Hop til indhold

Barf for begyndere ...


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Vi overvejer at gå over til Barf til Elvis, efter at han var syg, og dyrlægen sagde, at han havde halsbrand og for meget mavesyre, og han derfor sikkert ikke kunne tåle tørfoderet pga. forkert fedt deri.

 

Dyrlægen anbefalede "menneskemad", men jeg er lidt imod det koncept. Altså han får tit rester, men ligefrem at leve af det. Det lyder ikke rigtigt i mine ører :vedikke:

 

Derfor overvejer vi nu barf, men må indrømme, at vi er lidt på bar bund. Hvad gør man, hvor meget kød og grøntsager skal de have - er der en "formel" over det - og hvilken slags kød skal de have?

 

Hvad med prisen på Barf kontra tørfoder - det kommer selvfølgelig an på tørfoderet ;-), men er det meget dyrt at barfe?

 

Der er sikkert tusind andre ting, jeg skal spørge om, som jeg bare ikke ved noget om endnu, så kom endelig med jeres erfaringer og gode råd :-D

 

P.t. lever han af cirka ½ tørfoder og ½ rester og lign., fordi jeg ikke helt har villet undvære tørfoderet til ham, og jeg har glemt at undersøge alternativerne :oops:

Men nu var det sidste dag i dag med piller fra dyrlægen, så nu må jeg nok hellere tage mig sammen :oops:

 

Og forresten: Therese nævnte i en anden tråd (da jeg skrev om at Elvis var syg, og nævnte barf som en mulighed), at det måske ikke var godt, da han så ville danne for meget mavesyre, så måske Barf slet ikke er vejen frem for os?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi overvejer at gå over til Barf til Elvis, efter at han var syg, og dyrlægen sagde, at han havde halsbrand og for meget mavesyre, og han derfor sikkert ikke kunne tåle tørfoderet pga. forkert fedt deri.

 

Dyrlægen anbefalede "menneskemad", men jeg er lidt imod det koncept. Altså han får tit rester, men ligefrem at leve af det. Det lyder ikke rigtigt i mine ører :vedikke:

 

Derfor overvejer vi nu barf, men må indrømme, at vi er lidt på bar bund. Hvad gør man, hvor meget kød og grøntsager skal de have - er der en "formel" over det - og hvilken slags kød skal de have?

 

Hvad med prisen på Barf kontra tørfoder - det kommer selvfølgelig an på tørfoderet ;-), men er det meget dyrt at barfe?

 

Der er sikkert tusind andre ting, jeg skal spørge om, som jeg bare ikke ved noget om endnu, så kom endelig med jeres erfaringer og gode råd :-D

 

P.t. lever han af cirka ½ tørfoder og ½ rester og lign., fordi jeg ikke helt har villet undvære tørfoderet til ham, og jeg har glemt at undersøge alternativerne :oops:

Men nu var det sidste dag i dag med piller fra dyrlægen, så nu må jeg nok hellere tage mig sammen :oops:

 

Og forresten: Therese nævnte i en anden tråd (da jeg skrev om at Elvis var syg, og nævnte barf som en mulighed), at det måske ikke var godt, da han så ville danne for meget mavesyre, så måske Barf slet ikke er vejen frem for os?

Jeg synes det er dyrt at BARFE. Jeg undersøgte det for nyligt og jeg ville komme af med 400 kroner mere end nu. Elvis skal selvfølgelig ikke have så meget, så hvis I f.eks. køber 2 kilo kød hos en forhandler har I jo til laaaang tid :mrgreen: Så måske er det ikke helt vildt dyrt for jer.

 

Jeg fandt denne her beregner, som jeg vil tro, at man kan bruge som et udgangspunkt: http://hundeejere.dk/barf/foderplan.html

 

Ellers har ham der Ian et-eller-andet jo skrevet en bog, som vist er meget populær og værd at kaste et blik i? Og du kan jo snakke med en forhandler, der sikkert gerne vil hjælpe dig med at lægge en plan. Men det er selvfølgelig altid godt med lidt baggrundsviden selv :-D

 

Mht. grønt så er der en del, der ikke mener, at hunde har brug for det overhovedet, nogle siger at cellevæggen skal smadres (eller sådan noget) for at hunde kan optage det og nogen giver det bare engang imellem uden at det rigtigt er en del af en madplan. Personligt ved jeg ikke hvad jeg mener, men hælder nok mest til nej-siden :-D Dog tror jeg ikke at det skader overhovedet!

 

Menneskemad skal Elvis selvfølgelig ikke have, men måske mente han hjemmelavet mad?

 

Og ja, det er rigtigt nok, at jeg skrev sådan, men synes da du skal prøve det og hvis han så danner for meget mavesyre af det, kan du jo skifte foder igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med menneskemad, tænker jeg umiddelbart din dyrlæge tænker på hjemmelavet mad? Jeg har fodret både Sitto & Kency, og Ayo & Liva på hjemmelavet mad i en periode. Det er brune ris, kød, indmad og grøntsager tilsat noget havreklid og havregryn (kan finde en opskrift, hvis det er) - som bliver til en tyk grødmasse, det skal bare være HELT udkogt. Det er der flere der fodre med, uden problemer. Jeg gjorde det selv med Kency & Sitto, da Kency ikke fungerede på BARF (og ikke kunne tåle tørfoder), og det fungerede super godt. Det er i mine øjne også nemmere end BARF - med det hjemmelavede kogte jeg bare en stor portion i en 10 ltrs gryde og frøs ned i portioner så der fx var til to dage i sådan en pose. Så var det bare op af fryseren og måle dagsrationen af. Og så varierede jeg bare kød og grøntsager fra gang til gang jeg kogte mad.

 

Og så gav jeg lakseolie ved siden af og nogle vælger også at give noget vitamintilskud.

 

BARF'en må der lige være nogle andre der bidrager til. Det er så længe siden, og jeg fodrede kun med det kort tid. Så jeg kan knap nok huske det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går 100% ind for BARF fremfor hjemmelavet mad :klap:Min hund har siden han var 1 1/2 år (er nu snart 5 år) haft problemer med maven. Han har helikobacter, en bakterie der kan give mavesår, hvilket han så desværre fik. Og han har i alle disse år kæmpet med halsbrand, for meget mavesyre og mavesmerter. Efter en masse undesøgelser, penicillin, smertestillende medicin og binyrebarkhormoner og forskelligt foder valgte jeg at prøve BARF. Det har jeg aldrig fortrudt! Han er stadig ikke 100% rask, blir det heller ikke da mavens slimhinde har taget varig skade, men hans "anfald" er nu så få at de er til at leve med.

 

Prøv at kigge på RIGTIG HUNDEMAD's hjemmeside. De har en rigtig god hjemmeside til at sætte sig ind i hvordan man griber det an, og hvad det vil sige at fodre med BARF.

 

Som tilskud, i stedet for grønsager, giver jeg Rinti Green Mix, som er lucerne foderpiller, et vegetabilsk, fiberrigt suppleringsfoder til kødfoder, som forsyner hunden med kulhydrater - plus en gang lakseolie.

Ang. pris så jahhh, det kommer jo an på hundens størrelse. Det er måske lidt dyrere end tørfoder, men ikke hvis man plejer at købe det i den lidt dyrere ende - men så har man til gengæld en glad hund, og for mit vedkommende har jeg sparet rigtig mange penge på dyrlægeregninger :banan:

 

Et andet godt råd jeg kan give dig er, at når din hund får et "anfald" af for meget mavesyre/halsbrand så kan du give den "Antepsin". Det er nogle tabletter man kan købe i håndkøb (til mennesker) - de lægger lynhurtigt en slags hinde i mave og spiserør således at hunden ikke mærker den brændende fornemmelse. Disse sammen med et stykke tørt/ristet brød plejer at hjælpe min hund ret hurtigt.

 

God bedring med vapsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også kun anbefale barf - det er helt klart det foder Tea trivedes bedst på, og jeg håber snart at vi kan få hende tilbage på det (hendes mave blev smadret af en antibiotika kur, så har givet hende en pause fra det rå).

 

Ang. Prisen så kommer det jo meget an på om du skal købe det hele gennem barf forhandlerne, eller om du kender nogle gårde/slagterier hvor du kan købe kødet. Mine forældre holder lidt får, så vi er selvforsynende med ben og kød derfra, og vi har også let ved at skaffe gedekød/ben. På den måde sparer jeg faktisk penge ved at barfe fremfor at købe dyrt tørfoder.

Jeg vil dog anbefale dig at starte med kød fra en forhandler, så de kan hjælpe dig godt i gang. Men der er mange måder at spare lidt penge på når du først ved hvilke mængder du skal give af hvad.

 

Jeg er stor tilhænger af at give grøntsager, og min hund spiser dem gerne. Teas udfordring er at hun er svær at holde "mæt", og hvis hun ikke får en god mængde grønt går hun på rov på gåturene - og så har jeg jo slet ingen kontrol med hvad der ryger ned :/

 

Læs evt. Op på barf - der findes utroligt mange bøger om emnet, tror den bedstejeg har læst er Ian billinghursts "give the dog a bone" som forklarer princippet bag.

 

Held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvordan du er nået til det beløb, det svarer jo til ca.80 kr/dag? :hmm:

Jeg bruger i gennemsnit 25 kr/dag - nogle dage mere, andre mindre = ca.750 kr/måned.

Min hund (45-46 kg) får ca. 500 g/dag - uden fastedage! Han skal efter beregningene have ca.900 g om dagen (6 dage om ugen), hvilket jeg gav ham i starten. Men da der skal korrigeres for guffer ved træning osv. og da han ikke holder fastedage har jeg sat ham ned i mængde da han ellers blir for tyk. Og han er ikke konstant sulten af den grund :-)

Når jeg køber BARF køber jeg til ca. en måneds forbrug incl. gufferne (f.eks. tørrede lamme- eller hjortelunger, hønsefødder o.lign.) og det koster omkring 1000 gode danske kroner. Det er mange penge, men jeg synes ikke det er dyrt da jeg jo har en stor hund.

 

Desuden behøver al foder jo ikke være fra Rigtig Hundemad, jeg køber tit kylling og indmad som lever og hjerter når der er tilbud i supermarkederne, og en god okseknogle er også et rimelig billigt supplement.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også kun anbefale barf - det er helt klart det foder Tea trivedes bedst på, og jeg håber snart at vi kan få hende tilbage på det (hendes mave blev smadret af en antibiotika kur, så har givet hende en pause fra det rå).

 

Ang. Prisen så kommer det jo meget an på om du skal købe det hele gennem barf forhandlerne, eller om du kender nogle gårde/slagterier hvor du kan købe kødet. Mine forældre holder lidt får, så vi er selvforsynende med ben og kød derfra, og vi har også let ved at skaffe gedekød/ben. På den måde sparer jeg faktisk penge ved at barfe fremfor at købe dyrt tørfoder.

Jeg vil dog anbefale dig at starte med kød fra en forhandler, så de kan hjælpe dig godt i gang. Men der er mange måder at spare lidt penge på når du først ved hvilke mængder du skal give af hvad.

 

Jeg er stor tilhænger af at give grøntsager, og min hund spiser dem gerne. Teas udfordring er at hun er svær at holde "mæt", og hvis hun ikke får en god mængde grønt går hun på rov på gåturene - og så har jeg jo slet ingen kontrol med hvad der ryger ned :/

 

Læs evt. Op på barf - der findes utroligt mange bøger om emnet, tror den bedstejeg har læst er Ian billinghursts "give the dog a bone" som forklarer princippet bag.

 

Held og lykke med det :)

Det var det han hed! :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst alle svar igennem, så derfor kan mit forslag være nævnt.

 

Der findes fodertyper, der ligner barf, men ikke helt kan kommes i den kategori. Jeg har tænkt mig at forsøge at tilbyde Bella Nordic http://www.nordic.com. Det er et svensk råt fuldfoder. I de svenske fora, er det endnu ikke lykkedes mig at finde noget negativt om det.

 

Der findes forhandlere her i DK, og så vidt jeg husker, ligger prisen på ca. 500 kr. for 16 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hofferne:

 

Jeg udfyldte oplysningerne i skemaet Therese linker til; http://hundeejere.dk/barf/foderplan.html

 

1 stk. 10 mdr. gammel hund, med en forventet voksenvægt på 42 kg. = ca. 52 kg foder?

 

Jeg er klar over at der er en fejl et eller andet sted, måske fordi man, i modsætning til stort set alle andre steder, skal indtaste hundens nuværende vægt?

 

Det er lige nu 36 kg, og beregningen viser ca. 46 kg, hvilket stadig er omkring 2000,-/md.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmelavet mad var jo også en mulighed :)

 

Jeg har prøvet både hjemmelavet, barf og tørkost, og ingen tvivl, Asta trivedes allerbedst på hjemmelavet mad og lavede flotte hundepølser der aldrig lugtede.

Hun er opvokset på barf dog, men maven ville ligesom bare ikke være med efter det første år.

 

Jeg mener også at barf er medvirkende til at danne mere mavesyre, men jeg er på ingen måde sikker. Der findes masser af guides online, sådan how to get started agtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun lige skimmet de andre indlæg, men vil alligevel lige komme med mit indspark med ca. 1,5 års erfaring med råfodring og en hund med for meget mavesyre.

 

Jeg synes altid BARF er mere rigtigt end meget andet! For nogle få hunde er BARF ikke en god løsning, men jeg synes at man skylder sin hund at prøve såfremt økonomien er til det - For det ER dyrere, selv om mange forhandlere påstår noget andet.

 

Jeg antager at Elvis vejer omkring 10 kg. (?). Det svarer til vores den store, så det er nemt for mig at regne med. En hund på 10 kg. skal have 200-250 gram kød eller ben 6 gange om ugen, samt en fastedag (altså ca. 1,5 kg. kød/ugen). Derudover tilskud af vitaminer og mineraler, det koster vel omkring 30-50 kroner om måneden afhængig af hvilket tilskud man vælger. Derudover lakseolie for ca. 50 kroner om måneden.

Prisen på kød afhænger af hvilke varianter man vælger. De fleste forhandlere af RigtigHundemad anbefaler kallun 2-3 gange i ugen. Kallun er ret billigt, så følger man det kan man holde prisen lidt nede. Derudover anbefales indmad en gang om uge, ben en gang om uge og "rigtig" kød en gang om ugen.

Vi plejer at købe kallun ca. hver anden måned og så ellers varierende kødtyperne med fisk en gang om ugen.

 

Afhængig af hvilke kødtyper man vælger kan man fodre en hund på 10 kg. for omkring 400 kroner inkl. fodertilskud.

 

Det kræver dog sin plads i fryseren! Vi bruge til 10 kg. kød 2 alm. skuffer i vores skabsfryser. Vi får lidt procenter ved at købe 10 kg., hvilket jeg synes er værd at tage med.

__________________________________________________________________________________________

 

Omkring mavesyre og halsbrand:

 

Futte begyndte efter 4 måneder på råt at gylpe mad op 12-18 timer efter at have spist. Det viste sig at være for meget mavesyre pga. det rå kød. En simpel og meget billig løsning på for meget mavesyre er at give lidt (måske 1/4 tsk.) bicarbonat (basisk, neutraliserer mavesyre) over maden. I daglig tale er det også kendt som natron, og koster 8-10 kroner for en bøtte hvor der er til flere måneder. Måske er det også en løsning for Elvis? Hvis du ønsker det, kan det også gives sammen med tørkosten. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle svarerne :-D Jeg er lidt træt, så undskyld, hvis jeg ikke svarer på noget oplagt :genert:

 

Mht. "menneskemad" = hjemmelavet mad, så kan jeg simpelthen ikke huske, hvordan dyrlægen formulerede det, så jeg ved ikke, om det er min tolkning, fordi jeg ikke tænkte på hjemmelavet mad, eller han direkte sagde vores rester :hmm:

Jeg har dog selv tænkt på at lave noget, for ellers er der jo for stor forskel på, hvad han får - det er jo ikke alle dage, vi lige får noget, der er egnet til Elvis ... Så det vil helt sikkert være en mulighed i stedet for BARF. Lige p.t. ved jeg ikke, hvad jeg hælder til.

Problemet med Elvis er forresten også, at han ikke gider grøntsager, så det giver måske lidt bøvl m/BARF - hvis altså man vælger at give det, det behøver man så åbenbart ikke, kan jeg forstå. Men jeg fik en portion en dag af noget sammenkogt-agtigt af min svigerfars kæreste, som vi kunne give Elvis. Her var kød og grøntsager blandet sammen, og grøntsagerne var snittet så fint, at han ikke opdagede dem, men åd rub og stub.

 

Og ja, det er rigtigt nok, at jeg skrev sådan, men synes da du skal prøve det og hvis han så danner for meget mavesyre af det, kan du jo skifte foder igen :blink:

 

Det ved jeg godt, og det skrev du også :-D Og du har ret, hvis det ikke duer til ham, så kan man jo altid gå væk fra det igen :-D

 

Med menneskemad, tænker jeg umiddelbart din dyrlæge tænker på hjemmelavet mad? Jeg har fodret både Sitto & Kency, og Ayo & Liva på hjemmelavet mad i en periode. Det er brune ris, kød, indmad og grøntsager tilsat noget havreklid og havregryn (kan finde en opskrift, hvis det er) - som bliver til en tyk grødmasse, det skal bare være HELT udkogt. Det er der flere der fodre med, uden problemer. Jeg gjorde det selv med Kency & Sitto, da Kency ikke fungerede på BARF (og ikke kunne tåle tørfoder), og det fungerede super godt. Det er i mine øjne også nemmere end BARF - med det hjemmelavede kogte jeg bare en stor portion i en 10 ltrs gryde og frøs ned i portioner så der fx var til to dage i sådan en pose. Så var det bare op af fryseren og måle dagsrationen af. Og så varierede jeg bare kød og grøntsager fra gang til gang jeg kogte mad.

 

Det har jeg nemlig også tænkt på at gøre, og det er da nemt - men det er BARF vel også?

Du må meget gerne smide en opskrift :5up:

 

Omkring mavesyre og halsbrand:

 

Futte begyndte efter 4 måneder på råt at gylpe mad op 12-18 timer efter at have spist. Det viste sig at være for meget mavesyre pga. det rå kød. En simpel og meget billig løsning på for meget mavesyre er at give lidt (måske 1/4 tsk.) bicarbonat (basisk, neutraliserer mavesyre) over maden. I daglig tale er det også kendt som natron, og koster 8-10 kroner for en bøtte hvor der er til flere måneder. Måske er det også en løsning for Elvis? Hvis du ønsker det, kan det også gives sammen med tørkosten. :-)

 

Jeg tænker bare lidt, at det må være bedre at fodre ham på en måde, der undgår, at han døjer med mavesyren, end at give ham noget imod det - selvom det er noget, der umiddelbart virker så harmløst at give ham :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er den "oprindelige" opskrift fra en gammel bruger, Monrath, som vidst nok har den fra Gudrun Frandsen (alternativ dyrlæge) :-)

 

Man koger en kylling ved svag varme (simre) i en pæn time (hvis der er indmad koges dette med), jeg bruger min store stegegryde på 7 liter, kyllingen koger i 2.8 liter vand (hvis det er en almindelig kylling).

Kyllingen skal være mør, kødet skal slippe benene.

 

Man skal alt efter hvor meget man bruger kød til godbidder (hvis man bruger mange kan man undlade), tilsætte ekstra kyllingekød.

Man skal bare sikre sig at hunden får en 4. del kød mindst, hvalpe/unghunde skal have en 3. del kød.

På en alm. kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, og da opskriften giver ca 4- 4,5 kg med en kylling, skal man tænke i mindst 500 gr ekstra kød til voksne hunde til denne portion.

 

Jeg tilsætter ikke selv ekstra kød til kyllingeopskriften. Mine hunde får mange godbidder hver dag, godbidder af kogt kød og indmad, og på den måde kommer vi op på ca en 3.-4. del kød ialt.

 

Det ekstra kød skal koge med i ca 30 min., det skal være godt mørt.

 

Maden er letfordøjelig og dermed skånsom for hundens krop, når ingredienserne er kogt godt møre.

 

Herefter tager jeg kyllingen op (det hele, pas på der ikke er ben i suppen).

 

Så skummer jeg lidt af fedtet fra, hvis man har en hund der er tynd så gør man det ikke, hvis man har en hund der er overvægtig, så skum halvdelen af, kyllingefedtet er godt for hunden.

 

Tilsæt 6 dl BRUNE ris til den kogende suppe og disse koger i en time ved svag varme, simrer, småkoger, de må gerne koge længere med de andre ingredienser.

 

Man kan tilsætte en pæn håndfuld hel Quinoa med risene, det er en sydamerikansk kornsort der anvendes som ris, den dyrkes udelukkende økologisk, hvis mennesket skulle overleve på en fødekilde, skulle det være denne, den er fuld af gode ting og er også god til hunde.

 

Gulerødder og andre grøntsager skæres meget småt, man kan med fordel rive eller hakke dem i en foodprocessor.

Der skal ca 1000 - 1300 gr grøntsager i maden.

 

Ingen store stykker.

 

Jeg bruger næsten altid gulerødder, ofte squahs, et par kartofler ( det meste grønt hakkes på foodprocessor), grønne bønner, (højst 10% hvis hunden får luft i maven af dem) og fx spidskål, hvidkål, rodfrugter, grønkål, broccoli, tomat, spinat og ærter (max 10% hvis det giver luft i maven), ærter skal koge ligeså længe som de andre grøntsager, så kan hunden bedre udnytte dem.

Man kan rive lidt hvidløg i, men brug aldrig løg eller pore eller andet løg, det er giftigt for hunden, kun ganske lidt hvidløg.

 

Nu tilsættes de hakkede grøntsager , dette gøres senest når der er 45 min. tilbage af risenes kogetid, man skal bare koge det det længere det tager for at få massen i kog igen efter tilsætningen.

 

Grøntsagerne skal koge med i ca 45 min., de skal være møre.

 

Imedens kan man så pille kødet af kyllingen, pas på ikke at få ben med, jeg bruger vinyl handsker købt på apoteket, så får man ikke de der enormt fedtede fingre.

 

Når grøntsagerne er kogt færdige tilsættes kyllingekødet, og konsistensen kan gøres tyk tilsidst med havregryn eller/og femkornsflager, hvis der er overskydende vand, og jeg tilsætter også ca 10 -14 tsk havreklid (du kan også bruge HUSK, her er doseringen ca det samme, jeg bruger efterhånden udelukkende HUSK ), det er godt for fordøjelsen, gode fibre, flagerne/grynene/klid skal koge/simre med mindst 3-4 minutter (gælder ikke HUSK), hvis ikke de koges kan hundene ikke udnytte dem).

 

Massen skal have konsistens som en god grød.

 

 

Slutresultatet skal gerne bestå af en fjerdedel grønt og en fjerdedel eller en 3.del kød til hvalpe (her passer det med 20% grønt) og unghunde.

Som sagt, hvis man bruger mange kød godbidder, kan køddelen være mindre, på en almindelig kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, så da opskriften giver ca 4 -4.5 kg, så skal hunde have ekstra kød på den ene eller den anden måde.

 

Herefter køles maden ned og fyldes i frostposer. der kan være ca 1 kg i en flad 4 liters pose, 1½ kg er fin i en 8 l pose, bliver dejlig flad, de fryses flade, da de så er nemmere at fryse ned og tø op og de fylder mindre i fryseren.

 

 

 

Når man fodrer skal man tilsætte en tsk. vegetabilsk/lakse olie til foderet hver dag pr 10 kg hund, jeg er meget glad for koldpresset hørfrøolie til Mika, hun kan ikke lide lakseolie

Olie er en vigtig del af foderet der giver hunden de vigtige fedtsyrer.

 

 

Jeg fodrer 2 gange dagligt + en gang i et ''tomt'' ben eller det foretrukne, i en kong (super pyramideformet gummidims, hunden skal arbejde på at få maden ud af). Når jeg bruger blandingen til konger så kommer jeg godbidder af fx kogt kyllinge/kalkunbryst(kotelet/indmad i tern i bunden.

 

Man kan bruge fisk, kylling, andet fjerkræ, kotelet eller andet egnet kød som køddel (ikke over 10 % fedt, vær sikker på at hakket kød ikke indeholder mere), ikke dåsefisk/kød!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare lidt, at det må være bedre at fodre ham på en måde, der undgår, at han døjer med mavesyren, end at give ham noget imod det - selvom det er noget, der umiddelbart virker så harmløst at give ham :vedikke:

 

Jeg kan sagtens følge dig. Vi fodrer også udelukkende med råt på trods af dette fordi Futte ikke bliver mæt af "alm." tørfoder. Han er en SULTEN(!!) kastrat :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har besluttet mig for, at jeg starter med at lave en stor portion hjemmelavet mad her i weekenden, og så ser vi lige hvordan det fungerer, og så kan vi derefter overveje om vi skal prøve BARF :-D

 

Men hjemmelavet mad kræver ikke helt så stor en "beslutning", som BARF, synes jeg, så derfor starter jeg lige dér :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hende jeg har opskriften fra, hun har to Cairn Terrier og har skrevet følgende:

 

Mine 2 hunde vejer ca 9-10 kg, og de får ca 200-300 gr af foderet hver dag hver (afhængig af årstid, motion, tørfoder, m.m.).

Man skal som regel bruge ca det dobbelte af hjemmelavet mad i forhold til tørfoder. Så hvis du plejer at fodre med 150 gr tørfoder, skal du gå ud fra at din hund skal have 300 gr hjemmelavet hundemad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hende jeg har opskriften fra, hun har to Cairn Terrier og har skrevet følgende:

 

Mine 2 hunde vejer ca 9-10 kg, og de får ca 200-300 gr af foderet hver dag hver (afhængig af årstid, motion, tørfoder, m.m.).

Man skal som regel bruge ca det dobbelte af hjemmelavet mad i forhold til tørfoder. Så hvis du plejer at fodre med 150 gr tørfoder, skal du gå ud fra at din hund skal have 300 gr hjemmelavet hundemad.

 

Super, tusind tak for hjælpen og for opskriften :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Super, tusind tak for hjælpen og for opskriften :5up:

Det var skam så lidt da :-D Håber det kommer til at fungere for jer.

Jeg har været rigtig glad for at fodre med det - men Ayo besluttede sig på et tidspunkt for at hun ikke gad spise det længere :vedikke: ellers har jeg fodret både mine gamle hunde Kency & Sitto på det, og så Ayo & Liva. Og var helt sikkert fortsat med Ayo & Liva, hvis ikke Ayo havde mistet interessen. Ok, med fire hunde nu var jeg nok skiftet over på tørfoder alligevel - ellers skulle jeg godt nok meget ofte til gryderne.. :genert::lol: men med 1-2 hunde, så ville jeg helt sikkert foretrække hjemmelavet fremfor tørfoder/barf. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi overvejer at gå over til Barf til Elvis, efter at han var syg, og dyrlægen sagde, at han havde halsbrand og for meget mavesyre, og han derfor sikkert ikke kunne tåle tørfoderet pga. forkert fedt deri.

 

jeg vil vende den om, hvis I ved det er fedtet der er issuet, så vil jeg forhøre mig ved dyrlægen hvad det er noget fedt han ikke kan tåle, hvad han anbefaler istedet af fedt, og så kigge mig om, om der ikke findes tør foder med den type fedt i!

 

ikke at du ikke skal Barfe hvis du virkelig føler for det, men det lyder lidt på mig som om det er et nødvendigt onde.

 

Jeg ved ikke om der findes et foder som kan opfylde de behov der er, men tænker at der er SÅ mange fodertyper derude, så det skulle være mærkeligt om I ikke kunne finde et godt produkt :)

og det udelukker jo ikke et godt ben her og der :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil vende den om, hvis I ved det er fedtet der er issuet, så vil jeg forhøre mig ved dyrlægen hvad det er noget fedt han ikke kan tåle, hvad han anbefaler istedet af fedt, og så kigge mig om, om der ikke findes tør foder med den type fedt i!

 

ikke at du ikke skal Barfe hvis du virkelig føler for det, men det lyder lidt på mig som om det er et nødvendigt onde.

 

Jeg ved ikke om der findes et foder som kan opfylde de behov der er, men tænker at der er SÅ mange fodertyper derude, så det skulle være mærkeligt om I ikke kunne finde et godt produkt :)

og det udelukker jo ikke et godt ben her og der :)

 

Du har ret, og jeg har også selv tænkt på det. Altså at der MÅ da findes noget foder, han kan tåle ... Men nu prøver jeg det her, og ser om Elvis fungerer på det (og om jeg gør ... :lol:), og hvis ikke, kan vi jo forhøre os ved dyrlægen, om han kan specificere HVAD det er, vi skal undgå.

 

Men jeg har kokkereret en stor portion mad i dag, og Elvis har fået det for første gang. Han spiste det ikke med det samme, så frygtede, at han ikke kunne lide det :stupid: Senere kom jeg noget af det i et marvben, og det røg ned - men ikke resten i madskålen, men nu er det væk, så han var nok bare ikke sulten ... :-D

 

Jeg har også vejet ham i dag (for første gang i et par år, tror jeg :oops:), for at følge hans vægt, og se hvor meget, han skal have at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså måske lyder jeg som en gammel irreterende grammofon plade og i så fald, beklager jeg på forhånd.

Men jeg ville ikke vælge Barf til en hund med maveproblemer, medmindre min hund ville dø, hvis IKKE jeg fodrede med barf.

Af personlige grunde synes jeg det er ulækkert, besværligt og dyrt og jeg ville ikke kunne overskue det. Derudover er jeg af den overbevisning at hunde ikke er lavet til at æde udelukkende kød og grøntsager. Men jeg afviser på ingen måde, at det kan hjælpe mange hunde.

 

Jeg var jo til dyrlægen med Tjaldur, cirka samme tid som du var med Elvis. Tjaldur kom på i/d og er det endnu og hans mave er blevet normal igen, plus ingen opkast eller kvalme ( er dog samtidig stoppet med clomicalm, så det kan også have en effekt ).

 

Ellers ville jeg forslå et foder som fish4dog

http://www.foderxpressen.dk/shop/fish4dogs-finest-fish-271p.html det har samme lave indhold af fedt som i/d og planen er at når Tjaldur har tygget sig igennem de 12 kg i/d, så skifter jeg ham over på fish4dog. Har rigtig god erfaring med det til Teitur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså måske lyder jeg som en gammel irreterende grammofon plade og i så fald, beklager jeg på forhånd.

Men jeg ville ikke vælge Barf til en hund med maveproblemer, medmindre min hund ville dø, hvis IKKE jeg fodrede med barf.

Af personlige grunde synes jeg det er ulækkert, besværligt og dyrt og jeg ville ikke kunne overskue det. Derudover er jeg af den overbevisning at hunde ikke er lavet til at æde udelukkende kød og grøntsager. Men jeg afviser på ingen måde, at det kan hjælpe mange hunde.

 

Jeg var jo til dyrlægen med Tjaldur, cirka samme tid som du var med Elvis. Tjaldur kom på i/d og er det endnu og hans mave er blevet normal igen, plus ingen opkast eller kvalme ( er dog samtidig stoppet med clomicalm, så det kan også have en effekt ).

 

Ellers ville jeg forslå et foder som fish4dog

http://www.foderxpressen.dk/shop/fish4dogs-finest-fish-271p.html det har samme lave indhold af fedt som i/d og planen er at når Tjaldur har tygget sig igennem de 12 kg i/d, så skifter jeg ham over på fish4dog. Har rigtig god erfaring med det til Teitur.

 

For at starte bagfra, så er Elvis vist ikke så meget for tørfoder med fiskesmag. Han har i hvert tlfælde fået noget før (poser m/smagsprøver), og det var ikke et hit, så Fish4dogs duer nok ikke.

i/d - hvad er det nu, det er, og hvorfor er det godt?

Hvis hunde ikke er lavet il at æde udelukkende kød og grøntsager, hvad er de så lavet til? Det er da dét, de spiser i naturen :vedikke:

 

Dine personlige grunde mod barf må jeg indrømme, at jeg ikke rigtig kan bruge til noget ... Hvis jeg syntes, det var ulækkert at fodre med Barf, havde jeg ikke oprettet tråden ... At du ikke vil vælge Barf til en hund med maveproblemer er en helt anden sag, og måske rigtigt nok.

 

 

---------------------------------

 

Vi har kørt udelukkende med hjemmelavet mad (og lidt rester, rugbrød og lign. - men intet tørfoder). Han er en "sjov" hund, synes jeg, for han går ikke amok i det med det samme, som jeg troede han ville gøre. Det har han heller aldrig gjort med tørfoder, men troede ligesom at det her ville vække appetitten på en anden måde, men nej. Han spiser åbenbart bare når han er sulten :vedikke: Problemet med denne slags mad, synes jeg bare er, at det vel ikke har godt af at stå i flere timer? Hvor går jeres grænse? Eller er en hunds mave så meget anderledes end menneskers, at der ikke sker noget ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

For at starte bagfra, så er Elvis vist ikke så meget for tørfoder med fiskesmag. Han har i hvert tlfælde fået noget før (poser m/smagsprøver), og det var ikke et hit, så Fish4dogs duer nok ikke.

i/d - hvad er det nu, det er, og hvorfor er det godt?

Hvis hunde ikke er lavet il at æde udelukkende kød og grøntsager, hvad er de så lavet til? Det er da dét, de spiser i naturen :vedikke:

 

Dine personlige grunde mod barf må jeg indrømme, at jeg ikke rigtig kan bruge til noget ... Hvis jeg syntes, det var ulækkert at fodre med Barf, havde jeg ikke oprettet tråden ... At du ikke vil vælge Barf til en hund med maveproblemer er en helt anden sag, og måske rigtigt nok.

 

 

---------------------------------

 

Vi har kørt udelukkende med hjemmelavet mad (og lidt rester, rugbrød og lign. - men intet tørfoder). Han er en "sjov" hund, synes jeg, for han går ikke amok i det med det samme, som jeg troede han ville gøre. Det har han heller aldrig gjort med tørfoder, men troede ligesom at det her ville vække appetitten på en anden måde, men nej. Han spiser åbenbart bare når han er sulten :vedikke: Problemet med denne slags mad, synes jeg bare er, at det vel ikke har godt af at stå i flere timer? Hvor går jeres grænse? Eller er en hunds mave så meget anderledes end menneskers, at der ikke sker noget ved det?

 

Okay, ej så dur fish4dog nok ikke.

Skal bestemt hellere ikke stå i vejen for at du prøver barf, det kan jo være at det kan hjælpe elvis. Det vigtigste er jo blot at finde noget der hjælper, ligegyldig hvad jeg eller andre mener :-D i/d er fra hills, royalcanin har også en variant, gastro. Så er det hvad hunden bedst kan lide. I/d er til hunde med sygdomme i mave/tarm eller bugspytkirtel, men bruges også ved for meget mavesyre, gentagne diarre eller opkast. Her kan du læse lidt om det http://www.sulsteddyreklinik.dk/default.aspx?pageId=53

 

 

Her er den fra RC. http://www.royalcanin.dk/produkter/products/dyrlaege-produkter/sygdomsdiaeter-hund/gastro-intestinal-mave-tarmdiaet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...