Hop til indhold

Advarsel om rævens dværgbændelorm i hele landet!


Sitto
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Var forbi dyrlægen på vej hjemad og fik en snak med dem - de syntes vi skulle give hundene en ormekur nu, og så se an hvad meldingerne kommer til at lyde den næste måneds tid, og revurderer der igen. De har pt lidt svært ved at tro på at man bliver ved med at anbefale ormekur hver 4. uge for good - men at det måske bare er for en periode, til der ligesom måske er kommet et bedre overblik over udbredelsen af ormen. Så vi tager en kur af gangen og revurderer så hvordan meldingerne lyder og sådan, inden vi bare propper piller i dem.

 

Men umiddelbart var de ikke så bekymret ved at skulle give ormekur fast, hvis det skulle blive dét der bliver anbefalet - resistens frygten er ikke så stor mere. Det er kun ved antibiotika de er meget påpasselige! Men ormekurerne er de ikke så bange for. Dog er der jo ingen grund til at give dem, hvis man finder ud af det hele er en storm i et glas vand - så vi ser tid an. Men de får i hvert fald en ormekur i dag! :5up:

 

Og kom for øvrigt af med 285kr for ormekur til alle fire hunde, så det var ikke så slemt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ser du mange ræve? Jeg har aldrig set en ræv.

Jeg har selvfølgelig oplevet at der har været ræve, men det har kun været på landet.

 

Jeg har set et par stykker her i Søborg som ikke er langt fra byen af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser tit ræve her i Ballerup. Silke er tit i behandling for ræveskab....

Det bekymrer mig, hvis hun skal til at have TO forskellige behandlinger samtidig.. Begge med gentagelse hver 4 uge.. :hmm:

 

Dels er det dyrt....... Og dels er det da noet rod.. :vedikke:

 

Jeg regner ikke med at risikoen er lige oppe over, så jeg snakker med dyrlægen ved næste helbredschek når Silke bliver 12 år i starten af april..

 

Egentlig burde alle ejere af risikohunde testes for ormen. Der skulle være bedre behandlingsmuligheder tidligt i forløbet....

---Nåeh... så kunne man starte med at teste alle hunde....... :oops:

 

JA! DER tror jeg at jeg vil starte:???:! Test af Silke når hun bliver 12. Og derefter ormekur hver 4 uge hvis dyrlægen ikke har andet at sige...

 

Jeg tror da også at Danmark løber tør for piller hvis alle hunde ligepludselig skal have piller hver 4. uge.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes sq det er lidt underligt at man anbefaler ormebehandling hver 4. uge, til nærmest samtlige DK's hunde..?? Kan der ikke testes for dværgbændelorm? Og ville det i så fald ikke være bedre at anbefale at man testede for dem hver 4. uge?? :vedikke:

 

Læste noget med at det er meget sjældent det kan påvises i afføringen, med mindre det er meget slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Praziquantel virker mod rævens dværgbændelorm. Man behøver ikke vælge et af de bredspektrede produkter. Jeg vil personligt tage det roligt og afvente. Det er ikke alle hunde de anbefaler månedlig behandling, kun dem i risiko som det nævnes tidligere. De regner ikke en "byhund" som kommer i hundeskoven nu og da for i særlig risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det er forkert at give ormekur uden at teste først, evt. med blodprøve eller lorteprøve eller hvad dyrlægen kan anbefale.....

 

For kun på den måde kan man jo finde ud af, hvilke mennesker, der er i risiko for at være blevet smittet. For mennesker kan også være symptomløse i rigtig mange år. Og først når sygdommen er blevet uhelbredelig, SÅ begynder man at få symptomer.

Men så er det jo for sent...

 

Hvis ens hund bare får ormekur, så ved man jo reelt ikke om man selv kan være smittet... :vedikke:

 

For et par år siden var der et tilbud om en gratis test for dværgbændelormen. Fordi man ville finde ud af, hvor udbredt smitten var.. Der var vist kun tilfælde i Jylland.

Men det første tilfælde af dværgbændelorm i Danmark blev fundet i 2000 i en trafikdræbt ræv ---i Tåstrup, her ved København...

 

Derhar endnu aldrig været konstateret dværgbændelorm hos mennesker i Danmark, ud over hos nogle få der har rejst i inficerede områder...

Men hvis smitten først er kommet til Danmark for 10-15 år siden, ---og inkubationstiden er 5-15 år hos mennesker......

---såøh... kan der ske noget de næste år...... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg sgutte råd til at lave for 1.000 kr test pr. hund HVER måned:shock:

 

Man skal måske huske på at katte alle dage er blevet behandlet i flæng, og det har hverken givet resistens eller bivirkninger.

 

Hvis jeg havde en hund i risikogruppen (det har jeg nok), eller hvis jeg havde børn, ville jeg nok behandle hver måned som anbefalet, og så se på det hen ad vejen:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg kan godt læse :mrgreen:

Ja og derfor spurgte jeg om det var noget andet du havde læst, for jeg kunne ikke se at jeg havde påstået at sygdommen var harmløs.

 

Det er det her:

Ekinokokkose hos mennesker forårsages af enten E. multilocularis eller E. granulosus, der begge kan give anledning til cystedannelse, primært i leveren. Ved alveolær ekinokokkose ses cyster med en diameter op til 15-20 cm. Væksten er proliferativ med dannelse af metastaser i infektionens sene stadier. Dødeligheden er høj, såfremt infektionen ikke diagnosticeres og behandles i tide. I ca. 1/3 af tilfældene ses metastaser i et eller flere extrahepatiske organer på det tidspunkt, hvor patienten diagnosticeres første gang. Infektionens initiale fase er symptomløs. I den progressive fase kan ses træthed, mavesmerter, hepatomegali, samt i nogle tilfælde gulsot, feber og anæmi.

 

Ja, det lyder da heller ikke rart, men hvis risikoen for at blive smittet er 1/1000 af f.eks. at dø i et flystyrt, så synes jeg ikke det er relevant at blive ret skræmt på nuværende tidspunkt. Behøver jeg sige fugle- og svineinfluenza,.. kors hvor der også opstod panik,.. og hvad skete der?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er relevant at ormenehandle alle hunde med risikoadfærd nu, -hver måned- til trods for at ormen ikke er særlig farlig for hunde.. Så må det da være endnu mere relevant at søge efter de MENNESKER, der er blevet smittet. Altså før de bliver syge og dør.

Og det kan man da ikke bare ved at give hundene ormekur. Tværtimod!

 

Jeg fatter ikke, hvad Sundhedsstyrelselsen har tænkt på denne gang....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg hopper med på modellen med en behandling en enkelt gang og derefter afvente og se hvad anbefalingen så lyder på efter lidt tid.

Ikke på vilkår om jeg behandler mine hunde en gang om måneden, medmindre det virkelig er nødvendigt og det fornemmer jeg ikke det er :vedikke:

 

Mine er dog virkelig i risikogruppen.

De lever på landet, hvor vi har ræve gående i baghaven, de graver efter og æder mus flere gange ugentligt og derudover div. dyrelort.

Det er ligesom en del af fornøjelsen ved at bo på landet :mrgreen:

Så tænker en enkelt behandling ikke er helt af vejen - Vil dog lige få testet for andre typer af orm af samme omgang, for de har aldrig i deres liv fået en ormekur, så tænker vi lige så godt kan tjekke for det hele og behandle for alt af én omgang, hvis der skulle være noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er en god portion hysteri i denne pludselige meget bombastiske melding.

 

Jeg har jagthunde, men fra 1. februar og til 1. september render de jo ikke mere i fri natur end alle andre hunde.

 

Jeg tror imidlertid på at en ormekur efter jagtsæsonen er en god ide, så jeg smutter over til dyrlægen og får medicin til 2X6 behandlinger. Det skal koste ca 700 kr - og så har jeg da til et stykke tid. Det er 20 piller som hundene skal have en af pr 10 kg - og jeg har 2 hunde på 15 kg stykket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er relevant at ormenehandle alle hunde med risikoadfærd nu, -hver måned- til trods for at ormen ikke er særlig farlig for hunde.. Så må det da være endnu mere relevant at søge efter de MENNESKER, der er blevet smittet. Altså før de bliver syge og dør.

Og det kan man da ikke bare ved at give hundene ormekur. Tværtimod!

 

Jeg fatter ikke, hvad Sundhedsstyrelselsen har tænkt på denne gang....

 

For det første er det fødevarestyrelsen, ikke sundhedsstyrelsen der er inde ovre denne sag.

 

Fra et samfundsøkonimisk perspektiv, hvad tror du så er billigst? At teste ca. 3 mio mennesker som er i jævnlig kontakt med hunde, eller at behandle hunde forebyggende (for ejers regning). Jeg synes sådan set det er helt fint at der ikke skal rykkes penge ud af et presset sundhedsbudget for noget som nemt kan forebygges hos hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man behandler sin hund uden at teste den først, så ved man ikke om man SELV er i risiko for at være blevet smittet.

 

Hvis man så er smittet, så finder man først ud af det for sent, nemlig når man bliver syg..

 

Hvis hunden er smittebærer, så er der basis for at gå til lægen og blive undersøgt for om man selv er smittet. Og så kan man blive rask fordi sygdommen så bliver konstateret tidligt i forløbet. Hvis man er smittet..

 

---Når først hunden har fået ormekur, så er løbet kørt: Så ved man ikke, OM den har kunnet smitte nogen..

 

Hvis ormen er så farlig, så burde hundenes test være gratis. For det bliver meget dyrere for samfundet, hvis der opstår nogle få tilfælde blandt mennesker de næste år.

 

For så bliver man nødt til at lave en screening af alle hundeejere, der har udvist "risiko-adfærd".

Hvis man tester hundene nu, så kan man nøjes med at undersøge de forhåbentlig relativt få mennesker, der har en hund, der er smittebærer.

 

 

På sigt så er det jo nok sådan, at smitten blandt ræve jo VIL brede sig. Ingen giver rævene ormekur. Og mange giver heller ikke deres hunde ormekur.

I områder hvor ormen er meget udbredt, påvises der omkring 50 tilfælde pr. million indbyggere, --pr år.......

 

Herfra:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/mave-tarm/tilstande-og-sygdomme/tarminfektioner/ekinokokkose/

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man behandler sin hund uden at teste den først, så ved man ikke om man SELV er i risiko for at være blevet smittet.

 

Hvis man så er smittet, så finder man først ud af det for sent, nemlig når man bliver syg..

 

Hvis hunden er smittebærer, så er der basis for at gå til lægen og blive undersøgt for om man selv er smittet. Og så kan man blive rask fordi sygdommen så bliver konstateret tidligt i forløbet. Hvis man er smittet..

 

---Når først hunden har fået ormekur, så er løbet kørt: Så ved man ikke, OM den har kunnet smitte nogen..

 

Hvis ormen er så farlig, så burde hundenes test være gratis. For det bliver meget dyrere for samfundet, hvis der opstår nogle få tilfælde blandt mennesker de næste år.

 

For så bliver man nødt til at lave en screening af alle hundeejere, der har udvist "risiko-adfærd".

Hvis man tester hundene nu, så kan man nøjes med at undersøge de forhåbentlig relativt få mennesker, der har en hund, der er smittebærer.

 

 

På sigt så er det jo nok sådan, at smitten blandt ræve jo VIL brede sig. Ingen giver rævene ormekur. Og mange giver heller ikke deres hunde ormekur.

I områder hvor ormen er meget udbredt, påvises der omkring 50 tilfælde pr. million indbyggere, --pr år.......

 

Herfra:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/mave-tarm/tilstande-og-sygdomme/tarminfektioner/ekinokokkose/

 

Vi bliver nok aldrig enige om emnet:-) Men imo er det på grænsen til idioti at undlade at behandle forebyggende, hvis man har en hund i risikogruppen. For hvis hunden først ér smittet, er der jo en større risiko for at den har smittet et eller flere mennesker. Hvis man forebygger hunden, KAN den ikke smitte mennesker.

 

Både Århus Dyrehospital og Nordre Dyrehospital anbefaler som Sittos dyrlæge, at ALLE hunde der færdes i naturen, særligt i skove og på marker, foreløbigt behandles hver 4. uge. Der er IKKE påvist resistens eller bivirkninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første er det fødevarestyrelsen, ikke sundhedsstyrelsen der er inde ovre denne sag.

 

Fra et samfundsøkonimisk perspektiv, hvad tror du så er billigst? At teste ca. 3 mio mennesker som er i jævnlig kontakt med hunde, eller at behandle hunde forebyggende (for ejers regning). Jeg synes sådan set det er helt fint at der ikke skal rykkes penge ud af et presset sundhedsbudget for noget som nemt kan forebygges hos hunde.

 

Jatak, jeg fandt ud af det med fødevarestyrelsen selv. :oops:

 

-------Det er jo ikke nødvendigt at undersøge (der findes ingen sikker test for mennesker) 3 mio mennesker med hunde, hvis man ormebehandler hundene. Det er jeg enig i. Og jeg mener heller ikke at man skal undlade at ormebehandle hundene.

 

Men jeg tænker på de mennesker, der allerede nu kan være smittet. Faktisk kan sygdommen bryde ud nårsomhelst resten af de menneskers liv.

 

Og den gruppe mennesker kan man jo ret nemt indsnævre gevaldigt, hvis man tester alle risikohunde gratis i det næste år f.eks. , inden de bliver ormebehandlet. Måske finder man så 5, eller måske 5000 hunde der er smittede.

 

Det er et overkommeligt antal mennesker man så bør tilbyde en grundig undersøgelse for sygdommen.

Hvis man finder få cyster i et menneskes lever, så kan de fjernes kirurgisk.

 

Hvis cysterne ikke bliver fjernet, så kan de brede sig til andre organer. Fuldstændig som kræft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har aldrig fået en ormekur i deres liv - efter de er flyttet fra deres mor - så er godt nok lidt splittet. De siger dog, at man ikke kan teste afføring for orm for denne slags... så tests bliver nok en endny dyrere omgang end pillerne... Vi har mange ræve herude, kender til to rævegrave der hvor vi primært går og at dømme efter mænden af ræveafføring Johna kan få gnedet sig i, i løbet af en skovtur, så må der også bo en hel del i både Sebberup og Stubberup skov - begge ligger mindre end 3 km fra min bopæl. Så vil mene, at mine er i risikogruppen og bliver derfor nok nødt til at bide i det sure æble...

 

Jeg skal have dem vaccineret under alle omstændigheder i morgen, så tager en snak med dyrlægen der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har besluttet lige at se tiden an. Jeg har kunne læse mig frem til, at hunde kun kan blive smittet ved at spise gnavere - gnavere som er smittet med ormen.

Smittede hovedværter (ræve, hunde osv.) udskiller æg i deres afføring, æg som mellemværter (gnavere, mennesker) skal optage for at blive smittet. Her bliver æggene til larver, som først nu kan smitte hovedværterne.

 

Ja, hunden kan rulle sig i rævelort, dog vil det ikke kunne smitte hunden, men os mennesker. Og så er det jo lige meget om hunden er ormebehandlet.

Her vil det så handle om, at man skal hjem og vaske sin hund grundigt, så man ikke selv bliver smittet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer ret naturligt at vaske sin hund når den har rullet sig i rævelort, for det stinker ganske forfærdeligt. Hvad hvis hunden æder rævens afføring?

 

Tænker jeg også :mrgreen:

 

Jeg bliver faktisk nu lidt i tvivl om hunden også kan fungere som mellemvært??

Har fået information fra denne side:

 

http://www.ribedyreklinik.dk/general/r%E6vens_dv%E6rgb%E6ndelorm.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...