Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Det bliver først rigtig farligt, når mennesker får stukket blår i øjnene af uvidende politikere, biologer og andre der synes, at det da er hyggeligt, at ulven er kommet til lille DK. Ulven er et rovdyr og der forekommer altså ulveangreb på mennesker rundt om i verden, bl.a i Canada som jo er langt større end lille DK, så jeg er helt enig med PBC i at det vil give problemer på et eller andet tidspunkt.

 

 

Jeg har som sådan ikke noget imod ulven, så længe den bliver ovre vest på :blink:.... men imod, at folk glemmer, at det er et rovdyr og at den ikke altid kun nøjes med, at angribe andre dyr.

 

http://ulvejagt.dk/ulveangreb.html

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det bliver først rigtig farligt, når mennesker får stukket blår i øjnene af uvidende politikere, biologer og andre der synes, at det da er hyggeligt, at ulven er kommet til lille DK. Ulven er et rovdyr og der forekommer altså ulveangreb på mennesker rundt om i verden, bl.a i Canada som jo er langt større end lille DK, så jeg er helt enig med PBC i at det vil give problemer på et eller andet tidspunkt.

Dog skal man også lige tage med at de ulve der lever i Canada kan være op til dobbelt så store som dem man ser i Skadinavien.

 

Måske vil det give problemer, men i det mindste har vi ikke rabies i udpræget grad og det skader altså ikke mennesket at skulle finde sig i at en anden dyreart også kan være farlig,.... og få lov til at gå løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver først rigtig farligt, når mennesker får stukket blår i øjnene af uvidende politikere, biologer og andre der synes, at det da er hyggeligt, at ulven er kommet til lille DK. Ulven er et rovdyr og der forekommer altså ulveangreb på mennesker rundt om i verden, bl.a i Canada som jo er langt større end lille DK, så jeg er helt enig med PBC i at det vil give problemer på et eller andet tidspunkt.

 

 

Jeg har som sådan ikke noget imod ulven, så længe den bliver ovre vest på :blink:.... men imod, at folk glemmer, at det er et rovdyr og at den ikke altid kun nøjes med, at angribe andre dyr.

 

http://ulvejagt.dk/ulveangreb.html

helt ærligt, en artikel som den her er jo netop at noget ævl;) artiklen spiller på frygt, men må samtidig indrømme at ulveangreb er ekstrem sjældent ;) i forhold til antallet af ulve i verden er der rigtig få angreb, det er med garanti farligere at cykle en tur end det er at gå en tur i en skov;) lad os aflive samtlige cykler!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dog skal man også lige tage med at de ulve der lever i Canada kan være op til dobbelt så store som dem man ser i Skadinavien.

 

Måske vil det give problemer, men i det mindste har vi ikke rabies i udpræget grad og det skader altså ikke mennesket at skulle finde sig i at en anden dyreart også kan være farlig,.... og få lov til at gå løs.

 

jeg er ikke sikker, men taler vi ikke om ulve på 30-60 kg her i landet?

 

 

Kendetegn

Ulve vejer oftest 30-45 kilo. De kan dog veje helt op til 80 kilo. Hannerne er i gennemsnit en del større end hunnerne. En hanulv måler op til 90 cm i skulderhøjde, og kropslængden er normalt 100-145 cm. Hertil kommer halen på ca. 50 cm, der som regel er nedhængende.

 

Europæiske ulve er grålige med gullige til lyse partier. Ryg, skuldre, hoved og oversiden af halen er mørk. Bugen er som regel mørk, mens benene og resten af undersiden er lys, gullig til hvid.

 

Ulv.i-midten.jpg

Ryg, skuldre, hoved og oversiden af halen er normalt mørk. FOTO: MAX STEINAR

 

I forhold til en schæferhund, er ulvens hoved og hals forholdsvis kraftigere, halen kortere og benene længere. Ulven kan ikke med 100 procents sikkerhed skelnes fra en stor slædehund. Desuden findes hybrider mellem hunde og ulve. Derfor er genetiske prøver nødvendige for konstatere, om det er en ren ulv eller en hund.

 

Ulvens spor

Ulvens spor ligner sporet af en stor hund og vil, medmindre man følger i hælene på enten ulven eller hunden, ikke kunne skelnes med 100 procents sikkerhed. Ulvens spor er dog forholdsvis aflangt, og ulvens tåpuder er forholdsvis langstrakte, og spændet mellem de to midterste tæer er størst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dog skal man også lige tage med at de ulve der lever i Canada kan være op til dobbelt så store som dem man ser i Skadinavien.

 

Måske vil det give problemer, men i det mindste har vi ikke rabies i udpræget grad og det skader altså ikke mennesket at skulle finde sig i at en anden dyreart også kan være farlig,.... og få lov til at gå løs.

 

Men det forandre jo ikke, at de har angrebet mennesker...

 

 

helt ærligt, en artikel som den her er jo netop at noget ævl;) artiklen spiller på frygt, men må samtidig indrømme at ulveangreb er ekstrem sjældent ;) i forhold til antallet af ulve i verden er der rigtig få angreb, det er med garanti farligere at cykle en tur end det er at gå en tur i en skov;) lad os aflive samtlige cykler!!

 

Ja, det er sjældent, men det forekommer.... jeg ser det mere som fakta, istedet for, at folk bliver lullet ind i den tro, at ulven er ufarlig...kan forøvrigt ikke se, hvorfor man altid skal sammenligne med at cykler, biler, flyvemaskiner o.s.v er laaaaangt farligere, for det ved enhver jo :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er ikke sikker, men taler vi ikke om ulve på 30-60 kg her i landet?

Jo og et par cm. større end en schæfer hund, Canadierne kæmper med Valley Ulven der kan komme op på det en voksen mand vejer (ca. 80 kg)...

 

Men jeg tror nu vi skal bekymre os mere om så mange andre ting vi kan støde på ude i skoven eller hvor vi nu færdes, end at være på menu kortet hos en ulv. Jovist kan der komme noget klammeri i fremtiden, men jeg krydser da fingre for at den holder sig til vores husdyr og ikke luger ud i skovbørnehaverne og mountainbike rytterne. Hvorfor tage sorgerne på forskud?? Der skal nok blive lavet tiltag efterhånden som de slår sig mere og mere ned her i landet..

 

Vi skal jo i forvejen passe på flåter, musvåger der beskytter yngel og passe på vores hunde ikke får skab i et område hvor der er ræveskab. Her på fastlandet lever de små hunde da heller ikke for sikkert hvis de render væk og der kommer en stor hornugle forbi (der er fundet både kat og gravhund i den nærmeste rede ved mig) de æder alt de kan slæbe af med...

 

Livet er farligt man kan dø af det..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver først rigtig farligt, når mennesker får stukket blår i øjnene af uvidende politikere, biologer og andre der synes, at det da er hyggeligt, at ulven er kommet til lille DK. Ulven er et rovdyr og der forekommer altså ulveangreb på mennesker rundt om i verden, bl.a i Canada som jo er langt større end lille DK, så jeg er helt enig med PBC i at det vil give problemer på et eller andet tidspunkt.

 

 

Jeg har som sådan ikke noget imod ulven, så længe den bliver ovre vest på :blink:.... men imod, at folk glemmer, at det er et rovdyr og at den ikke altid kun nøjes med, at angribe andre dyr.

 

http://ulvejagt.dk/ulveangreb.html

 

Sikke dog en usaglig og dårlig formuleret "artikel":shock: Troværdigheden er allerede strøget inden første punktum.

 

Jeg tror ikke at folk bliver "lullet ind" i noget som helst, men har nok bare en anden grænse for hvornår noget bør frygtes. I synes vi er blåøjede, vi synes i er hysteriske:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i et område hvor der er ulve, men selvom jeg færdes meget i skoven har jeg aldrig set en, så de må være rigtig gode til at gemme sig.

Når det er mørkt (og lidt uhyggeligt) i skoven, kan jeg godt frygte at en ulv måske kunne finde på at angribe min gamle hund. Han får altid lov til at løbe frit uden snor, men han holder sig heldigvis altid rimeligt tæt på mig.

Jeg har læst at man ikke skal prøve at forsvare sin hund hvis den bliver angrebet at ulven, men det tror jeg faktisk ikke jeg ville kunne lade være med at prøve.

Personligt mener jeg at ulven har mindst lige så meget ret til at være i Danmark som vi mennesker har, så selvom jeg er lidt bekymret så er det en risiko mig og hunden lever med...

Her i området findes der også havørne som godt kan tage en halv-stor hund, skal de også udryddes fordi de er farlige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig lidt at ham zoo-dirketøren siger at det er omstrejfende ulve vi har her i Danmark. Sidste år blev der, så vidt jeg ved, optaget et kuld ung ulve. Hvis de yngler her er det vel ikke kun omstrejfende ulve??

 

Nej, men gruppen der hedder Ulve-tracking mente at der var unger. Det er ikke bevist. Det eneste der er bevist, er at 2 af ulvene er registreret flere gange, og derfor nok er fastboende.

Link til indlæg
Del på andre sites

På Fb-siden i "ulv i Danmark" har jeg to gange sidste år læst om unger. To kuld.

 

Men da de lavede en opsummering af året var der kun nævnt et muligt kuld, baseret på lyde hvor adressen blev holdt hemmeligt...

 

Jeg tror på at der er født mindst et kuld unger i dk. Men at de går stille med dørene for at holde dem i live.

 

Sidste år i februar blev der jo fundet flere blodspor som blev bekræftet til at tilhøre en ulv. Men de fortalte ikke kønnet, dog fortalte de at hun-ulve er i løb omkring den tid (og det ville da om noget tiltrække hanner).

 

De fastholder at der endnu ikke foreligger nogle beviser for en hun-ulv i dk.

 

Jeg synes ikke jeg er konspirations-freak men jeg køber altså ikke helt den med ingen hunner..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligegyldigt hvad det drejer sig om kan man altid finde en ekspert som mener noget kontroversielt.

Jeg kan godt lide dine gåseøjne omkring experter.

Valerius Geist som er kilden til søndagsavisens artikel er ekspert i store nord amerikanske pattedyr.

Ifølge Wikipedia har en amerikansk dommer afvist ham som ekspert i en sag om ulves mulige angreb på mennesker, fordi han ikke havde relevant ekspertise.

Men han er meget populær på hjemmesider som gerne vil råbe Ulven kommer!

Nu har jeg lige læst et par sider af hans rapporrt: When do wolves become dangerous to humans.

Geist lægger ud med at skrive at eventyret om rødhætte er baseret på holdbare beviser? På side 2 får russiske kommunister også en del af skylden for myten om den ufarlige ulv...

Jeg siger ikke at ulve aldrig har og aldrig vil angribe mennesker. Ulve kan nedlægge ret store dyr, så en meget sulten ulv kan måske godt angribe et barn, men jeg synes ikke der er grund til at skabe masse hysteri over noget som ikke er et reelt problem.

Swimminpools er langt farligere for børn en ulve, og dem er der vist ingen som prøver at udrydde.

Redigeret af WinWiz
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har blandt andet studeret ulve, og lad mig starte med at sige, at jeg elsker dem.

 

I deres rette miljø. Som er meget nichebestemt. Desværre.... DK har ikke denne niche.. Kan de så tilpasse sig? Sandsynligheden er der, men den er lille viser erfaringer om ulvens behov

 

Jeg HÅBER de kan trives her, men jeg må stille spørgsmålstegn ved det på sigt. Det der desværre bakker mig op i min uro, som jeg har haft fra start, er, at en række observationer især på det seneste, er gjort meget tæt på byer og bebyggelse. Dette er ikke normal ulveadfærd, og det bør få alle til at standse op og lige tænke meget grundigt over sagen. Ulve færdes normalt i åbne vidder, fjernt fra mennesker, men hvis de ikke har tilstrækkelig plads, kan de søge tættere på - og tættere på... Og det er ikke en god udvikling. Jeg følger sagerne tæt, og jeg er tiltagende urolig. Jeg er umådelig træt af at den ene "skovarbejder" efter den anden står i medierne og udtaler sig om et dyr, som de tilsyneladende har læst om eller set i fangeskab/udlandet med store skovområder - og konkludere at der ikke sker noget som helst ved at en ulv er set tæt ved en børnehave eller har nedlagt bytte i Koldings villakvarter. DETTE ER IKKE NORMALADFÆRD. Punktum. Og alt hvad der fra et vildt dyrs side ikke er normaladfærd (det vil sige den adfærd som en given population i en given kontekst udviser hyppigst), kan potentielt udgøre en trussel. Når man så skråsikkert siger, at der ingen fare er, så må jeg ryste på hovedet.

 

Der er ganske få dokumenterede drab eller angreb på mennesker begået af ulve, men der er en del dokumenterede drab og angreb på husdyr og hunde (katte findes der ingen kendte dokumenterede angreb på - men det er også et andet dyr). Alle disse undersøgelser er baseret på ulve i niche, der tilgodeser dere behov for plads og byttedyr. Kan DK tilbyde dette? Måske. Det der taler imod er disse afvigelser fra normaladfærden.

 

Jeg er ikke ude på at starte en masse hysteri eller frygt, men de ulve viser ikke normaladfærd. Det bør vi tage alvorligt. Hvad skal vi gøre? Jeg ved det ikke. Jeg er alvorlig bange for, at det det ender med en ulykkelig situation, som stempler ulven som en værre en - selvom disse ulve allerede nu viser os alvorlige tegn som vi ikke lytter til.

 

Der ER unger her. Jeg har set området, hvor der er unger. Hvor mange der er ved jeg ikke, men den ulv viser normaladfærd. Selvom vi er en meget lille by, som den let kunne opsøge så er den langt langt væk fra os mennesker, vores hunde og selv husdyr går den uden om, fordi der er masser af vildt. Kan den så leve her? Måske enkelte steder i DK men hvordan skal vi sikre, at et nomadedyr, der kan tilbagelægge 60-70 km på et døgn bliver her? Det kan vi ikke, og så står den måske pludselig i et villakvarter og presses... Eller den opdager, at den kan gå tæt på uden at trues...

 

Jeg arbejder også med kattedyr og jeg husker med gru en anden situation fra Kenya hvor en gruppe løver opdagede at de kunne gå tæt på mennesker og det var nem mad. Dyr er ikke onde, de tænker ikke lad os slå ihjel, men er en fødekilde let tilgængelig så slår de da til. Det er ren cost benefit. Disse løver blev alle dræbt. Deres unger lærte endda jagtadfærden. Den var en afvigelse fra normaladfærden. Ganske som en ulv i et villakvarter i Kolding er.

 

Jeg følger lige nu med STOR interesse udviklingen. For ER der tale om ulve? Eller har en hund igen været på spil? Har ulven med sikkerhed været i villakvarteret eller har et andet dur slæbt byttedyret derind efter ulven er gået? Vi ved det ikke - og måske er der ingen afvigelser fra normaladfærden. Lad os håbe det. For hvis der er, så er vi nødt til at tage det meget alvorligt.

 

Som ulveelsker skriver jeg dette med tårer i mine øjne. Jeg håber der er tale om en hund. Er der ikke, så skal der handles, før ulven stemples som den store synder, selvom den i virikeligheden slet ikke indeholder alle disse motiver som art. Den er bare en ulv. Ganske som de løver i kenya bare var løver.

 

Vi må alle holde øje med afvigelser fra normaladfærd. Og hvis vi ser dem, så skal de dokumenteres. Nogle i Kolding kan meget vel have råbt ulven kommer, selvom ulven slet ikke har været der. Men har den været der - så tæt på med et bytte - så ringer mine alarmklokker højere end alle de hersens skovfolks udtalelser om at alt er roligt, alt er roligt....

 

Jeg siger dette fordi jeg elsker ulve - for det de er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der desværre bakker mig op i min uro, som jeg har haft fra start, er, at en række observationer især på det seneste, er gjort meget tæt på byer og bebyggelse. Dette er ikke normal ulveadfærd, og det bør få alle til at standse op og lige tænke meget grundigt over sagen. Ulve færdes normalt i åbne vidder, fjernt fra mennesker, men hvis de ikke har tilstrækkelig plads, kan de søge tættere på - og tættere på... Og det er ikke en god udvikling. Jeg følger sagerne tæt, og jeg er tiltagende urolig. Jeg er umådelig træt af at den ene "skovarbejder" efter den anden står i medierne og udtaler sig om et dyr, som de tilsyneladende har læst om eller set i fangeskab/udlandet med store skovområder - og konkludere at der ikke sker noget som helst ved at en ulv er set tæt ved en børnehave eller har nedlagt bytte i Koldings villakvarter. DETTE ER IKKE NORMALADFÆRD. Punktum.

 

Jeg er ikke ude på at starte en masse hysteri eller frygt, men de ulve viser ikke normaladfærd. Det bør vi tage alvorligt. Hvad skal vi gøre? Jeg ved det ikke. Jeg er alvorlig bange for, at det det ender med en ulykkelig situation, som stempler ulven som en værre en - selvom disse ulve allerede nu viser os alvorlige tegn som vi ikke lytter til.

Jeg synes lige man skal huske på at ulven er særdeles tilpasningsdygtig og at de ulve der findes i DK selv er vandret herop, inden vi himler op over at de ikke udviser normaladfærd. Den adfærd vi ser blandt de ulve vi har i landet udviser nok den adfærd der er normal for det habitat de finder i DK.

 

Der ER unger her. Jeg har set området, hvor der er unger. Hvor mange der er ved jeg ikke, men den ulv viser normaladfærd. Selvom vi er en meget lille by, som den let kunne opsøge så er den langt langt væk fra os mennesker, vores hunde og selv husdyr går den uden om, fordi der er masser af vildt. Kan den så leve her? Måske enkelte steder i DK men hvordan skal vi sikre, at et nomadedyr, der kan tilbagelægge 60-70 km på et døgn bliver her? Det kan vi ikke, og så står den måske pludselig i et villakvarter og presses... Eller den opdager, at den kan gå tæt på uden at trues...

Om de kan etablere sig i DK vil ulvene jo vise os på sigt, men det vil ikke afgøres af at ulve kan flytte sig fra den ene ende af Jylland til den anden, på et par dage, men om hvor deres byttedyr findes. Er der rigeligt med byttedyr behøver en ulveflok altså ikke et territorium på flere hundredevis af kvadratkilometer.

 

Jeg følger lige nu med STOR interesse udviklingen. For ER der tale om ulve? Eller har en hund igen været på spil? Har ulven med sikkerhed været i villakvarteret eller har et andet dur slæbt byttedyret derind efter ulven er gået? Vi ved det ikke - og måske er der ingen afvigelser fra normaladfærden. Lad os håbe det. For hvis der er, så er vi nødt til at tage det meget alvorligt.

Jeg tror nok der blev taget dna prøver og hvorfor skulle en hund slæbe et rådyr,.. ja bare 100 meter?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...