Hop til indhold

Skavanker hos gamle hunde


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Åh hvor er han sød:hjerte:

 

Tak :-D...folk tror, at han er en hvalp, når de møder ham, men han er altså 14 år, men er ikke så stor, vejer ca 20 kg og har stumphale...nå jo, det glemte jeg...han skal også have lidt tilløb til, når han skal besørge stort, ved ikke om jeg har ret, men måske tarmene bliver aktiveret lidt mere ved at han småløber, inden han sætter sig ned...han kan godt have til dens til lidt træg mave..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, en herlig tråd og dejligt livsbekræftende med så mange gråmuler der har det godt.

 

Har jo selv en der nærmer sig alderdommen.

Min skønne Bamse fylder 10 om lidt.... Det er helt vildt så hurtigt tiden er gået.

 

Da han var ca. 6 fik han konstateret begyndende slidgigt i den ene albue, men 7-9-13, så mærker han stadig intet til det og er klar på lige så lange ture som da han var ung.

Han har endnu ikke været halt eller stiv i bevægelserne.

 

Vi kan se at pelsen begynder at kræve mere vedligeholdelse, den er blevet mere gul og han er blevet grå om øjnene og næsen.

Men det er svært at se, da han jo er creme/hvid, at han rent faktisk er blevet en grå-mule :lun:

 

Derudover er hans mave blevet mere sart - Han har altid haft et følsomt fordøjelsessystem, men nu skal vi virkelig tænke over hvor ofte vi fodre og med hvad, for at han ikke skal kaste op.

Han får foder 3-4 gange om dagen, mens de andre kun får 2 gange.

Ligesom han oftere får ben til at fjerne tandsten og holde tænderne pæne. Han må være ret heldig genetisk, for han har ret pæne tænder endnu, omend de naturligvis er slidte.

 

Men det er stort set de eneste alderdomstegn.

Har lige fået taget blodprøver og fået lavet den store blodprofil og alt er helt perfekt, ligesom vægt og muskulatur er som på en ung hund.

Det er sandsynligvis også den gode form, der holder gener fra gigten væk.

 

Håber at have ham minimum 5 år endnu og dyrlægen mener vi måske endda kan regne med lidt længere, fordi han er i så fin stand.

Så det håber jeg virkelig på.

Men må indrømme at jeg begynder at tænke mere i kosttilskud og vedligehold end tidligere, for at sikre han får de bedste betingelser for at leve et aktivt liv længst muligt.

Så gode erfaringer med div. tilskud til forebygning modtages gerne.

 

 

DSC_0551.jpg

DSC_0314.jpg

DSC_0011.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Smukke bamse og smukke Ozzie

 

Jeg kan kun anbefale at begynde at hun led tilskud også selvom ikke ikke endnu kan se den store stivhed

 

Det forebygger jo netop nedbrydning af brusken, så man skal ikke for sent i gang.:-D

 

Sheila var også top frisk som ti årig og kunne sagtens gå 15 km tur med lidt pauser.

 

Da hun fik taget blodprøver i sommers var alle værdier som for en ung hund.

 

Jeg tror hunde bliver ældre når de bliver holdt i gang både fysisk og mentalt og skåner for stress.

 

Og man er heldig at de ikke pludselig bliver syge

 

Ordentlig føde må også have indflydelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

sikke nogle dejlige ældre hunde i har

 

 

 

 

nu er Jackie jo ikke i den kategori (hun er kun 6 år)

men er der nogle ting i tror jeg kan gøre nu for at hjælpe hende til den bedst mulige alderdom?

 

Mit bedste råd er at starte op på et godt led tilskud. Alle mine beagler får - Charlie er startet sent op på det men det har som jeg skrev været positiv - Oscar som er 7 år og Darwin som bliver 5 får også. Min dyrlæge er sådan indstillet at det er bedre at forebygge frem for at helbrede hvor det nogle gange ofte kan være for sent. I Charlies tilfælde er det opdaget tidligt så det kan være forklaringen på hvorfor han reagerer så godt på det.

De får alle kombination af glucosamin, Hyben og aloe vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste råd er at starte op på et godt led tilskud. Alle mine beagler får - Charlie er startet sent op på det men det har som jeg skrev været positiv - Oscar som er 7 år og Darwin som bliver 5 får også. Min dyrlæge er sådan indstillet at det er bedre at forebygge frem for at helbrede hvor det nogle gange ofte kan være for sent. I Charlies tilfælde er det opdaget tidligt så det kan være forklaringen på hvorfor han reagerer så godt på det.

De får alle kombination af glucosamin, Hyben og aloe vera

 

 

tak det vil jeg se på

hun får faktisk et hyben pulver nogle dage... og så levertran + noget vitamin.... men jeg kunne jo kikke på de andre ting.

kunne dette være godt? StrongJoint. "pulverform" - Effektiv ledpleje

har også tænkt mig vi skal svømme, det er jo godt specielt med en lang ryg, men hun var ikke glad for det før så vil godt vi har god tillid først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke Strong Joint - men det er sikkert lige så godt som alt muligt andet. Oscar og Charlie for Hyaluron + fra svenska djurapoteket og Darwin får Luposan Gelenk pellets. Udover det bruger jeg lito hyben - den til mennesker - de får 1 kapsel om dagen, 1 spsk. aloe vera drikke gel og 1 dessert ske lysin torsketran

Link til indlæg
Del på andre sites

sikke nogle dejlige ældre hunde i har

 

 

 

 

nu er Jackie jo ikke i den kategori (hun er kun 6 år)

men er der nogle ting i tror jeg kan gøre nu for at hjælpe hende til den bedst mulige alderdom?

 

 

Som beaglerack skriver og jeg nævnte tidlige. Forebyg med god ernæring, tilskud til led, holde den slank og i god form. Med en corgi er jeg blevet klog af skade....gør hvad du kan for at undgå rygproblemer, herunder mange trapper og ned spring pfra sofa og seng.

Kan jacki svømme? Jeg har hørt det er svært for corgier. Men ja ellers godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun støtte op om den gode ernæring. Vi kan se hvad Lucas overvægt fra før hun kom her, gør ved hende i dag. Hun er selvfølgelig et specielt tilfælde, ved at hun er fodret med franskbrød med smør, dog sammen med olivers foder. Men hun er slidt nu, i en alder af 10 år. Vi har givet tilskud siden hun kom her, (da var hun 7) men har ikke kunne undgå hun nu har slidgigt og er på fast smertestillende i ekstra høj dosis. På trods af hun har smidt 8 kg her. Vores næste hund, vil få tilskud fra en meget tidlig alder. Som beaglepack skriver, er det bedre at forebygge end at helbrede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Tak :-D...folk tror, at han er en hvalp, når de møder ham, men han er altså 14 år, men er ikke så stor, vejer ca 20 kg og har stumphale...nå jo, det glemte jeg...han skal også have lidt tilløb til, når han skal besørge stort, ved ikke om jeg har ret, men måske tarmene bliver aktiveret lidt mere ved at han småløber, inden han sætter sig ned...han kan godt have til dens til lidt træg mave..

 

 

Øj han er kær, ved første øjekast ligner han er hvalp :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh skønne billeder gamle livskloge hunde er noget helt særligt :lun:

 

Min Kiki er 11 1/2 næsten ( når man er i den alder tæller de halve år med :mrgreen:)

 

Hun er blevet lidt mere smerteplaget på de ældre dage og får af og til lidt smertestillende, dårligehofter og gigt.

Hun får af og til noget hold i ryggen og kan have lidt sværre aftener men lidt smertestillende og så hun fin dagen efter igen :5up:

 

Hendes øjne har ændret sig lidt, men har indtryk af hun stadig ser godt.

Hun har desværre fået svært ved at være alene hjemme, så skal helst lade en af de andre hunde være hjemme også ellers blvier hun urolig, så det løser vi så godt som muligt.

Hun er stadig lige boldsyg og legesyg udendørs og slæber gerne rundt på halv store grene/træer :mrgreen:

 

Hun holder sig godt og er kun lidt grå på fanerne bagpå ellers gætter man ikke at hun er over 11

 

De første billeder blev taget sidste sommer hvor hun fyldte 11 År og sne billederne er her fra sidste uge

 

P1247294.jpg

P9275393.jpg

P1247311.jpg

P9275383.jpg

P9275450.jpg

P9275453.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine store hunde, Blistay bliver (om alt går vel) 10 i juni måned. Jeg overtog ham for kun godt et år siden. Han er meget affældig, men har et dejligt væsen, så ham lapper jeg på så længe det er muligt, men for pokker hvor dyrlægen tjener på ham.

Han fejler lidt af hvert.

 

Hvis vi starter foran fra, så er tænderne dårlige. Han har fået fjernet 4 tænder som var pilrådne, og de der er tilbage er heller ikke for gode.

 

På indersiden af blinkhinden på det ene øje er der en knude (billed) Det burde opereres, men jeg er betænkelig. Først og fremmet skal han bedøves, og at bedøve en hund i den alder og tilstand er sådan sin sag. Hvis han bliver opereret, bilder jeg mig ind at frostvejr kombineret med den operation ikke er så godt, stedet er jo meget vanskeligt at pakke ind. Så jeg afventer hvad der skal ske videre, og så længe stedet ikke er irriteret går det vel.

 

Hjernen fungerer, men han har tilbøjelighed til epilepsi. Jeg kan dog undgå anfaldene, som kun forekommer i overgangen mellem søvn og vågen tilstand, ved at sørge for at han kan vågne op af sig selv, hvis man kan kalde det sådan. feks at jeg ikke foretager mig noget der vil vække ham fra dyb søvn, eller kalder på ham, før jeg har haft øjenkontakt med ham. Anfaldene kan også forekomme efter opvågning fra bedøvelse.

 

Det ene forben har været brækket, og er vokset temmelig forkert sammen. Det giver skæv belastning af nederste led, og poten står lidt bagover, men mærkeligt nok halter han ikke. Men gåturene skal begrænses i længden. Heldigvis lærer han trods sin alder godt, og det var en smal sag at få ham lært at lade sig køre i en vogn, så han kan komme med os på de længere ture. På grund af potens forkerte stilling, slides kløerne ikke som på de andre poter, så de skal klippes. Han er meget ked af at man rører ved noget som helst på det ben.

 

To gange har han haft infektion i bugspytkirtlen, var meget syg begge gange, men klarede den med penicillin. Han drikker ret meget, mere end normalt, men ellers ingen tegn på dårlige nyrer. Drikkeriet kan være tillært, fordi vand til tider var en mangelvare der hvor han kom fra.

 

Det ene bagben har været svagt, så han slog tæerne til blods. En back on track bandage har hjulpet, og han kan nu gå uden bandage, uden at der sker noget med tæerne. Men jeg skal holde øje med at der ikke opstår noget igen. Sommetider kan jeg høre at han lige slæber en klo, men mere sker der ikke. Når han går i tynd sne, kan man se at han slæber det ben lidt.

 

Hans ene testikel ligger omvendt, men er ellers ikke hævet, og helt samme størrelse som den anden. Den kan faktisk dreje til normal stilling, men foretrækker tilsyneladende den omvendte. Her skal jeg også holde øje med at der ikke opstår problemer.

 

Så har han lidt tendens til forstørret prostata, men ikke noget der generer i det daglige, men også noget der skal holdes øje med.

 

Nogen vil måske mene at det er forkert at holde ham i live. Men han er glad i det daglige, er vellidt af mine andre hunde (og mig) elsket af alle mulige børn, og har fortjent en god tid efter en noget træls liv, som også er en del af grunden til hans dårlige helbred.

blisoje.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

På indersiden af blinkhinden på det ene øje er der en knude (billed) Det burde opereres, men jeg er betænkelig. Først og fremmet skal han bedøves, og at bedøve en hund i den alder og tilstand er sådan sin sag. Hvis han bliver opereret, bilder jeg mig ind at frostvejr kombineret med den operation ikke er så godt, stedet er jo meget vanskeligt at pakke ind. Så jeg afventer hvad der skal ske videre, og så længe stedet ikke er irriteret går det vel.

 

 

Vinnie har også sådan en lille en. Og den skal heller ikke fjernes så længe hun kan leve med den. Hun var meget svær at vække da hun som 4-årig var i narkose, og nu hvor hun er 9, tør jeg simpelthen ikke.

 

Vi andre, der har fået nogle år på bagen, lever også med diverse småskavanker :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var et held at jeg fik fat i den gamle dreng. Han skal jo ud om natten, ca ved 3 tiden. Nogen gange følger en eller to af de andre med ud. Den ene nat var Blissy først færdig og kom ind og lagde sig på sofaen. Jeg lagde en pude under hans hoved, og en plaid over ham, og så nussede han ellers bare hovedet ned i den pude. Nogen andet end et betongulv i en uopvarmet stald.

 

For at give et indtryk af hvor skævt hans forben er, lige et billed mere. Det skulle have kostet 24.000 at få det lavet, desværre kan tidligere ejer ikke huske hvilken dyrlæge. Det var da ellers en dyrlæge der var værd at undgå.

115_3966.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...