Hop til indhold

stamtavle...


Gæst Javer85
 Share

Recommended Posts

Gæst Javer85

Til alle der har så meget i mod hunde uden stamtavle... Har i set alle dem der er tilsalg her inde uden stamtavle??

De er nok både syg og fejler altmuligt...

jeg syntes det er helt ok at en hund ikke har stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle der har så meget i mod hunde uden stamtavle... Har i set alle dem der er tilsalg her inde uden stamtavle??

De er nok både syg og fejler altmuligt...

jeg syntes det er helt ok at en hund ikke har stamtavle.

 

 

Tvivler på der er nogen der har noget imod hunde uden stamtavler.

 

 

Men jeg ved at der er mange (herunder jeg selv) der har noget imod hovedløs skamavl på uegnede og ukontrollerede kræ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg forstår ikke, hvor du har læst at nogen har noget imod hunde uden stamtavle? Og jeg har altså læst hele din anden tråd igenne.

De har noget imod at folk avler, uden at tage forbehold for de risici, som der er ved avl - og det er så vel med som uden tavle! Dog er der visse minimumskrav til stambogsførte hunde, før de kan få lov til at avle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på ingen måde noget imod hunde uden stamtavle. Men jeg har noget imod at man avler på hunde uden at man først har gjort sig den ulejlighed at undersøge den for arvlige skavanker.

 

Samme her... jeg har både en hund (og kommende hund) med stamtavle, og en uden... Og har også haft andre hunde - både med og uden stamtavle.

 

Det er det at avle på tavleløse hunde jeg er imod...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har aldrig ejet en hund uden tavle og kommer nok heller aldrig til det medmindre jeg faldr for en hund som ikke skal bruges til noget

 

 

har ikke noget imod hundene som sådan men mange der avler hunde uden tavle disse hunde er sjældent tjekket for arvelige sygdomme og umulige og lave opsyn med

Link til indlæg
Del på andre sites

sikke da noget pjat - der er ingen der har noget imod hunde uden tavle... Men der er heldigvis mange der har noget imod avl uden tankevirksomhed...

 

Og avl på en hund uden nogen former for sundhedstjek, krav og tanke for hvordan man skal komme af med hvalpene - det er da tåbeligt... At ens hund er sød er ikke en grund til at avle på den... alle hunde er søde, det betyder ikke at de absolut skal formere sig....

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her... jeg har både en hund (og kommende hund) med stamtavle, og en uden... Og har også haft andre hunde - både med og uden stamtavle.

 

Det er det at avle på tavleløse hunde jeg er imod...

 

Til alle...

Og i tror så på at alle dem der er tilsalg her inde, deres forældre har fået tjekketbåde det ene og det andet???

 

Åhh come on det kan i jo godt se...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle...

Og i tror så på at alle dem der er tilsalg her inde, deres forældre har fået tjekketbåde det ene og det andet???

 

Åhh come on det kan i jo godt se...

 

Det er da en latterlig sætning. Hvorfor skulle DU ikke tjekke dine dyr, fordi ANDRE ikke gør det ? Bare fordi andre ikke tænker over helbredet på de hunde de sætter i verden, betyder det ikke at man ikke selv kan tænke og gøre det anderledes.

 

Du springer måske også ud fra en bro, fordi din nabo gør det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle...

Og i tror så på at alle dem der er tilsalg her inde, deres forældre har fået tjekketbåde det ene og det andet???

 

Åhh come on det kan i jo godt se...

 

Formentlig ikke, men kan du ikke godt se pointen i at tænke lidt over om man sætter hvalpe i verden som går en usikker fremtid i møde (hvis fremtid overhovedet :confused:)? Der er alt for mange hunde i verden allerede, så hvis vi herinde kan få nogen til at tænke sig om en ekstra gang inden de producerer endnu flere fordi "det kunne være sjovt", så er det da ret positivt synes jeg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har stamtavleløse hunde der ER tilsalg med et had mod stamtavleløse hunde eller en forståelig modstand mod hovedløs ubegrundet avl at gøre?

 

Dem der ER til salg, kan man jo næppe gøre meget ved. De er allerede blevet produceret.

Hovedløs avl og annoncering herom, KAN man gøre noget ved. Nemlig oplyse om de iøvrigt ganske få og helt basale ting der burde være lavet og være iorden, før avl kan komme på tale.

Oftest deler man viden og erfaring for døve ører, desværre. For "familiehunden" skal fandenraspeme bruges i avl, om det så er noget lort man har gang i eller ej er ligegyldigt, for "den vil jo så gerne prøve at være moooaaarr" eller "Det kunne være sjovt at prøve"

 

Jeg ved stadig ikke hvorfor man så betegner en sådan hund som familiehund, når de reelt er alt andet end dét.

Men der er sikkert penge i lortet. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad havde du tænkt dig vi skulle gøre ved de indlæg, hvor utjekkede hvalpe står til salg? Skrive, at det var altså ikke smart, at ejer ikke tjekkede forældrenes sundhedsstatus først? Ja, det kunne vi måske, men...:

 

1. Hvalpene er sat i verden - man kan egentlig ikke gøre meget andet, end at ønske og håbe på det bedste for dem og deres fremtid.

 

2. Jeg er aldrig inde på hvalpeannonceringsmarkedet, og de tråde/annoncer, som er derinde, bliver ikke vist i "dagens indlæg".

 

Så kan altså desværre ikke se, hvad det er du vil med indlægget - eller, jo, det kan jeg godt, i mine øjne har det bare ikke rigtig relevans i forhold til at du vil have hvalpe i din tæve :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle der har så meget i mod hunde uden stamtavle... Har i set alle dem der er tilsalg her inde uden stamtavle??

De er nok både syg og fejler altmuligt...

jeg syntes det er helt ok at en hund ikke har stamtavle.

Det er da også okay. Og der er da ingen der siger, at hunde behøver fejle alt muligt, fordi de ikke har stamtavle.

Jeg har selv to blandingshunde (naturligvis uden stamtavle :rolleyes:) og de fejler ikke noget.

Og jeg har selvfølgelig ikke noget imod hunde uden stamtavle - de kan være ligeså dejlige hunde, som hunde med tavle. Det betyder ikke noget ift. ejerens kærlighed til hunden.

 

Problemet er bare, at man ikke kan se tilbage i linjerne. Jeg vil personligt ikke købe en hund uden stamtavle igen, jeg vil gerne have en sikkerhed for at min kommende hund er det den står til at skulle være. I princippet kan jeg løbe en blanding mellem to typer i den tro, at det er én bestemt race, når den ikke har stamtavle.

Desuden kan jeg købe en hund med forskellige sygdomme, som jeg ikke har vidst noget om, fordi jeg ikke har kunne tjekke op på om forældre, bedsteforældre eller oldeforældre til hunden har fejlet noget. Og det samme med temperamentet.

 

Men som sagt har jeg (og de fleste af os herinde) ikke noget imod hunde uden stamtavle - man skal bare tænke sig om inden man avler løs...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det gør det da ikke mere rigtigt. Fordi mange andre gør det, behøver vi andre ikke følge i deres fodspor.

 

 

 

en udtalelse som er yderst fornuftig man behøver nemlig ikke gøre som alle andre tåber gør

så hvis naboen skriger ud fra 10 sal fordi han tænkte det kunne være sjovt eller han dræber 10 mennesker så er det okey fordi andre gør det:confused::confused::confused::roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret i din anden tråd, har skrevet ud fra mine egne erfaringer. Jeg har ikke skrevet noget om der SKAL være stamtavle på hundene. (sjovt nok reagerede du slet ikke på mit indlæg);-)

 

Min Pudel har IKKE stamtavle, og mine tre forgående har heller ikke haft det.

Man kan da sagtens købe/ avle hunde uden papirer, men det vil være en god idé at tjekke forældredyrene for div. sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad havde du tænkt dig vi skulle gøre ved de indlæg, hvor utjekkede hvalpe står til salg? Skrive, at det var altså ikke smart, at ejer ikke tjekkede forældrenes sundhedsstatus først? Ja, det kunne vi måske, men...:

 

1. Hvalpene er sat i verden - man kan egentlig ikke gøre meget andet, end at ønske og håbe på det bedste for dem og deres fremtid.

 

2. Jeg er aldrig inde på hvalpeannonceringsmarkedet, og de tråde/annoncer, som er derinde, bliver ikke vist i "dagens indlæg".

 

Så kan altså desværre ikke se, hvad det er du vil med indlægget - eller, jo, det kan jeg godt, i mine øjne har det bare ikke rigtig relevans i forhold til at du vil have hvalpe i din tæve :-)

 

:5up: og TS har jo fundet en hanhund.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har stamtavleløse hunde der ER tilsalg med et had mod stamtavleløse hunde eller en forståelig modstand mod hovedløs ubegrundet avl at gøre?

 

Dem der ER til salg, kan man jo næppe gøre meget ved. De er allerede blevet produceret.

Hovedløs avl og annoncering herom, KAN man gøre noget ved. Nemlig oplyse om de iøvrigt ganske få og helt basale ting der burde være lavet og være iorden, før avl kan komme på tale.

Oftest deler man viden og erfaring for døve ører, desværre. For "familiehunden" skal fandenraspeme bruges i avl, om det så er noget lort man har gang i eller ej er ligegyldigt, for "den vil jo så gerne prøve at være moooaaarr" eller "Det kunne være sjovt at prøve"

 

Jeg ved stadig ikke hvorfor man så betegner en sådan hund som familiehund, når de reelt er alt andet end dét.

Men der er sikkert penge i lortet. :blink:

 

Kunne ikke sige det bedre selv :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til alle...

Og i tror så på at alle dem der er tilsalg her inde, deres forældre har fået tjekketbåde det ene og det andet???

 

Åhh come on det kan i jo godt se...

 

Nææ det tror jeg såmænd ikke... men det er jo så ikke hundene der er til salg´s skyld ;-)

Men derfor behøver man jo ikke at parre løs, og sætte hvalpe i verden uden at tænke sig grundigt om, og sikre at alt er i orden - ikke kun efter udtalelse fra en dyrlæge, men efter en grundig dyrlægeundersøgelse MED røgnten og hvad der skal til!

 

Og den hund jeg har uden stamtavle, bliver formentlig også den sidste tavleløse hund jeg har - men derfor holder jeg ikke mindre af ham ;-) Og historien om hvordan og hvorfor vi fik ham, den er et emne for sig selv, og er urelevant for denne debat.

 

"Åhh come on" du kan vel se at det ikke er sk*de smart det du har gang i med din tæve, du må da have fået noget ud af de indlæg der er blevet brugt tid på at skrive til dig... Det er sådan set for de kommende hvalpe, købere og DIN EGEN skyld at vi skriver det vi skriver... Fordi en del af os, har set dette scenarie op til flere gange, og dba bugner af sørgelige skæbner for disse hvalpe - fordi ejerne af forældredyrene valgte at tage hovedet under armen, og ikke tage tingene grundigt op til overvejelse; Men (undskyld ordvalget) af egen egoistiske grunde alligevel vælger at lade sin hund sætte hvalpe i verden, uden at have sat sig ordentligt ind i tingene, sygdomme bl.a. arvelige...

 

Men pøj pøj med det, hvis du vælger til trods for alle advarslerne, at få hvalpe på hende... men håber godt nok at du tager disse indlæg op til overvejelse, og dropper ideen igen!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...