Hop til indhold

Hvilken race skal jeg vælge til "næse-arbejde"


Hofferne
 Share

Recommended Posts

Med tolleren skal man virkelig være om sig, når der skal vælges opdrætter.

Den har været lidt på mode, så der er avlet nogle hunde, som ikke helt passer på standarden.

 

Jeg kender nu også flere dejlige tollere.

 

Jeg kender en enkelt der er rigtig i hovedet, men den kan så bare slet ikke arbejde:vedikke:

 

Jeg boede i sommerhus med en fyr der ellers sværger til toller, og som har gået Nordisk i mange år. Han har været nødt til at skrotte tolleren og gå over til lab, da tolleren er for sensitiv. Den har har nu, er gået helt ned med flaget efter de fik hvalp i huset for et år siden, og den kan slet ikke magte at arbejde mere.

 

Jeg siger ikke at der ikke findes gode tollere, men der er bare langt imellem dem der både er rigtige i hovedet og som også kan arbejde:-)

 

Min mands kollega skulle dog have en som er helt perfekt. Jeg har bare ikke mødt den:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan er størrelsen på en flatcoated i forhold til en Golden? Er den mindre?

Som race er flatten højere men lettere end golden. Flatten er som sådan ikke opdelt som mange andre brugshunderacer er blevet, men der er opdrættere der satser mere på det ene end det andet og generelt er de jagtinteresseredes hunde mindre og lettere bygget med mere power på batterierne. En del flatcoats er blevet ekstremt store og jeg har set hanhunde på over 70 cm over ryggen vinde på udstillinger, så man skal se sig om hvis man ikke vil have en kæmpehund (jo altså ikke hvis man køber hos en opdrætter af jagthunde, for så er de ofte på størrelse med en udstillingsspringer).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

Jeg tager lige denne tråd op igen :lol:

 

Drømmer er jo stadig om en hund til at træne "seriøst" næsearbejde med. Vil stadig gerne en masse spor og eftersøgning, men er SÅ tændt på Nose Work efter at ha' været på kursus.

 

Er nået til at en Engelsk Springer Spaniel (ikke FT) kunne være et bud. Var jo lidt forelsket i Clumberen, men har læst flere steder, at den nok ikke er den rette til det jeg gerne vil.

 

Jeg kender dog ikke racen så godt - kender kun et enkelt eksemplar, som til gengæld er en super dejlig hund. Har læst en masse, men vil gerne ha' input.

 

Min plan er hvalp engang i løbet af 2017, så jeg har god tid - men vil gerne sikre mig at få et godt match.

Sinus synes hundehvalpe er temmelig opreklamerede, men han trives fint med min datters cavalier, som nu er 1 år, så jeg tænker en lille pige-spaniel ikke slår ham ud af kurs.

 

Kom frisk med bud på godt og ondt - jeg vil virkelig gerne høre hvad I tænker om en Engelsk Springer Spaniel, når den ikke skal bruges til jagt!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Kom frisk med bud på godt og ondt - jeg vil virkelig gerne høre hvad I tænker om en Engelsk Springer Spaniel, når den ikke skal bruges til jagt!

de er vældigt populære herovre hos politi/told og den slags, det er vel er godt tegn. Nogle af de mest afbalancerede springere jeg har mødt, hvor snifferhunde hos politiet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager lige denne tråd op igen :lol:

 

Drømmer er jo stadig om en hund til at træne "seriøst" næsearbejde med. Vil stadig gerne en masse spor og eftersøgning, men er SÅ tændt på Nose Work efter at ha' været på kursus.

 

Er nået til at en Engelsk Springer Spaniel (ikke FT) kunne være et bud. Var jo lidt forelsket i Clumberen, men har læst flere steder, at den nok ikke er den rette til det jeg gerne vil.

 

Jeg kender dog ikke racen så godt - kender kun et enkelt eksemplar, som til gengæld er en super dejlig hund. Har læst en masse, men vil gerne ha' input.

 

Min plan er hvalp engang i løbet af 2017, så jeg har god tid - men vil gerne sikre mig at få et godt match.

Sinus synes hundehvalpe er temmelig opreklamerede, men han trives fint med min datters cavalier, som nu er 1 år, så jeg tænker en lille pige-spaniel ikke slår ham ud af kurs.

 

Kom frisk med bud på godt og ondt - jeg vil virkelig gerne høre hvad I tænker om en Engelsk Springer Spaniel, når den ikke skal bruges til jagt!

Det tror jeg slet ikke vil være et problem. Jeg tror sagtens, den vil kunne trives, selvom den ikke kommer med på jagt, bare den får lov til at blive brugt til noget og her ligger næsearbejde jo lige for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det tror jeg slet ikke vil være et problem. Jeg tror sagtens, den vil kunne trives, selvom den ikke kommer med på jagt, bare den får lov til at blive brugt til noget og her ligger næsearbejde jo lige for :-)

 

Enig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

sikkert, at nogle af dem er det. Flere af dem er springere fra internater og uden stamtavle. Jeg er sikker på at en springer uanset type, ville elske et liv hvor den får lov at bruge næsen.

 

De spaniels jeg har set i brug herhjemme og i Sverige har alle været af Working Spaniel typen og altså det vi kalder FT Spaniel i Danmark. Om Standard Spaniels ville kunne klare jobbet ved jeg ikke men tempo on intensitet er i hvert fald meget andreledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

sikkert, at nogle af dem er det. Flere af dem er springere fra internater og uden stamtavle. Jeg er sikker på at en springer uanset type, ville elske et liv hvor den får lov at bruge næsen.

 

mon ikke der er tale om Working Spaniels, det tror jeg = FT Spaniels i DK.

 

Jeg tør ikke kaste mig ud i en FT spaniel, tror det blir en stor mundfuld når den ikke kommer på jagt. Har en ide om at den "almindelige" springer spaniel er lidt mere håndterbar for en ikke jæger. Men som tidligere nævnt, så har jeg ikke så forfærdelig meget indblik i jagthunderacerne. Har aldrig troet jeg skulle ha' en jagthund - men OK verden forandrer sig jo, og jeg må bare følge med. Inden jeg fik Sinus troede jeg heller aldrig jeg ville komme til at gå spor, nu går vi spor 3 gange om ugen uanset årstid og vejr :mrgreen: og min næste hund skal være "sporhund" fra helt lille....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hofferne, hvis DcH programmet er udelukket, så er en springer et godt bud, synes jeg. Grunden til at spaniels generelt og DcH program kan give udfordringer er, at spaniels har et meget flakkende søg. Der skal arbejdes rigtig, rigtig meget for at få det dybe, koncentrerede søg, som kræves i DcH.

 

Hvis planen er nordisk og nose work, så er der ingen ben i at have en spaniel. Husk at træne med en masse forstyrrelser helt fra start. Dem jeg ser bliver meget hurtigt afledt af fugle og harer:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hofferne, hvis DcH programmet er udelukket, så er en springer et godt bud, synes jeg. Grunden til at spaniels generelt og DcH program kan give udfordringer er, at spaniels har et meget flakkende søg. Der skal arbejdes rigtig, rigtig meget for at få det dybe, koncentrerede søg, som kræves i DcH.

 

Hvis planen er nordisk og nose work, så er der ingen ben i at have en spaniel. Husk at træne med en masse forstyrrelser helt fra start. Dem jeg ser bliver meget hurtigt afledt af fugle og harer:lol:

 

God pointe dér :5up:

Men ja, DcH programmet er udelukket. Jeg vil gå efter det Nordiske og Nose Work lige fra starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør ikke kaste mig ud i en FT spaniel, tror det blir en stor mundfuld når den ikke kommer på jagt. Har en ide om at den "almindelige" springer spaniel er lidt mere håndterbar for en ikke jæger. Men som tidligere nævnt, så har jeg ikke så forfærdelig meget indblik i jagthunderacerne. Har aldrig troet jeg skulle ha' en jagthund - men OK verden forandrer sig jo, og jeg må bare følge med. Inden jeg fik Sinus troede jeg heller aldrig jeg ville komme til at gå spor, nu går vi spor 3 gange om ugen uanset årstid og vejr :mrgreen: og min næste hund skal være "sporhund" fra helt lille....

 

Det er meget sjældent jeg argumentere for eller foreslår FT Spaniels til ikke jægere, men hvis det handler om hunde til at bruge næsen og finde ting og sager alle mulige og umulige steder vinder FT Spaniels sammen med Working Labrador frem hos alle der arbejder halv og hel proffessionelt med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget sjældent jeg argumentere for eller foreslår FT Spaniels til ikke jægere, men hvis det handler om hunde til at bruge næsen og finde ting og sager alle mulige og umulige steder vinder FT Spaniels sammen med Working Labrador frem hos alle der arbejder halv og hel proffessionelt med det.

 

Men jeg vil jo stadig kun arbejde på hyggeplan - forstået sådan, at jeg vil ikke være at finde blandt dem der kaldes ud til at finde tabte ting og sager. Men, jeg vil gerne træne sammen med dem, og bruge deres metoder (det gør jeg jo også med Sinus pt.).

Det nordiske program er bl.a. lange (1-2km) skovspor, feltsøg over store arealer også i skoven. Nose Work er jo indefor små områder men i forskellige miljøer. Så der vil være rigtig meget arbejde for en god snude, men jeg skal også kunne magte, at der er et jagtinstinkt - og tænker det er virkelig stærkt hos en FT'er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi at jeg skal anbefale en welsh springer til dig, jeg vil bare fortælle at en (hvalp, nu 2 år) herfra går man trailing (de bor i Tyskland), og er super god til det, lige fra starten viste han et godt talent for det. Hans far (udstationeret herfra) begyndte hos sin nye familie som 4 årig at gå spor (DCH), han havde bare det åbenlyse talent, som han åbenbart havde givet videre til sønneke. Så der findes linier hvor det ligger helt naturligt.

Han (ham der er udstationeret) havde været ved sin nye familie i kort tid, da han brød ud af bilen han sad i, stak næsen i jorden, og ind i forsamlingshuset hvor familien sad, sniffede sin vej over gulvet (der sad 130 mennesker derinde), og endte i fin stil ved fødderne af hans nye primær person, glad, logrende og meget stolt af sig selv tror jeg :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke fordi at jeg skal anbefale en welsh springer til dig, jeg vil bare fortælle at en (hvalp, nu 2 år) herfra går man trailing (de bor i Tyskland), og er super god til det, lige fra starten viste han et godt talent for det. Hans far (udstationeret herfra) begyndte hos sin nye familie som 4 årig at gå spor (DCH), han havde bare det åbenlyse talent, som han åbenbart havde givet videre til sønneke. Så der findes linier hvor det ligger helt naturligt.

Han (ham der er udstationeret) havde været ved sin nye familie i kort tid, da han brød ud af bilen han sad i, stak næsen i jorden, og ind i forsamlingshuset hvor familien sad, sniffede sin vej over gulvet (der sad 130 mennesker derinde), og endte i fin stil ved fødderne af hans nye primær person, glad, logrende og meget stolt af sig selv tror jeg :D

 

Hvad er den store forskel på en Welsh og en Engelsk Springer Spaniel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er den store forskel på en Welsh og en Engelsk Springer Spaniel?

At de er 2 forskellige racer, med spaniel i navnet ( ligesom clumber spaniel, Irish Water spaniel osv. ) :D Jeg har aldrig ejet en engelsk standard springer, så skal ikke gøre mig klog på dem, men har til gengæld været sammen med mange, og bryder mig ikke om temperamentet desværre, jeg er mere til den bløde, lalleglade, hoppende og klistrede welsh ;) Jeg nyder at træne med mine, da jeg er en lidt "doven" træner, der helst vil ha' det nemt. Da det er en race der er lavet mht at arbejde tæt på føreren, er de meget fokuserede på dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et godt spørgsmål.

 

Svaret varierer ret meget afh af om man spørger Engelsk Springer folk eller Welsh Springer folk og det er ikke lykkedes mig at få et nogenlunde klart billede selvom jeg har forsøgt at finde svar de sidste 5-10 år.

 

Dem der har ESS hævder at der er betydelig flere gode jagthunde, som er noget lettere at arbejde med og at WSS er mere til at gå deres egne vegne, bliver sent modne og at man skal være heldig for at finde en gid arbejdshund.

 

WSS folk (som Drente jo er) er vist enige i det med sent udviklet, men mener at der også indenfor WSS ret sikkert kan findes arbejdshunde.

 

Så har jeg også spurgt Cocker folk i håb om at få et objektivt billede. Her er mit indtryk at de er på linje med ESS folkene.

 

Men der er nok så få WSS i Danmark og på prøverne, så det er svært at danne sig et sikkert billede af racen. Dem jeg har set arbejde, har ikke virket overbevisende. Manglende intencitet og fokus. Ikke meget drive, så vidt jeg har kunnet vurdere.

 

Hvis man ser på det klassiske Spaniel arbejde indbefatter det jo ikke at gå spor og sporarbejde er efter min opfattelse lidt i konflikt med at man ønsker er kortgående stødende jagthund, men det er da muligt at Welsh netop er gode til spor og ikke så optimale til det korte snørklede/dækkende søg kort foran og til siden for jægeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engelske springer spaniels af standardudgaven.

 

Hvis du vælger den engelske springer, så skal du som minimum:

 

- Kunne lide pelspleje eller have en sund økonomi, så du kan sende den til trimmer minimum 2 gange om året og meget gerne 4 (jeg bruger i snit 1 times pelspleje pr. uge pr. hund, men mine bliver også brugt på udstilling).

- Finde en uvildig til at råde dig om linierne i racen; der er kommet temperamentsproblemer såsom aggression og ressourceforsvar i dem desværre :-( Det er ikke nok at spørge opdrætterne og der er en tendens til klikedannelse, så du skal have fat i en, der formår at se udenom al dette og stadig have viden omkring linierne. Alternativt skal du i gang med et større detektivarbejde og selv kigge linier.

- Have øje for at stoppe en evt. jagtlyst i dem/undgå at tænde det i dem, hvis du ikke skal bruge det (mine går ikke på jagt og bliver ikke jagttrænet, men vi går schweissspor på hyggeplan).

 

Det er stadig muligt at få en springer spaniel, der er easygoing og nem i temperamentet, men der skal kigges godt efter.

 

Du vil sagtens kunne tilfredsstille en springer med det du tilbyder.

 

Jeg har selv kigget på Welsh'en som næste hund (har snakket med en opdrætter) og jeg har haft nogle stykker på både hvalpehold og sporhold, men jeg vil ikke gøre mig til ekspert i forskellen mellem Welsh'en og springeren. Min umiddelbare erfaring er, at Welsh'en har lidt flere "fluer" i hovedet i de unge år og måske er en anelse mere selvstændig end springeren, men jeg har også mødt en del springere, der har haft "fluer" i hovedet og været så selvstændige at de fik en ruhåret hønsehund til at ligne en labrador.

Link til indlæg
Del på andre sites

- Kunne lide pelspleje eller have en sund økonomi, så du kan sende den til trimmer minimum 2 gange om året og meget gerne 4 (jeg bruger i snit 1 times pelspleje pr. uge pr. hund, men mine bliver også brugt på udstilling).

Jeg er ikke vild med pelspleje - men 1 time om ugen skræmmer mig ikke. Lige nu har jeg jo også en hund, der kræver vedligeholdelse af pelsen.

 

- Finde en uvildig til at råde dig om linierne i racen; der er kommet temperamentsproblemer såsom aggression og ressourceforsvar i dem desværre :-( Det er ikke nok at spørge opdrætterne og der er en tendens til klikedannelse, så du skal have fat i en, der formår at se udenom al dette og stadig have viden omkring linierne. Alternativt skal du i gang med et større detektivarbejde og selv kigge linier.

Det blir jo så nok det sværeste - men jeg har god tid til at finde den rigtige.

 

 

Du vil sagtens kunne tilfredsstille en springer med det du tilbyder.

:5up:

 

Min umiddelbare erfaring er, at Welsh'en har lidt flere "fluer" i hovedet i de unge år og måske er en anelse mere selvstændig end springeren, men jeg har også mødt en del springere, der har haft "fluer" i hovedet og været så selvstændige at de fik en ruhåret hønsehund til at ligne en labrador.

:skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke vild med pelspleje - men 1 time om ugen skræmmer mig ikke. Lige nu har jeg jo også en hund, der kræver vedligeholdelse af pelsen.

 

 

Det blir jo så nok det sværeste - men jeg har god tid til at finde den rigtige.

 

 

 

:5up:

 

 

:skraek:

 

Hvis det er den københavnske vestegn du kommer fra, så er du velkommen til at møde mine to og f.eks. se hvad pelsplejen kræver.

 

Mine er tæver og meget nemme at gå til temperamentsmæssigt - hvad de har af temperamentsfejl er menneskeskabte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er den københavnske vestegn du kommer fra, så er du velkommen til at møde mine to og f.eks. se hvad pelsplejen kræver.

 

Mine er tæver og meget nemme at gå til temperamentsmæssigt - hvad de har af temperamentsfejl er menneskeskabte.

 

Ja, det er dér vi befinder os. Jeg vil rigtig gerne se dine piger :-D Sender lige en PB.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo på østfyn, Nyborg, men har du lyst til at møde Maggie og Bonnie, siger du bare til. Så kan du sammenligne med Standard modellerne:blink:

 

Ihhh, tak - men Nyborg er lidt langt væk :blink: Og faktisk er jeg 100% sikker på, at jeg ikke skal have en FT-spaniel...

Jeg har jo set dine søde hunde på de videoer du har lagt op, og jeg tror jeg er for "kedelig" for dem! Tror du selv har nævnt det, men de er skabt til at gå på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh, tak - men Nyborg er lidt langt væk :blink: Og faktisk er jeg 100% sikker på, at jeg ikke skal have en FT-spaniel...

Jeg har jo set dine søde hunde på de videoer du har lagt op, og jeg tror jeg er for "kedelig" for dem! Tror du selv har nævnt det, men de er skabt til at gå på jagt.

 

Bare ærgerligt at opdage bagefter at FT'erne havde været et bedre match - når nu det handler om næse arbejde, men det bestemmer du jo.

 

Der er en gruppe på FB som hedder "FT springer spaniel længe leve". Her er medlemmerne - eller mange af dem/os overbevidst om at FT Springer er den absolut bedste race uanset om man går på jagt. Jeg tror mange bliver overrasket over hvor søde og nemme de er at arbejde med, næsten uanset hvad man gerne vil arbejde med.

 

Jeg mener ikke man skal anskaffe FT Spaniels uden at have et arbejdsmål, men har man det og det passer til racen, får man nok ikke mere samarbejdende hund, måske undtagen en Working Labrador.

 

Du er ikke for kedelig. Jeg får hele tiden at vide at jeg skal være så rolig som muligt i min håndtering, så arbejder de bedst og bliver ikke stressede:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...