Hop til indhold

Erfaringer med kastrering og strinten?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg må indse at jeg har fået mig en tæppetisser - og det bliver bare værre og værre :???:

 

Jeg er ret sikker på at han gør det helt ubevidst, for nogle gange kan han finde på at lette ben op ad møblerne lige for næsen af mig, og han bliver helt overrasket når han bliver bedt om at lade være.

 

Kommer han i fremmed hjem eller med på arbejde, er det helt sikkert at der bliver vådt på gulvet :roll:

 

Dette problem, kombineret med hans irriterende adfærd i forbindelse med mine menstruationer, har fået mig til alvorligt at overveje at lade ham miste "manddommen".

 

Men jeg synes jeg hører meget blandet om virkningen når det drejer sig om strinten. Nogle hundeejere siger at det ingen effekt har - andre at det stoppede omgående.

 

Hvad siger I? Helst dem, der har prøvet det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min mor havde en lille pomeranier/terrier blanding, som også strintede indendøre, og som du beskriver blev han også ganske overrasket når man tog ham i det og forsøgte at få ham til at lade være - han gjorde det både hjemme og når han var med ude på besøg, og det var altid de samme steder når han var hos mig. Vi tænkte han markerede fordi jeg jo også har hund og på det tidspunkt også kat. Han blev kastreret og det hjalp ikke en meter...han fortsatte alle de 15 år han nåede at blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du skal lede efter svaret i årsagen til strinteriet. Er det noget med duft, hormoner og den slags tror jeg en kastration ville hjælpe, men er det fordi han ikke har fornemmelsen for, at man bare ikke gør sådan noget, eller at det er blevet en vane at reagere på den måde, tror jeg ikke det hjælper. Hvad med at prøve en sprøjte?. Eller skub til ham når han lige er begyndt at tisse, så han får tisset på sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du skal lede efter svaret i årsagen til strinteriet. Er det noget med duft, hormoner og den slags tror jeg en kastration ville hjælpe, men er det fordi han ikke har fornemmelsen for, at man bare ikke gør sådan noget, eller at det er blevet en vane at reagere på den måde, tror jeg ikke det hjælper.

 

Nu er han jo almindelig renligstrænet, og virkede ellers som om han havde ret godt styr på de ting. Strinteriet er kommet i forbindelse med kønsmodningen.

 

Hvad med at prøve en sprøjte?. Eller skub til ham når han lige er begyndt at tisse, så han får tisset på sig selv.

 

Det sidste kræver jo at jeg enten står lige ved siden af ham, eller alternativt kaster mig hen over møblerne når han løfter benet. Jeg tror ikke rigtig det får den ønskede virkning. Men min dyrlæge foreslår også kemisk kastrering.

 

En af de ting jeg har opdaget med pensionshunde er at der ikke er forskel på strinteri på kastrerede og intakte hanhunde, det vil sige der er lige mange der strinter op af væggene ;(

 

Interessant! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

En del mener jo faktisk at man ikke skal tillade hanhunde at markere. De må naturligvis tisse, men altså ikke markere. Jeg var på seminar for et par uger siden og lidt overrasket over at mange - måske de fleste FT Spaniel hanhundeejere, ikke accepterer at Deres hanhunde markerer.

 

Så måske kan din hund vænnes hel af med at markere både inde og ude?

 

Det er jo ret umuligt at vide hvad der er normal/naturlig adfærd hos tamhunde, men i ulveflokke er der vel kun en han der markerer?

Link til indlæg
Del på andre sites

En del mener jo faktisk at man ikke skal tillade hanhunde at markere. De må naturligvis tisse, men altså ikke markere. Jeg var på seminar for et par uger siden og lidt overrasket over at mange - måske de fleste FT Spaniel hanhundeejere, ikke accepterer at Deres hanhunde markerer.

 

Så måske kan din hund vænnes hel af med at markere både inde og ude?

 

Det er jo ret umuligt at vide hvad der er normal/naturlig adfærd hos tamhunde, men i ulveflokke er der vel kun en han der markerer?

 

Hvordan pokker får man en hanhund til at tisse uden samtidig at markere? Eller er det ikke at markere når den letter ben op ad noget? :hmm:

Min både letter ben og skraber med bagbenene bagefter - det sidste kunne man måske vænne ham af med, men at tisse uden at lette ben...hvordan???

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan pokker får man en hanhund til at tisse uden samtidig at markere? Eller er det ikke at markere når den letter ben op ad noget? :hmm:

Min både letter ben og skraber med bagbenene bagefter - det sidste kunne man måske vænne ham af med, men at tisse uden at lette ben...hvordan???

Det er nu ret simpelt, du lader hunden tisse når den kommer ud, om den letter ben er egentlig ligegyldigt, så forhindrer du yderligere markering på turen;) det vil sige at hunden får lov at tisse ikke markere

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu ret simpelt, du lader hunden tisse når den kommer ud, om den letter ben er egentlig ligegyldigt, så forhindrer du yderligere markering på turen;) det vil sige at hunden får lov at tisse ikke markere

 

Jamen en hanhund tisser jo ikke af på en gang, den deler op og gemmer til de mange små strint, som jo er ment som markeringer. Men hvis jeg kun lader ham tisse første gang, skal han jo stadig tisse når jeg kommer hjem igen, og er derfor ikke luftet ordentligt....:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du går ud med din hund efter et pænt stykke tid inde så vil den skulle tisse ret meget;) hvis den så ikke får lov at markere mere vil den skulle meget igen næste gang, efter ganske få gange lærer den at tisse af;) hanhunde skal ikke tisse konstant, de vil gerne markere, men tisse skal de egentlig ikke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en af de rigtig sjove ting når man starter hundetræning med henblik på konkurrence, det nytter jo ikke noget at hunden markerer midt under frit søg, heller ikke selv om der har været en løbsk tæve;) det kan hunden sagtens lære, men ret mange nye hundeførere tror faktisk at deres hanhund skal tisse 20 gange;) det skal den ikke, det kan sagtens læres, ligesom den kan lære at tisse på kommando, rigtig praktisk ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Umulig hvor gammel er han?

 

Altså jeg tænker på om han stadigvæk er i kønsmodningsfasen?

Jeg har en ven som har en han hund der gik en 3-4 mdr før den holdte op med at strinte indenfor. Den var renlig men begyndte at tisse indenfor efter kønsmodningen.

 

Ellers har har jeg ikke forstand på om det hjælper at kastrere eller ej ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke at tisse du skal kontrollere, men at markere;) en hanhund skal jo ikke tisse mere end en tæve;) den vil bare gerne markere;)

 

Markering er jo også - synes jeg at jeg har forstået på de hanhunde jeg har kendt - en ret stor del af en hanhunds liv. Om det ligefrem er en fornøjelse for dem, ved jeg ikke, men det er i hvert fald noget, de meget gerne vil, og jeg går ud fra at de får en eller anden tilfredsstillelse ved veludført "arbejde".

Hvis man vil tage det fra dem, forekommer det mig at der vil blive et ret stort tomrum i deres hverdag. Det kan vel til nøds gå hvis man er "proff" træner, og bruger mange timer om dagen på hundesport, som i nogen grad kan fylde tomrummet ud. Men vi andre almindelige hundeejere, der bare går og hygger os med en tur eller to om dagen, kan ikke forsvare at nægte en hund det, der sandsynligvis efter dens mening er hele formålet med gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulig hvor gammel er han?

 

Altså jeg tænker på om han stadigvæk er i kønsmodningsfasen?

Jeg har en ven som har en han hund der gik en 3-4 mdr før den holdte op med at strinte indenfor. Den var renlig men begyndte at tisse indenfor efter kønsmodningen.

 

Ellers har har jeg ikke forstand på om det hjælper at kastrere eller ej ;-)

 

Han er lige blevet tre, så vil tillade mig at antage at han må være voksen nu. Strinteriet er tiltaget over det sidste års tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man forestille sig at en del hanhunde ville få et roligere og mindre stresset liv, hvis man fratog dem opgaven med at markere konstant?

 

På samme måde som man lærer dem at ikke alle tæver - end ikke alle løbske tæver er Deres opgave at bedække.

 

Men markering er jo ikke kønsbestemt. Min tæve har da i hvert fald gjort det siden, hun var omkring 5 måneder, og jeg har hørt om andre tæver, der også gør det. Strinteri virker for mig ikke som en adfærd, der stresser hunden på samme måde, som humperi gør det.

 

Umulia: Jeg har desværre ingen erfaring med det, men som dig ser jeg ingen grund til at nægte en hund at markere udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men markering er jo ikke kønsbestemt. Min tæve har da i hvert fald gjort det siden, hun var omkring 5 måneder, og jeg har hørt om andre tæver, der også gør det. Strinteri virker for mig ikke som en adfærd, der stresser hunden på samme måde, som humperi gør det.

 

Umulia: Jeg har desværre ingen erfaring med det, men som dig ser jeg ingen grund til at nægte en hund at markere udenfor.

 

Min tæve markerer også. Selv efter at hun blev steriliseret, og hun gør det navnligt på de tidspunkter af året (februar, september) hvor hun ellers plejede at komme i løbetid.

 

Om det stresser eller ej..? Nogle hunde måske. Jeg synes ikke det har virket specielt stressende på nogle af mine. Oluf er endda den hanhund, jeg har haft, der markerer mindst - altså udenfor :mrgreen: Han kan godt stå længe og snuse til noget interessant tis, og så gå videre uden at tisse ovenpå det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve markerer også. Selv efter at hun blev steriliseret, og hun gør det navnligt på de tidspunkter af året (februar, september) hvor hun ellers plejede at komme i løbetid.

 

Om det stresser eller ej..? Nogle hunde måske. Jeg synes ikke det har virket specielt stressende på nogle af mine. Oluf er endda den hanhund, jeg har haft, der markerer mindst - altså udenfor :mrgreen: Han kan godt stå længe og snuse til noget interessant tis, og så gå videre uden at tisse ovenpå det.

Gad vide om det at markere indendørs hænger sammen med usikkerhed? Kunne man forestille sig at en hanhund der ikke føler sig helt sikker på sig selv, vælger at markere inde hvor der ikke er andre markeringer, hanhunden vil så netop være en der ikke så ofte markerer ude, vil ikke gøre sig bemærket;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter markere stadig engang imellem når vi får hanhunde på besøg.

 

 

 

Jamen en hanhund tisser jo ikke af på en gang, den deler op og gemmer til de mange små strint, som jo er ment som markeringer. Men hvis jeg kun lader ham tisse første gang, skal han jo stadig tisse når jeg kommer hjem igen, og er derfor ikke luftet ordentligt....:confused:

 

Dexter tisser en kæmpe sø når han lige bliver luftet. Og så markere han engang imellem på turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil er 5,5 år og blev kastreret som 10 mdr.

 

Han er først begyndt at markere/sjatpisse indenfor det sidste års tid. Inden da pissede han bare en årrrnly tår...

 

Men nu markerer han lystigt - især når han får øje på ting han ikke får lov at komme hen til... (lidt stress-relateret vil jeg mene)

 

men han er også dybt mærkelig! indenfor de sidste tre måneder har han fundet på at hans tyggeben/rå ben skal graves ned ude i haven - det har han aldrig gjort tidligere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender to små mindre hunde hvor det hjalp på markerings adfærd inde at de blev kastreret. Den ene blev det som 10 måneders efter han begyndte at markere indendørs og ikke stoppede efter nogle måneder med træning og den anden blev først som 3 årig af anden årsag. Men det hjalp gevaldigt på at han nogle gange markerede op af børnenes legetøj. Og altid paa besøg hos mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...