Hop til indhold

Hvilken race skal jeg vælge til "næse-arbejde"


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Jeg er i den spæde start af planlægningen af hund nr. 2 - men jeg er sådan i tvivl om hvilken race jeg skal vælge, og jeg synes der er så mange racer, hvor man virkelig skal tjekke op på anerne pga. arvelige sygdomme. Da jeg fornemmer at mange herinde kender til en masse forskellige racer vil jeg spørge om I har nogle bud på hvilken vej jeg skal gå?

 

Min plan er, at det skal være en hund, der primært skal bruges til næse-arbejde, dvs. gå spor og eftersøgning. Tænker, at vi også skal gå DcH programmet, så det skal ikke være en af de alt for selvstændige racer. Og da manden ikke er lige så vild med idéen om endnu en hund, som jeg er er der indgået et forlig, som skal tages med i betragtningerne. Det skal være en halvstor hund, og den må ikke være korthåret :stupid:

 

Lige pt. er jeg brændt varm på en clumber spaniel, men måske findes der andre racer som jeg ikke kender til....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Indtil du sagde det med pelsen var Labrador af linjer til eftersøgningsarbejde jo indlysende, kalder du den korthåret? men langhåret? - Jeg kender ikke DcH næsearbejde program men var det til jagtarbejde-eftersøgning: Langhåret hønsehund eller måske KLM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg siger korthåret er det som f.eks. dansk/svensk gårdhund, en lab. er vel midt imellem tænker jeg. Men det jeg skal træne er ikke jagtrelateret. Jeg ved at der sidder rigtig gode næser på jagthundene, men jeg er ikke interesseret i en udpræget jagthund - orker ganske enkelt ikke at skulle "kæmpe" med/mod jagtgenerne :blink: Ved godt at clumber spaniel er en jagthund, men jeg har læst at den er mere rolig end de øvrige spaniels, og er glad for at gå spor og apportere.

 

Den eftersøgning jeg skal træne er efter "tabte" ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan efter min mening sagtens finde en Labrador hvor jagtinstinktet ikke er noget problem. Jeg ville under alle omstændigheder holde mig til hunde af arbejdslinjer uanset race.

 

Der er himmelvid forskel på om en jagthunderace er lavet til førskudsarbejde - altså har drifter og instinkt for at finde vildt: Støvere, Stående fuglehunde og Stødende hunde eller hundene er lavet udelukkende til efterskudsarbejde - altså Retrievere og sweis-hunde.

 

Ligeså stor forskel som der er på vogtende hyrdehunde og hyrdene hyrdehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt sikkert gå efter en fin golden af jagtlinier! Dem er der endnu ikke så mange af i DcH, men dem der er, gør det rigtig godt:-) Jeg tror kun at det er derfor vi ikke ser dem i de høje klasser. Ellers er der jo bohemian shepard, som dog ikke er i DKK endnu, men forventes at komme det i løbet af et par år. Det er egentlig bare en minischæfer med et rigtig godt hoved. Super smuk og arbejdsom hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg turde ikke foreslå jagt Golden - er de gode til spor-arbejde også? De er lidt senere udviklet end Labrador og jeg ville tro også lidt mindre koncentrerede når det gælder spor, men det er bestemt ikke noget jeg rigtig ved noget om, blot min fornemmelse af de jagt Goldens jeg møder på jagter.

 

Men det kommer selvfølgelig også an på hvilket niveau man vil arbejde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til de store klasser i DcH tænker jeg umiddelbart, at en clumber vil være for lille og tung i det. Nogle af de frit søg samt runderinger jeg har været ude i ville en clumber ikke have kunnet stå model til uden at blive meget, meget træt.

Min første tanke var også labrador evt. jagtgolden eller flatcoated, men en springer kunne vel også bruges?

 

PBC vi har haft jagtgolden og koncentrationen fejlede intet hverken i lydighedsarbejdet eller næsearbejdet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg siger korthåret er det som f.eks. dansk/svensk gårdhund, en lab. er vel midt imellem tænker jeg. Men det jeg skal træne er ikke jagtrelateret. Jeg ved at der sidder rigtig gode næser på jagthundene, men jeg er ikke interesseret i en udpræget jagthund - orker ganske enkelt ikke at skulle "kæmpe" med/mod jagtgenerne :blink: Ved godt at clumber spaniel er en jagthund, men jeg har læst at den er mere rolig end de øvrige spaniels, og er glad for at gå spor og apportere.

 

Den eftersøgning jeg skal træne er efter "tabte" ting...

 

De clumbers jeg har kendt har været meget langsomme i det over mod det dvaske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til de store klasser i DcH tænker jeg umiddelbart, at en clumber vil være for lille og tung i det. Nogle af de frit søg samt runderinger jeg har været ude i ville en clumber ikke have kunnet stå model til uden at blive meget, meget træt.

Min første tanke var også labrador evt. jagtgolden eller flatcoated, men en springer kunne vel også bruges?

 

PBC vi har haft jagtgolden og koncentrationen fejlede intet hverken i lydighedsarbejdet eller næsearbejdet :)

 

Ahhh jeg misforstår måske også hvad det er DcH næsearbejde. Jeg tænker kun sporsøg - ikke frit søg. Springer spaniel kan godt, men selv i standard udgaven tror jeg altså man får hunde som vil gå på jagt. i hvert fald en hel del af dem. ikke i FT tempo, men med stor vilje og passion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en "mellemstørrelse hund" er mindre end en lab, så kunne man vælge en lagotto (trøffelhund) eller en kooikerhondje (andelokker-hund). Begge kvikke jagthunde, der er avlet til alternativ brug. Men stadig gruppe 8 racer.

 

Jeg vakler selv mellem de to, som mit næste valg.

 

I formiddags mødte jeg nok mit livs første kooiker, da jeg var henne efter avisen sammen med Silke. En glad og frejdig hanhund, der uden tøven hilste venligt på både Silke og mig. Selv om jeg var lidt betænkelig fordi Silke ikke er vild med unge hunde, så fik de alligevel lov til at hilse, fordi Silke virkede meget imødekommende.....

 

Jeg spørger så ejeren ud om forskelligt, bl.a. alder... Joooo, det var en 10 år gammel hanhund! Eiiii... Jeg er ellers meget god til at tippe hundes alder....... Og jeg regnede den for at være unghund, max 2 år...

 

Men som sagt har jeg ikke set racen live før, så vidt jeg ved... Måske har jeg bare ikke haft de briller på før.. ..

 

Kooikerhondje:

 

https://www.google.com/search?q=kooikerhondje&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4GSMU5TWJNDtygO5zYHQCg&ved=0CCQQsAQ&biw=1284&bih=893

 

 

Lagotto (det er ikke en puddel. Læg mærke til den "retrievertryne" der sidder midt i fjæset:lun:):

 

https://www.google.com/search?q=Lagotto&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MWWMU633M8KWyQOgp4HYCA&ved=0CCQQsAQ&biw=1284&bih=893

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså ikke at hverken lagotto eller koiker vil egne sig synderligt til eftersøgning. Hvis du ser på hvad TS ønsker, så kræver det både lærevillighed, en del selvstændigt arbejde, apporteringsglæde og udholdenhed i højt tempo.

 

Det er lige nøjagtigt det jeg eftersøger - kunne bare ikke selv udtrykke det så klart :5up:

 

Og med al respekt så er lagottoen bare ikke en hund jeg "tænder" på. De er søde (jeg har trænet med 2 af slagsen) men de passer ikke til mig.

Kooikeren kender jeg godt som race, mener også de gerne vil arbejde/træne, men de er ikke dedikerede til næsearbejdet, som er det jeg gerne vil ha'

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige nøjagtigt det jeg eftersøger - kunne bare ikke selv udtrykke det så klart :5up:

 

Og med al respekt så er lagottoen bare ikke en hund jeg "tænder" på. De er søde (jeg har trænet med 2 af slagsen) men de passer ikke til mig.

Kooikeren kender jeg godt som race, mener også de gerne vil arbejde/træne, men de er ikke dedikerede til næsearbejdet, som er det jeg gerne vil ha'

Tror bare de racer der er "dedikeret til næsearbejde" enten besidder en del jagtinteresse og-/ eller en ret stor portion selvstændighed. Det fik i hvert fald mig til at tænke spaniels og støvere.
Link til indlæg
Del på andre sites

med al respekt - hvordan kommer "og højt tempo" ind når TS har kig på Clumber Spaniel?

 

Retriever passer bedst på det du beskriver. Men mange førskuds jagthunde ville være med på jobbet, så er det bare om man vil have en hund med sådanne instinkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

med al respekt - hvordan kommer "og højt tempo" ind når TS har kig på Clumber Spaniel?

 

Retriever passer bedst på det du beskriver. Men mange førskuds jagthunde ville være med på jobbet, så er det bare om man vil have en hund med sådanne instinkter.

 

Jeg ville bestemt heller ikke anbefale en clumber - til noget som helst, men da slet ikke til DcH arbejde:oops: Men der er jo ingen grund til at anbefale lige så håbløse racer:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt sikkert gå efter en fin golden af jagtlinier! Dem er der endnu ikke så mange af i DcH, men dem der er, gør det rigtig godt:-) Jeg tror kun at det er derfor vi ikke ser dem i de høje klasser. Ellers er der jo bohemian shepard, som dog ikke er i DKK endnu, men forventes at komme det i løbet af et par år. Det er egentlig bare en minischæfer med et rigtig godt hoved. Super smuk og arbejdsom hund!

 

Vi har en del jagtgolden i Eliteklassen hernede hos os. Faktisk er 3 af 10 elitehunde på kredslisten p.t. goldens.

Så de er derude.

 

Hvis man kigger på f.eks. deltagerlisterne fra DCHs DM i 2013 er der en klart overvægt af schæfere og labradors.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bestemt heller ikke anbefale en clumber - til noget som helst, men da slet ikke til DcH arbejde:oops: Men der er jo ingen grund til at anbefale lige så håbløse racer:mrgreen:

 

Jeg ville slet ikke turde sende en clumber ud i en A eller E-eftersøgning - er slet ikke sikker på, at den ville komme levende igennem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også umiddelbart retrievere, der godt nok er jagthunde men ikke har så voldsom interesse for levende byttedyr. Og så vil jeg mene at flat eller curly er de bedste bud, hvis du skal have en tæve (det er nok de racer der minder mest om hovawart).

 

Hvordan er størrelsen på en flatcoated i forhold til en Golden? Er den mindre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er størrelsen på en flatcoated i forhold til en Golden? Er den mindre?

 

Den er mindre, omkring 15-18 kg. Personligt ville jeg aldrig have sådan en. De er ustabile i knolden, og stresser helt vildt. Der er nok undtagelser, bare ikke blandt den jeg kender:genert: Men smukke er de!

 

Edit! Det er så tolleren jeg skriver om. Roder lidt rundt i det i dag:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er mindre, omkring 15-18 kg. Personligt ville jeg aldrig have sådan en. De er ustabile i knolden, og stresser helt vildt. Der er nok undtagelser, bare ikke blandt den jeg kender:genert: Men smukke er de!

 

Edit! Det er så tolleren jeg skriver om. Roder lidt rundt i det i dag:oops:

 

Med tolleren skal man virkelig være om sig, når der skal vælges opdrætter.

Den har været lidt på mode, så der er avlet nogle hunde, som ikke helt passer på standarden.

 

Jeg kender nu også flere dejlige tollere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med tolleren skal man virkelig være om sig, når der skal vælges opdrætter.

Den har været lidt på mode, så der er avlet nogle hunde, som ikke helt passer på standarden.

 

Jeg kender nu også flere dejlige tollere.

 

 

Det har der nemlig.

Jeg havde samme oplevelse som anne for nogle år tilbage, men nu kender jeg en dame som har haft 3 (nu kun en tilbage) og det var alle nogle dejlige, venlige, rolige hunde. Jeg tror virkelig hun gør noget rigtigt med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...