Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Ulve set tæt på skov-børnehave i Goldenstedt, kun 300 km fra den dansk/tyske grænse.

I Landskredsenen Vechta blev der i går, 11.02.15, set en ulv nær en skovbørnehave.

I nærheden er der de sidste 2 måneder taget ca. 60 får af ulve.

Borgmesteren har anmodet Miljø-ministeriet om tilladelse til at bortskyde ulven/e, men Ministeriet nedtoner hvad der er sket, og svarer ikke på henvendelsen.

En ulveekspert har rådet borgmesteren til at lukke børnehaven.

 

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Woelfe-streunen-vor-Waldkindergarten-herum,wolf1280.html

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ulve set tæt på skov-børnehave i Goldenstedt, kun 300 km fra den dansk/tyske grænse.

I Landskredsenen Vechta blev der i går, 11.02.15, set en ulv nær en skovbørnehave.

I nærheden er der de sidste 2 måneder taget ca. 60 får af ulve.

Borgmesteren har anmodet Miljø-ministeriet om tilladelse til at bortskyde ulven/e, men Ministeriet nedtoner hvad der er sket, og svarer ikke på henvendelsen.

En ulveekspert har rådet borgmesteren til at lukke børnehaven.

 

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Woelfe-streunen-vor-Waldkindergarten-herum,wolf1280.html

Nu rækker mine tysk egenskaber sig desværre ikke meget længere end til at bestille en øl på en beværtning, så kom lidt til kort i det link du smed..:genert:

 

Det med fårene står for fåreavlers egen regning, det er for pokker vinter og de burde være på stald de stakkels dyr. Gad vide hvor mange der har kastet lam i det kaos rovdyret har lavet i flokken, men det er nok en god skilling der er røget sig en tur..

 

Nu ved jeg ikke hvordan skovbørnehaver fungerer i Tyskland, men det må vel være samme koncept som ala her i landet. Og med et par kompetente gokker til at overvåge ungerne, tror jeg næppe der ryger et barn i flyverdraget der bliver slæbt væk af en ulv (såvel på 4 ben som på 2). Kræet har vel lusket rundt ved skraldespandene og set efter mulighederne for bortkastede madpakker, inden den tager sig et barn indsvøbt i termotøj...

 

Men hvis kræet er blevet lige lovligt glad for menneskemad eller hvad pokker den foretager sig så må den ud til højre med en dertil indrettet riffel. Den skrider vel igen hvis der ikke er foder til den...:vedikke:

 

Og er enig med ulveeksperten luk børnhaven, de er pisse farlige sådan noget menneskeyngel...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
det gør ham hverken mere eller mindre troværdig....

han så sikkert en ulv...

 

Eller en schæfer, malamut, etc. Forfatteren Jack London rejste en gang med en af de der fødselsdagskage-floddampere medbringende en tam ulv. Han fortalte alle at det var en schæferblanding og så var der ingen problemer. Folk synes den var søøød. Ulvehysteriet("/lille Rødhætte") var ellers på sit højeste den gang.

 

Den gang debatten gik om de lovlige og ulovlige racer, var der nogen der lavede en blind-test - hvor er pitbull'en!

Hvis man lavede det samme med én ulv, og en stak malamutter, huskyer, shæfere, og blandinger heraf, så tror jeg at træfsikkerheden ville være tilsvarende lav.

 

Jeg tror træf-sikkerheden er ret stor! De fleste ville uden tvivl udpege husky og mutte!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Ja en lidt morsom overskrift.

 

Man må forundres over at man i Kolding og andre steder kan være overrasket over at der kommer ulv i bynære skove, når man netop godt ved at vi har mindst 18 strejfende ulve i Jylland.

 

Det bliver langt mere interessant, når vi om nogle år har 150 ulve i Jylland, hvoraf en del vil være strejfende og på udsigt efter nye territorier. Med det fødegrundlæg vi har i Jylland tager det nok ikke så lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er den gal igen, gem jeres børn, koner og haveredskaber...

 

http://lokalavisen.dk/ulv-loes-i-marielundsskoven-i-kolding-/Sjaelland-Regionale-nyheder/20150320/artikler/150329997/1051

 

Og afledt af overskriften på artiklen, hvem har sluppet den løs...:roll:

 

OMG:skraek: Jeg har stillet sneskovlen ind i garagen. Kolding er jo under 100 km væk, så det kan være nået til Lisbjerg mange gange:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en lidt morsom overskrift.

 

Man må forundres over at man i Kolding og andre steder kan være overrasket over at der kommer ulv i bynære skove, når man netop godt ved at vi har mindst 18 strejfende ulve i Jylland.

 

Det bliver langt mere interessant, når vi om nogle år har 150 ulve i Jylland, hvoraf en del vil være strejfende og på udsigt efter nye territorier. Med det fødegrundlæg vi har i Jylland tager det nok ikke så lang tid.

Ja jeg ved heller ikke lige hvad folk tænker om ulven, den kommer vel frem der hvor den lyster. Der er i forvejen ræv, hare, grævling og rådyr i villakvarterne. Så at der kommer en ulv på besøg kan jeg ikke se det sensationelle ved, det er jo ikke fordi den render af med ungernes knallert..:lol:

 

Der er massere af fødegrundlag til dem, helt uden at de må ty til skraldespande. De kan sagtens leve af andet end rådyr...:mrgreen:

OMG:skraek: Jeg har stillet sneskovlen ind i garagen. Kolding er jo under 100 km væk, så det kan være nået til Lisbjerg mange gange:shock:

 

Kan du ikke sætte Corgien til at passe på græsslåmaskinen så er den da sikker...:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
OMG:skraek: Jeg har stillet sneskovlen ind i garagen. Kolding er jo under 100 km væk, så det kan være nået til Lisbjerg mange gange:shock:

 

Jeg er endnu tættere på Kolding :mrgreen: men har dog sneskovlen i garagen lige til at hive frem, hvis nu den kommer her :shock: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg frygter også lidt det snart er tid der dukker ulve op her. Bor kun 20 km fra Kolding området og her i Fredericia er der flere områder med hjortevildt - så tæt som 15 min. gang fra os. Vi har jo også lige set optagelse af en ulv i et villa kvarter godt nok i Holland - men den scene kunne lige så godt være her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt jeg bor på Fyn og Ulve ikke kan køre bil, men der kommer vel en isvinter før eller siden så de kan gå over Lillebælt - og Øresund fra Sverige. Ikke noget jeg ser frem til, men forventer, må ske.

 

Jeg frygter også lidt det snart er tid der dukker ulve op her. Bor kun 20 km fra Kolding området og her i Fredericia er der flere områder med hjortevildt - så tæt som 15 min. gang fra os. Vi har jo også lige set optagelse af en ulv i et villa kvarter godt nok i Holland - men den scene kunne lige så godt være her.

 

Af nysgerrighed, hvad er det i frygter?

 

Ulven er tilsyneladende ofte på besøg i vores skov, som starter ca. 200 meter fra hvor vi bor. Der er fundet et rådyr og en ræv som nok er dræbt og ædt af ulven, begge ca. 500-700 meter fra hvor vi bor. Den vandrer angiveligt i området fra Djursland og ud vestover. Men jeg gør mig da ingen forhåbninger om nogensinde at se en vild ulv i skoven:vedikke: Frygter i at blive spist af en ulv? At den tager jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist ikke sagt jeg frygter ulven.

 

Jeg er bare helst fri for den. Bla. fordi jeg antager, at mange andre frygter den. Og som sagt tidligere, tror jeg det kan få betydning for børns ture i naturen med børnehave, spejdere mv. Det er ikke så godt synes jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist ikke sagt jeg frygter ulven.

 

Jeg er bare helst fri for den. Bla. fordi jeg antager, at mange andre frygter den. Og som sagt tidligere, tror jeg det kan få betydning for børns ture i naturen med børnehave, spejdere mv. Det er ikke så godt synes jeg

 

Men hvorfor skulle hysteriet være værre på Fyn end det er i Jylland?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor skulle hysteriet være værre på Fyn end det er i Jylland?

 

Det tror jeg da heller ikke det. hysteriet har vist allerede vist sig i sønderjylland hvor en udflugt med børne have blev aflyst.

 

Jeg tror hysteriet kommer hvor ulvene kommer, efterhånden som de bliver synlige nær byer, skoler, børnehaver, spejderlejre osv. Derfor er vi meget lidt hysteriske på Fyn nu og på Sjælland, men se hvad der skete da der var en minimal risiko for at der var en ulv i dyrhaven. Hysteriet kommer, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå, at fåreavlere er rigtig trætte af ulven og helst ser den forsvinde langt væk, når de igen har mistet får som middagsmåltid til ulven.

 

Men alt det andet hysteri forstår jeg ikke.

Ulven har jo været bosat her i området i lang tid og vi høre den med jævne mellemrum.

Den er filmet meget tæt på hvor vi bor og der har på intet tidspunkt været hunde eller mennesker der har været i nærheden af at komme galt afsted med den.

 

Men ok... Hvis der kommer for mange af dem, så kan vi naturligvis stå med problemer.

Og personligt så jeg helst den ikke var her.

Vil gerne have mine får i fred og ulve er lige så grumme i deres drab på husdyr som hunde er. Det er bestemt ikke kønt, det en ulv kan lave af ravage i en fåreflok.

 

Men min og mine hundes sikkerhed frygter jeg ikke for og efter at have boet i nærheden af en børnehave, så frygter jeg heller ikke for børn på udflugters sikkerhed.

Kææææft de larmer og tror sgu' ikke ulvene skal nyde noget af at komme i nærheden af sådan en flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår egentlig ikke at I synes det er hysteri når pressen fortæller at der bliver spottet ulve steder hvor man ikke ville forvente det. Nu kan jeg godt nok ikke se det der linkes til, men jeg synes da egentlig det stadigvæk er så sjældent og nyt, at man godt kan anse det for at være en vigtig historie.

 

Med hensyn til at det måske kommer til at begrænse folk,... jamen vi har jo bare været så beskyttede i DK og har aldrig været vant til at skulle passe på noget som helst i vores natur. Jeg synes det er sundt at børn lærer lidt om respekt for noget vi mennesker ikke helt kan kontrollere, for der vil jo i fremtiden være en lille risiko for at syge ulve kan blive ubehageligt nærgående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...