Hop til indhold

Har vi nok at tilbyde en hvalp?


Gæst snar
 Share

Recommended Posts

Vi har forelsket os i mellempuddel hvalp, vi har ikke haft hund før, så jeg vil spørge jer, om det er forsvarligt for os at få en hvalp. Har vi nok at tilbyde den?

 

Jeg er enlig mor med tre børn. Jeg arbejder fra kl. 08.00 til kl. 15.00. Jeg har mulighed for at tage hjem til den i frokostpausen og være hos den i ca. 15 minutter.

 

Efter arbejdstid har jeg vi mulighed for at havde den med os til sport m.v. og har tid nok til at lufte den.

 

Børnene er fra 5 til 7 år og er hos deres far 5 dage ud af 14.

 

Hvad mener I? Er det forsvarligt at den er alene hjemme så meget. Vi har også en maine coon kat, der er stille og rolig og vant til hund.

 

Glæder mig til at høre jeres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ja:-) Der er rigtig mange i din situation som har hund. Men det kræver dels at man ofrer sig, at ALLE er villige til at lægge tiden til en hund og at man har tænkt over at en hund lever i temmelig mange år, og ikke er noget man skiller sig af med hvis børnene pludselig skal gå til fodbold, ridning og gymnastik.

 

Du skal kunne afsætte ca. 1 time om dagen til hunden. Den time skal du kunne trække ud af din kalender hver dag. En hund skal luftes flere gange om dagen, der skal plejes pels osv.

 

I hvalpetiden er det meget tidskrævende! Op flere gange om natten, tørre tis op, vaske gulve mm. Mange sammenligner det med at have et spædbarn, omend hvalpen jo hurtigere bliver renlig:-)

 

Hvalpetræning er et must, og det plejer at vare ca. halvanden time 1 gang om ugen i 12-16 uger. Og i starten skal du måske finde en løsning så hvalpen ikke skal være alene hjemme så mange timer.

 

 

Og igen, det aller mest vigtige er, at du husker på at sådan en hund lever i 14-16 år. Det er ikke fair over for nogen, at anskaffe sig en hund, og så skille sig af med den. Det koster tid og penge (ca. 1.000 kr om måneden), men tilgengæld får man en ven for livet! Dine børn vil ELSKE at vokse op med deres helt egen hund, som altid gider lege, fjolle eller lytte til hemmeligheder:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til og du har gjort dig en masse gode tanker på forhånd :-)

 

jeg er enig med Annes bemærkninger og derudover: bor du i lejlighed så du skal ud med hvalpen og gå tur hver gang? kan børnene være alene mens du gør det, for det er temmelig tit i starten - når den har spist, leget, drukket og sovet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Puhh, jeg ville tænke mig om en ekstra gang inden jeg anskaffede en hundehvalp i din situation. Ikke fordi det er umuligt - Man kan hvad man vil, hvis man vil det nok!

Men alene med 3 børn på 5-7 år og så en hund, det blir hurtigt "op ad bakke" tidsmæssigt, og når du mangler tid i hverdagen blir det automatisk hunden der blir snydt....

Har man først anskaffet en hundehvalp så fanger bordet! En hund kræver mange lufteture året rundt uanset vejret. Den skal aktiveres, og her er det ikke nok at komme med familien til sport, den skal selv ud og lave noget. Og så er der pelspleje - især en puddel skal jo ha' styr på krøllerne :-). Hvordan vil du lufte den om aftenen når børnene er lagt i seng, og tidligt om morgenen inden alle er oppe og i tøjet - har du en have den kan komme ud i? Husk, at en lille hundehvalp skal ud mange gange i starten, og det tager tid at få den renlig hvis man skal ha' 3 unger i tøjet og med ud hver gang.

Hvis jeg var dig ville jeg vente et par år til børnene var lidt ældre. Og så ville jeg bruge ventetiden til at forberede ankomsten af en lille hvalp ved at snakke med børnene om det, og læse rigtig mange bøger om hvad det vil sige at have hund.

Så vil du være bedre rustet når tiden kommer, børnene vil være lidt ældre og den lille hvalp vil få en dejlig familie :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er helt enig med Anne her men er også enig med hofferne... det er et kæmpe arbejde at ha hvalp ;-) og ja det kræver at dine børn kan være alene både morgen og aften når den lille hvalp skal luftes.

 

Og jo det er rigtigt at man kan hvad man vil - jeg har to labber - og et fuldtidsjob og hundene tager AL min fritid, jeg elsker det og det er jo mit valg, det skal så siges vi har ingen børn.

 

Men selvfølgelig kan I tilbyde en hvalp en masse helt klart og børnene vil få en rigtig god ven i hunden, men det ER et stort arbejde og det kræver noget af alle parter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er også enig med, hvad de andre skriver. Derudover tænker jeg også, at det ville være en god ide, hvis det var i en ferieperiode, man anskaffer sig en hund. Så det ikke bare er en weekend, man har med den i den første tid, men en længere periode. Det er jo ligeså stor en omvæltning for hunden, som det er for jer, at skulle tilvænne sig en ny familie og jeg tænker også, at det må være et must, at man i en ferieperiode kan begynde, at træne alene hjemme i ro og mag. Som første gangs hundeejer, kan man nemt blive overrasket, hvor meget arbejde der er med en hvalp... ja, eller hunde i det hele taget... og hvor meget det egentlig kræver af en :-)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan hvad man vil, helt sikkert. Men jeg ville også være noget bekymret over logistikken i det.

 

Jeg har hund og en pige på 2½ og jeg tror, hånden på hjertet, ikke at vi stadig havde haft hunden hvis jeg havde været alene mor. De dage og uger hvor min mand er væk med arbejdet er virkelig hårde.

Og det kræver i hvert fald at du er sikker på at du kan lokke ungerne med ud i al slags vejr.

 

Men alene hjemme tiden ville jeg ikke være så bekymret for, dog med det forbehold at du har et par ugers ferie til at lære hvalpen at være alene hjemme i.

 

Kunne en voksen omplaceringshund være en mulighed? Der er mange velfungerende hunde der bliver ofre i skilsmisser eller lignende, og som er vant til børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

---Du skal også tænke på nød-pasning: Hvis en af ungerne skal på skadestuen, eller du selv. Når du er alene om det hele, så er du nødt til at have en "plan B". Har du forældre i nærheden? Eller venner, der kan passe hund ud over et barn eller to et par dage i pressede situationer.

 

Børnene er for små til at lufte hunden. Især mens den er hvalp. Men hvis I går tur sammen hver dag, så kan den ældste sandsynligvis klare lufteture om et år eller to. Til den tid skulle hunden gerne være voksen og have den grundlæggende lydighed på plads.

 

Men meget afhænger også af, om I har en have.... Jeg tror ikke, at du klarer at have hund og 3 små børn i en lejlighed..

 

---Hvis I ventede et par år, så synes jeg det ville se mere overkommeligt ud.......

Link til indlæg
Del på andre sites

---Du skal også tænke på nød-pasning: Hvis en af ungerne skal på skadestuen, eller du selv. Når du er alene om det hele, så er du nødt til at have en "plan B". Har du forældre i nærheden? Eller venner, der kan passe hund ud over et barn eller to et par dage i pressede situationer.

 

Børnene er for små til at lufte hunden. Især mens den er hvalp. Men hvis I går tur sammen hver dag, så kan den ældste sandsynligvis klare lufteture om et år eller to. Til den tid skulle hunden gerne være voksen og have den grundlæggende lydighed på plads.

 

Men meget afhænger også af, om I har en have.... Jeg tror ikke, at du klarer at have hund og 3 små børn i en lejlighed..

 

---Hvis I ventede et par år, så synes jeg det ville se mere overkommeligt ud.......

Hææhh..? Jeg ville godt nok aldrig lade et barn på 8-9 år lufte hund alene! Så skal omstændighederne i hvert fald være meeeget specielle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også du skal vente et par år til børnene er blevet lidt større og så evt. få en voksen hund til den tid.

 

Tre små børn og en hvalp....Jeg ville blive stresset bare ved tanken.

 

Hvornår børn kan gå ture med hunden alene, synes jeg afhænger af hvilken hund det er og hvor man bor henne. Min niece på 9 år fik ikke lov til at gå tur alene med en af vores hunde. Min niece på 12 måtte dog gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hææhh..? Jeg ville godt nok aldrig lade et barn på 8-9 år lufte hund alene! Så skal omstændighederne i hvert fald være meeeget specielle...

 

Hm, ja... der skulle have stået "muligvis".. Ikke sandsynligvis.

 

Og det forudsætter jo, at familien går tur sammen daglig i 1-2 år først.. Derefter ville jeg muligvis ikke være bekymret for at sende ældste barn ud på en kort sædvanlig tur med den unge voksne hund. Børn er forskellige. Og det er hunde også. Så det må jo være helt op til ejerens skøn. Jeg ville selv se meget på, hvordan barn og hund fungerede sammen på de mange familieture.

 

Der er også det mere overkommelige, at om 1-2 år kan ungerne bedre være alene hjemme under nogle af lufteturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, ja... der skulle have stået "muligvis".. Ikke sandsynligvis.

 

Og det forudsætter jo, at familien går tur sammen daglig i 1-2 år først.. Derefter ville jeg muligvis ikke være bekymret for at sende ældste barn ud på en kort sædvanlig tur med den unge voksne hund. Børn er forskellige. Og det er hunde også. Så det må jo være helt op til ejerens skøn. Jeg ville selv se meget på, hvordan barn og hund fungerede sammen på de mange familieture.

 

Der er også det mere overkommelige, at om 1-2 år kan ungerne bedre være alene hjemme under nogle af lufteturene.

Vi er ikke uenige - selvfølgelig kommer det an på både barn, hund, omstændigheder og omgivelser. Men det er måske ikke så nemt for en førstegangsejer at gennemskue, og derfor synes jeg bare det generelt er en dårlig idé at gi' videre i en "førstegangs-tråd"...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej igen

 

Tak for alle jeres kloge og gode svar. Jeg fik virkelig noget at tænke over. Fandt ud af at vi måske skal vente. Men har nu tænk på om det ville være mere overkommeligt med en lille selskabshund, der ikke nødvendigvis behøver at gå lange ture hver dag. Vi har en lille indelukket have direkte ud fra stuen.

 

Jeg har nu læst en del om selskabshunde og tænker at løwchen måske ville være en mulighed? Hvad synes I. venter igen spændt på svar.

 

Vh

 

Snar:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Tak for alle jeres kloge og gode svar. Jeg fik virkelig noget at tænke over. Fandt ud af at vi måske skal vente. Men har nu tænk på om det ville være mere overkommeligt med en lille selskabshund, der ikke nødvendigvis behøver at gå lange ture hver dag. Vi har en lille indelukket have direkte ud fra stuen.

 

Jeg har nu læst en del om selskabshunde og tænker at løwchen måske ville være en mulighed? Hvad synes I. venter igen spændt på svar.

 

Vh

 

Snar:)

 

Alle hunde, store som små, bør komme ud på længere ture dagligt. Jeg synes det er SÅ synd for mange af selskabsracerne, at de pga. størrelse og sind bliver "sofa-, hygge- og havehunde.

 

Jeg mener at ture samlet på en dag bør være 1- 1 1/2 time som minimum.

 

Jeg ville vente til børnene er større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der lige det med at selskabshunde ER SELSKABShunde. Når de ikke har behov for lige så meget motion og aktivering som de større hunde, så er det ikke fordi de ingen behov har. De har bare andre behov.

 

For en selskabshund er det jo netop ikke altafgørende med motion og aktivering. Når bare den har hygge, nærhed og samvær.....

Men det har den jo heller ikke, hvis den er alene hele dagen, bliver luftet kort et kvarter i frokostpausen og skal kappes med børnene om din opmærksomhed resten af dagen.. Og børnene bliver ikke nødvendigvis begejstrede over en hund, der har sine egne helt særlige behov. Og som bogstavelig talt skider og pisser på andres behov hvis den ikke får dækket sine egne......

 

En selskabshund KAN godt lære at være alene om dagen. Men det kræver at også den er velstimuleret og aktiveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nok lidt omvendt af andre men med så små børn ville jeg nok ikke tænke på en lille hund af selskabsracerne, børn i den alder er nogle hurtige små banditter der stormer omkring og en lille hvalp bliver hurtig den lille og kan komme til at føle sig trykket af små børn der vil kramme og nusse hvis ikke de tænker over hundesproget.

De små hunde opfordre også nemmere ungerne til at løfte den og det er bare no go, har set hvor hurtigt de kan sno sig ud af armene på ungerne og komme galt afsted når de lander forkert.

De små hunde har også tit nogle hurtigte vimse bevægelser som ungerne kan have svært ved,. fordi hundene er alle steder og ingen steder på en gang-

 

 

Haven kan løse en del af problemet med renlighedstræningen, til gengæld er det møg svært at øve alene hjemme når man skal have børnene i tøjet mange gange for at gå ud i 2-4-6-10 sekunder af gangen, det kan lade sig gøre hvis du har fri minimum 14 dage + weekend i begge ender helst 3 uger hvor ungerne er afsted i institution, dog skal du nok have en hvalpe sitter på så den ikke skal være alene hjemmes mens du aflever børn.

Vælger du at få hunden, så prøv om du kan få den i den periode hvor børnene er ved deres far så hvalpen når at kende hjemmet inden ungerne kommer hjem.

Sæt regler for hvad der er ok og hvad der ikke er og HOLD dem, blka at den skal have ro når den spiser og sover samt er kurven er forbudt område

 

Jeg vil sige at det bestemt ikke er umuligt at få hvalp heller ikke selv om at man er alene med små børn det kræver bare tonsvis af planlægning og skjal være tænkt igennem på kryds og tværs inden hvalpen bliver hentet

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde, store som små, bør komme ud på længere ture dagligt. Jeg synes det er SÅ synd for mange af selskabsracerne, at de pga. størrelse og sind bliver "sofa-, hygge- og havehunde.

 

Jeg mener at ture samlet på en dag bør være 1- 1 1/2 time som minimum.

 

Der er jeg så faktisk uenig. Vores to små selskabshunde elsker gåturer, lige så meget som de to store vi har, det er helt korrekt. MEN de elsker selskab mere. Og hvis jeg f.eks. er syg acceptere mine selskabshunde, uden problemer en dag uden aktivitet... Hvorimod de to store virkelig bære præg af ikke at blive aktiveret igennem...

 

Altså du har helt ret i at de skal luftes hver dag, og de kræver skam ca. det samme. Men de har en langt mere tilgivende adfærd overfor ikke at blive aktiveret, og de kræver ikke aktiveringen på samme måde som aktive racer virkelig "kræver" aktiveringen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg så faktisk uenig. Vores to små selskabshunde elsker gåturer, lige så meget som de to store vi har, det er helt korrekt. MEN de elsker selskab mere. Og hvis jeg f.eks. er syg acceptere mine selskabshunde, uden problemer en dag uden aktivitet... Hvorimod de to store virkelig bære præg af ikke at blive aktiveret igennem...

 

Altså du har helt ret i at de skal luftes hver dag, og de kræver skam ca. det samme. Men de har en langt mere tilgivende adfærd overfor ikke at blive aktiveret, og de kræver ikke aktiveringen på samme måde som aktive racer virkelig "kræver" aktiveringen...

 

Alle ejere kan jo være syge. Men bare fordi de accepterer det, betyder det ikke at det som udgangspunkt er i orden at byde dem det som hverdag ;-) Og det er netop min pointe at jeg synes mange ejere går på kompromis med sundhed og livskvalitet hos hundene, hvis man gør dette til en normal hverdag.

 

Så du kan være helt uenig, jeg kan sige det samme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min selakabshund trives vældig fint med mindre aktivitet og mere selskab...

 

Hun er jo gået fra at bo ved mig og få en del fysisk motien, gåture med frit løb i skoven dagligt osv til at blive en pensionist hund... Her får hun væsentligt mindre fysisk aktivitet, men til gengæld er der altid selskab og hvis det stod til hende, ville hun ligge på skødet en hel dag :-D Hun er glad og trives!

 

Hvis jeg var enlig mor til tre ville jeg slet ikke kunne overskue at have hund, .en tror da slet ikke det er umuligt... jeg kom til at tænke på en shih tzu måske kunne være en mulighed? Den er så vidt jeg ved psykisk robust og kræver ikke vildt meget fysisk aktivitet... Til gengæld er der jo så pelspleje, men man kan jo holde den i en kort klipning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde, både små og store, har behov for stimulering og oplevelser. Disse kan så være forskellige i forhold til racen, men det er en stor misforståelse, at fordi det er en lille hund kan den klare sig med at være i en have.

At være hundeejer indebærer altså mere end blot at sørge for den får mad og ikke tisser på gulvet. Og at få en hundehvalp i huset kræver en del arbejde, den er jo ikke fra naturen programmeret så den ved hvad den må og ikke må - det er som at få en ekstra baby i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...