Hop til indhold

At bruge linjehunde til noget andet, end det de er lavet til...


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Fordi der hvor du bor er der mange der træner deres hunde til at søge efter narko eller være politihunde, eller blindeførerhunde, som er på arbejde næsten hver dag.. ...

 

Så der er forskel på om jeg har en beugshund og træner den hvert eneste dag og om politiet har? Politets hund der ikke får lov at hyrde har et godt liv fordi? Og min der ikke får lov at hyrde har et skidt liv fordi?

 

Ahh kan du selv høre det? nu synes jeg da slet ikke tingene hænger sammen mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg føler lidt at det er at kaste alt det arbejde som avlerne af jagtlabberne har lavet på jorden, når man går ud og køber en super tunet hvalp som ville være en drøm at gå på jagt sammen med, og smider den i en Rally ring (eksempel) hvor den ikke yder sine optimale egenskaber som den har fået med sig i generne. Men måske er det bare mig der ser tab i den sammenhæng:vedikke:

 

...

 

Men så handler det jo ikke om hundene, men om avler, er det der hvor skoen virkelig trykker?

men hvis en avler kun vil sælge til jagt f.eks, så der jo ikke noget problem i det? jeg tror ikke avlerne har de store issues med at sælge hvalpe til andet formål end det den er skabt til, I så fald giver det ikke mening at dele det på udstillingsdyr og brugslininer, for en lab af udstilling har det stadig i sig, det er en apportør, det kommer man ikke uden om, det ligger dybt dybt i dem, at de så ikke kan holde til en jagt har intet med instinkerne at gøre. Sp det vil være lige så synd for denne hund som en brugshund ikke at få lov til at lave det den har lyst til.

 

men som jeg læser det skrevne herover så handler det mere om at det er synd at spille en toptunet avlbrugshund, på noget pjat, men så handler det ikke om hunden, men om en personlig holding til nogen sportsgrene og at du hellere så hundene blev brugt til det de var avlet til, end andre for sjove øvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg liker PBC's indlæg fordi jeg tror han har fat i noget. Ikke nødvendigvis at hunden gør det den er opdrættet til, men at hundene kan opfatte ens glæde når noget lykkes, og så er det ligemeget hvilken disciplin man arbejder med. Jeg tror ikke en retriever er mere lykkelig over at apportere en and/fasan end en dummy/en indkøbspose, men den opfatter hvis ejeren er entusiastisk og stolt over hunden.

 

Nu ved jeg ikke om tråden kun gælder arbejds- kontra udstillingslinier, og jeg er ærligt talt blank vedr. min egen race om der er en opdeling, men jeg ved at dens oprindelige formål var personlig beskyttelse, og så ville mine hunde dumpe

enhver prøve for de elsker alle.

 

Jeg er fuldstændig enig!!

I de perioder hvor jeg arbejder rigtig meget med én hund f.eks Bamse op mod DM, så er det et andet bånd vi oplever og en anden samhørighed.

Tror ofte også vi undervurdere hvor meget vores glæde smitter af på hundene.

 

Jeg kan dog godt genkende det PBC skriver om fornyet respekt for hunden, når man ser den lave det den er avlet til.

Det er altså noget specielt og jeg synes man så vidt muligt skal arbejde med det, hvis man har muligheden - Lige så meget af ego årsager, som for hunden, for man snyder sig selv for fede oplevelser, hvis man ikke gør. :blink:

Men det er også noget man oplever når man konkurrere og træner målrettet mod noget, hvor hunden selv viser den bare har forstået opgaven og er en fantastisk medspiller i teamet.

Det er lidt på to forskellige måder og jeg kan selv gå helt i stå og bare nyde synet af min hund, når han selvstændigt bare går med fårene - Det er et fantastisk syn.

Men det er lidt, ude af øje, ude af sind, med de kære hunde og jeg oplever det slet ikke som nogen nødvendighed i hverdagen, for at min hund trives, bare vi har noget andet sammen.

 

Fordi der hvor du bor er der mange der træner deres hunde til at søge efter narko eller være politihunde, eller blindeførerhunde, som er på arbejde næsten hver dag.. Og du glemte forsøgshundene, der sidder i små bure dag ud og dag ind uden at få hverken kærlighed eller bliver trænet...

 

Nu skal vi lige holde skidt og kanel adskilt, ikke?!

 

1. hvad har forsøgshunde at gøre, med debatten om arbejdende hunde i andet arbejde end det de er avlet til?

2. Politiets og førerhundene er med på arbejde hver dag, ja - Men de laver jo ikke det de er avlet til og sådan som jeg har forstået det, så er det, det debatten går på?

Om hunden laver det den er avlet til eller ej?

Altså om en F1'er/bc af hyrdelinjer er spildt på rally/AG/Lydighedsbanen?

 

Fik i hvertfald ikke det indtryk, at debatten gik på om arbejdslinjer trives i et lille bur døgnet rundt (hvilket ingen hunde jo gør) og om de trives som sofakartofler.

Tværtimod, så forstod jeg det som at den gik på om en arbejdshund var spildt i hundesport vs. arbejdende med det den er avlet til.

 

Der er i hvertfald ikke meget sofakartoffel over de arbejdshunde jeg ser folk bruge timevis på træningsbanen og i skoven til felt/eftersøgnings/sportræning og deres hverdag kan ikke på nogen måde sammenlignes med hr og fru dk's hundes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set ret enig med MM. Jeg er bekymret for min egen race her i Danmark, hvor det er meget enten eller. Altså enten fuuldblods hyrdehund, der ikke har været brugt til andet, eller også blandede linjer. og det er ikke fordi jeg har et problem med at man blander linjerne (meget lidt helst), men jeg har virkelig et problem med at man avler væk fra det der egentlig er en BCs primære formål. En BC skal kunne hyrde, mener jeg. Derfor er jeg også stor fan af at man i Sverige har hyrdetest før avl. I øvrigt en ret svær hyrdetest - svarer ca. til en klasse 1.

For mig er det ok at man bruger en arbejdshund til andet, men ønsker man at bruge den i avl, så har man ansvar for at sikre sig, at den kan arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund og en ejer laver noget sammen som begge er glade for og tilfredse med er det ikke spildt. Tværtimod er det lige det det handler om - at leve og leve godt.

 

Jeg tror FT Spaniels er lige lykkelige hos en tolder som bruger den som narkohund (måske lykkeligere for den kan arbejde mere og hele året), som den er hos den passionerede jæger der bruger den til jagt. Hunden ved ikke hvad den er lavet - linjeavlet eller specialavlet til - den vil bare være glad for samarbejde og kanaliserer sine rige evner over på det arbejde den skal gøre og gør bedre end dens ejer kan. Det skaber glæde og godt liv.

 

Der hvor det går galt er hvis der er et "dårligt match". Hvis en hund ikke kan levere det ejeren havde håbet og forventet. Det kan være jægeren, som ikke ved at der er stor forskel på labradors som så køber en decideret udstillingsmodel og derfor ikke kan følge med kammeraterne på træningspladsen og heller ikke kan få hunden til at præsterer godt nok på jagterne. Her opstår ikke samme glæde.

 

Det kan også være en person, der kan lide at gå og hygge sig i haven med hunden vimsende lidt rundt. Han har set at naboen nede af gaden har en Labrador som er rigtig dejlig til dette. Desværre var han ikke opmærksom på at han fik købt en F1 labrador, som farer rundt i haven efter blade eller bruger bunker af energi på destruktive aktiviteter. Nu bliver den uheldige hundeejer så nødt til at træne og lege apportering en times tid dagligt, før han får sin rolige havehund. Ikke sikkert at det er til stor glæde.

 

Så det rigtige match er det vigtigste - ikke om hunden bruges til lige præcis det den er avlet til. Man kan dog sige at hvis den bruges til lige præcis det den er avlet til er det overordentlig sandsynligt at det er "det helt rigtige match".

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det vigtigste ikke bare, at hunden bliver stimuleret på en eller anden måde???

 

At den får lov til at snuse, løbe sig flad, springe, lege osv? Får hunden lov til at udfolde på en eller anden måde, så tror jeg, den er ret ligeglad med om den er hvalp af en super jagthund fra de flotteste linier i hele verden eller et gadekryds :D

 

Jeg tænker helt sikkert, man skal overveje hvilken race man anskaffer sig. For der ligger jo noget indkodet i hunden helt fra starten af. Det kan jeg se på min hund, som er en lab/Border bl. Han vil gerne hyrde og er ret god til det. Men han vil også gerne jage alt der bevæger sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er nogen der siger at hunde af brugslinjer nødvendigvis har et dårligere liv af ikke at blive brugt til hvad de er skabt til, men hvis man tænker over hvorfor der blev lavet en arbejdslinje af border collie, så var det jo for at hyrderne fik noget for dem selv de kunne bruge,.. det samme med F1 labben, jagtgolden og field trial (cocker og springer) spaniel. Jeg tænker bare på hvad der sker hvis disse linjer bliver modehunde. Herinde er det jo allerede sket, men jeg ser også oftere disse hunde som familiehunde end tidligere (okay, det er muligt at familiens 14-årige pige går til lidt agility, men stadig vil jeg kalde det familiehund).

 

Jeg tænker også lidt på hvad der vil ske med standartudgaven hvis ingen vil arbejde med dem længere og kan undre mig over at de nærmest bliver beskrevet som engelske bulldogs: syge, dovne og uden vilje til samarbejde,.. og hør nu venner, det passer jo ikke. NOGLE er måske, men hvis man nu lægger sig lidt i selen for at finde en opdrætter der ikke kun bekymrer sig om udseendet, så behøver det altså ikke at være sådan. Og det behøver jo heller ikke at være sådan, at bare fordi man køber en hund af brugslinjer, så får man den mest toptunede arbejdsmaskine der pr. automatik fører én til stjernehimlen. Det hele ligger i at finde ud af hvad der passer til én og derefter finde en opdrætter der kan levere, vel og mærke i begge sider af lejren.

 

Ofte hører man: jeg vil gerne have en jagtgolden, for jeg kunne godt tænke mig at bruge den til agility. Og så tænker jeg bare: og hvad er der galt med flatten?, hvad er der galt med pudlen?, eller hvad har vi,.. for om du ender som nr. 16 eller nr. 18 efter alle borderne,.. det kan sgu da være ligegyldigt.

 

Til sidst vil jeg lige sige at jeg godt kan se hvad det er Agnete taler om (det med at skulle undertrykke hundenes "drive"). En del almindelige mennesker med hunde af brugslinier bliver taget med bukserne nede, fordi den energi, det aktivitetsniveau, den glæde de syntes lød så positivt da de købte hunden, viser sig at være lidt i overkanten af hvad de formår at følge med til, i deres dagligdag. Og så er hunden måske pludselig ikke helt så samarbejdsvillig mere fordi den forsøger at få dækket sine egne behov fremfor ejernes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, hvis vi skal kigge på det på den måde, så det faktisk brugslininerne der er hvad de oprindelige hunde er, issuet er faktisk fænomenet "udstillingsmodel" hvor man ikke holder fast på hundens oprindelse, derfor kan mange udstillingsmodeller faktisk ikke leve op til de ønsker en hf har til en hund i en given sport. Så udstillingsmodellerne er et mode fænomen der har ødelagt rigtig mange racer!

 

så det er ikke jagtfolkene der har fået en f1, f1 er en gammel gammel engelsk linie der faktisk er den oprindelige lab. Det er udstillingsfolkene der har fået et modefænomen :)

 

så mon ikke det tyder på hundefører der ved hvad de vil have, hunde der kan det de skal, nemlig arbejde, og derfor begynder at søge tilbage til racernes oprindelse for at få det de søger. Det synes jeg faktisk er ret positivt!

 

men alt dette er jo en helt anden snak ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver der nævnt ting som: "der blev lavet en jagtmodel...."

og "ingen gider arbejde med en standard udgave længere"

 

 

 

Jamen det forholder sig jo bare ikke sådan. Jagtmodellen er hvad udgangspunktet var. og "standard-modellen" er i dén grad en fejlbetegnelse. Kald det udstillingsmodellen istedet, for de overholder standarden akkurat lige så ringe som jagtmodellerne. Ihvertfald hvad labberne angår. Øvrige racer skal jeg undlade at udtale mig om.

 

Iøvrigt har jeg endnu til gode at se den formel1'er (eller jagtlinjer fra andre lande i øvrigt) der ikke kan tåle at der går en måned hvor der bare ikke sker en skid med den.

Medmindre man da ikk ehar lært den "ro".. Og dét gør sig så sandelig også gældende for udstillingshundene, som efter min erfaring og observationsevne at dømme faktisk har tendens til at stresse negativt mere end jagtmodellerne. Under alle omstændigheder sværere at styre i dén forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver der nævnt ting som: "der blev lavet en jagtmodel...."

og "ingen gider arbejde med en standard udgave længere"

 

 

 

Jamen det forholder sig jo bare ikke sådan. Jagtmodellen er hvad udgangspunktet var. og "standard-modellen" er i dén grad en fejlbetegnelse. Kald det udstillingsmodellen istedet, for de overholder standarden akkurat lige så ringe som jagtmodellerne. Ihvertfald hvad labberne angår. Øvrige racer skal jeg undlade at udtale mig om.

 

Iøvrigt har jeg endnu til gode at se den formel1'er (eller jagtlinjer fra andre lande i øvrigt) der ikke kan tåle at der går en måned hvor der bare ikke sker en skid med den.

Medmindre man da ikk ehar lært den "ro".. Og dét gør sig så sandelig også gældende for udstillingshundene, som efter min erfaring og observationsevne at dømme faktisk har tendens til at stresse negativt mere end jagtmodellerne. Under alle omstændigheder sværere at styre i dén forbindelse.

 

Sjovt du siger det. Jeg troede det var anderledes med Labrador - altså at de deciderede udstillingsmodeller altid var rolige hunde næsten uanset om de bliver stimuleret, arbejdet med osv.

 

Men jeg har præcis det samme indtryk mht. Spaniels i modsætning hvad der er gængs opfattelse, tror jeg faktisk at FT Spaniels er mere rolige i hjemmet end udstillingsmodellerne. Jeg tror udstillingsmodellerne kører mere det samme aktivitetsniveau hele tiden - ude og inde, mens FT modelen er meget tænd/sluk - fuld knald ude (på arbejde) og helt rolig inde (ikke arbejde). Om det skyldes genetik eller ejernes træning er jeg i tvivl om, men genetikken spiller en ikke uvæstlig rolle for tænd/sluk genet, tror jeg.

 

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt du siger det. Jeg troede det var anderledes med Labrador - altså at de deciderede udstillingsmodeller altid var rolige hunde næsten uanset om de bliver stimuleret, arbejdet med osv.

 

 

vh PBC

 

 

nu arbejder jeg ikke selv med lab, men synes at høre rundt omkring at specielt den brune lab kan have tendens til stress og lidt gå på væggene, noget jeg kan høre dem med jagtmodellerne (den oprindelige lab) overhovedet ikke har problemer med.

 

Lidt samme tendens synes jeg at kunne høre på golden.

 

Som sagt så det kun noget jeg har hørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu arbejder jeg ikke selv med lab, men synes at høre rundt omkring at specielt den brune lab kan have tendens til stress og lidt gå på væggene, noget jeg kan høre dem med jagtmodellerne (den oprindelige lab) overhovedet ikke har problemer med.

 

Lidt samme tendens synes jeg at kunne høre på golden.

 

Som sagt så det kun noget jeg har hørt.

 

Det er lidt skægt. Den ene brune lab vi kender er MEGET roligere og afslappet end nogle af alle de sorte i familien.

 

I vores familie er der både "de gamle tunge" samt formel 1. Vi har en af hver og vores minder MEGET om hinanden, den store forskel for os er at vi nu har knap 10 års mere hundeerfaring ;)

 

Vores den lille er udstillingsmodel og hun er ikke en rolig hund og hun ELSKER at arbejde med næse, aportere og træne.

Min mors lab er af jagtlinier så langt øjet rækker og hun er typen som kunne bo i en etværelses og ikke bevæge sig andet end for at gå ud på første fortorvs flise for at skide ;) Hun elsker sin jagt, uden tvivl, men får hun valget mellem at flade inde ved sofaen eller gå med på tur - så bliver hun inde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt splittet. På den ene side tænker jeg, at de fleste hunde er taknemmelige for bare at blive brugt til noget. På den anden side, vil jeg faktisk helst bruge racen til det den er skabt til. Mingus er jo ikke skabt til andet end at se pæn ud, men skulle være brugt som fuglehund oprindeligt. Og han elsker at gå spor, selvom jeg har fået det gjort alt, alt for lidt. Primært fordi jeg er elendig til at træne noget jeg ikke kan konkurrere i (Mingus er kryptorchid og må ikke deltage i schweissprøver). Cajsa prøvede jeg at træne med i retrieverklubben, men det blev kun til en sæson. Jeg blev demotiveret af de gamle, sure mænd, der syntes jeg var sindssyg fordi jeg belønnede min hund og Cajsa blev ked af det og stresset over den megen råben og dårlige stemning. Meget ærgerligt, for jeg turde ikke give mig i kast med markprøvetræning selv.

 

Nu hvor jeg overvejer border collie, har jeg også planer om at træne hyrdning. Ikke ofte og ikke på et seriøst plan, da jeg nok ikke har mulighed for en flok får, men sådan lidt til husbehov.

 

Hvis jeg var opdrætter, og mit store mål var at opdrætte super-jagthunde, ville jeg først og fremmest sælge til jægere. Ligesom en hardcore-udstillingsopdrætter heller ikke sælger de bedst egnede hunde som ren kæle-klappehund. Men dermed ikke sagt at hele kuldet skulle sælges, men jeg ville absolut sælge de mest egnede hvalpe til dem der vil bruge det til formålet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg ejer jo begge modeller :-) min den brune går absolut ikke på væggene, han er stille og rolig og alle kan snakke med ham.

Den lille sorte er derimod (men det er nok hans alder) noget mere "vild" dog kan han sagtens have en uge hvor der ikke sker noget - der er nemlig lært indenfor lige med ro :-)

Jeg har ikke andre erfaringer end med mine egne så kan ikke udtale mig vildt om de brune og formel 1 men mine er to vidt forskellige typer - den sorte har nok 50% mere energi end den "gamle" er godt klar over at man ikke kan sammenligne en 8 årig og en 1½ årig men sammenligner med da den gamle var i samme alder :-) men har læst alle Jeres indlæg og synes det er meget spændende læsning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, hvis vi skal kigge på det på den måde, så det faktisk brugslininerne der er hvad de oprindelige hunde er, issuet er faktisk fænomenet "udstillingsmodel" hvor man ikke holder fast på hundens oprindelse, derfor kan mange udstillingsmodeller faktisk ikke leve op til de ønsker en hf har til en hund i en given sport. Så udstillingsmodellerne er et mode fænomen der har ødelagt rigtig mange racer!

 

så det er ikke jagtfolkene der har fået en f1, f1 er en gammel gammel engelsk linie der faktisk er den oprindelige lab. Det er udstillingsfolkene der har fået et modefænomen :)

 

så mon ikke det tyder på hundefører der ved hvad de vil have, hunde der kan det de skal, nemlig arbejde, og derfor begynder at søge tilbage til racernes oprindelse for at få det de søger. Det synes jeg faktisk er ret positivt!

 

men alt dette er jo en helt anden snak ;)

 

Jeg skal ikke gøre mig klog på om hønen eller ægget kom først, men det virker da underligt hvis alt det oprindelige har fået nye navne og alt det der er ændret siden standarderne blev skrevet har de oprindelige navne. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt du siger det. Jeg troede det var anderledes med Labrador - altså at de deciderede udstillingsmodeller altid var rolige hunde næsten uanset om de bliver stimuleret, arbejdet med osv.

 

Men jeg har præcis det samme indtryk mht. Spaniels i modsætning hvad der er gængs opfattelse, tror jeg faktisk at FT Spaniels er mere rolige i hjemmet end udstillingsmodellerne. Jeg tror udstillingsmodellerne kører mere det samme aktivitetsniveau hele tiden - ude og inde, mens FT modelen er meget tænd/sluk - fuld knald ude (på arbejde) og helt rolig inde (ikke arbejde). Om det skyldes genetik eller ejernes træning er jeg i tvivl om, men genetikken spiller en ikke uvæstlig rolle for tænd/sluk genet, tror jeg.

 

 

vh PBC

Det tror jeg så ikke helt på. Tilgengæld er det sjældent jeg møder en engelsk springer med fuld knald på udenfor (tror faktisk ikke jeg har set en siden min egen),.. det ser jeg rimelig tit med field trial hunde, der følges med ejere der ikke kan styre dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke gøre mig klog på om hønen eller ægget kom først, men det virker da underligt hvis alt det oprindelige har fået nye navne og alt det der er ændret siden standarderne blev skrevet har de oprindelige navne. :vedikke:

 

Har du ikke fulgt med i debatterne om hvordan udstillingsmodellerne er så langt fra racernes oprindelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke fulgt med i debatterne om hvordan udstillingsmodellerne er så langt fra racernes oprindelse?

Hvad er det oprindelige da?. For mig er det fint nok at nøjes med at rulle filmen tilbage til midten af dette århundrede hvor stort set alle racer var dual purpose hunde, og ser man fotografier af hunde fra den periode er udstillingslinjerne da ikke ændret mere end brugslinjerne for de fleste racers vedkommende. :vedikke:

 

Men kunne du give en logisk forklaring på det jeg undrede mig over ovenover?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det oprindelige da?. For mig er det fint nok at nøjes med at rulle filmen tilbage til midten af dette århundrede hvor stort set alle racer var dual purpose hunde, og ser man fotografier af hunde fra den periode er udstillingslinjerne da ikke ændret mere end brugslinjerne for de fleste racers vedkommende. :vedikke:

 

Men kunne du give en logisk forklaring på det jeg undrede mig over ovenover?.

 

Her er en fin artikkel. Jeg siger ikke at det er den fulde sandhed om emnet, men den er interessant

 

http://www.kennelfuglevig.dk/Wordpress3/wp-content/uploads/2010/12/Gammeldags-Lab.pdf

 

 

Mht. Den ene og den anden slags Spaniels aktivitetsniveau:

 

Jeg ser også en del FT Spaniel ejere som ikke har styr på deres hunde. Typisk folk som har anskaffet hunden som familiehund uden at bruge den.

 

Jeg har talt med rigtig mange Spanielejere om deres hunde og hvor aktive de er. Både Welch Springere, Engelsk Springer, Cocker, Cocker FT og Engelsk Springer FT og det er disse samtaler jeg har mit indtryk fra. Et par af dem - Tracora som også har skrevet herinde samt ejeren af kennel Red hunter har begge typer.

 

vH PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, den har vi set herinde et par gange. Jeg synes den virker lidt farvet af at det skal vise noget bestemt.

 

Mht. Den ene og den anden slags Spaniels aktivitetsniveau:

 

Jeg ser også en del FT Spaniel ejere som ikke har styr på deres hunde. Typisk folk som har anskaffet hunden som familiehund uden at bruge den.

 

Jeg har talt med rigtig mange Spanielejere om deres hunde og hvor aktive de er. Både Welch Springere, Engelsk Springer, Cocker, Cocker FT og Engelsk Springer FT og det er disse samtaler jeg har mit indtryk fra. Et par af dem - Tracora som også har skrevet herinde samt ejeren af kennel Red hunter har begge typer.

 

vH PBC

De fleste der har standard spaniels har dem også kun som familiehunde, så det burde ikke gøre forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det oprindelige da?. For mig er det fint nok at nøjes med at rulle filmen tilbage til midten af dette århundrede hvor stort set alle racer var dual purpose hunde, og ser man fotografier af hunde fra den periode er udstillingslinjerne da ikke ændret mere end brugslinjerne for de fleste racers vedkommende. :vedikke:

 

Men kunne du give en logisk forklaring på det jeg undrede mig over ovenover?.

 

Hvis jeg må nøjes med at henholde mig til schæfere, så er der altså ikke meget af den "oprindelige" schæfer i de udstillingslinier der er i dag:vedikke: Standarden siger, så vidt jeg husker, et dyk på 15 grader. Hvis du stiller til en udstilling med en schæfer med et dyk på 15 grader, vinder du HELT sikkert ikke andet end et grin fra dommerne. Hvordan det er nået dertil, kan jeg ikke svare på.

 

En lab eller golden, skal i dag være med korte ben, kort hale og mindst 5 kg for tyk. Mastiff og Broholmer skal også være fede for at vinde:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu jeg har talt med rigtig mange der har spaniel af standardtypen, som bruger dem til schweis, agility, jagt, lydighedstræning, jagttræning osv. Aktive folk, som er intereseret i deres hund og arbejder med den, mens en del som har købt FT Spaniels og ikke bruger dem til jagt eller agility, ikke er ret intereseret i hunde, ikke har undersøgt sagen ordentligt, men bare skulle have en køn spaniel som kæledyr. Ikke noget for nogen Spaniel. En Spaniel kræver at der arbejdes med den, hvis den skal være rolig og harmonisk, tror jeg.

 

Kunne du uddybe hvad du mener er farvet. Jeg mener den tager udgangspunkt i fakta. Hvor mener du den drejer fakta. Det må vel være det du mener med farvet. Eller?

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg må nøjes med at henholde mig til schæfere, så er der altså ikke meget af den "oprindelige" schæfer i de udstillingslinier der er i dag:vedikke: Standarden siger, så vidt jeg husker, et dyk på 15 grader. Hvis du stiller til en udstilling med en schæfer med et dyk på 15 grader, vinder du HELT sikkert ikke andet end et grin fra dommerne. Hvordan det er nået dertil, kan jeg ikke svare på.

 

En lab eller golden, skal i dag være med korte ben, kort hale og mindst 5 kg for tyk. Mastiff og Broholmer skal også være fede for at vinde:???:

Du må nøjes med hvad du vil, men jeg forstår ikke hvorfor du citerer mig. Jeg har på intet tidspunkt sagt at det vi ser i udstillingsringene i dag er det oprindelige.

 

Jeg synes nu jeg har talt med rigtig mange der har spaniel af standardtypen, som bruger dem til schweis, agility, jagt, lydighedstræning, jagttræning osv. Aktive folk, som er intereseret i deres hund og arbejder med den, mens en del som har købt FT Spaniels og ikke bruger dem til jagt eller agility, ikke er ret intereseret i hunde, ikke har undersøgt sagen ordentligt, men bare skulle have en køn spaniel som kæledyr. Ikke noget for nogen Spaniel. En Spaniel kræver at der arbejdes med den, hvis den skal være rolig og harmonisk, tror jeg.

Vi bliver vist aldrig enige, for jeg synes jeg oplever det stik modsatte.

 

Kunne du uddybe hvad du mener er farvet. Jeg mener den tager udgangspunkt i fakta. Hvor mener du den drejer fakta. Det må vel være det du mener med farvet. Eller?

 

vh PBC

Det er en temmelig lang artikel der indeholder mange ting, og budskabet er vel til at høre. Men man behøver ikke dreje fakta for at farve det, man kan undlade at berøre visse ting. Jeg kunne f.eks. godt have tænkt mig at se billeder af jagtlinjer sat overfor billeder af dual hundene og ikke kun som nu hvor det kun var udstillingshundene det "gik ud over". Og misforstå mig ikke, jeg synes bestemt ikke de tunge dyr man ser i udstillingsringene i dag ligner jagthunde. Men nu gik det på at finde ind til hvad der var oprindeligt og artiklen ser kun på Danmark og England (som jo stort set var isoleret) og ikke på hvad der er foregået i resten af verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...