Hop til indhold

Svar til spørgsmål angående råfodring (Barf-eller akronym -Born again Raw Feeders-!


Gæst Hukafu
 Share

Recommended Posts

For mig går troværdigheden HELT i fløjten, når nogen kategorisk kalder alt andet end sit eget produkt for noget skrammel. Ligesom når Vetcur påstår at kunne forebygge kræft og helbrede allergier.

 

At du INTET positivt kan se i NOGLE former for tørfoder, siger mig at du ikke aner hvad du taler om, og at den eneste måde du kan fremhæve dit eget produkt, er ved at nedgøre andre produkter. Jeg håber virkelig at folk der overvejer BARF, ikke kigger forbi denne tråd, og får deres gode indtryk af BARF ødelagt:(

 

Hej.

Haha,du siger jeg ikke ved hvad jeg taler om!Mere end 12 års erfaring,og mere end 4 af dem er jeg selvproducerende.Jeg arbejder sammen med en(oversat heder det naturlæge) i mere end ti år,og hvad vi har oplevet af sygdomme der er udløst p.g.a. tørfoder er løgn!!!

Og der er ikke noget positivt i tørfoder,undtagen at det er nemmere og håndtere og måske opbevare.

Jeg ved ikke mere hvor meget literatur jeg har gennemgået,og film jeg har set omkring det her emne i de sidste år,men det har været rigtig meget.

Og selvfølgelig er der en forskel om jeg køber det billigste tørfoder eller det til 500,-kr.Det hvor jeg betaler 500,- for der tjener producenten endnu mere.

Et eksempel:

Hvis en hund for tørfoder,så skal den have mellem 0,4 og 0,8 liter vand per kilogram kropsvægt i forhold til hvad den har brug af væske!

Vejer hunden 30kg skal den drikke mellem 1,2 og 2,4 liter vand hver dag!!!Vidste du det?Og ved du at mange hunde har problemer med nyrerne osv. det hører til systemet?!Og p.g.a. at der er så meget kornaffald i foderet opstår der der urinsyre og (harngries, kan ikke finde en oversætning),men i hvert fald er det med til at hundene kan få problemer med ledene og få gigt og artrose!

Og ved du hvorfor hunde lugter når de er våde?!

Fordi en hund kun kan svede gennem tungen og poterne,men alle giftstoffer og andre dårlige ting og sager også vil ud gennem huden,derfor lugter den.

Og mange hunde bider i deres egne poter p.g.a. tørfoderet.Men hvis de kommer væk fra tørfoderet forsvinder det!

Og hvor mange der har en hund sidder ved dyrlægen,fordi hundende også har det som man kalder civilisationssygdomme,noget man i denne omfang i en stor grad ikke har kendt før!Og dyrlægerne tjener rigtig godt på det og har selvfølgelig ingen interesse og ændre på det.

Hvis du kan,så læs (Das Schwarzbuch der Tierärzte) findes også kun på tysk,desværre,så det er ikke noget jeg skriver her som jeg suger mig ud af fingrende.

Jeg er ikke nogen ignorant,vi har selv før fodret tørfoder,men heldigvis er man jo i stand til at lære noget nyt,hvis man da vil.:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Går ud fra det her er til mig?

Og selvfølgelig er der en forskel om jeg køber det billigste tørfoder eller det til 500,-kr.Det hvor jeg betaler 500,- for der tjener producenten endnu mere.

Ehh ja... Eller også har producenterne af det dyre foder valgt at bruge ingredienser af ordentligt kvalitet i stedet for affald. Det vil selvfølgelig koste mere.

Et eksempel:

Hvis en hund for tørfoder,så skal den have mellem 0,4 og 0,8 liter vand per kilogram kropsvægt i forhold til hvad den har brug af væske!

Vejer hunden 30kg skal den drikke mellem 1,2 og 2,4 liter vand hver dag!!!Vidste du det? Og ved du at mange hunde har problemer med nyrerne osv. det hører til systemet?!Og p.g.a. at der er så meget kornaffald i foderet opstår der der urinsyre og (harngries, kan ikke finde en oversætning),men i hvert fald er det med til at hundene kan få problemer med ledene og få gigt og artrose!

Nej, jeg ved ikke hvor meget min hund drikker om dagen. Nej, jeg ved ikke at mange hunde har problemer med nyrerne og nej, jeg ved ikke om hunde får urinsyregigt af korn. Er det undersøgt, om de sygdomme skyldes tørfoder?

Og ved du hvorfor hunde lugter når de er våde?!

Fordi en hund kun kan svede gennem tungen og poterne,men alle giftstoffer og andre dårlige ting og sager også vil ud gennem huden,derfor lugter den.

Burde den så ikke lugte hele tiden :hmm:

Og mange hunde bider i deres egne poter p.g.a. tørfoderet.Men hvis de kommer væk fra tørfoderet forsvinder det!

Okay. Det har jeg nu heller aldrig hørt om.

Og hvor mange der har en hund sidder ved dyrlægen,fordi hundende også har det som man kalder civilisationssygdomme,noget man i denne omfang i en stor grad ikke har kendt før!Og dyrlægerne tjener rigtig godt på det og har selvfølgelig ingen interesse og ændre på det.

Hvis du kan,så læs (Das Schwarzbuch der Tierärzte) findes også kun på tysk,desværre,så det er ikke noget jeg skriver her som jeg suger mig ud af fingrende.

Det ved jeg ikke, jeg gør ikke :hmm: Hvad dækker civilisationssygdomme over? Livsstilssygdomme eller :vedikke:

Jeg er ikke nogen ignorant,vi har selv før fodret tørfoder,men heldigvis er man jo i stand til at lære noget nyt,hvis man da vil.:confused:

Jeg vil da gerne lære noget nyt og jeg synes foder er et spændende emne, som jeg gerne diskuterer. Men du "fanger" mig ikke ved at "råbe" og dømme mig, fordi jeg fodrer med tørfoder.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ehh ja... Eller også har producenterne af det dyre foder valgt at bruge ingredienser af ordentligt kvalitet i stedet for affald. Det vil selvfølgelig koste mere. Nej, jeg ved ikke hvor meget min hund drikker om dagen. Nej, jeg ved ikke at mange hunde har problemer med nyrerne og nej, jeg ved ikke om hunde får urinsyregigt af korn. Er det undersøgt, om de sygdomme skyldes tørfoder? Burde den så ikke lugte hele tiden :hmm: Okay. Det har jeg nu heller aldrig hørt om. Det ved jeg ikke, jeg gør ikke :hmm: Hvad dækker civilisationssygdomme over? Livsstilssygdomme eller :vedikke: Jeg vil da gerne lære noget nyt og jeg synes foder er et spændende emne, som jeg gerne diskuterer. Men du "fanger" mig ikke ved at "råbe" og dømme mig, fordi jeg fodrer med tørfoder.

 

Jeg hverken råber eller dømmer,i modsætning til hvad andre gør med/mod mig!

Men jeg kan læse,og finder ud af,at der er mange der ikke har forstand på hvad er det for ingredienser,hvordan sætter de sig sammen,hvad er lovlig med området tørfoder og dekleration!Det er et meget bredt spektrum som jeg har brugt en lang,lang lang tid og lære,og hvis jeg så læser nogle begrundelser,at hunde ikke er ulve,og man ikke kan sammenligne naturen med, hvores hunde hvordan de lever.

Jeg forventer ikke at i ka`li mig,handle ved mig(jeg har skam kunder nok,har ike brug for flere!),ellerhvad som helst.

Og så var Gallileo Gallilei også nødt til at leve med husarrest,fordi han sagde _jorden er rund_!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du godeste :shock:.. Det må være hårdt at stå imod folkets intolerance.....

12 års erfaring er en del, men jeg er sikker på at der er folk herinde, som har fodret længere tid med tørfoder og igennem tiden fået erfaringer med hva der er godt og skidt og som kan tilpasses hunde og deres forskellige behov.

Har også overvejet at BARFE min Grander, men følte at det var svært for mig at sikre at hun fik nok / ikke for meget, fx Kalcium, fosfor protein og fedt med hendes knoglebygning da hun voksede.

tænker at vi mennesker heller ikke lige spiser optimalt og spiser alt det du fraråder at vi giver vores hunde. Man skal godt nok være en mad nørd for at kunne leve efter de regler, så jeg tror at de fleste vil det bedste for deres hunde og børn. Det kræver man udvider sin viden, og undervejs skal der indgås kompromiser og der er INTET DER SORT ELLER HVIDT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hverken råber eller dømmer,i modsætning til hvad andre gør med/mod mig!

Men jeg kan læse,og finder ud af,at der er mange der ikke har forstand på hvad er det for ingredienser,hvordan sætter de sig sammen,hvad er lovlig med området tørfoder og dekleration!Det er et meget bredt spektrum som jeg har brugt en lang,lang lang tid og lære,og hvis jeg så læser nogle begrundelser,at hunde ikke er ulve,og man ikke kan sammenligne naturen med, hvores hunde hvordan de lever.

Jeg forventer ikke at i ka`li mig,handle ved mig(jeg har skam kunder nok,har ike brug for flere!),ellerhvad som helst.

Og så var Gallileo Gallilei også nødt til at leve med husarrest,fordi han sagde _jorden er rund_!

Hvad kalder du så det du gør? Du fortæller os at vi fylder vores hunde med noget lort, at vi ikke har forstand på det vi har gang i, og tilmed at mine hunde (som ikke fungerede på BARF), der så måtte være noget galt med dem. Det er da i dén grad at være dømmende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Et eksempel:

Hvis en hund for tørfoder,så skal den have mellem 0,4 og 0,8 liter vand per kilogram kropsvægt i forhold til hvad den har brug af væske!

Vejer hunden 30kg skal den drikke mellem 1,2 og 2,4 liter vand hver dag!!!Vidste du det?:confused:

 

 

30 kg x 0,4 l/kg giver 12 liter - så meget tror jeg altså ikke en hund skal drikke....

 

har du en hjemmeside så jeg kan læse lidt mere om dit foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hverken råber eller dømmer,i modsætning til hvad andre gør med/mod mig!

Men jeg kan læse,og finder ud af,at der er mange der ikke har forstand på hvad er det for ingredienser,hvordan sætter de sig sammen,hvad er lovlig med området tørfoder og dekleration!Det er et meget bredt spektrum som jeg har brugt en lang,lang lang tid og lære,og hvis jeg så læser nogle begrundelser,at hunde ikke er ulve,og man ikke kan sammenligne naturen med, hvores hunde hvordan de lever.

Jeg forventer ikke at i ka`li mig,handle ved mig(jeg har skam kunder nok,har ike brug for flere!),ellerhvad som helst.

Og så var Gallileo Gallilei også nødt til at leve med husarrest,fordi han sagde _jorden er rund_!

 

nu er det sådan at man på skrift RÅBER når man skriver med store bogstaver eller afslutter en sætning med udråbstegn?

 

Derudover kunne jeg personligt godt tænke mig at du lavede lidt linjeskift imellem dine afsnit, da en lang samlet tekst, er ret svær at læse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hverken råber eller dømmer,i modsætning til hvad andre gør med/mod mig!

Men jeg kan læse,og finder ud af,at der er mange der ikke har forstand på hvad er det for ingredienser,hvordan sætter de sig sammen,hvad er lovlig med området tørfoder og dekleration!Det er et meget bredt spektrum som jeg har brugt en lang,lang lang tid og lære,og hvis jeg så læser nogle begrundelser,at hunde ikke er ulve,og man ikke kan sammenligne naturen med, hvores hunde hvordan de lever.

Jeg forventer ikke at i ka`li mig,handle ved mig(jeg har skam kunder nok,har ike brug for flere!),ellerhvad som helst.

Og så var Gallileo Gallilei også nødt til at leve med husarrest,fordi han sagde _jorden er rund_!

Nej ok, du dømmer måske ikke. Men du er i hvert fald virkelig firkantet. BARF kan være rigtig godt, men for nogle hunde kan det også være rigtig dårligt. Jeg har prøvet at fodre 4 hunde med råt - 2 af dem gad ikke æde det, 1 trives fint og 1 fik tynd mave af det. Det kan godt være, at du så synes, at der er noget galt med mine hunde, men accepter dog, at det bare ikke fungerer for alle :roll:
Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

Det vil være en kæmpe hjælp for mig hvis du laver lidt luft i din tekst, så bliver den nemmere at læse :-D

 

Foreløbig har du ikke skrevet noget, som ikke allerede har været oppe at vende på dette hundeforum... Jeg venter på det nye du vil lære os.

 

Du har en regnefejl i dette.

Hvis en hund for tørfoder,så skal den have mellem 0,4 og 0,8 liter vand per kilogram kropsvægt i forhold til hvad den har brug af væske!

Vejer hunden 30kg skal den drikke mellem 1,2 og 2,4 liter vand hver dag!!!

i forhold til dette skal en hund på 30 kg have ml. 12 og 24 liter vand pr dag, så vidt jeg kan regne ud. Du har udregnet det for en hund på 3 kg.

Min hund på 40 kg kropsvægt skulle ifølge din info have 32 liter vand dagligt. Den holder ikke, måske skulle du kikke på det igen og rette eventuelle taste/regnefejl.

 

Allerede i 90'erne dykkede jeg i emnet tørfoder og de stoffer du nævner og vi har haft lange debatter om foder her på siden gennem årene.

Alle tre stoffer er siden totalt blevet renset for mistanker for at være kræftfremkaldende. Om man så tør stole på dette er en anden sag.

 

Der er intet i vejen med tørfoder efter min mening, men i høj grad med mange af de ingredienser foderet laves af samt opvarmningen og opbevaringen, som kan destruere mange gode emner blandt andet de essentielle fedtsyrer. Ligesådan at emner som er under 10% af det samlede foder ikke skal deklareres. Der kan således være meget i et foder vi ikke ved noget om.

 

Hvis vi forestiller os et tørfoder lavet af koteletter, friske grøntsager og ris, tilsat vitaminer/mineraler og lidt olie og så tørret, ville det være fint. Problemet er, som du selv er inde på, at foderproducenterne anvender underlødigt materiale og ikke mindst at de ikke kommer hele vejen rundt på dyret, men kører med det samme hele tiden f.eks. hals/strubestykker. Der er garanteret ikke meget muskelkød i det meste tørfoder.

 

Selv råt foder som forhandles foderklart er ofte ikke af super kvalitet. En del forhandlere priser sig af at anvende kategori 3 materiale, altså kød som er godkendt til menneskeføde, men ved at gå i dybden fandt jeg i 2006, var det vist, ud af, at det der leveres til flere producenter stadig ikke er godt reelt kød, men affaldet, som f.eks. førnævnte strubekød. Det fandt jeg ud af ved at kontakte Danmarks største leverandør af "kød" til råfodring.

 

Min holdning er, at hvis man vil råfodre skal man købe kød som er genkendeligt, så man kan sikre at hunden får den del muskelkød den har behov for, for selv at opbygge muskler.

 

Hvis vi nu holder os til din påstand om, at hvis en hund ikke kan klare råfodring er det ikke foderet men hunden den er gal med, hvad skal vi så gøre. Aflive hunden?

 

Jeg har haft en veninde som har opdrættet hunde i mange år. Hun har nok de sidste 20 år råfodret. Hun har måtte konstatere, at nogle af hendes hunde ikke kan fordøje foderet, når de får en vis alder og må modvilligt fodre disse hunde med andet. Det er tankevækkende, synes jeg.

 

Selv har jeg råfodret to hunde. Den ene er der ikke tvivl om, at råfodring reddede hendes led, den anden, ham jeg har nu kan ikke udnytte råt som enefoder. Han får et mix af hjemmelavet og tørfoder og fungerer rigtig fint på det.

 

Har du nogensinde stået udenfor en butik og kikket vinduer, og så er ejeren af butikken ved siden af kommet ud til dig og har sagt at det du kikker på er noget møg og at han har det eneste rigtige i sin butik?

Jeg tror det er sådan dine indlæg bliver opfattet af en del og derfor bliver tonen nok mindre hjertelig. Selv om du ikke er kommet her for at få venner, ville det være en god ide at være lidt mere diplomatisk, så har du en større chance for at få folk overbevist om det du ønsker at overbevise os om. Bare et lille råd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Der skal lige fastholdes,at der ikke findes noget der hedder et godt tørfoder.Om i så kunne tænke jer og stene mig så ville jeg aldrig ændre min mening.Hvis naturen var overbevidst om,at tørfoder er en god ting,så havde den nok selv"opfundet" det!Der findes en bog der hedder: Katzen würden Mäuse kaufen(Katte ville købe mus) fra Hans-Ulrich Grimm(desværre kun på tysk),men hvis man har læst denne,så kunne man ikke mere komme i tanker om at købe hverken tørfoder eller noget på dåse.Det er en bog der fortæller hvordan og med hvilke

råvarer metoder mm. dyrfoderet bliver fremstillet!Føj for fanden er det ulækkert til dels.Der bliver beskrevet,hvorden de fremstiller hundefoder af spildevandsaffald!!!

Der findes ikke nogen ulv eller Løve/tiger der bliver fodret med tørfoder.Hunden skelner sig ikke mere end en femtedel af et procent af ulven.Og så er det ligemeget om du har en Chihuahua på 1,5kg eller en Mastino Napoletano på 70kg,de har begge et gebis der ikke egner sig til at tykke,men til at flå kødet fra hinanden,bide ben igennem og sluge det ned!

Og så det med salmonella osv. er absolut igen noget der aldrig forsvinder af påstande der holder sig evig.Hundens mavesyre er mere end 10 gange så agressiv som menneskets hvis der for det rigtige foder.Derfor kan hunde,i hvert fald de fleste af dem også tåle at spise knogler,i modsætning til os mennesker.

Mennesket er en: omnivore,altså en der spiser alt.Hunden er en carnivore,altså en der spiser kød.Og rådyret eller haren er en herbivore,altså en der spiser grøntsager/korn.

Ulven,når den spiser mus,harer eller lign.spiser den selvfælgelig også maveindholdet.Lige som den også en gang imellem spiser frugt og bær og lign.,men det er kun en meget lille del af dens naturlige føde.

Så tørfoder er så langt fra noget der er naturlig som det bare kan være.Gennemsnitsalderen på hunden er i de sidste ca. 50-60 år faldet fra 14-15 år til et sted mellem 10 og elleve!!!

Og som skrevet før er der aldrig døet så mange hunde af kræft som i dag.

Flere folk jeg kender har sagt,at de bruger flere penge på føden til hunden når de for råfoder,men de har heller aldrig været så lidt ved dyrlægen siden de er gået over til råfodring!!!

 

Hilsen

 

Torsten

 

Jeg synes det er ret fedt at du ikke engang ved at hunden er en omnivor ;o) Hunde har nemlig en lille blindtarm, så den kan fordøje en smule fibre, i modsætning til fx. katte som ingen blindtarm har....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvis nu TS startede med at forklare det her råfodrings koncept i stedet for at slå os alle samme oven i bøtten og sige vores hunde bliver syge af tørfoder - så ville den her tråd nok have udviklet sig anderledes. Personligt forstår jeg ikke en dyt hvad det her går ud på - og ville gerne have en forklaring på hvorfor du er nået frem til det her.

 

Jeg så så i mellemtiden googlet lidt og fundet det her: http://www.rawmeatybones.com/petowners/whynotBARF.php kunne det være det du hentyder til? I stedet for at kalde det BARF (bone and raw food) kalder du det BARF (born again raw feeders)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Jeg blev gjort opmærksom på denne tråd af en ven og har nu tilmeldt mig for at skrive et par ord.

Jeg håber og tror at der er sket en misforståelse mellem Hakafu og modstanderne af denne brugers udtalelser, på baggrund af den måde han har skrevet på, og dermed at Hakafus intentioner ikke har været at træde nogen over tæerne.

Jeg håber derimod at intentionerne har været at lære fra sig, i tilfælde af at nogen herinde, bare om det kun er én enkelt person, kan gøre nytte af hans viden.

 

Grunden til at jeg håber dette er, at jeg selv har rigtig gode oplevelser med barf. Efter at jeg gennem et år med allergi i vækst hos min hund, adskillige tørfodere af højeste kvalitet, alle sammen anbefalet af forskellige dyrlæger, samt et bjerg af dyrlægeregninger, ikke kunne se min hund blive mere og mere syg, så spurgte jeg til barf. Det ville hunden ikke kunne tåle sagde dyrlægen, men min hund kunne jo heller ikke tåle tørfoderet, selvom det angiveligt skulle være det bedste fra de store og kendte mærker.

 

Jeg satte mig for at studere barf og jeg startede med at studere grundprincipperne. Da de virkede fornuftige for mig, opsøgte jeg en forhandler og hørte om deres historie om barf. Den stemmede overens med hvad jeg havde læst fra dyrlæger og undersøgelser, både fra Danmark, Tyskland og USA. Jeg kastede mig derfor ud i det og efter et års tid var min hund symptomfri og den havde skiftet al pelsen til en ny og kraftigere overfrakke. Allergien nåede dog at sætte sig så meget i min hund, at den slår ud hvis den får tørfodergodbidder for ofte (Det er ikke mig der giver dem, men forskellige "lommer" som vi møder på vores gåture). Efterhånden er den dog blevet så stærk i systemet, at der skal en del til og det er derfor meget sjældent at de forbipasserende "lommer" får givet nok godbidder fra sig.

 

Det er min meget positive oplevelse og på min egen hund kan jeg tydeligt se at det er barf, som har reddet den fra et liv med en masse besøg hos dyrlægen.

Netop på grund af min egen oplevelse, så håber jeg inderligt at diskussioner som kører lidt skævt, som denne :), ikke får hundejere til fuldstændig at fraskrive barf i det tilfælde at det også kan hjælpe deres hund.

 

Efter mine positive oplevelser har jeg sat mig for at studere ernæring hos hunde og jeg bruger en del af min fritid næsten hver dag på, at læse og høre foredrag fra dyrlæger. Ikke kun foredrag om barf (da de jo har potentiale for at være lige så farvede som foredrag og undersøgelser vedr tørfoder), men foredrag om hundens opbygning og udvikling. Og det betyder absolut ikke at jeg ved alt, faktisk langt fra alt, det indrømmer jeg gerne, men jeg ved dog stadig en del og jeg har efterfølgende i privat regi rådgivet nogle venner, som ligesom mig har haft rigtig gode oplevelser ved at fodre med barf.

 

Jeg fornægter ikke at nogle af jer virkelig har prøvet at fodre med barf og har gjort det rigtigt og at hunden alligevel ikke har taget godt imod det. Men jeg har dog selv stødt på problemer, hvor hunden enten ikke var interesseret i barfen eller hvor hunden fik opkastninger og dårlig mave, hvilket i de tilfælde som jeg har oplevet, skyldtes at barfen blev grebet forkert an.

Min egen hund som eksempel ville ikke spise barfen de første måneder og jeg måtte lege med kødet og fodre hunden. Den eneste grund til at jeg ikke droppede barf på det tidspunkt var, at jeg havde prøvet alt andet og derfor ville jeg så inderligt gerne have at det endelig skulle lykkedes at få en rask hund. Der gik måneder og maden kom langsomt lettere og lettere ned og efter lidt længere tid endnu, så begyndte min hund pludselig at elske det og har nu spist det i flere år med største velbehag. Min hund skulle altså bare i gang med det, men det krævede meget tålmodighed fra mig, hvilket ikke altid var nemt. Min egen filosofi er, at min hund simpelthen ikke havde lært at bruge tænderne ordentligt og hun kunne derfor ikke forholde sig til det at skulle tygge og arbejde for at spise maden før hun havde lært det.

 

Problemet med dårlig mave og opkast kan i en del tilfælde skyldes to forskellige ting, af hvilke jeg har oplevet dem begge hos venners hunde.

1. årsag kan være at hunden allerede har fået allergi overfor proteinet i det/de dyr, som proteinet i tørfoderet kommer fra. Sådan en allergi kan komme af at hunden bliver udsat for det samme protein for ofte. I de tilfælde jeg har oplevet, hvor dette viste sig at være gældende, er problemet blevet løst ved at fodre med andre dyr, fx at starte med at fodre med lammekallun i stedet for oksekallun eller grøn kallun som det kaldes nogle steder.

 

Jeg har også oplevet at det var oksekødet som var problemet, selvom hunden ikke havde spist tørfoder med okseprotein, men det kan ifølge nogle af de rapporter som jeg har læst skyldes, at de okser som slagtes kan være fodret med meget korn og derfor kan kødet indeholde for store værdier af næringsstoffer fra en korntype, som hunden kan være blevet allergisk overfor. Om der er flere sandheder end denne til det kan jeg ikke garantere, men problemet blev i hvert fald løst ved, at fodre med dyr som overvejende går på græs. Fx lam og rådyr.

 

2. årsag til dårlig mave, som jeg har oplevet hos venners hunde og som blev løst på baggrund af en amerikansk dyrlæges forklaringer af hundens opbygning er, at hundens mave først skal omstille sig til at blive råfodret. Forklaringen fra denne dyrlæge (dr. Karen Becker) er, at en hundemave fodret med tørfoder har ændret syre/base forholdene, så den bedst muligt kan nedbryde de kulhydrater, som den får gennem tørfoder. herunder kulhydrater fra eventuelt korn, men også fra fx kartofler og ris. Hundemaven kan selv omstille sig igen når den bliver udsat for råfoder. Men Det sker i forskelligt tempo fra hund til hund. Nogle hunde skal bare fodres ca. 3 dage på kallun og så er omstillingen nogenlunde færdig, min egen hund skulle have to uger med kun kallun, men hos nogle hunde er maven så fast indstillet på tørfoderet, at den skal omstilles ved at man giver lidt kallun sammen med tørfoderet og over de næste 14 dage gradvist giver mere og mere kallun og tilsvarende mindre tørfoder.

 

Jeg siger ikke at dette er løsningen på de problemer som I kan have oplevet, men det har løst alle de problemer, som jeg selv er stødt på.

 

Nu er denne post blevet temmelig lang:) Så jeg vil bare tilknytte en lille kommentar inden jeg nok skal holde op med at skrive.

Det er i forhold til salmonella, som nogle frygter når hunden bliver råfodret. Jeg kender ikke til en dansk eller europæisk undersøgelse på området, men der er lavet en Amerikansk undersøgelse, som er bragt ud via dyrlæger i foredrag.

Undersøgelsen fortæller at der rent faktisk er flere Amerikanere som bliver smittet med salmonella i forbindelse med tørfoder end der er i forbindelse med råfoder. Så vidt jeg husker var der faktisk 0 tilfælde af salmonella i forbindelse med råfoder, så længe undersøgelsen stod på, men jeg lægger ikke hovedet på bloggen med det antal, det er dog korrekt husket at der var flere der blev smittet i forbindelse med tørfoder.

Min egen lille tilgang til dette når jeg ser på min egen adfærd med kødet er, at jeg vasker hænder hver gang jeg har håndteret råt kød, men det gjorde jeg ikke altid da jeg brugte tørfoder. Og da tørfoderet ikke altid varmes ved høje nok temperaturer til at bekæmpe salmonella, så forekommer det også i tørfoderet.

Det vil dermed også sige at hvis hunden slikker dig i ansigtet efter at den har spist, så har du altså også risiko for at få salmonella fra hunde på tørfoder.

 

Da jeg gerne vil have at denne besked bliver opfattet som ren information og ikke et angreb på nogen herinde, vil jeg igen understrege at jeg udelukkende skriver om undersøgelser, dyrlægers udtalelser og mine egne erfaringer og dermed ikke tager målrettet stilling til nogle af de problemstillinger som I selv har oplevet herinde, da jeg selvfølgelig ikke kender jeres historik med barf og derfor på ingen måde kan tillade mig at kommentere på hvad I har gjort.

 

God dag til jer alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Jeg blev gjort opmærksom på denne tråd af en ven og har nu tilmeldt mig for at skrive et par ord.

Jeg håber og tror at der er sket en misforståelse mellem Hakafu og modstanderne af denne brugers udtalelser, på baggrund af den måde han har skrevet på, og dermed at Hakafus intentioner ikke har været at træde nogen over tæerne.

Jeg håber derimod at intentionerne har været at lære fra sig, i tilfælde af at nogen herinde, bare om det kun er én enkelt person, kan gøre nytte af hans viden.

 

Grunden til at jeg håber dette er, at jeg selv har rigtig gode oplevelser med barf. Efter at jeg gennem et år med allergi i vækst hos min hund, adskillige tørfodere af højeste kvalitet, alle sammen anbefalet af forskellige dyrlæger, samt et bjerg af dyrlægeregninger, ikke kunne se min hund blive mere og mere syg, så spurgte jeg til barf. Det ville hunden ikke kunne tåle sagde dyrlægen, men min hund kunne jo heller ikke tåle tørfoderet, selvom det angiveligt skulle være det bedste fra de store og kendte mærker.

 

Jeg satte mig for at studere barf og jeg startede med at studere grundprincipperne. Da de virkede fornuftige for mig, opsøgte jeg en forhandler og hørte om deres historie om barf. Den stemmede overens med hvad jeg havde læst fra dyrlæger og undersøgelser, både fra Danmark, Tyskland og USA. Jeg kastede mig derfor ud i det og efter et års tid var min hund symptomfri og den havde skiftet al pelsen til en ny og kraftigere overfrakke. Allergien nåede dog at sætte sig så meget i min hund, at den slår ud hvis den får tørfodergodbidder for ofte (Det er ikke mig der giver dem, men forskellige "lommer" som vi møder på vores gåture). Efterhånden er den dog blevet så stærk i systemet, at der skal en del til og det er derfor meget sjældent at de forbipasserende "lommer" får givet nok godbidder fra sig.

 

Det er min meget positive oplevelse og på min egen hund kan jeg tydeligt se at det er barf, som har reddet den fra et liv med en masse besøg hos dyrlægen.

Netop på grund af min egen oplevelse, så håber jeg inderligt at diskussioner som kører lidt skævt, som denne :), ikke får hundejere til fuldstændig at fraskrive barf i det tilfælde at det også kan hjælpe deres hund.

 

Efter mine positive oplevelser har jeg sat mig for at studere ernæring hos hunde og jeg bruger en del af min fritid næsten hver dag på, at læse og høre foredrag fra dyrlæger. Ikke kun foredrag om barf (da de jo har potentiale for at være lige så farvede som foredrag og undersøgelser vedr tørfoder), men foredrag om hundens opbygning og udvikling. Og det betyder absolut ikke at jeg ved alt, faktisk langt fra alt, det indrømmer jeg gerne, men jeg ved dog stadig en del og jeg har efterfølgende i privat regi rådgivet nogle venner, som ligesom mig har haft rigtig gode oplevelser ved at fodre med barf.

 

Jeg fornægter ikke at nogle af jer virkelig har prøvet at fodre med barf og har gjort det rigtigt og at hunden alligevel ikke har taget godt imod det. Men jeg har dog selv stødt på problemer, hvor hunden enten ikke var interesseret i barfen eller hvor hunden fik opkastninger og dårlig mave, hvilket i de tilfælde som jeg har oplevet, skyldtes at barfen blev grebet forkert an.

Min egen hund som eksempel ville ikke spise barfen de første måneder og jeg måtte lege med kødet og fodre hunden. Den eneste grund til at jeg ikke droppede barf på det tidspunkt var, at jeg havde prøvet alt andet og derfor ville jeg så inderligt gerne have at det endelig skulle lykkedes at få en rask hund. Der gik måneder og maden kom langsomt lettere og lettere ned og efter lidt længere tid endnu, så begyndte min hund pludselig at elske det og har nu spist det i flere år med største velbehag. Min hund skulle altså bare i gang med det, men det krævede meget tålmodighed fra mig, hvilket ikke altid var nemt. Min egen filosofi er, at min hund simpelthen ikke havde lært at bruge tænderne ordentligt og hun kunne derfor ikke forholde sig til det at skulle tygge og arbejde for at spise maden før hun havde lært det.

 

Problemet med dårlig mave og opkast kan i en del tilfælde skyldes to forskellige ting, af hvilke jeg har oplevet dem begge hos venners hunde.

1. årsag kan være at hunden allerede har fået allergi overfor proteinet i det/de dyr, som proteinet i tørfoderet kommer fra. Sådan en allergi kan komme af at hunden bliver udsat for det samme protein for ofte. I de tilfælde jeg har oplevet, hvor dette viste sig at være gældende, er problemet blevet løst ved at fodre med andre dyr, fx at starte med at fodre med lammekallun i stedet for oksekallun eller grøn kallun som det kaldes nogle steder.

 

Jeg har også oplevet at det var oksekødet som var problemet, selvom hunden ikke havde spist tørfoder med okseprotein, men det kan ifølge nogle af de rapporter som jeg har læst skyldes, at de okser som slagtes kan være fodret med meget korn og derfor kan kødet indeholde for store værdier af næringsstoffer fra en korntype, som hunden kan være blevet allergisk overfor. Om der er flere sandheder end denne til det kan jeg ikke garantere, men problemet blev i hvert fald løst ved, at fodre med dyr som overvejende går på græs. Fx lam og rådyr.

 

2. årsag til dårlig mave, som jeg har oplevet hos venners hunde og som blev løst på baggrund af en amerikansk dyrlæges forklaringer af hundens opbygning er, at hundens mave først skal omstille sig til at blive råfodret. Forklaringen fra denne dyrlæge (dr. Karen Becker) er, at en hundemave fodret med tørfoder har ændret syre/base forholdene, så den bedst muligt kan nedbryde de kulhydrater, som den får gennem tørfoder. herunder kulhydrater fra eventuelt korn, men også fra fx kartofler og ris. Hundemaven kan selv omstille sig igen når den bliver udsat for råfoder. Men Det sker i forskelligt tempo fra hund til hund. Nogle hunde skal bare fodres ca. 3 dage på kallun og så er omstillingen nogenlunde færdig, min egen hund skulle have to uger med kun kallun, men hos nogle hunde er maven så fast indstillet på tørfoderet, at den skal omstilles ved at man giver lidt kallun sammen med tørfoderet og over de næste 14 dage gradvist giver mere og mere kallun og tilsvarende mindre tørfoder.

 

Jeg siger ikke at dette er løsningen på de problemer som I kan have oplevet, men det har løst alle de problemer, som jeg selv er stødt på.

 

Nu er denne post blevet temmelig lang:) Så jeg vil bare tilknytte en lille kommentar inden jeg nok skal holde op med at skrive.

Det er i forhold til salmonella, som nogle frygter når hunden bliver råfodret. Jeg kender ikke til en dansk eller europæisk undersøgelse på området, men der er lavet en Amerikansk undersøgelse, som er bragt ud via dyrlæger i foredrag.

Undersøgelsen fortæller at der rent faktisk er flere Amerikanere som bliver smittet med salmonella i forbindelse med tørfoder end der er i forbindelse med råfoder. Så vidt jeg husker var der faktisk 0 tilfælde af salmonella i forbindelse med råfoder, så længe undersøgelsen stod på, men jeg lægger ikke hovedet på bloggen med det antal, det er dog korrekt husket at der var flere der blev smittet i forbindelse med tørfoder.

Min egen lille tilgang til dette når jeg ser på min egen adfærd med kødet er, at jeg vasker hænder hver gang jeg har håndteret råt kød, men det gjorde jeg ikke altid da jeg brugte tørfoder. Og da tørfoderet ikke altid varmes ved høje nok temperaturer til at bekæmpe salmonella, så forekommer det også i tørfoderet.

Det vil dermed også sige at hvis hunden slikker dig i ansigtet efter at den har spist, så har du altså også risiko for at få salmonella fra hunde på tørfoder.

 

Da jeg gerne vil have at denne besked bliver opfattet som ren information og ikke et angreb på nogen herinde, vil jeg igen understrege at jeg udelukkende skriver om undersøgelser, dyrlægers udtalelser og mine egne erfaringer og dermed ikke tager målrettet stilling til nogle af de problemstillinger som I selv har oplevet herinde, da jeg selvfølgelig ikke kender jeres historik med barf og derfor på ingen måde kan tillade mig at kommentere på hvad I har gjort.

 

God dag til jer alle.

 

Det er rigtig fint at i gerne vil oplyse os om jeres guld fund, dog burde i have læst lidt i alle vores tråde om foder her inde, da vi faktisk er en gruppe hunde folk der er ualmindeligt godt informeret og deler viden og erfaring imellem hinanden, der er ikke rigtig kommet ny info på bordet, så det virker aller mest bare som en salgs tale :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mulline, det forstår jeg godt at du synes, men det her er altså ikke en salgstale og jeg sælger ikke barf ej heller andet foder. Det er bare at jeg deler min erfaring som tilfældigvis er for barf, mens andres er imod og sådan er det jo bare. Jeg anfægter heller ikke at der er rigtig mange velinformerede mennesker herinde og det er der heldigvis, da det altid er rart at hundejere, både for tørfoder og for barf, går op i deres hunde.

Jeg har læst masser herinde, ikke kun om ernæring, da det altid er spændende at følge med i andre hundejeres erfaringer. Jeg har bare aldrig haft en profil før, da jeg ikke selv følte at jeg brændte for at dele noget før jeg så, så mange der blev fortørnede over barf, fordi der var en der beskrev det på en lidt speciel måde. Og det synes jeg var lidt ærgeligt, hvis det var en skrivemåde som gjorde at nogen ikke ville give chanchen til det, som helt sikkert reddede min hund og jeg ville derfor dele lidt af de erfaringer som jeg har. Jeg prøvede dertil bare at komme med "ny info" til dem der oplever hunde med maveproblemet når de spiser råt, i tilfælde af at samme problem kunne gøre sig gældende hos dem, som jeg har oplevet hos andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også oplevet at det var oksekødet som var problemet, selvom hunden ikke havde spist tørfoder med okseprotein, men det kan ifølge nogle af de rapporter som jeg har læst skyldes, at de okser som slagtes kan være fodret med meget korn og derfor kan kødet indeholde for store værdier af næringsstoffer fra en korntype, som hunden kan være blevet allergisk overfor. Om der er flere sandheder end denne til det kan jeg ikke garantere, men problemet blev i hvert fald løst ved, at fodre med dyr som overvejende går på græs. Fx lam og rådyr.

 

Velkommen til.

 

Er du ikke sød at uddybe dette lidt. Jeg kan ikke helt forstå hvordan kulhydrater/fibre fra korn skal kunne påvirke protein/aminosyre-sammensætningen i musklerne på det dyr der spiser kornet. Eller er det noget andet du mener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også oplevet at det var oksekødet som var problemet, selvom hunden ikke havde spist tørfoder med okseprotein, men det kan ifølge nogle af de rapporter som jeg har læst skyldes, at de okser som slagtes kan være fodret med meget korn og derfor kan kødet indeholde for store værdier af næringsstoffer fra en korntype, som hunden kan være blevet allergisk overfor. Om der er flere sandheder end denne til det kan jeg ikke garantere, men problemet blev i hvert fald løst ved, at fodre med dyr som overvejende går på græs. Fx lam og rådyr.

 

 

Tro mig, der er IKKE korn(rester) i muskelkød! Jeg har cøliaki, og bliver ALDRIG syg af at spise kød:-)

 

 

**************************************************************

 

TS, når du fornægter alle former for tørfoder, men mener at BARF er guds gave til hunde, så er det at din troværdighed forsvinder for mig.

 

Der er ingen der siger at BARF er noget skidt, blot at alle hunde ikke fungerer på det. OG nej, det er IKKE et vidundermiddel, og det kan IKKE helbrede sygdomme. Det er et godt og fornuftigt foder, og har man en allergihund, KAN BARF være vejen frem, men er det ikke nødvendigvis. For mange hunde fungere IKKE på BARF.

 

Jeg melder mig ud af salgstråden her, og lader TS gøre reklame for et produkt han sælger og producerer. Tænk, så ville jeg også reklamere, og forholde mig mindre objektivt (hvis jeg kun havde fortjeneste for øje):blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til Lars :-D

 

Jeg tror såmænd ikke, det er decideret modstand mod råfodring, der bliver vist i denne tråd, det er nok snarere modstand overfor trådstarters gøres sig klog på tørfoder der falder mange for brystet.

Inden man drøner ind fra højre og vil belære andre, er det en god ide lige at stikke en finger i jorden :-D havde trådstarter gjort det tror jeg ikke, han havde oplevet noget videre modstand bare uenighed og lyst til at debattere.

 

Min hund får hverken dårlig mave eller kaster op af råt, han omsætter det bare ikke godt nok til at kunne få fuldt udbytte af det. Til gengæld bliver han en "våd" hund. Jeg kan ikke forklare det i fagsprog, men hvis han ikke får en hvis del tørfoder, "snøvler" han når han snorker, han har altså en våd lyd i sin snorken. Får han ca. 1/3 tørfoder af den samlede fodermængde "holder han sig tør" :-D

 

I 90'erne var der et par amerikanske dyrlæger som skrev en bog om tørfoders betydning for allergi. De kom frem til det samme som mange efter dem har lært, at tørfoder ofte laves på for ringe materiale.

De fandt ud af, at hvis et foder indeholdt æg, hvede, fisk og gær var der større risiko for at hunden/katten udviklede allergi end hvis foderet ikke indeholdt disse allergener. Indeholdt foderet alle 4 allergener, var risikoen naturligvis størst. De kom frem til at ingen af disse 4 foderemner bør være en del af hundes/kattes foder.

Ved at skifte til foder uden disse allergener kom samtlige dyr sig af deres allergi. Altså på et andet tørprodukt.

 

Når man fremfører at hunde er kødædere og derfor bør fodres råt, glemmer man måske, at ligesom hunde gennem udviklingen har fået forskellige tærskelværdier for adfærd må også andre egenskaber hos hunden have ændret sig. For eksempel kan evnen til at danne vitamin C være ude af drift og så har hunden brug for C vitamin tilskud.

 

For mig er der ingen tvivl om, at råfodring er perfekt - til nogle hunde. Tørfodring er perfekt til andre hunde og hjemmelavet foder er det bedste til andre hunde igen. Nogle hunde trives bedst på et mix af det hele selv om dyrlægerne ville rende skrigende bort bare ved tanken.

 

Selv fodrede jeg gerne råt, men det kan min hund bare ikke trives på, hvorimod han trives fint på hjemmelavet + tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut heller ikke imod BARF. Jeg synes det er en glimrende måde at fodre på, hvis man sætter sig ind i det, gør det korrekt så hunden får det den skal have, og hunden ellers trives på det. Absolut ingen dårlige ting om BARF herfra. :5up:

 

Det der får mig til at stejle, det er trådstarters måde at nedgøre os andre og tørfoder på, nedgøre alle andre produkter end hans egen og mene at det er det rene vidundermiddel til alle hunde. Nogle hunde fungerer rigtig godt på BARF, og så synes jeg det er en kanon måde at fodre på! Men trådstarters troværdighed forsvinder i dén grad, når han ikke vil erkende at nogle hunde bare ikke kan fungerer på BARF, men derimod fungerer godt på tørfoder. Og så hans dømmende skrivemåde...

 

Det er uden tvivl trådstarters måde at kommunikerer på som gør at jeg aldrig kunne drømme om at spørge ham til råds, hvis jeg skulle få lyst til at barf'e igen en dag eller købe hans produkter. Men selve produktet, har jeg absolut intet imod - faktisk lige modsat, kan rigtig godt lide BARF-konceptet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...