Hop til indhold

Gode råd mod skæl?


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Luca har ufattelig mange skæl. Lige meget hvad jeg gør, er det intet der hjælper.

 

Hun får specielfoder til hud og pels, to forskellige slags olie. Børstet jævnligt og badet i medicinsk shampoo. Lige meget hjælper det.

 

Hendes blodprøver er fine.

 

Hvad kan jeg gøre mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan godt for pelsen? :confused: Kan det hjælpe mod overdreven megen fældning, og pels med kedelige hårspidser?

Hvor køber du det?

 

Til det formål bruger jeg B-vitamin complex, som jeg køber i Hööks (flydende til hunde).

 

B vitamin har dokumenteret virkning:

 

B1-vitamin

 

 

 

  • Godt for: B1-vitamin (tiamin) har betydning for nervesystem, fordøjelse, muskler og hjerte. Anvendes ved alkoholisk nervebetændelse.
     
     
  • Mangeltegn: Snurrende fornemmelse i fingre og tæer. Forvirring og problemer med balancen. Nedsat appetit, træthed og koncentrationsbevær.
     
     
  • Findes i: Gær, ris, fuldkornsmel, peanuts, svinekød og mælk.
     
     
  • Anbefalet dosis: Det anbefalede daglige indtag er 1,4 mg for mænd og 1,1 mg for kvinder. Ved graviditet og amning stiger behovet med cirka 0,5 mg pr. døgn.
     
     
  • Fjender: For høj stegetemperatur og alkohol nedbryder B1.
     
     

B2-vitamin

 

 

 

  • Godt for: B2-vitamin (riboflavin) har betydning for vækst, hud, negle, hår, ømme læber og tunge samt for synet. Omsætningen af proteiner, fedt og kulhydrater kræver B2-vitamin.
     
     
  • Mangeltegn: Ses sjældent alene uden også mangel af andre vitaminer. Kløe og irritationer i øjne, mundslimhinde, læber og hud.
     
     
  • Findes i: Mælk, lever, gær, ost, blad-grønt og fisk. Anbefalet dosis: 1,6 milligram. om dagen.
     
     
  • Anbefalet dosis: Anbefalet daglig indtagelse fra kosten er 1,7 mg og 1,3 mg for henholdsvis mænd og kvinder. Ældre kan nøjes med 1,5 og 1,2 mg. Gravide og ammende anbefales til gengæld et indtag på 1,6 og 1,7 mg pr. dag.
     
     
  • Forgiftning: Ingen forgiftninger, da vandopløselig.
     
     
  • Fjender: Lys (hvorfor folie-mælkekartoner er bedre end flasker) og alkohol.
     
     

B6-vitamin

 

 

 

  • Godt for: B6-vitamin (pyridoxin) forebygger hud og nerve-problemer og kramper. Omsætningen af proteiner og kulhydrater kræver B6-vitamin.
     
     
  • Mangeltegn: Hudforandringer.
     
     
  • Findes i: Kål, mælk, oksekød, æg, lever, ølgær.
     
     
  • Anbefalet daglig dosis: Den anbefalede daglige dosis angives til at være ca. 1,2 milligram pr. dag for kvinder og 1,5 milligram pr. dag for mænd.
     
     
  • Forgiftning: Nerveproblemer ved mere end 2 gram om dagen. Tag maksimalt 2-500 mg. dagligt.
     
     
  • Fjender: Konservering, stegning, stuvning, alkohol og østrogen.
     
     

B12-vitamin

 

 

 

  • Godt for: B12-vitamin (cyanocobalamin) er nødvendig for produktionen af røde blodceller og nervernes nydannelse.
     
     
  • Mangeltegn: Træthed, nervøsitet og tilbagetrukkethed.
     
     
  • Findes i: Lever, oksekød, svinekød, mælk og ost. (Vegetarer har ofte mangel på B12).
     
     
  • Anbefalet daglig dosis: Anbefalet daglig dosis for voksne er 2,0 mikrogram (milliontedele gram) til henholdsvis mænd og kvinder. Ammende skal dog helt op op 2,6 mikrogram.
     
     
  • Forgiftning: Ingen forgiftninger, da vandopløselig.
     
     
  • Fjender: Vand, sollys, alkohol, østrogen og sovepiller.

 

Kilde: http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminerhvilke.htm

 

 

[h=2]B-vitamin[/h]B-vitaminer fremmer hudens ungdommelige lød. De er ligeledes vigtige for et sundt hår. Studier har vist, at 40 procent af de mennesker, der er ramt af dermatitis, lider af B-vitamin-mangel. B-vitaminer er ligeledes effektive stressbekæmpere.

Mangel på B-vitaminer kan føre til fedtet hår, skæl, tør hud, rødme og irritation, for tidlig rynkedannelse, dårlig hårvækst, gråt hår samt betændte sprækker ved næse og mundvige.

 

Kilde: http://www.greenpeople.dk/vitaminer-og-mineraler-til-huden.html

 

 

Prøv evt. at google B vitamin og hud, så kan du læse lidt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Får hun fedt nok i sit foder?

 

Ja det er et godt spørgsmål. Den stakkels hund har jo været på kur i lang tid, og jeg har altid købt foder med lavt kcal indhold. Hun har dog løbende fået tilsat olie. Og det sidste stykke tid faktisk også en lakseolie med fårefedt i.

 

Vi har fået en tid hos dyrlægen i morgen, så må de tage alle de prøver de overhovedet kan komme på.

 

Hendes er pels er fin og lækker, og hun fælder nærmest ikke. Men huden er helt skæv. Det hænger ikke helt sammen i mit hoved. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der hvede i dens foder? Min gamle border fik skæl i pelsen, hvis den blev fodret med foder, hvori der indgik hvede. Da jeg skiftede til barf, fik han den flotteste pels uden skæl. Han havde også fået special kost fra dyrlæge uden virkning.

 

Nej ingen hvede, majs eller ris i hendes foder. Barf er ikke et hit, desværre. Det er afprøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan godt for pelsen? :confused: Kan det hjælpe mod overdreven megen fældning, og pels med kedelige hårspidser?

Hvor køber du det?

 

æble cider er naturens hånd til stort set alt. Det renser kroppen ud for tungmetaller - derfor anvendes det blandt andet også mod gigt. Udover det er der mange antioxidanter, vitaminer og mineraler på natur basis i det. Jeg bryder mig ikke om kunstlige vitaminer da man let kan overdosere.

Pelsen bliver blødere og får mere fylde af æble cider eddike. Jeg bruger det også for at forhindre svampe angreb i Oscars ører. Udover det tager jeg selv æble cider hver dag da det har forbedret min gigt rigtig meget.

Det købes i et hvert større super marked er er den Franske økologiske fra urtekram - den koster omring 40 kr for en flaske.

Da vi går mod vinter får mine lige nu 1 spsk. hver dag - ellers det der svarer til en barneske.

Jeg bruger det også mod lopper - blander vand, æble cider og lavendel olie sammen - så holder de sig langt væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Max skællede også han får nu fårefedt og ølgær han er meget kræsen så vi har ikke haft held med at prøve andet foder desværre... Men det de to tilskud er hans pels blevet skæl fri og yderst lækker og blank... Men hvad der virker for den ene virker ikke nødvendigvis for den anden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Googlede lige hurtigt og der står at man godt kan risikere at tage skrab hvor miderne ikke kan ses.

 

Nu skal jeg selvfølgelig ikke piske en stemning i vejret men Motor får antibiotika mod hudbetændelse, som kommer fra skab miderne.

 

Det kan jo sagtens være det ikke er skab men prøv lige at læs lidt om det og spørg dyrlægen om det kan være en ide med en blodprøve..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...