Hop til indhold

Vores hund napper/ bider


Gæst Bering82
 Share

Recommended Posts

Gæst Bering82

Hej

vi har en kastreret hanhund som er en blanding af schæfer og labrador. Han er fra dec. 2012, så ca 1 1/2 år.

Vi fik ham da han var 7 mdr. Så han er en omplacerings hund. Han var langt fra den søde rare hund vi blev lovet. Men vi har kæmpet os igennem de første 9 mdr. med ham. Han er helt sikkert blevet en bedere hund. Men vi har stadig et kæmpe problem med ham, og det er at han bider/ napper. Vi kan simpel hen ikke få ham vænnet af med det. Nogen der kan gi' os nogen gode råd?

Han er virkelig et "damp" barn. Han vil konstant ha' opmærksomhed , vi vil også rigtigt gerne gi' ham det. Men han bider efter os hver gang vi vil snakke med ham.

skal vi regne med at det går over med tålmodig venten på at han bliver voksen?

På forhånd tak for hjælpen

mvh. Linda

Redigeret af Bering82
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bering82

Vi går hjemme begge 2, jeg har haft barsels orlov hele tiden mens vi har haft ham, og min kæreste går sygemeldt. Vi har en dreng på 9 , som han er meget efter, og en dreng på 10 mdr. Som han for det meste kun gør af.

Han farre rundt det meste af dagen, og vil ha' opmærksomhed hele tiden. Og ja, det er os han bider i, hele tiden.

Vi går med ham hver dag. Og så vidt muligt bruger vi 1-2 timer i en park også hvor vi leger med ham. Og ca 3 gange i ugen køre vi ud til en hundeskov. Men han ligger højest en halv time bagefter og slapper af, og så er han klar igen. Når han endelig ligger og slapper af , og vi prøver på at nusse ham begynder han også at nappe/ bide. Han bider ikke hul i os. Men kan godt gøre ondt.

Bortset fra det er han for det meste en god hund. Men han er stor og virker meget voldsom på fremmede. For han hopper op af dem fordi han bliver glad og kan også bide efter dem. Så der er ikke så mange af vores store drengs klassekammerater der bryder sig om ham.

Men den lille på 10 mdr. Kan kravle hen og tage et kødben ud af munden på ham, uden at han gør noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går hjemme begge 2, jeg har haft barsels orlov hele tiden mens vi har haft ham, og min kæreste går sygemeldt. Vi har en dreng på 9 , som han er meget efter, og en dreng på 10 mdr. Som han for det meste kun gør af.

Han farre rundt det meste af dagen, og vil ha' opmærksomhed hele tiden. Og ja, det er os han bider i, hele tiden.

Vi går med ham hver dag. Og så vidt muligt bruger vi 1-2 timer i en park også hvor vi leger med ham. Og ca 3 gange i ugen køre vi ud til en hundeskov. Men han ligger højest en halv time bagefter og slapper af, og så er han klar igen. Når han endelig ligger og slapper af , og vi prøver på at nusse ham begynder han også at nappe/ bide. Han bider ikke hul i os. Men kan godt gøre ondt.

Bortset fra det er han for det meste en god hund. Men han er stor og virker meget voldsom på fremmede. For han hopper op af dem fordi han bliver glad og kan også bide efter dem. Så der er ikke så mange af vores store drengs klassekammerater der bryder sig om ham.

Men den lille på10 mdr. Kan kravle hen og tage et kødben ud af munden på ham, uden at han gør noget.n lille på

Det sidste er godt nok en rigtig dårlig ide!!

Det lyder som om I ville have godt af lidt hjælp, også til aktivering. Er der en klub i nærheden hvor I måske kunne træne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bering82

Han er ikke aggresiv på nogen måde. Han er bare over gearet hele tiden, og vil lege / ha' opmærksomhed hele tiden. Der er ikke noget ondt i ham. Og med hensyn til den lille, synes jeg det er meget rart at vide at han ikke kunne finde på at gøre ham noget. Hvis han synes det er for meget , går han bare væk fra den lille. Vi har gået til træning med ham. Men vi trænger mere til gode råd. Vi kan sagtens gå tur med ham og slip ham fri og kalde ham til os. Og få ham til at side og dække. Vores eneste problem er at han napper / bider , ligesom små hvalpe der har tænder der klør. Han er bare ingen lille hvalp mere, de første ejer har formentligt ikke gjort noget for at vende ham fra det som hvalp. Så han tror det er leg

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke aggresiv på nogen måde. Han er bare over gearet hele tiden, og vil lege / ha' opmærksomhed hele tiden. Der er ikke noget ondt i ham. Og med hensyn til den lille, synes jeg det er meget rart at vide at han ikke kunne finde på at gøre ham noget. Hvis han synes det er for meget , går han bare væk fra den lille. Vi har gået til træning med ham. Men vi trænger mere til gode råd. Vi kan sagtens gå tur med ham og slip ham fri og kalde ham til os. Og få ham til at side og dække. Vores eneste problem er at han napper / bider , ligesom små hvalpe der har tænder der klør. Han er bare ingen lille hvalp mere, de første ejer har formentligt ikke gjort noget for at vende ham fra det som hvalp. Så han tror det er leg

Jeg er ikke i tvivl om at han er en pragtfuld hund, men du kan ikke vide at han aldrig vil gøre den lille noget. Alle hunde har deres grænser og hver situation er forskellig.

Jeg er ikke aktiv herinde mere, jeg blev bare lidt bekymret da jeg så dit indlæg. Der er sikkert mange der vil give dig gode råd.

Held og lykke med både hund og baby:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke aggresiv på nogen måde. Han er bare over gearet hele tiden, og vil lege / ha' opmærksomhed hele tiden. Der er ikke noget ondt i ham. Og med hensyn til den lille, synes jeg det er meget rart at vide at han ikke kunne finde på at gøre ham noget. Hvis han synes det er for meget , går han bare væk fra den lille. Vi har gået til træning med ham. Men vi trænger mere til gode råd. Vi kan sagtens gå tur med ham og slip ham fri og kalde ham til os. Og få ham til at side og dække. Vores eneste problem er at han napper / bider , ligesom små hvalpe der har tænder der klør. Han er bare ingen lille hvalp mere, de første ejer har formentligt ikke gjort noget for at vende ham fra det som hvalp. Så han tror det er leg

 

Jeg er meget enig med Luciente i , at det er en rigtig dårlig ide, at lade barnet tage ben fra hunden. Du kan aldrig vide om, hunden en dag siger fra og det ville jo være forfærdeligt, hvis der skete noget, så man bør, som en ansvarlig forældre, lære sine børn, at de skal lade hunden være i fred, når den har mad/ben og at det gælder alle hunde !

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber lidt, det er en spøg, det her. I har haft hunden ca. et år, har gået til træning med den, hvor det aldrig blev bragt op? Og med en 9-årig, som "han er meget efter" og hvis venner ikke "bryder sig om ham" fordi han hopper op og bider? Og en 9 mdr. dreng, der får lov at være i nærheden af sådan en hund? Der "ikke bider hul, men det kan godt gøre ondt"!

 

Jeg har virkelig ikke lyst til at tro på, at der er nogen, der kan være så uansvarlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

vi har en kastreret hanhund som er en blanding af schæfer og labrador. Han er fra dec. 2012, så ca 1 1/2 år.

Vi fik ham da han var 7 mdr. Så han er en omplacerings hund. Han var langt fra den søde rare hund vi blev lovet. Men vi har kæmpet os igennem de første 9 mdr. med ham. Han er helt sikkert blevet en bedere hund. Men vi har stadig et kæmpe problem med ham, og det er at han bider/ napper. Vi kan simpel hen ikke få ham vænnet af med det. Nogen der kan gi' os nogen gode råd?

Han er virkelig et "damp" barn. Han vil konstant ha' opmærksomhed , vi vil også rigtigt gerne gi' ham det. Men han bider efter os hver gang vi vil snakke med ham.

skal vi regne med at det går over med tålmodig venten på at han bliver voksen?

På forhånd tak for hjælpen

mvh. Linda

Kunne du ikke fortælle lidt om hvad I allerede har prøvet? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En vigtig detalje. Bider han som advarsel eller bider han i leg?

 

Jeg kan ikke forestille mig det første, da i så nok næppe havde beholdt hunden.

 

Det andet er bestemt en mulighed. At han er blevet fejl håndteret og derfor aldrig har lært at det ikke er nødvendigt at bruge munden i kontakt med mennesker.

Det kan ændres og ligeledes kan hans stressede adfærd ændres, men jeg synes det var bedst hvis i fik en dygtig adfærd behandler på besøg , gerne over et forløb, så i kan få vendt skuden. Det vil kræve stor tålmodighed når hans mønster er så fast.

 

Jeg ved det for jeg har selv haft en hund som gjorde noget af det samme, i perioder. Formentlig endda samme blanding. Hun er 13 i dag og har ikke praktiseret den opførsel siden hun var 6 . Det tog mig langt tid at finde ud af alle de ting man IKKE skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror hunden mangler noget aktivering, noget hjernegymnastik!

 

Arbejde for føden.

 

Smider I hans foder på græsset så han kan søge efter sin mad?

 

Han har i mine øjne brug for mere aktivering end det i giver i dag. Så han kan falde til ro når I er indenfor.

 

Hvis det ex. er bold leg i laver i parken, det kan godt stresse hunden mere end det gavner.

 

Og mht det med børnene så synes jeg heller ikke dette er en god idé!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Nej, det ved jeg godt, at det ikke er, men jeg synes, at dit andet problem, blegner lidt ift. den risiko du både udsætter dit barn og hund for.

 

Bliver nødt til at give Tullemus ret. Det KAN ende galt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

vi har en kastreret hanhund som er en blanding af schæfer og labrador. Han er fra dec. 2012, så ca 1 1/2 år.

Vi fik ham da han var 7 mdr. Så han er en omplacerings hund. Han var langt fra den søde rare hund vi blev lovet. Men vi har kæmpet os igennem de første 9 mdr. med ham. Han er helt sikkert blevet en bedere hund. Men vi har stadig et kæmpe problem med ham, og det er at han bider/ napper. Vi kan simpel hen ikke få ham vænnet af med det. Nogen der kan gi' os nogen gode råd?

Han er virkelig et "damp" barn. Han vil konstant ha' opmærksomhed , vi vil også rigtigt gerne gi' ham det. Men han bider efter os hver gang vi vil snakke med ham.

skal vi regne med at det går over med tålmodig venten på at han bliver voksen?

På forhånd tak for hjælpen

mvh. Linda

 

Det lyder virkelig som om I har brug for hjælp, men jeg undrer mig lidt over det fremhævede... Hvordan var han ikke den søde hund i var lovet? En hvalp på 7 mdr. kan da ikke have nået at udvikle sig til et bæst? Og I har kæmpet jer gennem de første 9 måneder - hvordan "kæmpet"? Har I gået til træning, eller hvad er det I har gjort?

 

Som jeg oplever det du skriver, så er han bare en glad hund. Der er lab. i ham og de er jo kendt for at være kærlige :lun: og han er unghund og derfor fuld af energi. Den energi skal ikke nødvendigvis brændes ud med leg og hundeskove, han skal "arbejde" sig træt, altså bruge sit hoved. Når han er velstimuleret stopper hans "damp" sikkert også. Han er jo en blanding af to racer, der er beregnet til at arbejde (brugshund og jagthund) så jeg vil helt klart foreslå at I begynder at gå til træning med ham. Der vil i lære hvordan I skal takle ham i hverdagen, og stimulere ham på den gode måde. Og så er jeg sikker på at I får den dejlige hund I har ønsket jer:-D

 

Og så tilslutter jeg mig koret om, at I må aldrig lade et barn tage kødben/mad fra en hund, og det er uanset hvor god du mener den er! Det er jeres opgave som forældre at sørge for at lære jeres børn at omgås hunden. En af de vigtigst regler er aldrig at lade børn og hund være alene sammen, og jeg mener aldrig som i ALDRIG! Og så skal børnene lære at respektere hunden, der er ikke dømt fri leg bare fordi børnene vil. Hunden skal have en base, der virker som dens helle, og hvor den kan trække sig tilbage og være sikker på at have fred. En hund er en god ven, den er ikke legetøj, som børn kan bruge som de har lyst til - og husk, at går det galt er det altid hunder der får skylden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bering82

Jeg spørg ikke om han er egnet til at være hos mine børn. Han kunne aldrig finde på at gøre nogen ondt, så havde han helt sikkert gjort det. Han gør det som leg. Selvfølgelig har vi sagt det til alle som vi har ment kunne hjælpe ham. Og alle er vilde med ham. Vi startede til træning med ham da vi fik ham, vi blev henvist af vores dyrelæge, til en speciel hundetræner for at hun kunne vurdere ham, da hun træner med adfærds vanskelige hunde. Hun faldt for ham med det samme. Han har også været sammen med 2 andre hunde adfærds physkologer, som også bare synes han er dejlig. De siger vi bare skal ha' tålmodighed. Vi var meget tætte på at opgive ham i starten, men vi ville ikke bare sende ham videre til nogen som måske ikke havde den samme tålmodighed til ham som vi har haft. Så skulle han ha' været aflivet, og det syntes vi da bestemt heller ikke at han skulle. Han har ændret sig rigtig meget den tid vi har haft ham. Vi mangler bare det sidste.

 

Vi har prøvet at distrahere ham ved at træne med godbidder, virker også fint.

Han har også legetøj til at fylde godbidder i, som han er rigtig glæd for. Som også virker fint indtil der ikke er flere godbidder.

Vi har prøvet at vende ryggen til ham.

Vi har prøvet med vand, syntes han bare var sjovt.

Når han kommer han og vender bagenden til for få den kløet, går der ikke længe inden han nappe efter os, selvom det er ham selv der kommer hen til os. Det er kun i leg, / opmærksomhed at han gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bering82

Vi prøver også på at lære dem begge ( hund og baby ) at holde sig hver især til deres egen mad. Hunden har sværest ved det.

Jeg syntes bestemt heller ikke om at min lille dreng deler hans int. For kødben. Han spiser dem dog ikke. Han har kun taget hans kødben en gang mens han havde den, og vi holdt øje med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder fint at der allerede har været nogle ind over problemet - hvilke løsninger har de foreslået jer?

 

har i trænet "nej"-øvelser med ham så han ved hvad det ord betyder? Nej'et bruger jeg ved uønsket adfærd.

 

jeg holder med de andre mht jeres lille bebs - stop det før det ender rigtigt galt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spørg ikke om han er egnet til at være hos mine børn. Han kunne aldrig finde på at gøre nogen ondt, så havde han helt sikkert gjort det. Han gør det som leg. Selvfølgelig har vi sagt det til alle som vi har ment kunne hjælpe ham. Og alle er vilde med ham. Vi startede til træning med ham da vi fik ham, vi blev henvist af vores dyrelæge, til en speciel hundetræner for at hun kunne vurdere ham, da hun træner med adfærds vanskelige hunde. Hun faldt for ham med det samme. Han har også været sammen med 2 andre hunde adfærds physkologer, som også bare synes han er dejlig. De siger vi bare skal ha' tålmodighed. Vi var meget tætte på at opgive ham i starten, men vi ville ikke bare sende ham videre til nogen som måske ikke havde den samme tålmodighed til ham som vi har haft. Så skulle han ha' været aflivet, og det syntes vi da bestemt heller ikke at han skulle. Han har ændret sig rigtig meget den tid vi har haft ham. Vi mangler bare det sidste.

 

Vi har prøvet at distrahere ham ved at træne med godbidder, virker også fint.

Han har også legetøj til at fylde godbidder i, som han er rigtig glæd for. Som også virker fint indtil der ikke er flere godbidder.

Vi har prøvet at vende ryggen til ham.

Vi har prøvet med vand, syntes han bare var sjovt.

Når han kommer han og vender bagenden til for få den kløet, går der ikke længe inden han nappe efter os, selvom det er ham selv der kommer hen til os. Det er kun i leg, / opmærksomhed at han gør det.

 

Det er lidt uldent det her - I har haft gang i 3 adfærdsbehandlere, som alle 3 synes jeres hund er dejlig (hvilket han helt sikkert også er) - men som ikke har givet jer et eneste råd om hvordan I skal arbejde med ham, for at få ham til at stoppe sin uønskede adfærd? :confused: Jeg ser stadig for mig en stor, glad unghund, der bare skal lære at lade være med at være voldsom og bide. Det må en adfærdsbehandler da kunne hjælpe med, så spørg en af dem igen, og forklar at det er et stort problem for jer. I øvrigt tror jeg ikke på at tålmodighed er nok til at vænne jeres hund af med den adfærd du beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om han aldrig har lært en anden måde at have samvær end at bide. Og er derfor det eneste han kender til. Det er ikke noget der går over af sig selv, hvis han er blevet forstærket i det.

 

Prøv at se denne video, som jeg syntes kommer med rigtigt meget gode råd omkring det.

 

[video=youtube_share;c77--cCHPyU]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bering82

Vi fandt hunden på gul og gratis. Og havde en del telefon samtaler med hans daværende ejere, et ungt par. Vi ville jo være sikker på at han var god ved børn , så han kunne blive en dejlig familie hund.

Og det lovede de at han var, de var bare flyttet i lejlighed så de kunne ikke ha' ham mere. Han var bare en dejlig rolig hund. Så vi kørte den lange vej ned for at hente ham. De sagde også da vi kom der ned at han godt kunne bide lidt, men det var bare når de legede. Så han tror det er leg. For sådan havde de leget med ham. De havde ikke lige papirerne hjemme på ham, men dem skulle deres dyrlæge sende til os. Vi fik aldrig nogen papir på ham, trods tidligere ejer sagde de kom.vi havde en del kontakt med tidligere ejer i starten. Vi henvendte os til det sted der skulle ha hans papir, men de kendte ham ikke. Vi var ved egen dyrlæge for at få hans chip nr. Så vi kunne få hans oplysninger , hvor vi så fandt ud af at han ikke var registrert. Han var chippet, så dyrlægen mente at han som hvalp var blevet chippet og vaccineret men at der ikke var betalt for det, så derfor var han ikke indregistreret. Det fik vi jo så gjort og fik ham kastreret da vi havde haft ham i ca 3 mdr. Da han hoppede på alt i hundeskoven, og i håb om det ville tage toppen af hans energi. Det hjalp også.

Vi er rimlig sikker på at han ikke har haft det godt hvor han boede før, og vi ved ikke om han har haft flere ejer før dem. Men han har aldrig ødelagt noget, og har ingen problemer med at være alene hjemme.

 

Men han er en glad hund, bare lidt for glad. Og han er rigtig god til at brugen snuden til at opspore ting.

Så vi gemmer også ting i skoven som han finder. Vi bruger meget tid på ham.

Han er blevet rigtig god til at være sammen med andre hunde (tror ikke han havde været sammen med andre siden sin mor,da vi fik ham for det kunne han slet ikke finde ud af )han kender sin plads i flokken, og er blevet god til at aflæse de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bering82

Tak, var selv lige inde og prøve at søge. Kan se der er flere af denne slags film klip. Og kan se at der er i hvert fald noget af det vi skal prøve at træne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...