Hop til indhold

Det rette aktiveringsniveau


PBC
 Share

Recommended Posts

Ja det er afgjort et indtryk jeg har. Det er nok ikke udpræget folk som skriver herinde, men det er et udbredt problem bland hundeejere. O jeg synes ofte at "mere aktivering" er den eneste medicin

Okay, nu synes jeg det begynder at blive svært. Du kritiserer altså folk herinde for at anbefale aktivering som en del af løsningen på problemer folk starter tråde om, fordi folk du generelt møder ikke kan få deres hunde til at slappe af?.

 

Det kan jeg måske godt forstå. Der er kæmpe stor forskel på hvor mange man er i teamet/flokken. er man kun 2 tror jeg også at meget ro og struktur kunne gøde det hele ulideligt kedeligt og ikke særlig herligt. Og det kunne blive så fastlåst at hunden ikke ville kunne klare "forandringer".

 

Jeg tror dog oftest det er det modsatte der er problemet. I familier med 2 voksne, to børn og hund og kat handler det om at bibringe et mål af struktur og ro. der er vist ingen fare for at det bliver for struktureret og for roligt. jeg ser en del hunde 8især unge hunde) som virker utilpassede, stressede og meget usikre og jeg tror at en mere struktureret og rolig hverdag ville hjælpe dem.

 

 

 

Det røde der, var det virkelig nødvendigt? Jeg kunne næsten have lyst til at spørge om du har haft problemer med en dominerende far eller en led leder.

 

Kunne vi ikke gå udfra at vi indretter os sådan som vi synes det er bedst for vores hunde og som vi selv mener er bedst og praktisk muligt for os.

 

Jeg bruger jo hundene på jagt og det giver dem rigtig meget, men betyder samtidig at de skal være temmelig lydige og de skal arbejde for mig ikke dem selv, ellers er de jo helt uanvendelige og kan ikke komme på jagt.

 

Det betyder samtidig at jeg må tage de ulemper der følger med. En ting er fx, at selvom jeg har en stor indhegnet have, kan jeg ikke lade hundene lufte sig selv. Jeg skal med hver gang. Også når det regner, er pissekoldt og har halsbetændelse. De kan ikke lukkes ud for at træne at de skal kunne lide at være alene eller opbygge selvtillid eller hvad man nu ville sige det er. De må ikke lære at jage solsorte, de må ikke vænne sig til af jage selv osv.

 

Der er mange fordele ved et hierarki og en klar rollefordeling for hundene. Mange opgaver og ansvar, de slet ikke behøver at bekymre sig om, hvilket betyder at de kan finde tryghed og ro.

 

Igen er der måske også forskel på hvor vigtigt hierarki og rollefordeling er, hvis man er 2 i flokken sammenlignet med hvis man er 5-10 i flokken. I en stor flok er det uhensigtsmæssigt hvis alle mener de har ansvar og ret til samme ting. Som i alle team er det mest fornuftigt at have en fordeling af rollerne, så man ikke går hinanden for meget i bedende og så man ved hvem der gør hvad.

 

Man kunne måske lidt polemisk sige et 2 slet ikke er en flok og derfor gælder de regler som er nødvendige i en flok slet ikke.

 

Du starter en tråd, for at synliggøre at aktivering ikke virker (faktisk kan gøre tingene værre) og slår et slag for at et ordentligt lederskab gør. Jeg gør så bare opmærksom på at årsagen til at jeg finder aktivering særdeles vigtig, og at du ikke gør, kan hænge sammen med måden man generelt holder hund og at vi to nok har en forskellig opfattelse af hvad et lederskab er, for undskyld, men når jeg læser de ting du skriver, får jeg følelsen af at lederskab for dig er hvad jeg opfatter som en hakkeorden, dvs. at overhovedet sætter grænser, stiller krav og kontrollerer om kravene nu også bliver opfyldt. Jeg føler ikke at jeg har taget det ud af den blå luft hvis man f.eks. læser dit indlæg #65. Og ja, jeg synes det er vigtigt at vi ikke diskuterer et begreb vi har så forskelligt indtryk af, hvad betyder.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Når man læser med herinde kan man godt få det indtryk at visse racer nærmest kræver aktivering 4-8 timer dagligt for at de er til at have med at gøre.

 

Siri linkede til et rigtig godt skriv om BC på et tidspunkt og det slog mig at beskrivelsen af den optimale BC også indeholdt en beskrivelse af at BC skal kunne klare sig uden aktivering i lange perioder - flere måneder af året hvor den ikke anvendes af fårehyrden.

 

Det samme gælder jo faktisk mange jagthunde.

 

Og det sjove er at det er fuldstændig rigtigt. Jeg har i perioder ikke arbejdet med mine FT Spaniels. Jeg kører IT Projekter og arbejder nordisk hvilket betyder mange rejser i perioder. Hundene er nærmest lige glade. De tager den motion og aktivering de tilbydes og forholder sig roligt og afslappet resten af tiden.

 

Jeg tror mange kører et alt for højt aktiverings niveau og hundene vænner sig til at der skal ske noget hele tiden, når man altså er hjemme. Men det er absolut ikke nødvendigt.

 

Egentligt vil jeg tro mine hunde vil have det helt fint med 3 x 10 minutter løs på marken daglig + 3 tisseture i haven.

 

Hvordan kan du tolke det som at jeg starter en tråd for at sige at mange aktiverer deres hunde for meget og mere tydeligt lederskab er et bedre svar. Ascha, det er noget der foregår inde i dit eget hoved. Ikke noget jeg siger.

 

Jeg åbner debatten. Stiller spørgsmål og har også selv ideer. Jeg hører også gerne andres ideer, men finder at mange har travlt med at overfortolke hvad jeg siger istedet for at forholde sig til hvad jeg siger. Eller endnu bedre bare fortælle hvad de selv gør og finder rigtigt. Hvilke erfaringer de har.

 

Det er rigtig godt at høre hvad andre gør med egne hunde og hvilke resultater de får ud af det. Man behøver jo ikke nødvendigvis forholde sig til hvordan jeg gør. Og jeg forstår også at skulle mine hunde virke både harmoniske, velafbalancerede og se ud til at trives, kan det jo være "skindet bedrager" for det kan jo ikke passe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du tolke det som at jeg starter en tråd for at sige at mange aktiverer deres hunde for meget og mere tydeligt lederskab er et bedre svar. Ascha, det er noget der foregår inde i dit eget hoved. Ikke noget jeg siger.

 

Jeg åbner debatten. Stiller spørgsmål og har også selv ideer. Jeg hører også gerne andres ideer, men finder at mange har travlt med at overfortolke hvad jeg siger istedet for at forholde sig til hvad jeg siger. Eller endnu bedre bare fortælle hvad de selv gør og finder rigtigt. Hvilke erfaringer de har.

 

Det er rigtig godt at høre hvad andre gør med egne hunde og hvilke resultater de får ud af det. Man behøver jo ikke nødvendigvis forholde sig til hvordan jeg gør. Og jeg forstår også at skulle mine hunde virke både harmoniske, velafbalancerede og se ud til at trives, kan det jo være "skindet bedrager" for det kan jo ikke passe.

 

Hvad er anledningen til, at du fortsætter med at skrive, at andre ikke tror på det, du oplever? (markeringen herover) og hvordan kan du tolke det sådan, når det er blevet skrevet, med endog meget store bogstaver, at det ikke var det, der blev ment?

 

Du vil gerne debattere, siger du, og med til at debattere hører at besvare spørgsmål, som blandt andet dette:

Nu har du gentagne gange spurgt hvorfor "vi" mener dette og hint, så lad mig spørge dig: Hvorfor tror du, at "vi" ikke kan skelne mellem glædesadfærd og undersimulering?
der skulle stå understimulering :-)

 

Jeg sidder med et indtryk af, at du enten ikke kommer helt frem med det du mener, som så er noget andet end det andre har forstået, eller også at du egentlig bare helst vil være uenig og "misforstået", sådan "jer mod mig" og det gør en debat vanskelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du tolke det som at jeg starter en tråd for at sige at mange aktiverer deres hunde for meget og mere tydeligt lederskab er et bedre svar. Ascha, det er noget der foregår inde i dit eget hoved. Ikke noget jeg siger.

 

Jeg åbner debatten. Stiller spørgsmål og har også selv ideer. Jeg hører også gerne andres ideer, men finder at mange har travlt med at overfortolke hvad jeg siger istedet for at forholde sig til hvad jeg siger. Eller endnu bedre bare fortælle hvad de selv gør og finder rigtigt. Hvilke erfaringer de har.

 

Det er rigtig godt at høre hvad andre gør med egne hunde og hvilke resultater de får ud af det. Man behøver jo ikke nødvendigvis forholde sig til hvordan jeg gør. Og jeg forstår også at skulle mine hunde virke både harmoniske, velafbalancerede og se ud til at trives, kan det jo være "skindet bedrager" for det kan jo ikke passe.

Det jeg har markeredet med fed er jo ikke det der blev skrevet. Der blev skrevet, at det kunne snyde, fordi ikke alle hunde "løber på væggene" hvis de ikke får dækket deres behov for aktivering. De affinder sig med det og kan derfor virke som om de trives, fordi de ikke forlanger aktivitet, men bare forholder sig i ro. Det er nemt at tænke, at hunden ikke har brug for mere, fordi den bare sover eller hviler, når den er hjemme. Men det er ikke sikkert det er hundens virkelighed.

 

Så vidt jeg ved blev der ikke skrevet noget om, at dine hunde ikke har det godt eller ikke er harmoniske dyr. Det er de sikkert. Men derfor kan det stadig godt snyde andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil her bare lige pippe om, at ligesom vi mennesker kan have energiske og lavenergiske dage, kan hunde vel også. Altså, jeg pauser som regel al træning og lange ture, dagen efter vi har været på gæstevisit i storbyen eller lignende, og kun hvis han selv lægger op til det, vil jeg begive mig ud på større eventyr eller træning osv. Fordi han som regel har brug for at slappe af, efter sådan en omgang.

 

Og igen, her er det umuligt at sige noget generelt. Nogle hunde kan fint slappe af i fremmede hjem, for andre er det en stor oplevelse hvor de er på dupperne. Og så er der hunde, der restituerer hurtigt, mens andre har brug for slappedage som herren herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg føler mig nok voldsomt i undertal her på forun og orker nok ikke rigtigt at svare alle.......

 

Så, jeg tager en pause. Der er et meget anderledes syn på mange ting herinde ifht. den verden jeg mest befinder mig i og at der er mange underforståede (altså ting som slet ikke kan debateres) sandheder og holdninger, som jeg er ret uenig i. Så må jeg jo vælge om jeg orker at debatere eller det er for meget op af bakke.

 

Jeg fornemmer også at min tilgang til hunde og hundehold ikke helt finder forståelse og sympati herinde og det er jeg nok heller ikke parat til blot at acceptere da jeg jo faktisk mener at mine hunde har det super, super, super godt.

 

Min største bekymring er at det lykkes at overbevise nye hundeejere om at hundene skal behandles efter moderne demokratiske principper og som mennesker. Det vil føre til mange problemhunde og støtte forretningen for de mange der lever af adfærdsvanskelige hunde.

 

men god vind til jer alle.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Ok, jeg føler mig nok voldsomt i undertal her på forun og orker nok ikke rigtigt at svare alle.......

 

Så, jeg tager en pause. Der er et meget anderledes syn på mange ting herinde ifht. den verden jeg mest befinder mig i og at der er mange underforståede (altså ting som slet ikke kan debateres) sandheder og holdninger, som jeg er ret uenig i. Så må jeg jo vælge om jeg orker at debatere eller det er for meget op af bakke.

 

Jeg fornemmer også at min tilgang til hunde og hundehold ikke helt finder forståelse og sympati herinde og det er jeg nok heller ikke parat til blot at acceptere da jeg jo faktisk mener at mine hunde har det super, super, super godt.

 

Min største bekymring er at det lykkes at overbevise nye hundeejere om at hundene skal behandles efter moderne demokratiske principper og som mennesker. Det vil føre til mange problemhunde og støtte forretningen for de mange der lever af adfærdsvanskelige hunde.

 

men god vind til jer alle.

 

Jeg mener ikke du er i undertal. Men hvad der fungere for dig, fungere ikke nødvendigvis for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg føler mig nok voldsomt i undertal her på forun og orker nok ikke rigtigt at svare alle.......

 

Så, jeg tager en pause. Der er et meget anderledes syn på mange ting herinde ifht. den verden jeg mest befinder mig i og at der er mange underforståede (altså ting som slet ikke kan debateres) sandheder og holdninger, som jeg er ret uenig i. Så må jeg jo vælge om jeg orker at debatere eller det er for meget op af bakke.

 

Jeg fornemmer også at min tilgang til hunde og hundehold ikke helt finder forståelse og sympati herinde og det er jeg nok heller ikke parat til blot at acceptere da jeg jo faktisk mener at mine hunde har det super, super, super godt.

 

Min største bekymring er at det lykkes at overbevise nye hundeejere om at hundene skal behandles efter moderne demokratiske principper og som mennesker. Det vil føre til mange problemhunde og støtte forretningen for de mange der lever af adfærdsvanskelige hunde.

 

men god vind til jer alle.

Det er ærgerligt, at du tager debatten her som et angreb på dig og dit hundehold. Jeg tror bestemt ikke, at der er nogen herinde, der har noget belæg for at udtale sig om dine hunde eller om de har det godt eller skidt.

 

Og så tror jeg virkelig du læser indlæggene forkert, hvis du tror nogle herinde mener at hunde skal behandles som mennesker. Det har jeg i hvert fald meget svært ved at forestille mig. Aktivering er efter min mening et grundlæggende behov for en hund og har derfor intet med menneskeliggørelse af hunden at gøre. Og moderne demokratiske principper? Et hundehold kan sagtens til dels være demokratisk uden at hunden mister respekten for en. Min egen bestemmer f.eks. nogle gange hvilken retning vi skal gå eller om vi skal lege med bold eller om vi skal lege trækkeleg. Men han lystrer stadig rigtig fint :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC, jeg er slet ikke i tvivl om, at dine hunde har et rigtig godt hundeliv :5up:

 

Meget enig med PP!

 

Og jeg vil være ked af, hvis du på baggrund af denne tråd vælger at forlade hf. Man kan ikke altid være enige, og så kan det ofte være svært at debattere på skrift, da der let kan opstå misforståelser og over-/underfortolkninger af det skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke godt når hunde bliver understimuleret og ikke får brugt deres instinkter, og aldrig får lov til at bruge deres arbejdsegenskaber. Men når det er sagt, så møder/ser jeg utroligt mange overstimulerede og stressede hunde.

Mit indtryk er, at mange træner på flere hold med deres hunde, og overstimulerer dem med alle former for træning og aktiviteter, så hundene aldrig får mentalt og fysisk ro. Jeg mener, at hunde har godt af et par dage i total ro og nedgearing (noget jeg selv praktiserer med mine egne). Efter nogle lidt hektiske (men også dejlige dage) med hundetræning, hele dage på stranden, og en del gæster herhjemme, tager jeg et par dages total ro og regelmæssighed med hunden, hvor vi bare skal gå nogle hyggelige, og ikke alt for lange ture, og ellers total hygge og afslapning ude i haven.

Som mennesker, har hunde også brug for med jævne mellemrum, at geare ned, og tage tingene med ro for at fordøje indtryk, og stresse af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig med PP!

 

Og jeg vil være ked af, hvis du på baggrund af denne tråd vælger at forlade hf. Man kan ikke altid være enige, og så kan det ofte være svært at debattere på skrift, da der let kan opstå misforståelser og over-/underfortolkninger af det skrevet.

 

Helt enig!

 

Og det kræver jo netop, at man ikke er enig for at rejse en debat. Er man enig i det hele så er der ikke noget at debattere. Det er meningsudvekslingerne der er interessante og berigende - vi er alle forskellige, og det er vores måde at holde hund på også, men ingen er mere "rigtig" end andre. Det skrevne ord ER svært, da det nemt misforståes, hvilket tit medfører nogle skarpe kommentarer herinde. Men PBC "op på hesten igen" alle holdninger gælder :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

PBC jeg er heller ikke i tvivl om at dine hunde har det som blommen i et æg! og det er rart at høre om hvordan andre holder hund når det er lidt forskellig fra en selv, nye idéer mv. er altid godt at få.

 

Det er oftest lettere at snakke sammen end skrive sammen, det skrevne kan oftest misforstås synes jeg - rigtig god vind til dig også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du tolke det som at jeg starter en tråd for at sige at mange aktiverer deres hunde for meget og mere tydeligt lederskab er et bedre svar. Ascha, det er noget der foregår inde i dit eget hoved. Ikke noget jeg siger.

My mistake, jeg skulle selvfølgelig ikke have kloget mig på hvad du oprindeligt ville med tråden, når jeg glemmer at tage dit startindlæg i betragtning. Jeg forholdt mig bare til hvad du har skrevet igennem tråden og kan hermed endnu engang konstatere at du ikke ønsker at forholde dig til min indstilling til hundehold.

 

Det er så også helt i orden. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...