Hop til indhold

DCH apport, hvordan gør de det?


Anders Risager
 Share

Recommended Posts

Buster er ret god til at løbe ud og hente en bold eller frisbee... Det er ikke rigtig noget vi har trænet, han kan bare.

 

Jeg har læst mig til at hundene i DCH skal kunne apport som en af deres prøver.

 

Lige nu kaster jeg bare en bold afsted og så snart den er i luften, løber Buster ud efter den.

 

Nu er målet at gå til lydighed med ham og jeg vil gerne gøre det godt, så kan vi allerede nu begynde at øve os på den rigtige apport, og i så fald ja, hvordan gør man det? Formoder at der er nogle bestemte kommandoer der skal gives og efterleves af hunden.

Redigeret af Anders Risager
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så småt gået igang med Calle(5 måneders hvalp). Lige pt. kaster jeg en ting(noget der er let at apportere, men ikke er legetøj) og han får lov til at løbe ud og hente den, og han kommer tilbage til mig,mens jeg står med et stykke legetøj i hånden. Målet er at han skal tage genstanden med tilbage. Aflevering er ligegyldigt pt. Så lige nu kommer han helt hen, smider sin genstand og får fat i legetøjet.

Jeg vil gerne have ham hurtigt ud og tilbage.

 

Det næste vi skal er så at arbejde på en aflevering, derefter skal der nok en kommando på, og så til sidst skal han så lære at sidde pænt mens der kastes. Det hele bliver så delt ned mindre bider, så vi kun arbejder på en ting ad gangen.

 

I DcH programmet er der to kommandoer i C-klassen. Apport og slip. Hunden må først løbe ud efter apporten på kommandoen(ellers er det en knaldapport) og den skal først slippe apporten på kommandoen slip.

I de øvrige klasser skal hunden gå på plads efter afleveringen, hvilket jo så giver kommandoen plads også �

Link til indlæg
Del på andre sites

Læs evt. den her: http://www.hunde-forum.dk/traening/39927-apportering-en-super-artikel.html

 

Jeg synes selv at træning af delmomenter er den bedste vej frem med apport. Altså afleveringen (sidde foran uden at tygge). At slippe på kommando, og ikke før. At løbe ud når man får lov. Og at løbe hjem til aflevering.

 

Artiklen øverst giver gode ideer til at køre drift og glæde på, og det er for mig det vigtigste. Men jeg er nok lidt farvet af at vi har haft kæmpe problemer med at få glæde i øvelsen, og derfor ser jeg hellere at hunden tygger i apporten, end at hun slet ikke har lyst til at gennemføre øvelsen. Vi har fejlrettet på afleveringen, og får typisk 10 i øvelsen nu, så det kan lade sig gøre at fejlrette en glad hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dejligt bekræftende at læse den artikel for det lader til jeg er på rette vej.

 

Blandt andet legen med at trække apporten ud munden leger vi en del. Vidste ikke at det kunne være til gavn for apportering, det er bare en leg vi leger. Et langt reb i en apport og så gælder det ellers om at trække tov så at sige.

 

Der var en anden der skrev på et tidspunkt... Slap af, der er masser af tid.

Det råd vil jeg følge.

 

Jeg tror vi fortsætter med at lege og være glade for hente, så skidt pyt med om vi sidder pænt på plads inden.

 

Når vi når til at skulle træne C niveau, så kan de regler komme på.

 

 

Eller skal jeg give den gas allerede nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes aldrig det er for tidligt at træne impulskontrol, men det er vigtigt at balancen er der. Glæden ved at hente / løbe må ikke undertrykkes... For min den ældste har det aldrig været et problem, hun sitrer af spænding når hun venter på sit værsgo. For den yngste er det dræbende og ødelægger al gnist at blive bedt om at vente...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dejligt bekræftende at læse den artikel for det lader til jeg er på rette vej.

 

Blandt andet legen med at trække apporten ud munden leger vi en del. Vidste ikke at det kunne være til gavn for apportering, det er bare en leg vi leger. Et langt reb i en apport og så gælder det ellers om at trække tov så at sige.

 

Der var en anden der skrev på et tidspunkt... Slap af, der er masser af tid.

Det råd vil jeg følge.

 

Jeg tror vi fortsætter med at lege og være glade for hente, så skidt pyt med om vi sidder pænt på plads inden.

 

Når vi når til at skulle træne C niveau, så kan de regler komme på.

 

 

Eller skal jeg give den gas allerede nu?

 

Jeg synes klart at du skal fortsætte som du gør med masser af glæde og ingen regler. Vi plejer at lade unghunde knaldapportere, for som Amocca skriver, kan det dræbe øvelsen at bede hunden om at vente.

 

Det krævede en hund der var så ked af at arbejde, før jeg opdagede at hundens glæde altid skal komme i første række. Det har taget nogle måneder at bygge glæden op igen, og jeg kan forstå på mine træningskammerater, at de også har været der. Det er vist en typisk fejl som førstegangs hundefører, at man pludselig får forkert fokus og glemmer glæden i arbejdet. Så hellere tage den med ro med konkurrencer og så have en glad hund. En ked hund kan måske klare sig igennem C og B, men i A og E er der nødt til at være glæde og motivation for at gøre det godt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes klart at du skal fortsætte som du gør med masser af glæde og ingen regler. Vi plejer at lade unghunde knaldapportere, for som Amocca skriver, kan det dræbe øvelsen at bede hunden om at vente.

 

Det krævede en hund der var så ked af at arbejde, før jeg opdagede at hundens glæde altid skal komme i første række. Det har taget nogle måneder at bygge glæden op igen, og jeg kan forstå på mine træningskammerater, at de også har været der. Det er vist en typisk fejl som førstegangs hundefører, at man pludselig får forkert fokus og glemmer glæden i arbejdet. Så hellere tage den med ro med konkurrencer og så have en glad hund. En ked hund kan måske klare sig igennem C og B, men i A og E er der nødt til at være glæde og motivation for at gøre det godt:-)

 

Jeg er helt enig med Anne om at der for alt i verden skal være glæde med ind over. Jo flere ting man kan lege ind i træningsmomenterne jo bedre og nemmere. Jeg har en hund, der syntes det var SÅ kedeligt med den apport (og bolde iøvrigt) og jeg "kæmpede" ca. 1 1/2 år med at få ham til at gide være med. Men efter jeg startede forfra, fik delt øvelsen op i flere dele og begyndte at lege dem i stedet for at træne dem, ja så fik han gejsten. I dag ææælsker han sin apport og løber glad ud og hjem med den :-D En af de øvelser de nu altid giver 10 ved konkurrencer. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke til baglænskædning i apport, men mener den skal bygge på glæde, fart og leg. Jeg ønsker at øvelsen skal leges ind i hunden og bruger kun andre modeller som problemløsning. Jeg har endnu ikke haft problemer med tyg - jeg tror bestemt ikke at der er direkte sammenhæng mellem at lege øvelsen ind og så hunde der tygger. Men man skal naturligvis lære sin hund ikke at tygge - med leg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er i øvrigt enig i at du ikke skal tænke for meget over om hunden knaldapporterer. Når hunde har forstået "legen", så begynder jeg indimellem at holde den i halsbåndet når jeg kaster apport/genstand (jeg træner med alle mulige genstande). Når hunden slapper lidt af, eller når den ikke lægger fuld træk på halsbåndet, så slipper jeg den og lader den apportere. På den måde får man arbejdet umpulskontrollen ind i apporten, hvor det bare bliver en del af legen.

Jeg træner også selve impulskontroldelen separat, som en sjov "gribeleg" med genstand. Her holder jeg genstanden tæt på hunden og prøver den at nuppe den, så forsvinder genstanden. I samme sekund hunden kontrollerer sig og forholder sig roligt i bare 1 sekund, så får den et releasesignal og må tage genstanden og lege :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du end vælger at gøre ift. apportering, skal du være meget opmærksom på, at der bør være en udvikling i momentet.

Hvis du - eller Buster - mange gange stopper momentet et bestemt sted, kan Buster få svært ved at håndtere en yderligere sværhedsgrad idet han har lært, at momentet ser ud som det han gør. Dette kan give store frustrationer hos både hund og menneske, især hos hunde som ikke er trænet gennem frishaping, altså ved selv at tilbyde adfærd.

 

Der er mange måder at gribe apportering an, selv baglænskæder jeg typisk, idet jeg vil have at den største glæde er inde ved mig med apportemnet i munden klar til aflevering til hånd. Hvis det sidder på hundens rygrad er resten stort set bare en formsag.

 

Jeg er sikker på, at du kan spørge din træner hvordan de i DcH Næstved typisk griber indlæringen an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du end vælger at gøre ift. apportering, skal du være meget opmærksom på, at der bør være en udvikling i momentet.

Hvis du - eller Buster - mange gange stopper momentet et bestemt sted, kan Buster få svært ved at håndtere en yderligere sværhedsgrad idet han har lært, at momentet ser ud som det han gør. Dette kan give store frustrationer hos både hund og menneske, især hos hunde som ikke er trænet gennem frishaping, altså ved selv at tilbyde adfærd.

 

Der er mange måder at gribe apportering an, selv baglænskæder jeg typisk, idet jeg vil have at den største glæde er inde ved mig med apportemnet i munden klar til aflevering til hånd. Hvis det sidder på hundens rygrad er resten stort set bare en formsag.

 

Jeg er sikker på, at du kan spørge din træner hvordan de i DcH Næstved typisk griber indlæringen an.

 

sjovt det har jeg faktisk aldrig haft problemer med! Og ingen af mine bliver frishapet.

Hvrofor skulle det skabe stor frustration at bygge på et moment? Hvis nu man udvikler og bygger på eks et lydighedsprogram, så ville man jo støde på problemer hele tiden.

 

er forresten meget meget uenig i, at aflevering til hånd automatisk giver en fin Apport. Hold op jeg ser mange hunde med sikre og fine afleveringerl hvor der virkelig mangler meget i øvelsen. En aflevering er vigtigt, men er for mig kun et af mange momenter. Og jeg har stadig til gode at opleve at aflevering automatisk giver en god apportering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden man diskuterer hvad der er den rigtige apport og hvad man ønsker, så skal man huske på at der er verdener til forskel på LP og DcH programmet, og det der ønskes i de forskellige programmer.

 

fx står der i LP at apporteringen skal foregå hurtigt, mens der ikke nævnes noget om hastighed i DcH programmet. Her har jeg sammenlignet LP2 og C med hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden man diskuterer hvad der er den rigtige apport og hvad man ønsker, så skal man huske på at der er verdener til forskel på LP og DcH programmet, og det der ønskes i de forskellige programmer.

 

fx står der i LP at apporteringen skal foregå hurtigt, mens der ikke nævnes noget om hastighed i DcH programmet. Her har jeg sammenlignet LP2 og C med hinanden.

 

 

Det står ingen steder at en LP Apport skal være hurtig. Først i de internationale fci regler for eliten.

Apporten er ikke mindre korrekt hvis hunden lunter ind med den, men jeg synes det er yderst uønskværdigt for er program - uanset sportsgren - at hundenikke udviser energi, glæde og engagement.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du end vælger at gøre ift. apportering, skal du være meget opmærksom på, at der bør være en udvikling i momentet.

Hvis du - eller Buster - mange gange stopper momentet et bestemt sted, kan Buster få svært ved at håndtere en yderligere sværhedsgrad idet han har lært, at momentet ser ud som det han gør. Dette kan give store frustrationer hos både hund og menneske, især hos hunde som ikke er trænet gennem frishaping, altså ved selv at tilbyde adfærd.

 

Der er mange måder at gribe apportering an, selv baglænskæder jeg typisk, idet jeg vil have at den største glæde er inde ved mig med apportemnet i munden klar til aflevering til hånd. Hvis det sidder på hundens rygrad er resten stort set bare en formsag.

 

Jeg er sikker på, at du kan spørge din træner hvordan de i DcH Næstved typisk griber indlæringen an.

 

sjovt det har jeg faktisk aldrig haft problemer med! Og ingen af mine bliver frishapet.

Hvrofor skulle det skabe stor frustration at bygge på et moment? Hvis nu man udvikler og bygger på eks et lydighedsprogram, så ville man jo støde på problemer hele tiden.

 

er forresten meget meget uenig i, at aflevering til hånd automatisk giver en fin Apport. Hold op jeg ser mange hunde med sikre og fine afleveringerl hvor der virkelig mangler meget i øvelsen. En aflevering er vigtigt, men er for mig kun et af mange momenter. Og jeg har stadig til gode at opleve at aflevering automatisk giver en god apportering.

 

Er egentlig enig med jer begge, men det afhænger jo af hunden.

 

Jeg har forholdsvis lidt erfaring med det, da jeg kun selv har trænet én hund op til det, men tilgengæld har vi startet forfra med øvelsen så mange gange, at det vel kan tælle som 5 hunde:oops:

 

Men igen, det afhænger af hunden, dens glæde for at hente, bære og aflevere. Jeg nåede at få en hund der var super ked af at hente apporten, fordi afleveringerne altid var noget rod, og det blev overtrænet. Det dræbte alt. Jeg måtte starte forfra med glæden, og købte en lille og billig apport, som hun fik lov at lege med og tygge i. Samtidig fik hun lov altid at knalde, og jeg øvede mig i at kaste langt. Hun fik som sagt lov til at knalde, fik ros for opsamlingen og så løb jeg ellers væk fra hende. Når hun fangede mig, legede vi med apporten og havde en fest. Det har så resulteret i at hun tygger/ruller, men det kan vi mestendels undgå med et ovalt bidestykke.

 

Min hund ville aldrig have luret en apport ved shaping, nok mest fordi hun aldrig er shapet til noget som helst. Baglænskædning er det jo heller ikke, men mere et miks-maks af momenttræning. Det har virket for os, og det er jo det vigtigste. Om det kunne være gået hurtigere og bedre med en anden indlæring, kan jeg så ikke udtale mig om:-)

 

Så derfor ville jeg stadig sige det samme til Anders: hold glæden og motivationen i top, alle detaljerne skal i nok få på plads med tiden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

sjovt det har jeg faktisk aldrig haft problemer med!

 

Om det ligefrem er sjovt, ved jeg ikke, men det er da dejligt for dig.

 

Ellers så tænker jeg ikke på din og min hund, jeg tænker på hunde hos ejere som ikke er velbefaren i det at træne, hvilket Anders ikke er.

Jeg har set alt for mange gange, at en sådan hund hænger fast i et bestemt moment, nærmest er groet fast der og det fremgår da også fra tid til anden af indlæg her på siden.

 

Og ingen af mine bliver frishapet.

 

Ret mig hvis jeg tager helt fejl Siri, men jeg regner med, at du har nogen erfaring i at træne og derfor ved hvordan du lægger træningen op til succes?

 

 

Hvrofor skulle det skabe stor frustration at bygge på et moment?

 

Du skal ikke forvride mine ord.

 

Muligvis har du endnu til gode, du er jo ikke så gammel i gårde som jeg, at se sådanne hunde.

Det skaber ikke frustration at bygge på et moment, hvilket jeg ikke har skrevet.

 

Prøv at læse igen

Hvis du - eller Buster - mange gange stopper momentet et bestemt sted, kan Buster få svært ved at håndtere en yderligere sværhedsgrad idet han har lært, at momentet ser ud som det han gør.

 

Hvis nu man udvikler og bygger på eks et lydighedsprogram, så ville man jo støde på problemer hele tiden.

 

Læs hvad jeg skrev og har citeret, i øvrigt har jeg haft E hunde i DcH og flere redningshunde, så, nej det giver ikke problemer at bygge på, hvis man ved hvad man har med at gøre og dermed undgår visse fælder

 

er forresten meget meget uenig i, at aflevering til hånd automatisk giver en fin Apport. Hold op jeg ser mange hunde med sikre og fine afleveringerl hvor der virkelig mangler meget i øvelsen. En aflevering er vigtigt, men er for mig kun et af mange momenter. Og jeg har stadig til gode at opleve at aflevering automatisk giver en god apportering.

 

Muligvis overså du det vigtigste i den sætning, nemlig

idet jeg vil have at den største glæde er inde ved mig med apportemnet i munden klar til aflevering til hånd

 

Hvis du ikke vil give mig ret i, at den største glæde også giver den største motivation og dermed den største arbejdsglæde (og dermed giver mit indlæg sig selv) så får jeg på fornemmelsen, at du egentlig bare vil diskutere for diskussionens skyld, hvilket jeg gerne står til rådighed for, men det skal være på baggrund af det skrevne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det står ingen steder at en LP Apport skal være hurtig. Først i de internationale fci regler for eliten.

Apporten er ikke mindre korrekt hvis hunden lunter ind med den, men jeg synes det er yderst uønskværdigt for er program - uanset sportsgren - at hundenikke udviser energi, glæde og engagement.

 

Så må jeg have misforstået det der står:

Kun hurtig apportering uden apporten tabes eller tygges af hunden, samt en villig aflevering giver fuldt antal point

 

så læser jeg det altså som at det bør være umuligt at få 10 i øvelsen hvis hunden "lunter". Men det må jeg jo så have misforstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg have misforstået det der står:

 

 

så læser jeg det altså som at det bør være umuligt at få 10 i øvelsen hvis hunden "lunter". Men det må jeg jo så have misforstået.

 

 

Det er klart muligt! Med hurtig menes sådan tilpas tempo ift. racen. Altså en ridgeback, der traver ud og hjem med apport kan sagtens give 10! En border der i alle andre øvelser er lynhurtig, men som i apporten lunter afsted kan måske trækkes 1 point - halvandet ved en streng dommer. Fordi tempoet er så markant anderledes end i de andre øvelser. Men generelt vægtes tempo meget lavt helt op til eliteklassen. Det synes jeg så faktisk er lidt ærgerligt, fordi der derved kommer et kæmpe spring fra klasse 3 til elite.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det ligefrem er sjovt, ved jeg ikke, men det er da dejligt for dig.

 

Ellers så tænker jeg ikke på din og min hund, jeg tænker på hunde hos ejere som ikke er velbefaren i det at træne, hvilket Anders ikke er.

Jeg har set alt for mange gange, at en sådan hund hænger fast i et bestemt moment, nærmest er groet fast der og det fremgår da også fra tid til anden af indlæg her på siden.

 

 

 

Ret mig hvis jeg tager helt fejl Siri, men jeg regner med, at du har nogen erfaring i at træne og derfor ved hvordan du lægger træningen op til succes?

 

 

 

 

Du skal ikke forvride mine ord.

 

Muligvis har du endnu til gode, du er jo ikke så gammel i gårde som jeg, at se sådanne hunde.

Det skaber ikke frustration at bygge på et moment, hvilket jeg ikke har skrevet.

 

Prøv at læse igen

 

 

 

Læs hvad jeg skrev og har citeret, i øvrigt har jeg haft E hunde i DcH og flere redningshunde, så, nej det giver ikke problemer at bygge på, hvis man ved hvad man har med at gøre og dermed undgår visse fælder

 

 

 

Muligvis overså du det vigtigste i den sætning, nemlig

 

Hvis du ikke vil give mig ret i, at den største glæde også giver den største motivation og dermed den største arbejdsglæde (og dermed giver mit indlæg sig selv) så får jeg på fornemmelsen, at du egentlig bare vil diskutere for diskussionens skyld, hvilket jeg gerne står til rådighed for, men det skal være på baggrund af det skrevne.

 

Bare glem mit indlæg - ville slette det hvis jeg kunne. Mener stadig det jeg skriver, men det her ordkløveri kan du selv få lov til at lege videre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare glem mit indlæg - ville slette det hvis jeg kunne. Mener stadig det jeg skriver, men det her ordkløveri kan du selv få lov til at lege videre med.

 

Ordkløveri, hvori består det.. Du kan undlade at svare som det passer dig, men jeg vil påpege, at jeg såmænd bare citerede fra tidligere indlæg for at tydeliggøre min mening og så fortalte at du ikke skal forvride det jeg skriver.

 

Fred med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner apportering mest som Siri - altså bygger på leg, motivation, tempo, lyst.

 

Det der baglænskædning keder mig - og så kommer det jo nok også til at kede hunden fordi jeg ikke rigtig kan lægge sjæl i det. Dog til hunde som egentlig ikke har lyst til at hente og bringe har jeg hjulpet flere med at få apportering på plads på den måde, men det er nu ikke nær så hyggeligt og underholdende, som med en hund det har apporteringen i sig og bare skal hjælpes lidt på vej i den rette retning uden at miste den mindste smule lyst, motivation og tempo. Tværtimod bliver apportering jo ret tidligt en belønning hos den slags hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner apportering mest som Siri - altså bygger på leg, motivation, tempo, lyst.

 

Det der baglænskædning keder mig - og så kommer det jo nok også til at kede hunden fordi jeg ikke rigtig kan lægge sjæl i det. Dog til hunde som egentlig ikke har lyst til at hente og bringe har jeg hjulpet flere med at få apportering på plads på den måde, men det er nu ikke nær så hyggeligt og underholdende, som med en hund det har apporteringen i sig og bare skal hjælpes lidt på vej i den rette retning uden at miste den mindste smule lyst, motivation og tempo. Tværtimod bliver apportering jo ret tidligt en belønning hos den slags hunde.

 

 

Mine hunde har jo faktisk ikke naturligt apporteringen i sig. Men det er min oplevelse at man ved at bygge det op over leg kan få en meget mere apporteringsglad hund, hvor det bliver naturligt for den at hente og bære. Og ikke bliver en "indlært øvelse". Det er i hvert tilfælde det jeg har klart størst succes med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også min erfaring, at hunde som ikke er født til at apportere, kan blive eminente til det vha. godt tilrettelagt træning indeholdende en masse "fis og ballade", støtte og ægte glæde hos ejer. Muligvis er det endda sådan, at nogle af disse hunde bliver ekstra glade for øvelsen fordi man lægger ekstra meget arbejde i den :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil aldrig baglænskæde før hunden mestre de enkelte delmomenter til fulde (som jeg ønsker dem) - det vil være dårligt træning, kæden bliver aldrig stærkere end det svageste led, og hunden klare ikke momenterne bedre i kæden end uden for kæden :)

 

helt fair at andre ikke synes baglænskædning er vejen frem, men synes ikke vi skal få stillet et billede op at man ikke kan bruge motivation, glæde, lyst fordi man baglænskæder :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...