Hop til indhold

Knurrer når man kæler for ham - han er selv forvirret


marleynorgaard
 Share

Recommended Posts

hej

Min 10 måneder gamle dværgpuddel (han) er begyndt på en underlig adfærd når vi kæler med den, mens den ligger ned. Han ligger på puden i hviler sig, man går hen for at kæle for ham, han begynder at knurre/rumle, han vender sig om på ryggen for at blive kløet på maven, han knurrer mere, ser selv meget forvirret ud mens han knurrer, opfatter at han knurrer og vil slikke os i ansigtet, mens han knurrer - som om han får dårlig samvittighed og vil gøre det godt igen - men kan ikke selv styre at han knurrer. Han bider ikke, men man har på fornemmelsen at det er lige før han gør det - uden dog at ville det.

Er der nogen som har prøvet noget lignende og hvad kan man gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

Min 10 måneder gamle dværgpuddel (han) er begyndt på en underlig adfærd når vi kæler med den, mens den ligger ned. Han ligger på puden i hviler sig, man går hen for at kæle for ham, han begynder at knurre/rumle, han vender sig om på ryggen for at blive kløet på maven, han knurrer mere, ser selv meget forvirret ud mens han knurrer, opfatter at han knurrer og vil slikke os i ansigtet, mens han knurrer - som om han får dårlig samvittighed og vil gøre det godt igen - men kan ikke selv styre at han knurrer. Han bider ikke, men man har på fornemmelsen at det er lige før han gør det - uden dog at ville det.

Er der nogen som har prøvet noget lignende og hvad kan man gøre.

Lad dog være med at kæle med hunden når den ligger i sin kurv! Den viser jo tydeligt at den ikke bryder sig om det, hunde bør respekteres når de siger fra på den måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da ikke at I skal gå hen til ham, når han ligger og hviler sig. Han skal være i fred!

Det kan sagtens være, at han knurrer fordi han ikke har brug for at kæle lige på det tidspunkt.. Og samtidig er han godt klar over at han ikke må knurre af dig. Derfor ruller han så om på ryggen og derfor slikker han.

Han ønsker ikke at knurre....... Men du overskrider hans grænser. Det er rigtig synd for ham...

Lad ham være.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

Min 10 måneder gamle dværgpuddel (han) er begyndt på en underlig adfærd når vi kæler med den, mens den ligger ned. Han ligger på puden i hviler sig, man går hen for at kæle for ham, han begynder at knurre/rumle, han vender sig om på ryggen for at blive kløet på maven, han knurrer mere, ser selv meget forvirret ud mens han knurrer, opfatter at han knurrer og vil slikke os i ansigtet, mens han knurrer - som om han får dårlig samvittighed og vil gøre det godt igen - men kan ikke selv styre at han knurrer. Han bider ikke, men man har på fornemmelsen at det er lige før han gør det - uden dog at ville det.

Er der nogen som har prøvet noget lignende og hvad kan man gøre.

Jeg kan godt forstå, det virker forvirrende på dig og jeg kan også godt forstå, at du udlægger det som om din hund selv er forvirret. Hvis jeg ikke kendte til hundesprog, kunne jeg have fået samme tanke. Men jeg tror faktisk slet ikke, han er forvirret.

 

Både det at slikke i hovedet og vende sig om på ryggen med maven i vejret er dæmpende signaler. Det betyder, at hunden forsøger at undgå en konflikt. Så jeg tror, at han simpelthen bare er en rigtig blid hund, som meget gerne vil undgå en konflikt og forsøger at fortælle jer, at han egentligt ikke har lyst til at skulle blive "sur" og knurre, men han vil bare gerne være i fred, når han ligger på sin pude. Så løsningen ligger jo lige til højrebenet: lad ham være, når han slapper af. Han skal nok opsøge jer, når han vil kæles med igen.

 

Derudover kan det muligvis være en god ide at få ham tjekket for smerter - enten ved dyrlægen eller en kiropraktor. Bare for at udelukke, at han har ondt. Hunde kan nemlig godt blive mere irritable, hvis de har ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enige med de andre, lad ham være når han er på sin pude / kurv. Ex min lille lab, han elsker at ligge og blive nusset i sofaen om aftenen sommetider falder han i søvn men andre gange vil han bare have fred og smutter så ud i sin kurv, så lader vi ham være til han selv kommer ind i stuen igen og vil snakke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad dog være med at kæle med hunden når den ligger i sin kurv! Den viser jo tydeligt at den ikke bryder sig om det, hunde bør respekteres når de siger fra på den måde!

Det er ejer jo så ikke helt klar over, siden han spørger til råds herinde. Men når det er dén der tone man bliver mødt med, så har man måske ikke lyst til at spørge om hjælp en anden gang....

 

Til trådstarter, så har du fået andre gode forklaringer på hvorfor din hund reagere som den gør. Jeg håber det er svar du kan bruge til noget - evt ville det måske hjælpe dig og din hund, og undgå nogle misforståelser fremover, hvis du søgte på nettet/læste en bog o.lign som omhandler netop hundesprog - der er rigtig mange signaler som er rigtig gode at kende til, som vil komme både dig og din hund til gode :5up:

 

Jeg håber du spørger til råds igen hvis du er i tvivl om noget andet. Tonen kan nogle gange være hård herinde - men de fleste skriver ellers i en pæn tone og vi vil gerne hjælpe herinde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak til jer der sendte venlige og brugbare svar - I har helt sikkert ret, men det undrede os bare, da han ikke har gjort det før - han er 10 måneder og er nok ved at blive voksen og tør nu sige fra som vi selvfølgelig skal respektere

...jeg syntes i andre skal vælge jeres ord lidt mere varsomt en anden gang - vi spørger jo fordi vi gerne vil gøre det rigtige. Min datter blev faktisk ked af de første svar....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved så ikke rigtig, men jeg synes nu det er lidt underligt, hvis en sund og rask unghund siger fra ifht at blive kælet med. Alderen passer jo ganske vist med at den er i en fase hvor den modnes, men alligevel, jeg ville nok invitere en kyndig person til at kigge lidt på situationen. Det er lidt forvirrende signaler hunden sender, synes jeg.

 

er det den eneste situation hvor den knurrer af jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm ud over hvad der er nævnt, så vil jeg nok kigge grundigt efter om han er ø m nogen steder. Mærke ham blidt og grundigt igennem, hvor du bøjer led med mere. Et sted af gangen.

Og selvfølgelig ikke når han er i hvile. Når du gør det skal du holde grundigt med med om han prøver at fjerne sig, stivner i kroppen, spænder musklerne, slikjer sig om snuden når du rør et bestemt sted.

 

Når en hund pludselig ændre adfærd skal man altid tænke om den har noget fysisk ubehag.

 

Prøv i tillæg og læg mærke til om han giver nogle tegn inden han knurre, for eksempel bare når i sætter jer ved ham. Det kan være han trækker ordne tilbage, smasker, løfter en pote eller på anden måde prøver at sige nej tak til kæl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er da ked af hvis mit svar har stødt nogen, det var så apsolut ikke meningen, det er bare lidt svært for mig at forstå at en , for mig så indlysende ting, som at man ikke forstyrrer en hund i sin kurv, ikke er indlysende for alle.

Men som ny har man mange ting at lære - og det første skridt er da så at spørge om hjælp når man er i tvivl om noget. Hvis det var indlysende for trådstarter, så havde han jo nok ikke spurgt ;-) men med "lad dog vær" og udråbstegn efter hver sætning, så lyder svaret ikke særligt pænt, nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som ny har man mange ting at lære - og det første skridt er da så at spørge om hjælp når man er i tvivl om noget. Hvis det var indlysende for trådstarter, så havde han jo nok ikke spurgt ;-) men med "lad dog vær" og udråbstegn efter hver sætning, så lyder svaret ikke særligt pænt, nej.

Ved du hvad Sitto, det har jeg faktisk forstået at du mener, er du klar over hvor ked af det jeg bliver når du nu tærsker videre i hvor dumt jeg fik mig formuleret? Eller det er måske ikke så vigtig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad Sitto, det har jeg faktisk forstået at du mener, er du klar over hvor ked af det jeg bliver når du nu tærsker videre i hvor dumt jeg fik mig formuleret? Eller det er måske ikke så vigtig?

Ej rolig nu, det er jo ikke for at køre videre i det. Det var blot for at gøre dig opmærksom på hvad i dit svar der virker knap så heldigt. Og du skrev igen at det bare var svært for dig at forstå at noget som var indlysende for dig, ikke var for andre - så det var såmænd bare for at gøre dig opmærksom på at man kan tænke, at når der bliver spurgt om noget, så er det jo netop fordi det ikke er indlysende for andre altid. Det var sådan set bare et forsøg på at gøre dig opmærksom på hvad der kunne opfattes uheldigt - nu du ikke mente det som man kunne læse det, og derved ikke var opmærksom på hvordan det kunne blive modtaget - men det skal jeg da lige lade vær med...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naturligvis rigtigt, at hundens kurv skal være et fristed for hunden. Når den har lagt sig der, skal den have lov at være i fred - hvis det er det den helst vil. Ingen tvivl om det. Og knurrer den, hvis man alligevel vil kæle for den, kan det være fordi den vil gøre opmærksom på at den helst er fri for det.

 

Måske kommer det også an på hele den øvrige situation - altså er det en hund, som der snakkes og kæles overmåde meget med, giver det vel mening, at den kan ønske at trække sig lidt tilbage, men ellers er der altså ikke mange 10 måneders selskabshunde, der ikke bare nyder al positiv kontakt, tror jeg.

 

Enig med Luckyluna i at et grundigt fysisk check er en god ide og finder man ikke noget, ville jeg undlade at komme til hunden når den har lagt sig, men holde den under observation for at se, hvordan og om det udvikler/breder sig. På mig ville det virke lidt skræmmende, at en 10 måneders hvalp, siger fra overfor at blive kælet med, med mindre det overdrives helt generelt. Jeg har jo så heller ikke erfaring med de helt små selskabshunde.

 

Nu prøvede jeg, for forsøgets skyld, at gå hen og nusse mine hunde igår efter de havde lagt sig i kurven. Begge reagerede udelukkende positivt ved at dreje sig, så jeg kunne klø dem lidt på maven og lave tæppebankelyde med halen.:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

...jeg er ret sikker på, ud fra jeres gode svar, at han bare vil være i fred. Han har ikke ondt nogen steder...er normalt meget glad og livlig....og det er, når jeg tænker nærmere over det, nok ofte i weekenderne hvor han måske ikke får al den søvn han har brug for pga. gang i huset. Vi arbejder løbende på at han skal være helt klar over hans plads i hierakiet i huset - det udfordrer han også mere i øjeblikket - nok også pga at han er ved at blive voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

...jeg er ret sikker på, ud fra jeres gode svar, at han bare vil være i fred. Han har ikke ondt nogen steder...er normalt meget glad og livlig....og det er, når jeg tænker nærmere over det, nok ofte i weekenderne hvor han måske ikke får al den søvn han har brug for pga. gang i huset. Vi arbejder løbende på at han skal være helt klar over hans plads i hierakiet i huset - det udfordrer han også mere i øjeblikket - nok også pga at han er ved at blive voksen.

 

Det behøver i ikke arbejde på. En hund forsøger ikke at kravle op i hierakiet. Han vil bare gerne være en del af familien. Han udfordrer måske og søger grænser i den alder - men det gør børn også. :)

 

Vil anbefale at læse nogle bøger om hundesprog, jeg tror det vil være en kæmpe hjælp for jer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

...jeg er ret sikker på, ud fra jeres gode svar, at han bare vil være i fred. Han har ikke ondt nogen steder...er normalt meget glad og livlig....og det er, når jeg tænker nærmere over det, nok ofte i weekenderne hvor han måske ikke får al den søvn han har brug for pga. gang i huset. Vi arbejder løbende på at han skal være helt klar over hans plads i hierakiet i huset - det udfordrer han også mere i øjeblikket - nok også pga at han er ved at blive voksen.

 

Uha, den med hierakiet er gammledags :blink: Er 100% enig med Sitto - hunde forsøger ikke at blive en del af vores hieraki (hverken i top eller bund) de vil bare gerne være en del af flokken, og i det her tilfælde er familien flokken.

Selvfølgelig vil I blive udfordret nu hvor hunden er ved at være voksen, og dermed er mere selvstændig end tidligere.

 

Går I til træning med ham? Hvis ikke - vil jeg anbefale jer at starte, det gir en masse til både hund og ejer(e)!

 

God fornøjelse med jeres lille hund :vinke:

Link til indlæg
Del på andre sites

...jeg er ret sikker på, ud fra jeres gode svar, at han bare vil være i fred. Han har ikke ondt nogen steder...er normalt meget glad og livlig....og det er, når jeg tænker nærmere over det, nok ofte i weekenderne hvor han måske ikke får al den søvn han har brug for pga. gang i huset. Vi arbejder løbende på at han skal være helt klar over hans plads i hierakiet i huset - det udfordrer han også mere i øjeblikket - nok også pga at han er ved at blive voksen.

 

 

Du tager helt fejl her. Han ved udmærket, hvor hans såkaldte plads er. Det er jo jer, der bestemmer, f.eks alt mht foder, kæl, gode gåture osv. Han er jo bare en teenagerhund i den dumme alder. I skal ikke blive sure eller skrappe, hvis han ikke lige lystrer, har glemt at dække, indkald osv. Bare sæt kravene ned, og lav noget sjovt, forskellige kontaktøvelser, som giv , pote, High five, rulle, krybe. Lån nogle bøger med sjov med din hund i, og udnyt, at puddel normalt er super til kunster..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...