisen for positiv træning kombineret med førstegangshundeejer:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hovawart er meget samarbejdsvillige, og klarer sig typisk rigtig godt i næsten alle brugsprøver, men de kræver lidt mere af deres førere, og lader sig ikke presse til at gøre mere end de selv vil.

Hvis du indsætter "airedale terrier" i stedet for "hovawart" giver det samme resultat. Og rigtigt - begge kræver mere af deres førere (i ren lydighed, til gengæld giver de så meget mere i eftersøgning af enhver art) end så mange andre racer. Men får de det, viser de stor kvalitet i brugsarbejde.

 

Nå, men det var jo ikke det, vi skulle snakke om. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

På den anden side, selv om det ikke er personligt og rettet mod min Ozzie (Missing endda så sød at skrive at hun tror på at Ozzie er sød :hjerte: i denne tråd) så bliver jeg dog lidt ked af at schæfere ofte tales grimt om herinde. (ikke så meget i denne tråd, men mere tidligere debatter) Synes det er ærgerligt at så mange af jer har så dårlige erfaringer med dem! Jeg håber sådan at alle Bella'erne og Ozzie'erne derude vil få flere og flere til ikke at skære alle schæfere over en kam som møghunde og istedet indse at de bestemt kan være dejlige hunde.

Det håber jeg virkelig også! Jeg er så træt af dominerende, aggressive og ustyrlige schæfere der gang på gang giver min stakkels hund dårlige oplevelser!!

Vil ønske jeg kunne møde søde Bella og søde Ozzi :oops:

 

Jeg ved ikke hvorfor det lige er sådan med schæferen, men med de oplevelser jeg har går jeg altid så langt udenom som muligt og Nala gør også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser en fare for at nogen kan tage det personligt men det er ikke meningen men jeg skal ALDRIG have:

 

Hunde med flade snuder, eller andre former for ekstremavlede racer, INGEN hyrdehunde (hverken border, schæfer eller belgiere eller andre slige sager), INGEN retrievere, ingen dobermann eller rotte heller.. sikkert flere andre :slem:

 

Orv ja de fleste selskabshunde er også udelukket

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst humle131013

Jeg ville helt klart vælge en laberadore eller en golden retriver :-) Det er en hund som er en familie hund, jagthund og en hygge hund ;)

Jeg har selv en blanding af de to racer nu, og jeg syntes selv jeg har fået det bedste, fra begge racer ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er mig der sammenligner dem med terrierere, fordi du siger at de melder sig ud.

 

Min schæfer er opdraget og trænet positivt. De gange hun er blevet forsøgt presset, er hun brudt ned og vi har været nødt til at starte forfra. Det er muligt at en kuet schæfer er anderledes, og det kan jeg egentlig sagtens forestille mig. Men hvis du vidste hvor længe vi har brugt på fx apportøvelsen eller felt, ville du korse dig! Men det er prisen for positiv træning kombineret med førstegangshundeejer:oops:

 

Ville du gide uddybe hvad du mener med presset? Ved nemlig ikke lige hvad du mener og vil gerne lige finde ud af om det mon er noget der gælder for Ozzie også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...