Hop til indhold

Hvornår er en hund i god foderstand?


Therese
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst DorteDK

Jeg har jo to labber en brun "alm" og en sort Formel et, jeg er enig i at det skal mærkes dog kunne jeg godt se efter Walther ikke har gået så meget pga lidt halten at han var blevet lidt rund, han har nu tabt 1 kg og er fin synes jeg vejer nu 32 kg. Zeus var lige lidt for tynd ribbenene var lidt for tydelige men nu er han fin ;-) han er dog stadig til den tynde side men ifølge min dyrlæge er de nu begge i fin stand ;-) jeg hælder lidt til den lidt tynde side istedet for den tykke.

Zeus vejer nu 27 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig i Korvis definition, man skal kunne mærke ribbene, men ikke kunne spille på dem, og der skal være talje, men ikke så meget, at hofterne stikker frem.

 

Synes desværre også man ser en del hunde, som er alt for tynde, hvor både ribben og hofteskåle stikker ud og ejer blot siger: "det er standarden, sådan skal de se ud". Hunde skal være slanke, ikke magre.

 

Der er også mange tykke hunde...

 

Men ja, interessant snak :-D

Sådan har jeg det også. Det skal ikke svinge for meget hverken til den ene eller den anden side. Men igen så er der jo også forskelle racerne imellem - og måske endda også imellem linjerne. Der er f.eks. himmelvid forskel på en udstillingslabrador og en af jagtlinjer, så jeg kunne sagtens forestille mig, at man kunne blive lullet ind i en forestilling om, at ens hund skulle være kraftig, fordi den var efter udstillingslinjer og omvendt at ens hund skulle være for tynd, fordi den var efter jagtlinjer.

 

Siger jeg uden at vide noget om det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan har jeg det også. Det skal ikke svinge for meget hverken til den ene eller den anden side. Men igen så er der jo også forskelle racerne imellem - og måske endda også imellem linjerne. Der er f.eks. himmelvid forskel på en udstillingslabrador og en af jagtlinjer, så jeg kunne sagtens forestille mig, at man kunne blive lullet ind i en forestilling om, at ens hund skulle være kraftig, fordi den var efter udstillingslinjer og omvendt at ens hund skulle være for tynd, fordi den var efter jagtlinjer.

 

Siger jeg uden at vide noget om det :mrgreen:

 

Selvfølgelig er der forskel på racer, også linjerne, ligesom vi mennesker jo også svinger inden for et normalvægtsområde. Alligevel synes jeg der er nogle overordnede retningslinjer, som alle kan bruge som guidelines til at bedømme om ens hund ligger inden for normalområdet.

 

Synes tit man ser overvægtige labber, hvor folk så siger: "Det er den gammeldags type, så den skal se sådan ud", hvor det er tydeligt at det er mere end blot tættere og kraftigt bygning.

 

Omvendt mange jagthunde, hvor du på lang afstand kan tælle ribbenene og hvor ejer bestemt ikke mener, at der bør være lidt flere gram på den hund og at det er standarden.

 

[ATTACH=CONFIG]120424[/ATTACH]Her kommer jeg så med en, jeg synes skal på skrump, inden hun bliver for gammel. Men som ejer jo siger, jamen hun har da mange muskler. Bugmuskler???

 

Lidt svært at bedømme, fordi den sidder , men den ser da i hvert fald ikke mager ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der forskel på racer, også linjerne, ligesom vi mennesker jo også svinger inden for et normalvægtsområde. Alligevel synes jeg der er nogle overordnede retningslinjer, som alle kan bruge som guidelines til at bedømme om ens hund ligger inden for normalområdet.

 

Synes tit man ser overvægtige labber, hvor folk så siger: "Det er den gammeldags type, så den skal se sådan ud", hvor det er tydeligt at det er mere end blot tættere og kraftigt bygning.

 

Omvendt mange jagthunde, hvor du på lang afstand kan tælle ribbenene og hvor ejer bestemt ikke mener, at der bør være lidt flere gram på den hund og at det er standarden.

 

 

 

Lidt svært at bedømme, fordi den sidder , men den ser da i hvert fald ikke mager ud :mrgreen:

Vi er enige. Jeg tænkte bare højt og forsøgte at finde en forklaring på hvorfor nogle "undskylder" sig med standarden, når deres hund enten er for tyk eller for tynd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et godt trick forleden, som faktisk passer meget godt med hvordan jeg synes en hund skal mærkes (over ribbenene), for at være i fin foderstand. Man knytter sin ene hånd - som det mærkes over håndryggen er hunden for tyk, mærker man over knoerne er hunden for tynd, mærker man over fingrene er hunden fin. Håber det er nogenlunde forståeligt forklaret? Lidt svært at forklare på skrift...

 

EDIT: Kondition, som i hvilken form hunden er i, er noget helt andet... Lige pt. er min hund i elendig form, men i fin foderstand - måske lige til den tynde side.

Ha skulle til at sige det samme. Jeg så det for nylig i katie sdaos nye dvd. Super tip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest vil jeg tilslutte mig at det er ok, så længe det er indenfor et normalområde. Altså alle hunde behøver ikke være ens og derfor skal man bare acceptere hvis man har fået en hund som er forholdsvis mager. og så må jeg på forhånd også undskylde at jeg blander kondition og foderstand, men for mig hænger det sammen.

 

Og hvad er så forholdsvis mager. Hvis vi tager en korthåret hund i god kondition (veludviklede muskler og i fysisk god form) vil man tydeligt kunne se ribbenene, muskulatur, blodårer under huden og hunden vil være markeret en del af skelettet også er synligt under huden. Især hofteben, rygsøjle og som sagt ribben. Hvis en så mager hund er i dårlig kondition vil den virke "for mager" men det er den ikke. Den er bare i dårlig kondition. Mangler muskler og giver man den flere kalorier (fx high performance foder)uden tilsvarende kraftig motion, bliver den tyndfed - ikke fit. Mange hunde som vinder udstillinger er pæne slanke (uden markerede muskler og synlig skelet under huden) og ikke i topform. Et tyndt lag fedt pynter på hunde som ikke er i topform, men det bliver de nu ikke sundere af.

 

Og mht til hunde med pels er det umuligt at se, men de skal føles knaldhårde og de skal føles som man ville forvente ovennævnte hund føles. Undskyld den ringe beskrivelse, men jeg kommer det ikke nærmere. man skal have mærket mange hunde for at kunne afgøre dette også for nogen hunde har stam hud mens andre har så rigelig - og det må ikke forveksles med fedt. Til gengæld skal huden altid føles tynd ellers er der fedlag involveret.

 

Det er let at finde billeder det illustrerer sådanne hunde, men jeg ved ikke rigtig hvad man må vise (copy right) men nu tager jeg så chancen i en god sags tjeneste:

 

Vizslahungarianshorthairedvizsla_zps41a9a649.jpg

 

Og her en tegning, som jo i endnu højere grad viser hvad jeg mener. jeg er meget enig med kunstneren om hvordan en Pointer bør se, når den er fit

 

pointerimages_zps7a240ac4.jpg

 

kortharingrimages_zps01b410b9.jpg

 

 

 

Der kan jo heller ikke herske tvivl om at hunde også kan være for magre. her er en for mager Boxer

 

formagerboxer_zpsa422698b.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Billeder af hunde 010.jpgTil PBC.

 

Jeg er meget enig med dig. En velformet jagthund i superform af de korthårede vil ofte virke mager. Selvom min ikke benyttes til jagt, er det først nu i 10 års alderen, at ribbenene ikke mere er så markerede.

Her et ungdomsfoto, ca 1 1/2 år. Og dengang synes netop især labber-ejere at var for tynd. Men hun er jo slet ikke bygget som dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er den her, synes I? Tynd, tyk eller lige tilpas?

 

images?q=tbn:ANd9GcSzzrP7LB7NGjtC-1ojwndyIE6G9ms9ZHxQszoX5jxKRsXbOao7

 

udfra et rent sundhedsmæssigt syndpunkt er den ok. Lad os antage at den vejer 26 kg.. Den kan vinde en udstilling og løse apporteringsopgaver på almindelig jagter med almindeligt terræn og i rimeligt omfang. Det er ok som jagt og hyggehund.

 

Hvis man med mere og kraftigere motion 10-20 timer ugentligt oveni de daglige hyggeture og passende kost (tæt foder når der motioneres kraftigt) kunne reducere vægten 3 kg og samtidig øge musklerne, ville den fremstå mager.. Ville ikke have en kinamands chance på udstilling, men kunne apportere på store jagter hele dage i hårdt terræn hele dage. De fleste vil se en smuk jagthund i rimelig foderstand, til den magre side. Det er naturligvis også ok.

 

Tager man så samme hund og blot reducerer kalorieindtaget så den taber 4 kg uden at øge muskelmassen ville de fleste sige at nu er den for mager, man kan se ribben og måske ryg og hofter (skelettet altså). Den vil ikke have en chance på udstilling, men den er mindst lige så sund som før. Det er også ok sundt.

 

Problemet opstår når nogen for at få den til at se mere passende ud lokker den til at spise mere (hvilket er sjældent for racen, men her blot som eksempel) og derfor begynder at fodre med tæt foder, som hunden med et moderat aktivitetsniveau overhovedet ikke har brug for. Og endnu værre lokker med værdiløst kalorietungt mad, som kager, fløde, fede leverpostejer med meget krydderi osv. Det er helt unødvendigt ok ikke ok fordi man ødelægger hundens ædelyst og påfører den helt unyttig vægt. Det er ikke sund at overfodre en hund for at få den til at tage på. Hvis ikke en hund(som har almindelig aktivitetsniveau) tager på med almindelig maintenance foder i det omfang den æder med god appetit, skal den ikke tage på.

 

Altså, bare efter min mening.. Du må gerne have en anden mening, hvis du kan se logikken og sundheden i det - ikke bare et ønske om at hunden skal fremstå kønnere i egne og omgivelsers øjne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det kan være svært at vurdere uden at have haft hænderne på hunden.

 

Jeg var på Vandel i sidste år og træneren (som også er træner i min egen klub, så hun kender mig og mine hunde) nævnte, at hun syntes at Maggie så noget rund ud. Hun var ikke helt enig i min vurdering af, at Maggie "kun" skal tabe 1-1½ kg. I hendes øjne var Maggie et helt sofabord

 

.... lige indtil hun fik fingrene på hende og sagtens kunne finde ribbene uden at skulle grave efter dem.

Maggie har nemlig den klassiske tøndeform, som labberne har - og det er ikke kun fedtet, der er tøndeformet. Det er selve brystkassen (knoglerne) også.

 

.. og lidt billeder

 

Fra i dag

120440-img-1233.jpg

 

120439-a.jpg

 

Fra Vandel

120438-img-1120.jpg

 

120437-img-1154.jpg

 

Fra klubben var vi en del med sorte labber - Maggie var klart den mindste på gruppebilledet

120436-a.jpg

 

Som nævnt skal hun tabe 1-1½ kg - men heller ikke mere

 

Og så Livsen

120442-img-1224.jpg

 

120441-img-1229.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes vores Kato er for tynd. Desværre kan jeg ikke vise et billede af ham, da han har så meget pels, så man kan kun "se" det ved at mærke på ham. Jeg synes fx Ullas hund ser fint slank ud, ikke for tynd. Forskellen ved Kato er, at man tydeligt kan mærke hans hofteben og det synes jeg virker værre, end at man kan skimte nogle ribben. Jeg er udemærket klar over, at han aldrig bliver en tyk hund, det skal han heller ikke være og hans mor er også fint slank bygget, men jeg ville gerne have, at han tog bare et par kg på.

Jeg synes heller ikke, at jeg er en af dem, der gerne ser at hundene vejer lidt ekstra, for Anton kan jeg godt se, at han gerne måtte tabe sig lidt og er derfor blevet sat ned i foder. Ham vil jeg prøve at tage et par billeder af, men jeg kan ikke love noget, for han står ikke altid stille og vores kamera er elendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

for tyk.

 

 

me too! Kan slet ikke se at han er for tynd, men kender godt at billeder kan snyde lidt (pels, som man jo ikke kan mærke igennem på et photo).

 

Han er heller ikke for tynd - Han mangler bare lidt muskler til min smag :mrgreen:

Især når man hyrder med sin hund, så ser man ret tydeligt muskeltab på ryggen og lårene, når man i en periode ikke hyrder længere :engel:

 

 

 

Mine kræ set oppefra DSC_0405.jpg

 

 

Og så en af de border collies som jeg har sagt "wow" til da jeg så ham første gang, fordi fysikken virkelig var i top.

Det er Eriks's Roy, som virkelig er sådan en hund man kan se er i topform.

 

roy4.jpg

 

Der er intet der stikker frem, men ikke et gram for meget og bare et lille muskelbundt.

DSC_0400.jpg

roy1.jpg

roy3.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså man kan jo stagtens have en meget tynd / mager hund som ser fin ud foderstandsmæssig, men som ikke en muskel har til at holde på led mv, dette er ikke en sund hund efter min bedste overbevisning! Så hellere lidt ekstra fedt men masser af muskler!

 

jeg vil aldrig vurdere en hund på billeder med mindre vi er i ekstremer, lige præcis fordi jeg på et billede på ingen måde kan vurdere standen af fedt/muskler.

 

i øvrigt kan du have nok så slank en hund hvor alt fedtet sidder omkring organerne og det er mere usundt end det fedt der buler ud :)

 

kondition og udsegne har intet med hinanden at gøre, du kan have en flot slank hund uden en smule form for kondition, og så kan du have en mere fed hund som har en fantastisk kondition :)

kondition måles i blodet, altså individets formåen til at optage ilt i blodet :) jo bedre optag jo bedre kondi :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er max set både fra siden og oppe fra, han er lige som han skal være ribbenene stikker ikke ud og de kan lige nøjagtig mærkes når man køre hånden Hen af siden på han uden at trykke. han var lidt små fed da vi fik ham man var ihvertfald ikke i tvivl om at han havde for meget fedt når man rørte man på siden, men nu dyrker vi så også en del motion med ham, det var lidt småt med det i tidligere hjem ..

 

10532373_359685897512720_1834864319527137866_n.jpg?oh=23408980373c8367b7f95594c2b39e4d&oe=543CCBA1

10577028_359688624179114_6643405787159661876_n.jpg?oh=6a8dc949ef974b4b635279223d7fadbe&oe=543412D6

 

10577135_359685920846051_513613516115973381_n.jpg

 

1924340_359685957512714_3340900689922438321_n.jpg

 

Han ser måske tykkere ud på billederne end han i virkeligheden er, synes det kan være svært at se han talje pga hans pels...

Redigeret af Sima
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...