Hop til indhold

Andre der har oplevet uregelmæssig løbetid i starten?


leantropisk
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg kunne virkelig godt bruge lidt beroligende, til mit hundemoderhjerte.

 

Vores lille mopsepige kom i løbetid første gang, da hun var seks måneder og alt forløb fint. Nu er hun så ni måneder og igår begyndte hun at bløde lidt igen og i dag bløder hun en del.

 

Kan der godt gå ged i cyklussen, når det er anden gang hun er i løbetid, eller skal vi være bekymret?

 

Hun har det helt fint, leget, spiser og drikker som normalt.

Hun er dog lidt hævet, som hun var ved sidste løbetid og hun slikker sig en del der nede.

 

Vi har selvfølgelig tænkt os at ringe til dyrlægen imorgen, men kunne være så fint hvis nogen havde erfaring med det. ( har kun kunnet google mig til sørgelige historier om livmoderbetændelse mv. )

 

På forhånd mange tak!

/Lea

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg godt nok aldrig haft en tæve, men jeg tror ikke, at jeg ville kontakte dyrlægen overhovedet :genert: Umiddelbart lyder det på mig som en helt normal løbetid, der bare er kommet lidt for tidligt. Som jeg kan forstå på andre med tæver, er det helt normalt at de hæver op "dernede" og nogle vil nok også slikke sig mere for at holde sig rene - det er nok bare et plus for jer, at hun gør det selv :blink:

 

Du skal selvfølgelig kontakte dyrlægen, hvis det gør dig mere rolig, men ud fra det du beskriver lyder det ikke som om der er noget galt eller noget unormalt ved det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så af en anden mening. Hvis jeg havde så ung en tæve, der blødte 3 mdr efter endt løbetid, ville jeg klart gå til en dyrlæge med ultralydsudstyr til netop kontrol på en livmoderinfektion. Jeg har personligt kendt mindst 3 tæver, der allerede fik netop dette efter 1 ste løbetid. og det bare indenfor de sidste år. De 2 lever da endnu, som søde ældre tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal selvfølgelig gøre hvad man selv føler for. Jeg ved bare, at jeg højst sandsynligt ikke ville tage til dyrlægen med en frisk hund, der spiser, drikker og i det hele taget opfører sig som den gør normalt. Men jeg ved heller ikke alt om livmoderbetændelse.

 

Til gengæld ved jeg fra personlig erfaring, at man kan læse så mange skrækhistorier på google, at man får hidset sig selv helt op og ser spøgelser alle vegne - been there, done that :genert: Nogle gange kan det være rigtig godt at træde et skridt tilbage, trække vejret og prøve at se det hele objektivt selvom det handler om ens lille guldklump :-D

 

Men igen; hvis man reelt er bekymret og føler, at der er noget der skal tjekkes så skal man selvfølgelig gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal selvfølgelig gøre hvad man selv føler for. Jeg ved bare, at jeg højst sandsynligt ikke ville tage til dyrlægen med en frisk hund, der spiser, drikker og i det hele taget opfører sig som den gør normalt. Men jeg ved heller ikke alt om livmoderbetændelse.

 

Til gengæld ved jeg fra personlig erfaring, at man kan læse så mange skrækhistorier på google, at man får hidset sig selv helt op og ser spøgelser alle vegne - been there, done that :genert: Nogle gange kan det være rigtig godt at træde et skridt tilbage, trække vejret og prøve at se det hele objektivt selvom det handler om ens lille guldklump :-D

 

Men igen; hvis man reelt er bekymret og føler, at der er noget der skal tjekkes så skal man selvfølgelig gøre det.

 

Men man kan jo bare nøjes med, at ringe og lige forhør sig om det er normalt :-)...selv synes jeg personligt, at det er meget tidligt, at komme i løbetid igen efter kun 3 mdr :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man kan jo bare nøjes med, at ringe og lige forhør sig om det er normalt :-)...selv synes jeg personligt, at det er meget tidligt, at komme i løbetid igen efter kun 3 mdr :vedikke:
Dét kan man - og det skal man også, hvis man er utryg ved det :-) Jeg aner ikke noget om det, men tænker bare at hun måske er blevet påvirket af andre tæver i nabolaget som er i løbetid. Ved ikke om det sker hos hunde, men har da hørt om det hos mennesker.

 

Men ja, det ved dyrlægen forhåbentligt mere om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres meldinger. Min mand er heldigvis ret rationel og står fast på, at det sikkert bare er en tidlig løbetid. Men jeg havde som sagt, brug for at vende det med nogen der måske havde lidt erfaring med det. Eller at få at vide at det ikke nødvendigvis betyder død og ødelæggelse (man er vel nogen det tager sorgerne på forskud).

Og så var det også for at høre, om det var noget man skulle kontakte dyrlægen med det samme, eller om det kunne vente til imorgen.

 

Vi har som sagt tænkt os at ringe imorgen, for vil hellere være helt sikker på at hun er ok, end at tage chancen og så ende med at gøre ondt værre. Men lige nu opfører hun sig som da hun sidst var i løb. Træt og sørgelig til tider, helt vildt sjov og legesyg til andre. Præcis som en rigtig dame. ;) hun drikker, spiser og tisser som normalt og tager en krig om at gå tur, med alle de ting der skal lugtes til.

 

Som bonus kan jeg fortælle, at hendes blod bare lugter fint af jern og ikke af betændelse, hvis det skulle have nogen betydning. Til gengæld bløder hun en del mere, end efter hendes første løbetid, men det har jeg læst mig til, at det er meget normalt.

 

Men igen, tak fordi i har taget jer tid til at komme med et svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal selvfølgelig gøre hvad man selv føler for. Jeg ved bare, at jeg højst sandsynligt ikke ville tage til dyrlægen med en frisk hund, der spiser, drikker og i det hele taget opfører sig som den gør normalt. Men jeg ved heller ikke alt om livmoderbetændelse.

 

Jeg ville uden tvivl også kontakte dyrlægen hvis min tæve begyndte at bløde 3 mdr efter endt løbetid...

Og så lige til det med at spise, drikke mm, det kan man ikke helt måle efter - Zazu fik efter første løbetid livmoderbetændelse - egentlig regnede vi bare med det var noget skedebetændelse, og vi valgte at sterilisere hende for at undgå det kunne udvikle sig til livmoderbetændelse - da dyrlægen åbnede op var hendes livmoder fyldt (!) af betændelse! Zazu havde spist, drukket, leget, gået ture, hoppet og sprunget som normal, havde ikke feber el.lign - der var INGEN symptomer, udover den lillebitte smule udflåd vi opdagede, hvor vi kontaktede dyrlægen, som netop fik af vide at hun spiste, legede, drak normalt osv og han tog hendes temperatur som var normal - og satte diagnosen skedebetændelse. Forståeligt nok! Men jeg er glad for at jeg lyttede til min mavefornemmelse og ville have hende steriliseret (men dyrlægen ved også godt jeg er hys! :engel:), hendes livmoder var så betændt at der nok havde været stor risiko for at den var sprunget i løbet af weekenden vi gik i møde..

 

Så, jeg ville uden tvivl kontakte dyrlægen og få livmoderen ultralydsscannet ved blødning så kort tid efter endt løbetid - eller jeg ville nok rettere vælge at sterilisere, better safe than sorry - men hvis ikke TS vil have hunden steriliseret, så ville jeg få ultralydsscannet livmoderen. Men jeg er også ret hys med livmoderbetændelse, og vil hellere have det tjekket én gang for meget, end en gang for lidt - netop fordi det kan få så fatale konsekvenser hvis det ikke bliver opdaget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville uden tvivl også kontakte dyrlægen hvis min tæve begyndte at bløde 3 mdr efter endt løbetid...

Og så lige til det med at spise, drikke mm, det kan man ikke helt måle efter - Zazu fik efter første løbetid livmoderbetændelse - egentlig regnede vi bare med det var noget skedebetændelse, og vi valgte at sterilisere hende for at undgå det kunne udvikle sig til livmoderbetændelse - da dyrlægen åbnede op var hendes livmoder fyldt (!) af betændelse! Zazu havde spist, drukket, leget, gået ture, hoppet og sprunget som normal, havde ikke feber el.lign - der var INGEN symptomer, udover den lillebitte smule udflåd vi opdagede, hvor vi kontaktede dyrlægen, som netop fik af vide at hun spiste, legede, drak normalt osv og han tog hendes temperatur som var normal - og satte diagnosen skedebetændelse. Forståeligt nok! Men jeg er glad for at jeg lyttede til min mavefornemmelse og ville have hende steriliseret (men dyrlægen ved også godt jeg er hys! :engel:), hendes livmoder var så betændt at der nok havde været stor risiko for at den var sprunget i løbet af weekenden vi gik i møde..

 

Så, jeg ville uden tvivl kontakte dyrlægen og få livmoderen ultralydsscannet ved blødning så kort tid efter endt løbetid - eller jeg ville nok rettere vælge at sterilisere, better safe than sorry - men hvis ikke TS vil have hunden steriliseret, så ville jeg få ultralydsscannet livmoderen. Men jeg er også ret hys med livmoderbetændelse, og vil hellere have det tjekket én gang for meget, end en gang for lidt - netop fordi det kan få så fatale konsekvenser hvis det ikke bliver opdaget..

Nej, det ved jeg godt, men... Hvor tit sker det, at hunde med så voldsom livmoderbetændelse slet ikke viser nogle symptomer? Jeg aner det af gode grunde ikke, men umiddelbart tænker jeg at der oftest er flere symptomer til stede, hvis hundens livmoder er så betændt, at den kan dø af det?

 

Og igen... Hvis man har det bedst med at få tjekket hunden, så skal man selvfølgelig gøre det. Ud fra beskrivelsen synes jeg bare ikke det lød alarmerende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det ved jeg godt, men... Hvor tit sker det, at hunde med så voldsom livmoderbetændelse slet ikke viser nogle symptomer? Jeg aner det af gode grunde ikke, men umiddelbart tænker jeg at der oftest er flere symptomer til stede, hvis hundens livmoder er så betændt, at den kan dø af det?

 

Og igen... Hvis man har det bedst med at få tjekket hunden, så skal man selvfølgelig gøre det. Ud fra beskrivelsen synes jeg bare ikke det lød alarmerende :-D

Jeg mener bare at ér der noget uregelmæssigt, såsom blødning 3 mdr efter sidste løbetid, så bør man få det tjekket - uanset at hunden ellers er frisk. Netop fordi der jo altså ER noget uregelmæssigt til stede - det kan jo sagtens være helt harmløs - men jeg vil hellere til dyrlæge en gang for meget end en gang for lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare at ér der noget uregelmæssigt, såsom blødning 3 mdr efter sidste løbetid, så bør man få det tjekket - uanset at hunden ellers er frisk. Netop fordi der jo altså ER noget uregelmæssigt til stede - det kan jo sagtens være helt harmløs - men jeg vil hellere til dyrlæge en gang for meget end en gang for lidt :-)

Hvilket jeg godt forstår :-D Det er jo også ret alvorligt, hvis det rent faktisk er livmoderbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket jeg godt forstår :-D Det er jo også ret alvorligt, hvis det rent faktisk er livmoderbetændelse.

Men jeg indrømmer også gerne at jeg ér lettere hysterisk :genert:

Ayo havde for noget tid siden en mild tarmbetændelse, som jeg kun opdagede ved blod i afføringen - ellers havde der intet være at mærke på hende. Vi tog til dyrlæge med hende og min dyrlæge brugte faktisk en del tid på at tale mig FRA at ville have hende røntgenfotograferet, fordi han var helt hundrede på at det var noget helt, helt harmløst :lol: med skedebetændelsen dengang sagde han at det kunne udvikle sig til livmoderbetændelse, og han ville gerne sterilisere hende hvis jeg havde det bedst med dét (he knows me so well :hjerte: :blink:) Men med tarmbetændelsen var han helt sikker. Jeg var jo ude i noget med om hun havde spist noget der havde skadet hendes tarm/som sad fast el.lign, så jeg ville gerne have hende røntgenfotograferet. Og det ville han også gerne, hvis jeg ville - men han fortalte at så længe hun både havde input og output så var det ret usandsynligt at der sad noget fast. Og han ville aldrig have foreslået røntgen selv. Så kom ikke her og sig at alle dyrlæger prakker folk noget på for at tjene penge - det er sket mere end én gang at min dyrlæge taler mig fra noget, som han ellers kunne tjene på :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg indrømmer også gerne at jeg ér lettere hysterisk :genert:

Ayo havde for noget tid siden en mild tarmbetændelse, som jeg kun opdagede ved blod i afføringen - ellers havde der intet være at mærke på hende. Vi tog til dyrlæge med hende og min dyrlæge brugte faktisk en del tid på at tale mig FRA at ville have hende røntgenfotograferet, fordi han var helt hundrede på at det var noget helt, helt harmløst :lol: med skedebetændelsen dengang sagde han at det kunne udvikle sig til livmoderbetændelse, og han ville gerne sterilisere hende hvis jeg havde det bedst med dét (he knows me so well :hjerte: :blink:) Men med tarmbetændelsen var han helt sikker. Jeg var jo ude i noget med om hun havde spist noget der havde skadet hendes tarm/som sad fast el.lign, så jeg ville gerne have hende røntgenfotograferet. Og det ville han også gerne, hvis jeg ville - men han fortalte at så længe hun både havde input og output så var det ret usandsynligt at der sad noget fast. Og han ville aldrig have foreslået røntgen selv. Så kom ikke her og sig at alle dyrlæger prakker folk noget på for at tjene penge - det er sket mere end én gang at min dyrlæge taler mig fra noget, som han ellers kunne tjene på :oops::lol:

Så ved man bare man har fundet den rigtige dyrlæge :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo haft nogle tæver med årene.

Sascha, dværggravhund,6 år, lidt snasket udflod- kun betændelse i det ene livmoderhorn.

Lady, cavalier, 7 år, frisk blod ca 3 mdr efter løb. Betændelse i ægstok.

Molly, Cocker 11 år, udflod, og voldsom betændelse i udspilet livmoder.

Laura , Cocker, 9 år- løbetid med 3 mdrs mellemrum og efterfølgende pludselig flod, livmoderinfektion.

Debbie,6 år steriliseret uden grund?? cyster på ægstokke.

 

Lige dem jeg husker. Ingen havde feber, ingen drak vanvittig meget eller var gået fra foder. Ingen viste smerter eller andet , der indikerer sygdom.

Kun mærkelige løbetider, flod eller blod.

Der er jo de sidste år kommet et tablet præperat, der skulle kunne tage en livmoderinfektion , hvis den ikke er så voldsom. Så ingen grund til at vente, til hunden er synlig syg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det ved jeg godt, men... Hvor tit sker det, at hunde med så voldsom livmoderbetændelse slet ikke viser nogle symptomer?

min første hund havde livmoderbetændelse, og udviste ingen symptomer. Desuden har jeg aldrig hørt om en livmoderbetændelse som "kurerede sig selv", men KUN om at de enten blev helbredt med antibiotika eller ej, dvs måtte opereres akut (som min endte med).

 

Fint nok ikke at hidse sig op over småting, men lige præcis den sygdom er utilregnelig, og den slår jo potentielt hunden ihjel, hvis der intet gøres? Synes det er rigtig fint at trådstarter lige ringer i dag og forhører sig hos sin dyrlæge :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været ved dyrlægen. Carmen blev tjekket på kryds og tværs, kigget i underlivet og taget en celleprøve af blodet. Alt tyder på, at hun er i løbetid igen. Dyrlægen kunne ikke 100% afvise livmoderbetændelse, men alt tydede på en ny løbetid. Hun mente ikke det var nødvendigt med en scanning, men vi skulle selvfølglig stadig holde øje med det lille kræ. Så hvis dyrlægen siger sådan, har jeg mere ro på. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...