Hop til indhold

Gruppe 8 hunde.Facebook er et meget alvorligt sted???


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Så kom jeg virkelig galt afsted på facebook for nylig.

Jeg sad en sen aften og så Crufts gruppe 8 vindere, altså det de kalder Gundogs. Virkelig flotte velhandlede hunde med udtryk. Nå, men en dejlig sort amerikansk Cocker vandt så gruppe 8.Fantastisk hund med super gang, udståling og den sædvanlige megapels. Jeg skrev på face, at gruppen var flot, og de pirrede min humoristiske sans , at vinder blev en hund, jeg slet ikke kunne se gennemføre nogen jagt.

Så brød fanden løs i Laksegade, og nogle der likede det, blev udsat for at forklare sig.????????????Da det blev delt, blev jeg blokeret. En havde skrevet, at de amerikanere burde høre under selskabshunde osv. Altså liked mig.

Jeg fatter stadig ikke, hvorfor mit indlæg, betragtet som humoristisk kunne sætte så meget i gang. Og stort set alle ved, at mine tæver nu er over ynglealder og derfor er jeg ikke speciel aktiv.

Men humør og hundefolk med holdninger passer så altså ikke altid så godt sammen.

Skæg nok glimtede FT folket i denne debat ikke, de orker nok ikke mere om deres hundes udseende, bare de har noget, der kan bruges.

Nå, hav ikke medlidenhed med mig, jeg har da stadig samme opfattelse i min humør, så pudsigt at se denne race vinde i GUNDOGS, gruppe 8.

 

,

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der var morsomt for mig var mest, at sådan et pelsdyr jo umuligt kunne se sådan ud efter en aktiv jagtsæson. Alene at gå i krat og støde fugle ud ville nok være umuligt og tænker vandapportering, hvilket filterkage, man vendte hjem med. Men sådan er det ikke acceptabelt at skrive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke uenig med dig Ulla, og morede mig stort over debatten. Velkommen i klubben af slemme slemme personer der bliver blokeret på facebook. :mrgreen:

 

Jeg var på crufts med mine 2. Den ene stillede i field trial class, den anden i special Working gundog selv om de begge kunne have stået i open class på baggrund af deres udstillingsmeritter og som i udstillingsøjne er klart den mest prestigefyldte klasse at vinde. Jeg synes at jeg har en forpligtelse overfor min race at vise at cockeren stadig kan arbejde trods pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke uenig med dig Ulla, og morede mig stort over debatten. Velkommen i klubben af slemme slemme personer der bliver blokeret på facebook. :mrgreen:

 

Jeg var på crufts med mine 2. Den ene stillede i field trial class, den anden i special Working gundog selv om de begge kunne have stået i open class på baggrund af deres udstillingsmeritter og som i udstillingsøjne er klart den mest prestigefyldte klasse at vinde. Jeg synes at jeg har en forpligtelse overfor min race at vise at cockeren stadig kan arbejde trods pels.

 

Selvfølgelig kan nogle af pelsdyrene arbejde og gøre det godt. Men at mere pels i sig selv skulle være en medfødt kvalitet, den fatter jeg så ikke. Så jo også setterne, elegante og flotte med meget mere behæng end i min ungdom. Men Ok, jeg er ved at blive gammel.

Men min frygt går da også på, at racens gode kvaliteter mindskes fremover og aktive folk ikke orker dem, når pelspleje skal fylde så meget for at have en pæn hund, der også kan gå i ringen. Almindelige lidt aktive ny hundeejere her i villakvarteret går alt for ofte med vovserne i snor på asfalten, fordi de sviner sig så voldsomt til ved leg på de grønne områder. Nok fordi der ofte er åer eller grøfter, de kan pladre sig i. At være asfalttraver er jo ikke en drømmetilværelse for sådanne hunde, om nogen.

Og i øvrigt tillykke med dine Cruft resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan nogle af pelsdyrene arbejde og gøre det godt. Men at mere pels i sig selv skulle være en medfødt kvalitet, den fatter jeg så ikke. Så jo også setterne, elegante og flotte med meget mere behæng end i min ungdom. Men Ok, jeg er ved at blive gammel.

Men min frygt går da også på, at racens gode kvaliteter mindskes fremover og aktive folk ikke orker dem, når pelspleje skal fylde så meget for at have en pæn hund, der også kan gå i ringen. Almindelige lidt aktive ny hundeejere her i villakvarteret går alt for ofte med vovserne i snor på asfalten, fordi de sviner sig så voldsomt til ved leg på de grønne områder. Nok fordi der ofte er åer eller grøfter, de kan pladre sig i. At være asfalttraver er jo ikke en drømmetilværelse for sådanne hunde, om nogen.

Og i øvrigt tillykke med dine Cruft resultater.

 

Tak tak, men jeg er helt enig. jeg er meget imod pelsbomberne, selv om jeg desværre selv har formået at lave en (Kurt). Han står i den grad til en nedklipning den dag han ikke udstilles mere.

90% af vores hvalpekøbere er trods alt familier der aldrig skal bruge dem til andet end familiehund, og de er ikke tjent med at have pelse der bare skal se en gren og en vandpyt før der er filt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med lidt forståelse, og faktisk er pelsen jo slet ikke i hundens interesse. En udstiller og dommer sagde til mig om Freddy i Hellestedhallen, utroligt flot pels af en orange roan-de plejer ofte at være med ringe pels. Så de kan normalt ikke parres.

Nå, parre man efter pelsmængde??? Nej , det var jo ikke meningen med svaret, men alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med lidt forståelse, og faktisk er pelsen jo slet ikke i hundens interesse. En udstiller og dommer sagde til mig om Freddy i Hellestedhallen, utroligt flot pels af en orange roan-de plejer ofte at være med ringe pels. Så de kan normalt ikke parres.

Nå, parre man efter pelsmængde??? Nej , det var jo ikke meningen med svaret, men alligevel.

 

 

En hund med meget lidt pels får desværre ikke ret mange parringer. -jeg forstår det ikke. Selv jeg der udstiller gider og orker ikke en kæmpepels. Mine bliver i øvrigt klippet ned når de ikke udstilles mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare desværre ikke meget forståelse for vores synspunkter, ang. at amerikanerne ikke burde være i gr. 8, man får jo nærmest revet hovedet af, og lagt for had, men sådan er der jo så meget :vedikke:

 

ja men hvis der kan komme så stor en reaktion, så må der være nogen der føler sig truffet, og jeg kan da godt forstå at det nok er nemmere at opnå gruppe placeringer i gruppe 8 end gruppe 9

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre at vi nærmer os mere og mere en total nedsmeltning af racerne, jo længere tid en stor del opdrættere udelukkende opdrætter efter udseendet. Den dag hvor hundene ikke længere opfører sig som jagthunde (labben er allerede godt på vej) og alle de racer der ikke skal være korthårede har så meget pels at folk ikke længere kan passe dem,... hvem skal så købe de overskudshvalpe, som de opdrættere der kun avler for at konkurrere på udseendet, laver?.

 

Spekulerer over hvor man skal gå hen om f.eks. 25-30 år. Så står man som hvalpekøber og bliver nødt til at vælge en brugstype, og er det et ønskescenarie for gennemsnitsfamilien? eller for hunden?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre at vi nærmer os mere og mere en total nedsmeltning af racerne, jo længere tid en stor del opdrættere udelukkende opdrætter efter udseendet. Den dag hvor hundene ikke længere opfører sig som jagthunde (labben er allerede godt på vej) og alle de racer der ikke skal være korthårede har så meget pels at folk ikke længere kan passe dem,... hvem skal så købe de overskudshvalpe, som de opdrættere der kun avler for at konkurrere på udseendet, laver?.

 

Spekulerer over hvor man skal gå hen om f.eks. 25-30 år. Så står man som hvalpekøber og bliver nødt til at vælge en brugstype, og er det et ønskescenarie for gennemsnitsfamilien? eller for hunden?.

 

så længe der står i standarden at det f.eks. er en jagthund, så bør købere være indstillet på at det er en jagthund.

der er jo mange andre racer som ikke kun har en "brugsmæssig" benævnelse, men kort beskrivelse af hvad den historisk har været brugt til, så det må jo være et job for dkk, at lægge pres på de ansvarhavende kennelklubber at få ændret standarden, så har jeg ikke noget problem med at labberne ikke mere duer til jagt.

f.eks står der i standarden for amerikansk cocker at det er en: "stødende jagthund - selskabshund", og den ordlyd burde jo ikke være noget problem at få tilføjet de racer hvor der er problemer f.eks. labberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

De cavalier, jeg havde for år tilbage, var jo faktisk meget ornitologisk interesserede og ville da støde en hver flok agerhøns op. Og at lære dem at apportere til fod ville nok ikke være et stor problem. Det kom jeg så også til at skrive på facen, da en anden havde skrevet om ,at hun ikke mente amerikaneren burde være i gruppe 8.

Tillige skrev jeg jo også for måske at provokere en smule, at phalene og papillon i min barn og ungdom ofte kaldes kontinentel spaniels, men dog blev betragtet som skødehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder som udenforstående i cocker verdenen og griner lidt i skægget....ikke at jeg er uenig i at nogle er meget nærtagende....jeg er bare så vildt nysgerrig og vil gerne vide om man kan få linket til den gruppe. Nogle tråde er da lidt sjove at følge med i:-) synes at det er fedt når nogen som dig UllaH, sætter spørgsmålstegn ved noget som andre med din race flipper ud over....

Link til indlæg
Del på andre sites

De cavalier, jeg havde for år tilbage, var jo faktisk meget ornitologisk interesserede og ville da støde en hver flok agerhøns op. Og at lære dem at apportere til fod ville nok ikke være et stor problem. Det kom jeg så også til at skrive på facen, da en anden havde skrevet om ,at hun ikke mente amerikaneren burde være i gruppe 8.

Tillige skrev jeg jo også for måske at provokere en smule, at phalene og papillon i min barn og ungdom ofte kaldes kontinentel spaniels, men dog blev betragtet som skødehunde.

 

 

Hvis det at ville støde (og apportere) fasaner karakteriserer en jagthund, så har jeg haft adskillige newfoundlændere der skulle flyttes til grp 8.

Link til indlæg
Del på andre sites

det eneste problem med labberne, er at DKK ikke vil anerkende at det altså ér en delt race, og at det altså har været det lige siden man begyndte at hive prøvede og beviseligt arbejdende labber til Danmark.

Det er sjovt nok overhovedet ikke et problem i England, racens hjemland. Hvor man har særskilte udstillingsklasser for de hunde der beviseligt arbejder.

 

At påstå at brugstyperne indenfor den race skulle være særdeles krævende, eller bare i det hele taget kræve noget ekstra af ejeren, og derfor ikke egner sig som familiehunde er helt og holdent noget vrøvl. Det forholder sig snarere lige omvendt, for det er de egenskaber labben har som arbejdende apportør, der gør dem så velegnede til alt andet. Også som familiehunde.

 

Men som sagt mange gange tidligere, så syntes jeg det er lidt morsomt at man i ENgland kan anerkende dét, acceptere dét, og iøvrigt have det helt fint og fungerende med den erkendelse og accept....... hvor vi her i Danmark bare slet ikke kan have det... igen halter vi mindst 30 år bagefter hvad den race angår.

I England har racen været delt siden en gang i 30'erne/40'erne....Uden problemer overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må det stemme i, og indrømme at hos mig er rønnebærene sure :fornaermet::mrgreen:

 

De 3 ud af 4 gange jeg har fået lov at stå placeret i gruppen, er det en amerikansk cocker, der har vundet.

 

2 af gangene har jeg stået BIG-2 bag en, og jeg føler mig sgu snydt.

Hvordan skal min kedelige labbe, der rent faktisk bruges som apportør, kunne hamle op med sådan et pels-(i mine øjne)helvede?

 

Det er jo umuligt!!

Min kan endda præstere at være på prøve/jagt lørdag og stadig stå og være show-star søndag

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle hunde er vel født med lidt jagtiver efter byttedyr. Men avlen har jo gennem mange år selekteret deres medfødte egenskaber. Og jeg er da ikke i tvivl om, at am.cocker er fremavlet fra spaniel. Altså en gruppe 8 hund af oprindelse.

Nu sad jeg så og synes at f.eks. vizhlaen var så fin og så vinder en hund, jeg mener er uegnet til aktiv jagt. De pirrede så min humoristiske sans og jeg kom tll at tænke på cockerer, der under ingen omstændigheder kunne drømme om at gå i vand.

Nå-rart ikke at være den eneste slemme herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle hunde er vel født med lidt jagtiver efter byttedyr. Men avlen har jo gennem mange år selekteret deres medfødte egenskaber. Og jeg er da ikke i tvivl om, at am.cocker er fremavlet fra spaniel. Altså en gruppe 8 hund af oprindelse.

Nu sad jeg så og synes at f.eks. vizhlaen var så fin og så vinder en hund, jeg mener er uegnet til aktiv jagt. De pirrede så min humoristiske sans og jeg kom tll at tænke på cockerer, der under ingen omstændigheder kunne drømme om at gå i vand.

Nå-rart ikke at være den eneste slemme herinde.

 

Hehe, jeg tror heller ikke det er alle Vizslaerne kan godt nok :))

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...