Hop til indhold

Hvordan tackler I omverdens "hundeopdragelse"?


Jomiha
 Share

Recommended Posts

Vi klarer træningen og opdragelsen af Saga ud fra positive metoder, og vi har lært hende hvad ordet "nej" betyder. Ikke ved at råbe det hårdt og højt, men simpelthen ved at vise hende, at menneskeordet nej betyder, at hun skal stoppe med det, hun er i færd med, og at hun generelt ikke må gøre det.

 

Det fungerer fint for os. Det er bare ikke sådan, mine forældre (OK, min far - min mor er på min side.), svigerforældre og nogle venner tænker.

 

Når hundens eksempelvis hopper op af møblerne hos svigerne, dasker især min svigerfar til hende og råber FY, AHAH, FØJ, NEJ, NED eller lign. Det er fint, at han siger (som i et ordentligt tonefald) nej til hende, men den stakkels hund aner jo ikke, hvad FØJ betyder. Når han så samtidig skubber hende væk, tror hun, det er en leg. Den hårde tone får hende yderligere til at gå i dæmpe-overload, hvilket jo heller ikke betyder, at hun bliver fra møblerne.

 

Jeg er klar over, at vi har et ansvar for art lære hende, at hun ikke må være i svigerforældrenes møbler, men hun lærer det jo ikke af, at man råber højt og skubber hende væk. Af og til hæver vi da selv stemmen, hvis hun ikke respekterer et nej, men det er først efter, at vi er sikre på, hun har hørt nej'et et par gange. (Og ja, hun respekterer nej 9 ud af 10 gange). Det er sådan set heller ikke det, jeg vil frem til...

 

Vi prøver at forklare, at en hund altså ikke forstår menneskeord, før de er indlært, men det er lige som om, det sidder dybt i de fleste i vores omgangskreds, at en hund lærer ord, hvis den gentagne gange får råbt ordet ind i sylten. Det er da også først inden for de sidste par år, at jeg har indset, at hunde skal lære ord, og at man ikke kan forvente, at de ved, hvad de betyder. (Jeg synes dog aldrig, jeg har råbt af hundene.) Men folk synes ikke at være modtagelige for dén forklaring - hunde skal åbenbart bare rette ind og gøre, hvad der bliver sagt. Selvom de ikke ved, hvad der bliver sagt. :roll:

Det med at bruge kropssprog og ignorere hunden er heller ikke noget, jeg ser, andre gøre.

 

Jeg kunne bare godt tænke mig, at folk lyttede, når vi siger, at de skal sige nej, hvis Saga gør noget, de ikke vil have. Og at de forstår, at vi mener SIGER og ikke RÅBER.

 

Hvordan forklarer I andre jeres omgangskreds, at hunde altså fortjener den respekt, at man taler og agerer ordentligt til dem i et sprog, de forstår?

 

Ihh, jeg trænger vist til at høre, at jeg er ikke den eneste, der kan blive forarget over andre menneskers omgang med ens hund. Og her snakker vi altså mennesker, som er vandt til hunde, men som ikke er super vandt til positiv omgang med dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ligegyldigt. Du skal opdrage din hund til at have tillid til DIG. Er der nogen problemer, så kalder du hende bare på plads. Eller kalder på hende. Eller hvad du foretrækker.

Det vigtigste er, at du giver hende en mulighed, --en kontraordre som hun forstår. Så har du løst problemet med at hun faktisk ikke aner hvad hun skal gøre.

 

Hvad andre gør kan man alligevel ikke styre. Man kan kun forhindre, at det går ud over éns hund.

Hvis du forsøger at komme med råd til hvordan andre skal opdrage din hund, så risikerer du, at flere forsøger at "opdrage": Nogle gør som de mener du har sagt, andre GØR som du har sagt, og atter andre har intet forstået og intet hørt, og gør som de selv synes.

 

Så får den stakkels hund pludselig tre sæt kommandoer på én gang.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Andre skal ikke opdrage mine hunde. Hvis folk synes de er irriterende eller har behov for at opdrage på dem, så dækker jeg dem bare af ved mig. Folk skal hverken hæve stemmen, opdrage, skælde ud eller noget andet. Jeg bliver virkelig virkelig gal!

Synes man kommer langt ved at lære dem grundlæggende ting som "læg dig og bliv på tæppe" og "forhold dig roligt i nærheden af mig". For på den måde undgår man at de kommer i konflikter, hvor andre føler at de skal irettesætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest sikrer jeg mig, at min hund ikke bliver sat i sådan en situation, at andre føler de skal opdrage på ham. Det vil sige, at han slet ikke ville få muligheden for at hoppe op på møblerne hos dem jeg besøgte.

Når først situationen er nået dertil går den af hånden og man kan kun forsøge at reparere eventuelle skader og man risikerer at blive uvenner.

 

Hvis jeg f.eks. er på besøg med en hvalp, holdes den i line i starten og det spørges der til. Jeg svarer, at linen er på for at sikre at hvalpen ikke... og så nævner jeg forskellige ting, som kunne være at hoppe op af værtsfamilien, møblerne, tage kattens mad, jage høns mv.

 

Indtil videre har det fungeret sådan, at værten så har sagt, jamen det der må den godt og det der vil jeg helst ikke have. Så har jeg vidst hvad jeg havde med at gøre og har kunne opdrage hvalpen til at være en god gæst. Det er sådan jeg foretrækker at gøre det og oftest synes værtsfamilien at jeg er noget streng ift. hvad min hvalp må og ikke må og dermed er de allerede på hvalpens side :-D

 

Kan du bruge det til noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode råd I giver! Vi bruger allerede den med at kalde hende til os, aflede hende, holde hende fra det forbudte, men det er altså bare svært at være over hende hele tiden, især hvis hun liige er i gang med legen "hånden skubber til mig, så jeg må hellere jagte den". Men det kan selvfølgelig lade sig gøre med en indsats.

 

Ninjamor, tippet med snor på er fint, netop fordi det giver hvalpen lidt medlidenhed hos værterne. Det må vi prøve næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde kommer mest hos min søster, hvor der er ret frie rammer. De andre steder de før er kommet meget (bl.a. hos min tidligere svigermor) har der aldrig været nogen der prøvede at opdrage. De kendte mig alle og vidste, at jeg opdrager på en lidt skør måde (sammenlignet med dem).

Jeg frygter lidt hvordan det skal gå hos mine svigerforældre, nu hvor deres hund er død og vores kan komme med. De er enormt hysteriske med deres møbler, og alle hundene er vante til at komme i sofa de steder vi besøger. Så det skal nok blive underholdende ;-)

 

Mine to søskende har hund på en helt anden måde end vi har, især min bror og hans familie er virkelig hårde ved deres hund. Men overfor vores er de enormt blide og kunne aldrig drømme om at sige hverken Fyyyh eller råbe. Måske er det fordi jeg har haft hund i 7 år og de bare har vænnet sig til det? Og din omgangskreds skal måske lige vænne sig til hvordan I er med Saga?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får sjældent gæster. Når der så endelig kommer gæster (der var et værre rent i julen og nytårs aften) så havde han snor på da gæsterne ankom. Når vi så var godt i gang med spisning og andet tog vi snoren af igen. Så går han stille rundt og hilser på gæsterne (vi har en Golden og de kan være ååååååhhhhh så hilseglade).

 

Vi siger også til vores gæster at de skal sige til os, hvis de føler sig generet af ham. Vi ved jo, at de ikke ved hvordan man siger fra overfor en hund (vi er de første i familien og omgangskredsen der har hund), så det vil vi selvfølgelig selv tage os af. Bliver han for overgearet får han snor på og et tyggeben. Det har for os aldrig forvoldt problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har haft stor succes med at snakke med mine forældre om hvad de forventer af min hund når den er der. Og at det er min hund så jeg opdrager på den. Også hjemme hos dem. Det er kun hvis ikke jeg er til stede at de kan bede dem om de forskellige ting, og siden at vi har aftalt at det er min måde vi gør det på med min hund, så er det mine kommandoer vi bruger.

Heldigvis er de selv meget opmærksom på positiv indlæring så de er ikke svære at få til at samarbejde i de situationer. Men det var lidt svært i starten da vi kunne være tre mennesker der bad Aya om det samme på en gang, derfor reglen om at hvis jeg var i rummet var det mit ord der talte kom til.

 

Og når folk er her så er det mit hjem og min hund, ergo de skal ikke rette på hunden andet end det jeg giver dem lov til. f.eks. hvis vi har øvet nej eller noget i den stil. Og min hund må komme hvor den vil i mit hus de skal ikke bestemme hvad den må og ikke må (inden for rimelighedens grænser) er der allergikere eller folk der ikke kan lide hunde så tager jeg self. hensyn til det. Men det er sjældent i mit hjem ;) og folk ved jo jeg har hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke problemer med at andre skal opdrage på mine mange schæferhunde. Jeg ville faktisk ønske, at hende jeg har med en strikkefejl i kysen hund kunne få klar besked fra fremmede, sådasn var det før i tiden, inden der gik for meget pædagogik i hundehold

Du ville ønske folk opdragede dine hunde som DU ønsker det. Så det er faktisk det samme som Jomiha, bare med omvendt fortegn. For du ville sikkert ikke blive glad for at jeg opdragede dine hunde på MIN måde ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke problemer med at andre skal opdrage på mine mange schæferhunde. Jeg ville faktisk ønske, at hende jeg har med en strikkefejl i kysen hund kunne få klar besked fra fremmede, sådasn var det før i tiden, inden der gik for meget pædagogik i hundehold

 

Problemet opstår vel også først, hvis vedkommende opdragede hunden på en måde, som ejeren ikke kunne stå inde for. Jeg kender f.eks. nogen, der hiver deres hunde i ørerne eller niver dem i kinderne, hvis de gør et eller andet de ikke må. Det er deres valg, men det er ikke metoder jeg bruger på min hund og det foretrækker jeg selvfølgelig at omverden accepterer. Ligesom at du sikkert synes jeg er for pædagogisk og formentligt helst ikke vil have at jeg opdrager på dine hunde på samme måde som jeg opdrager min egen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst VictorKnudsen

Vi har altid kun vores hvalp på besøg på steder hvor vi ved der ikke er så mange regler og næsten kun steder hvor andre har hund, ellers bliver den hjemme. Det eneste problem vi har er at folk nogengange råber af vores hund hvis de kommer hjem til os og den hopper op, og det skal de bare ikke, for det ender med hunden bliver aggressiv overfor gæster hvis de råber af den hver gang. Har endda oplevet at min mormor lukkede vores hund inde fordi min lille kusine var bange for den. Der måtte jeg bede dem gå. Hvis folk ikke respekterer vores hund må de lade være at komme og så må jeg besøge dem istedet. Selvfølgelig skal en hund ikke hoppe op, og den skal lære at opfører sig ordentligt når der er gæster, men det skal gøres på en ordentlig måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager ganske enkelt ikke Luna med som gæst medmindre det er hos nogen der er lige så glad for et skrupelløs hund som jeg er, så det er meget få steder hun kommer med, på den måde kan jeg slappe af og nyde besøget, og Luna slipper helt for at andre forsøger at opdrage på hende :-D

 

Vi har altid kun vores hvalp på besøg på steder hvor vi ved der ikke er så mange regler og næsten kun steder hvor andre har hund, ellers bliver den hjemme. Det eneste problem vi har er at folk nogengange råber af vores hund hvis de kommer hjem til os og den hopper op, og det skal de bare ikke, for det ender med hunden bliver aggressiv overfor gæster hvis de råber af den hver gang. Har endda oplevet at min mormor lukkede vores hund inde fordi min lille kusine var bange for den. Der måtte jeg bede dem gå. Hvis folk ikke respekterer vores hund må de lade være at komme og så må jeg besøge dem istedet. Selvfølgelig skal en hund ikke hoppe op, og den skal lære at opfører sig ordentligt når der er gæster, men det skal gøres på en ordentlig måde.

 

"Problemet" er, at vi ofte (et par gange om måneden) er hjemme hos familien over en weekend, og så skal hunden jo med. Det går også fint det meste af tiden, og alle synes, hun er sød, og vil gerne lege med hende. Der er bare en forskel i vores mentalitet og håndtering af hunde.

 

Tusind tak for alle jeres forslag og tips! Jeg fornemmer, at vi skal til at sige til og fra. Det skal lige læres, når vi selv har hund for første gang. DEjligt med opbakningen herinde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...