Hop til indhold

Overdreven bære-adfærd


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål, eller en undren. Det er som sådan ikke noget der generer hverken mig eller Joppe, men det undrer mig nu stadig.

Joppe bærer! Altså han bærer på alt og har altid noget i munden. Han tygger ikke ret tit i det og afleverer gerne for så at få genstanden tilbage. Han bærer på alt fra kæmpestore kegler til en lille tot pels han har fundet i haven. Han bærer på frugt, legetøj, pinde, sko, strømper, BH'er osv osv. Han bærer når han er glad og når der kommer folk på besøg.

 

Det er jo meget sødt og uskyldigt og han er slet ikke stresset omkring det. Han er meget rolig og det virker næsten som lidt en sutteklud på ham. Min bedste vurdering er at hans behov for at bære er markant større end hos den gennemsnitlige retriever!

Det der bare undrer mig er - hvorfor? Det er virkelig atypisk for racen. Altså de bærer gerne, men slet ikke i så udpræget grad. Så kom jeg til at tænke på at Joppe havde en lidt uheldig start på livet. Da han var 6 uger brækkede han kæben. Han blev derfor kørt til Norge, hvor han boede ved en dyrlæge i knap en uge og blev lappet på. Herefter kom han hjem til opdrætter og boede 1 uge i isolation i et træbur, uden særlig kontakt til søskende eller mor. Han var løs og blev aktiveret af opdrætter, men for at undgå at bruddet gik op var han altså ret isoleret.

Herefter hentede jeg ham og selvom jeg havde ham med overalt, så var der stadig rigtig meget burtid de første 3-4 uger jeg havde ham.

 

Det jeg så kom til at tænke på, er om den der hårde tid i en lidt skrøbelig periode kan medføre en overdreven bæreadfærd? Eller om han bare er lidt speciel på det område.

Det undrer mig faktisk at han ikke har taget en eller anden form for skade af det tidlige traume. Jeg synes han har lidt en overdreven smertereaktion indimellem, hvis han slår sig eller kommer til skade men ellers ser jeg intet der indikerer traume.

HVad tænker I? Kan bæreadfærd komme fra sådan noget?

 

PS. Han er en fantastisk hund og han er virkelig ikke stresset omkring at bære, så jeg lader ham bare. Han er verdens kærligste og mest arbejdsomme hund der bare har en lille særhed (eller tre..) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig ret sødt og sjovt... troede faktisk "kun" det var retrievere der sådan rigtig bar rundt med ting.

 

Altså min Zeus gør nøjagtig som du beskriver, det er som at læse om Zeus det du skriver - men han er jo også lab.... og han er slet ikke stresset over det, der skal bare bæres døgnet rundt når vi er hjemme og det er HELE tiden.

 

Jeg aner ikke hvorfor Joppe, gør det men han lyder godt nok sød :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig ret sødt og sjovt... troede faktisk "kun" det var retrievere der sådan rigtig bar rundt med ting.

 

Altså min Zeus gør nøjagtig som du beskriver, det er som at læse om Zeus det du skriver - men han er jo også lab.... og han er slet ikke stresset over det, der skal bare bæres døgnet rundt når vi er hjemme og det er HELE tiden.

 

Jeg aner ikke hvorfor Joppe, gør det men han lyder godt nok sød :lun:

 

 

Jeg troede altså også mest det var retrievere :blink: Har aldrig før set det så udpræget hos en border, men det er totalt sødt! Og så længe de ikke stresser over det, så ser jeg det slet ikke som et problem. Altså lige bortset fra, når han forventer at jeg tager genstanden i munden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede altså også mest det var retrievere :blink: Har aldrig før set det så udpræget hos en border, men det er totalt sødt! Og så længe de ikke stresser over det, så ser jeg det slet ikke som et problem. Altså lige bortset fra, når han forventer at jeg tager genstanden i munden :mrgreen:

 

Ja det sker også her - Zeus hopper op i sofaen og vil putte en af mandens sure sokker i munden på mig! der holder vi :mrgreen: han ødelægger ikke tingene men bærer bare på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie gør det også i ret udpræget grad, men hendes mor Sally gjorde ikke, mille gjorde det heller ikke og Maggie - en mellemting lige nu - hun bærer gerne, men afleverer nødigt.

 

Judy var tosset med vand og tog gerne bad i vandskålen - og sådan er hunde jo forskellige. min Norske Elghund tog ikke andet end det mad hun åd i munden. jeg prøvede faktisk at lære hende apport i en ret sen alder - 7 år, men da jeg ikke havde noget at bruge det til og hun ikke havde lyst droppede jeg det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ide om dit oprindelige spørgsmål, men kan fortælle dig, at jeg kender flere bordercollier der bruger "sutteklud". Jonna Rodes Team Stenmanns Be My Flyer er nok den mest "ekstreme". Hun tager sin kastedummy i munden selv, når hun skal "udholde" et eller andet der kræver stor impulskontrol af hende - som fx at se på andre hunde der løber agility. Hvis hun blot får lov at have den i munden kan hun sidde lige så fint uden at stresse...

 

Men det er vel ikke reel bæreadfærd, det er mere "calm myself" adfærd. Johna har en snert af det - for hende er det stressbetinget, atså det vil sige, hun bærer kun når hun stresser, det beroliger hende. Hvis hun stresser op skal hun have noget i munden. Det er dog ikke reel bære adfærd, for hun tygger i det og evt rusker det... Så mere en af-reaktions-handling i hendes tilfælde.

 

Karla elsker at bære, men hun er jo også part lab.

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ide om dit oprindelige spørgsmål, men kan fortælle dig, at jeg kender flere bordercollier der bruger "sutteklud". Jonna Rodes Team Stenmanns Be My Flyer er nok den mest "ekstreme". Hun tager sin kastedummy i munden selv, når hun skal "udholde" et eller andet der kræver stor impulskontrol af hende - som fx at se på andre hunde der løber agility. Hvis hun blot får lov at have den i munden kan hun sidde lige så fint uden at stresse...

 

 

ej det er ret sjovt. Hun bruger det som sådan en slags overspringshandling - det har jeg aldrig før set hos en border! Det er sguda ret klogt! Lidt ligesom at jeg tygger tyggegummi eller spiser gajoler, når jeg venter på noget.

Joppe bruger det mest når han er glad eller hygger sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas bære også rigtig meget og især når han er glad, man kan godt se at han nærmeste går lidt i panik-agtig hvis han ikke kan finde et ben eller noget at tage i munden, når manden fx. Kommer hjem fra arbejde :lol: Og fx. plastflasker kan jeg ikke få lov at bære selv, jeg kan lige så godt opgive at forsøge, for han bliver bare ved med at hoppe rundt om mig og forsøge at tage den ud af hånden på mig :-) På et tidspunkt havde han også den ide at jegikke kunne bære min pengepung selv, det gik heldigvis over da jeg fik ny, for det var ærlig talt ikke super praktisk, udenfor i hvert fald, for hvis han lige falder over en spænende duft, kan han godt finde på at smide det han har -og han husker ikke nødvendigvis at tage det med igen.. :lol:

 

Men alt i alt, er han også rigtig glad for st bære, selvom det heller ikke ligefrem ligger udpræget til hans race, men hvorfor han gør det, det ved jeg ikke -men altså, da han var hvalp, havde jeg ham stærkt mistænkt for at være en blanding af labrador, border og kænguru, fremfor en aussie :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas bære også rigtig meget og især når han er glad, man kan godt se at han nærmeste går lidt i panik-agtig hvis han ikke kan finde et ben eller noget at tage i munden, når manden fx. Kommer hjem fra arbejde :lol: Og fx. plastflasket kan jeg ikke få lov at bære selv, jeg kan lige så godt opgive at forsøge, for han bliver bare ved med st hoppe rundt om mig og forsøge at tage den ud af hånden på mig :-) På et tidspunkt havde han også den ide at jegikke kunne bære min pengepung selv, det gik heldigvis over da jeg fik ny, for det var ærlig talt ikke super praktisk, udenfor i hvert fald, for hvis han lige falder over en spænende duft, kan han godt finde på at smide det han har -og han husker ikke nødvendigvis at tage det med igen.. :lol:

 

Men alt i alt, er han også rigtig glad for st bære, selvom det heller ikke ligefrem ligger udpræget til hans race, men hvorfor han gør det, det ved jeg ikke -men altså, da han var hvalp, havde jeg ham stærkt mistænkt for at være en blanding af labrador, border og kænguru, fremfor en aussie :mrgreen:

 

God blanding! Tror også Joppe er noget i den stil inde under border-udseendet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nyligt afdøde Molly , cocker , har altid gjort det. hvis der kom gæster, jeg kom hjem, i rigtig mange situationer,. Jeg har også betragtet det som en slags overspringshandling på grund af lidt ophidselse. Og uden at hun stressede. Hendes far gjorde det også, til sit sidste suk. Altså , når der skete noget spændende, så var det bare at finde noget ynglingsspændende et eller andet,i en fart. Så på hende virkede det dæmpende. Hverken datter eller datter søn har det så udpræget. Molly ville så præsenterer sit bytte for den person, der var årsag til flokkens glade hilseadfærd.Hvis folk , så sad i en sofa, stak hun sin apport helt op i hovedet på folk, altså "har du set , hvad jeg har til dig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Camy bærer også, rigtig meget. Hun skal altid vise os sko eller bamser når vi kommer hjem. Om morgenen skal hun som det første finde noget hun kan vise os - hvis ikke lige hun har en bamse inde i soveværelset, snupper hun bare en strømpe, bh eller hvad hun lige kan få fat i. Ét eller andet SKAL vises. Og når vi får gæster viser hun altid sko frem til dem - ofte gerne deres egne sko. Hun kunne ikke drømme om at bide i skoene, men gå rundt med dem og vise dem frem, dét er bare lykken. Og hun bliver SÅ glad når man roser det hun kommer med! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt det samme, men Mollie sutter på deres legetøj. Altså sutter som i at det nærmest bliver helt gennemblødt. Hun kan også finde på at lægge sig til at sove med det i munden, mens hun ligger og skubber lidt til det med forpoterne (faktisk ligner det lidt at hun dier). Hun har generelt en lidt sær adfærd når hun leger med legetøj - er ekstremt dæmpende hvis man snakker til hende, selv med meget lys stemme. Leger helst alene med det, men er tilgengæld også god til det (ligner lidt en kat :lol:)

 

Først her de sidste 3 mdrs tid er hun begyndt at komme hen og præsentere hvad hun har, sikkert fordi hun har erfaret at hun får det igen. Hun deler ikke sit legetøj med Ninja når hun først har "sat sig på det" og har haft lidt ressourceforsvar i denne forbindelse, hvilket fik os til at gemme legetøjet væk og kun finde det frem når de var under opsyn - hvilket så bare resulterede i at hun hentede og samlede alt legetøjet omkring hende, når de fik lov til at gå i legetøjskurven.

 

For ca. en måned siden gjorde vi så legetøjskurven "fri for alle" og lige de første par dage lavede Mollie ikke andet. Men nu kan legetøjet ligge fremme uden skyggen af ressourceforsvar, tror det har hjulpet hende at vide at der altid er adgang til det.

 

Men hun bærer også meget rundt på det. Ind i sengen, ud på altanen, ind i sengen igen. Så ligger det i gangen, så ligger det i køkkenet og så bærer Mollie lidt rundt på det igen.

 

 

Men Mollies forhistorie er ikke sådan vildt kendt, altså vi er jo hendes 4. hjem (hvis vi tæller opdrætter med). Om hun er taget fra for tidligt ved jeg ikke, men jeg ved at hende forrige ejer har haft den første "rigtige" ejer mistænkt for at have haft hende i en løbegård med andre hunde en stor del af tiden. Mollie var tiltænkt sønnen i dette hjem, men han havde mere travlt med andre ting, så måske Mollies menneskelige kontakt er blevet forsømt i den første tid ? Hun var heller ikke ordentligt renlig da forrige ejer modtog hende, hvilket jeg finder sært i en alder af 8-9 mdr.

 

Men Mollies bæren og ageren rundt og omkring legetøj ser jeg helt klart som en form for tryghed. Der er noget velkendt ved at have noget i munden og det er måske det som har udviklet sig hos Joppe? Hvis han så samtidig får positiv opmærksomhed (hehe, måske lige med undtagelse af forsøget på at fodre dig :sjov:) er sandsynligheden for at han gør det igen vel også større, tænker jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan ikke "genere" lidt, bruddet? Ikke som i at gøre ondt men ligesom nogle efter en brækket arm, går og strækker og bøjer den? Eller måske gjorde, og så er det blevet en vane?

 

 

Motor gør også det med at bære en sjælden gang, som en overspringshandling (gid han gjorde det oftere :lol: for ellers gør han bare). Og gider stort set kun løbe efter en tennisbold hvis det er for at ligge og tygge i den i 100 år bagefter. Han gør det samme med golfkugler hvis han kan snige sig til det.

 

Voodoo bærer legetøj herhjemme og elsker at løbe rundt med det, men det er vist mest for at ingen andre skal få fat i det, han kan snildt have 3-4 ting i munden hvis det endelig skulle være :mrgreen: Men generelt kan han godt lide at slæbe vores sko og ting ud i haven eller andre steder hvor vi skal bruge læææænge på at finde dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...