Hop til indhold

Erfaringer med kastrering og strinten?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldrig haft en hund som blev tyk af at blive steriliseret/kastreret. Tror ofte (bemærk at jeg ikke skriver altid) at folk bruger det lidt som undskyldning, på hvorfor deres hund er tyk og de ikke magter at give den mindre mad/mere motion.

 

Øh, hvor kommer det med overvægt lige ind henne her?

 

Men bortset fra det, så synes jeg heller ikke at Flica's sterilisation virkede til at have nogen indflydelse på om hun tog på eller ej.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lige for at opklare:

 

Da testosteronen produceres i testiklerne, som ved kastration fjernes, stopper produceringen af samme omgående. Efter 2 uger, er de depoter der har siddet rundt omkring i kroppen forsvundet og hunden er ikke længere påvirket af testosteron, da det ikke længere findes i hunden.

Dog bør man afholde hunden fra parring i op til 4 uger efter, da der stadig kan sidde virksomme sæddepoter i sædlederne.

 

Hvordan hunden påvirkes psykisk af dette, kan variere på tid, da vanens magt også spiller ind. Men effekten af manglende hormon er øjeblikkelig +/- 2 uger, da der simpelthen ikke længere er testosteron i kroppen når testiklerne fjernes.

 

Hvordan og hvorledes med kemisk kastration, ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buster blev kastreret som 2½ årig pga. stærk kønsdrift og tendens til strinteri op ad hvalpeejere (kun succes 1 gang :oops:) samt indendørs hos andre med hunde. Problematisk strinteri standsede med det samme og stærk kønsdrift, blev gradvist mindre og er i dag næsten ikke-eksisterende. Kommer der en højløbsk tæve i dag, er han interesseret, men ikke mere end at han følger med uden problemer, han markerer stadig på gåture, men altså ikke op ad folk/hos folk. Hans madlyst er øget og er også blevet mere magelig, men jeg sørger for fin balance mellem foderindtag/motion, så ingen problemer med vægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige jeg er overrasket over hvor mange der mener det er fordelagtigt eller nødvendigt at kastrere deres hanhunde. Får i så tæver næste gang?

 

Eller er det problemhunde I har overtaget eller?

 

Det er tydeligt kommet frem at kastraktion ikke nødvendigvis hjælper på problemhunde, men der er stadig mange gode grunde til at kastrere sin hanhund - lige så mange, som der er for at sterilisere sin tævehund!

 

Personligt ville jeg aldrig overveje en tæve fremfor en kastreret hanhund - men det er helt sikkert en holdningssag om man er til hanhunde eller tæver. Heldigt nok, da der jo kommer begge køn ved hvalpefødsler :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En kastration hjælper ikke på adfærdsproblemer overhovedet. Der hvor en kastration har sin berettigelse, er hvis en hanhund er oversexet. Så kort sagt det hjælper kun at kastrere, hvis det er hormonelt.

Ja det kan ændre pelsen. Bliver hunde tykke af, at blive neutraliseret. Ja hvis ejer ikke er OB's på problemet. En kastreret hund har ikke mere behov for mad end andre hunde. En kastreret hund kan blive mere doven/rolig. Her er det op til ejeren, at fortsætte med det samme aktivitetsniavu (staves) som før.

Så hvis din kastrerede hanhund, ligner noget, der er ved at dø af sult og må slæbe sig gennem gåturen, glem det og giv ham det liv, han altid har haft. Et kærlig spark gør ingen skade, snare tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige jeg er overrasket over hvor mange der mener det er fordelagtigt eller nødvendigt at kastrere deres hanhunde. Får i så tæver næste gang?

 

Eller er det problemhunde I har overtaget eller?

 

Jeg ser ikke neutralisering som at kaste håndklædet i ringen fordi man ikke magter at håndtere problemer. Jeg har haft 3 hunde og alle er blevet neutraliserede af hensyn til deres omgivelser. Jeg har dog valgt tæve for fremtiden, fordi det indvirker meget mindre på dem socialt, at blive neutraliseret, end på hanhunde. Faktisk har jeg ikke mærket nogen forskel overhovedet på mine tæver.

 

Når man bor i byen støder man hele tiden ind i sexfikserede hanhunde eller løbetidstæver. Man kan så vælge at kaste enorme mængder af ressourcer ind for at gøre tilværelsen rimelig for sin hund, men man kan ikke styre andre mennesker og der falder den fuldstændig for mig (kors hvor er der mange kvajrøve der ikke tænker på andet end deres egen hund). Jeg har taget valget at jeg hellere vil arbejde med min hund, med ting vi begge synes vi får noget positivt ud af og tænker hver gang jeg møder en hanhundeejer hvor håret stritter af frustration (og løbeturen efter kræet): at du gider. Ofte er disse ejere ikke i særlig godt humør og alle de konflikter de har med hunden synes jeg er unødvendige, når man tænker på det forholdsvis lille indgreb det trods alt er at neutralisere. Boede jeg på landet ville jeg nok tænke anderledes, men det gør jeg altså ikke. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indse at jeg har fået mig en tæppetisser - og det bliver bare værre og værre :???:

 

Jeg er ret sikker på at han gør det helt ubevidst, for nogle gange kan han finde på at lette ben op ad møblerne lige for næsen af mig, og han bliver helt overrasket når han bliver bedt om at lade være.

 

Kommer han i fremmed hjem eller med på arbejde, er det helt sikkert at der bliver vådt på gulvet :roll:

 

Dette problem, kombineret med hans irriterende adfærd i forbindelse med mine menstruationer, har fået mig til alvorligt at overveje at lade ham miste "manddommen".

 

Men jeg synes jeg hører meget blandet om virkningen når det drejer sig om strinten. Nogle hundeejere siger at det ingen effekt har - andre at det stoppede omgående.

 

Hvad siger I? Helst dem, der har prøvet det :mrgreen:

 

 

Nu kan jeg jo læse, at du nok er gået væk fra kastration, og jeg har tænkt lidt over det, du skrev om hans adfærd omkring din menstruation, og om jeg skulle komme med følgende forslag, men: Hvis det er fordi, han reagerer meget på lugt, kan dét problem måske løses med en menstruationskop. Altså hvis du er villig til at prøve det. :blink: Jeg forestiller mig ikke, at hunden så intet kan lugte, men det skulle undre mig, hvis ikke en kop hjalp meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter neutralisering som et lille fysisk (altså selve operationen) men som et stor indgreb på andre måder. Stop af hormonproduktion, løbetider, ægløsning osv.

 

Langt større og mere betydningsfuld indgreb end fx at kupere hvalpe indenfor de første 24 timer. 100 gange større.

 

Jeg mener også at det viser noget om problemer i avlen hvis man avler oversexede hanhunde og så bare kastrerer. Ikke min kop te. Ikke etisk korrekt synes jeg.

 

Neutralisering mener jeg kun bør komme på tale hvor der er sundhedsmæssig begrundelse - eller i erkendelse af at hunden er oversexet og derfor er dysfunktionel i visse situationer. her bør man så melde tilbage til opdrætteren at h*n avler problemhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

min første hund blev sterliseret pga livmoderbetændelse, nr 2 fordi jeg ikke ville igennem det samme igen. De efterfølgende har alle været via internat/omplacering hvor det herovre er kotume at der neutraliseres, pga massiv overpolulation af hunde. Jeg er GLAD for at mine er neutraliserede, og jeg mener bestemt ikke at mine hunde lider under det, tvært imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om TS et træt af at jeg går lidt OT her som Ascha jo vistnok siger i en anden tråd, men jeg mener der er lidt forskel på at udvidde debatten efter de første 20-30 indlæg og så gå OT meget tidlig i tråden.

 

men undskyld ti TS hvis jeg har afsporet debatten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om TS et træt af at jeg går lidt OT her som Ascha jo vistnok siger i en anden tråd, men jeg mener der er lidt forskel på at udvidde debatten efter de første 20-30 indlæg og så gå OT meget tidlig i tråden.

 

men undskyld ti TS hvis jeg har afsporet debatten.

 

Jeg er ligeglad i begge ender, så du behøver ikke undskylde sr1GnOH.gifplVM7FN.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...