Hop til indhold

Problem: Tager sin mad ud af madskålen


Rauser
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Jeg har brug for hjælp. Jeg har en Bichon Havanais på 15 måneder som er på BARF. Han har hele tiden været rigtig glad for maden og har spist den uden problemer. Nu er han begyndt at tage enkeltstykker kød ud af madskålen hvorefter han enten lader dem ligge på gulvet ELLER han gemmer dem i sine tæpper, kurve eller andet. Dette er et stort problem da kødet jo tør op og pletter med rød pga. blod. Så hans kurve/tæpper skal vaskes konstant og gulvet får blodpletter. Det virker til, at han "leger med maden". Som regel går han hen og spiser maden igen, men det er virkelig en træls vane han er begyndt på. Når jeg ser ham gøre det siger jeg selvfølgelig "NEJ" men er jo ikke konstant over ham. Hvad skal jeg gøre?

 

- på forhånd tak. :???::???::???::???::???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sådan lidt forskelligt - det kan både være fra jeg sætter mad hen til ham og når det har stået lidt. Men det er simpelthen direkte ulækkert og det lugter også! En løsning kunne være at jeg satte maden frem og hvis han ikke tog maden inden for et bestemt tidsrum skulle jeg tage det væk igen. Problemet her er dog bare, at det er ikke nogen madglad hund vi har med at gøre her og det til tider kan være en kamp at få ham til at spise. Det lader til at han synes det er sjovt at spise på denne måde.. Men puha.. Den går ikke!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil begrænse hans mulighed for at bevæge sig rundt når han spiser, i gangen f.eks. Når han er færdig og ikke vil have mere fjernes det sidste.

 

Begrænsningen kan også være et hvalpegitter/gård.

 

Det er meget naturligt for hunden at gemme det den ikke har brug for nu.

 

at irrettesætte den i forbindelse med dens mad kan give maden en negativ assisoation (staves?), og kan give madlede istedet, så det vil jeg ikke gøre :)

 

 

edit: læste lige dit sidste indlæg, hvor du siger han ikke er madglad, og i så fald er det endnu mere vigtig at han ikke forbinder mad med noget negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bichon havanais på lidt over 2 år. Han gør nøjagtig det sammen. Han bliver ikke fodret med BARF, men får ind imellem også mademner, som jeg ikke synes, det er så lækkert, han slæber rundt omkring.

 

Han begyndte på at sortere i maden, løbe med det og gemme det, da han var ganske ung. Hvis det er mere eller mindre tørt og lugtfri mad, får han lov til det. Det virker som om, det er vigtigt for ham og som om han betragter det som et bytte. Han kan finde på at svinge og kaste med det, som om han dræber det og det kan være ret underholdende at se på. Eller han nærmest danser rundt om det, mens han logrer med halen. Ofte er det, han gemmer på, noget han virkelig elsker. Så man skulle tro at det gjaldt om at få det spist i en fart. Men sådan ser han åbenbart ikke på det.

 

Når han får noget, vi ikke synes, det er hensigtsmæssigt, han slæber rundt på, begrænser vi ham. Det kan f.eks være ved at lukke af til det område, hvor han er kendt for at løbe hen. Eller vi siger "bliv" til ham, hvis han f.eks er i entréen og vi gerne vil have at han skal blive der og spise. Han har også lært, hvad det betyder, når vi peger i en retning. Så det bruger vi også til at dirigere ham et sted hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi råfodrer vores fire hunde herhjemme - og eftersom det er råt og jeg ikke vil have det slæbt rundt om i huset, så spiser de i hvert deres bur - som er lukket indtil de er færdige. Så er det kun tæppet inde i buret der bliver grisset, og det er nemt at vaske :-) Vores er naturligvis vant til bur i forvejen, så for dem har det været ganske naturligt - vi har tre bure i stuen og et i køkkenet. Men jeg tænker også jeres hurtigt ville vænne sig til bur, hvis buret bliver lig med barf ;-) :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at det ligger og tør op.....giver du ham det frosset?

Hvis du gør det, kunne du forsøge at give ham optøet kød, og se om han har mere lyst til at spise det :-D

Hvor store klumper gir du? Måske de skal være mindre for at være nemmere at gå i gang med....

 

Jeg fodrer også med BARF men altid optøet. Og hvis jeg gir for store stykker slæber han også rundt med det, eller gemmer det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt Hofferne. Herhjemme kan kun noget kød gives optøet. Kylling skal fx være frossent ellers gider de det ikke? Meget mystisk...

 

min den yngste spiser også bag babygitter - mest fordi hun ikke skal stjæle de andrs og vice versa, men også fordi hun ikke er den store spiser, så på den måde har jeg lidt styr på hvor meget og hvor længe hun spiser ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...