Hop til indhold

Renlighed - når hvalpen ikke er renlighedstrænet "hjemmefra"


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Jeg havde aldrig troet, at jeg sku lave dette indlæg, men jeg er ved at blive desperat efter nogle råd til hvordan jeg skal håndtere det her...

 

Taz har ikke været renlighedstrænet (introduceret) fra opdrætter af og har heller ikke været særlig meget udenfor. Det mærkes tydeligt nu...

 

Han har nu boet hos mig i en uge og på den uge er det kun lykkedes mig at få ham til at sk*de udendørs om morgenen. Alle andre gange foregår indendørs.

 

Det samme med tisseriet.. Det er først de seneste dage at jeg sådan rigtigt har fået ham til at tisse udenfor.

 

Vi kan fx ha været ude i 30 min eller mere, hvor han nægter at tisse eller kun laver en lille tissetår for så at sætte sig ned at tisse ligeså snart vi er kommet ind igen. Det samme sker med nr. 2. Der nægter han kategorisk at gøre det udenfor og venter med at gøre det indenfor ligeså snart jeg slipper han ude af syne i 1 min.

 

Det som er den frustrerende del er, at han på ingen måde viser forståelse for hvad inde og ude betyder. Han sætter sig bare ned hvor det nu er når han skal. Han vil faktisk ikke udenfor på tur hvis han kan slippe - så sætter han sig ned og skriger. Om Duffy er med gør ingen forskel. Som sagt han kan lige ha tisset udenfor for så at sætte sig 10 min efter indenfor igen. Der er intet mønster i det og han giver ingen tegn...

 

Jeg kører ellers efter det klassiske spise, sove, lege etc koncept, hvilket virkede fantastisk med Duffen. Her er der yderligere overvågning på nærmest 24/7, hvilket er ret anstrengende. Jeg ville gætte på at jeg er nede med ham hver 30-10 min. - alligevel har vi mellem 5-10 uheld om dagen inkl. det med at han kun vil skide indendørs.

 

Har overvejet blærebetændelse flere gange, men efter snak med anden hvalpekøber fra kuldet er det droppet igen, da h*n har samme problem/udfordringer.

 

Det lyder meget dramatisk, men jeg nyder slet ikke at have hvalp og får intet trænet/leget med ham, da det hele bare drejer sig om tis og lort og om at rende op og ned fra 2. sal hele tiden. Er ved at gå i panik, da jeg kun har ferie denne uge og så arbejder hjemme i næste og så er det tilbage på jobbet.

 

Er endt med konklusionen at så må han være i bur når jeg er på job, men tiden er ligesom ved at rende lidt fra mig.

 

Gode råd og ideer modtages meget gerne!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er han ?

 

Jeg ville også begrænse ham lidt, når uheldet er ude så gør grundigt rent, evt. med rodalon eller noget andet som tager lugten - så han ikke gør det samme sted igen(?)

 

Sæt evt. en kommando på når I skal ud og tisse, det gjorde jeg med Zeus - "så nu skal vi ud og tisse" sagde jeg - og når vi var i haven sagde jeg "tis" - gjorde han det fik han meget ros og rigtige gode guffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Alfen det var da en go ide med snor og klud... Det eneste er bare at jeg netop venter udenfor i den til der skal til for at han tisser, men så når vi kommer ind igen, så tisser han igen med det samme næsten på gulvet... I dag tissede han to gange udenfor lige efter hinanden, så jeg tænkte juhuuu, men da vi kom tilbage satte han sige ned igen og tissede indenfor.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm måske han især tisser inde, fordi det er trygt? Har du have? Måske det kan hjælpe at være mere i den for at han bliver tryg der, selvom der er rimelig koldt nu.

 

Motor var frygtelig længe om at stoppe med at tisse inde - selvom han tissede vildt meget udenfor også - men pludselig skete det og nu er han simpelthen det mest renlige nogensinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om at problemet er at han ikke er vildt tryg udenfor, til at gøre det han skal. Der er jo ikke noget at gøre ved at opdrætter har glemt at vænne ham til det fri, men det er da lidt træls at du skal gøre det nu. Så jeg vil mene at det er ligeså vigtigt at få ham gjort okay med at være ude, så han kan komme af med det han skal uden at han skal forhlde sig voldsomt meget til verden, som det lyder som at han gør nu..

 

Evt. tage en klud med ud som der bliver foreslået så han får det ind via andre sanser også..

 

Jeg havde også besvær med at få Saga til at gøre sig helt færdig da jeg fik hende og hun skulle vænnes til at bo i en by, hun kom fra en nedlagt gård og havde aldrig været i en by før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er utryghed, verden er jo stor når man er så lille ;-)

 

I starten ville Zeus kun besørge i grus, det var han vant til fra opdrætter, det tog lang tid før han gjorde det på græs og andre steder.

 

Må man se et billede ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor render du op og ned af trappen så mange gange? Hvorfor bliver I ikke bare nede? :???:

 

Væn jer til at være ude det meste af tiden. Tag "madpakke" og godbidder og legetøj og vand med. Og slå jer ned hvor der er rart at være. Hyg jer.

 

Renligheden skal nok komme. Det er lige så vigtigt, at I har det sjovt med at være ude..

 

Men det er derfor at sommerhunde bliver hurtigere renlige. Det ER sjovere at opholde sig udendørs, når det er lunt i vejret. Og når det ikke sner eller pisser ned fraoven..

 

Det kan du ikke ændre på nu.. Der er ikke andet at gøre end at tage polartøjet på og lave en masse skæg og ballade med din hvalp. Træne og lege alt det, du har glædet dig til... Bare udendørs..

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, det lyder som et tryghedsproblem. Kunne det være en mulighed at lufte ham samme sted i den første tid ? Et sted som er roligt, og hvor der ikke er for meget trafik (både biler, mennesker og andre hunde) som han skal forholde sig til?

 

Ninja var også meget forsigtig da vi fik hende. Vi boede også på 2. sal og hold nu op hvor blev man træt af at rende op og ned, men vi gjorde det, også lige efter hun havde leveret en tissetår indenfor. Hun blev først 100% renlig da hun var ca. 6 måneder, til gengæld var hun også rigtig renlig og kunne tisse på kommando uanset hvor vi var.

 

Jeg synes det er synd at komme ham i bur, for når du starter job er han vel kun omkring 11 uger? Hvor længe skal han være alene? Jeg er stor modstander af at komme hunden i bur for at få den til at holde sig. Det kan ende med at han skider og tisser i buret fordi han ikke har andre muligheder - det er der ingen hund der bør gå rundt i en hel arbejdsdag :cry:

 

Og hvad tænker du der sker hvis du kommer hjem til en gave eller to? Det kan tørres op og han har i det mindste kunne komme væk fra det :-)

 

 

Jeg ville fortsætte med det du gør nu, ros når han tisser og skider udenfor - tørre op uden sure miner når han gør det indenfor, og så iøvrigt bære ham ned lige efter uheldet. Det skal han nok lære :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm måske han især tisser inde, fordi det er trygt? Har du have? Måske det kan hjælpe at være mere i den for at han bliver tryg der, selvom der er rimelig koldt nu.

 

Motor var frygtelig længe om at stoppe med at tisse inde - selvom han tissede vildt meget udenfor også - men pludselig skete det og nu er han simpelthen det mest renlige nogensinde.

 

 

Han er meget utryg, hvilket jeg også tilskriver meget af problemerne. Han vil som sagt ikke gå tur pt. Kuldsøster er på samme måde udendørs. Har ingen have, bor på 2 sal og skal gå et stykke hver gang, da man ikke må lufte på bebyggelsens område.

 

Går de samme steder/korte ture for at han kan kende stederne. Det har vi gjort i en uge nu. Har en forladt hus/have, hvor de begge kan være løse og lege lidt etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, det lyder som et tryghedsproblem. Kunne det være en mulighed at lufte ham samme sted i den første tid ? Et sted som er roligt, og hvor der ikke er for meget trafik (både biler, mennesker og andre hunde) som han skal forholde sig til?

 

Ninja var også meget forsigtig da vi fik hende. Vi boede også på 2. sal og hold nu op hvor blev man træt af at rende op og ned, men vi gjorde det, også lige efter hun havde leveret en tissetår indenfor. Hun blev først 100% renlig da hun var ca. 6 måneder, til gengæld var hun også rigtig renlig og kunne tisse på kommando uanset hvor vi var.

 

Jeg synes det er synd at komme ham i bur, for når du starter job er han vel kun omkring 11 uger? Hvor længe skal han være alene? Jeg er stor modstander af at komme hunden i bur for at få den til at holde sig. Det kan ende med at han skider og tisser i buret fordi han ikke har andre muligheder - det er der ingen hund der bør gå rundt i en hel arbejdsdag :cry:

 

Og hvad tænker du der sker hvis du kommer hjem til en gave eller to? Det kan tørres op og han har i det mindste kunne komme væk fra det :-)

 

 

Jeg ville fortsætte med det du gør nu, ros når han tisser og skider udenfor - tørre op uden sure miner når han gør det indenfor, og så iøvrigt bære ham ned lige efter uheldet. Det skal han nok lære :5up:

 

 

Gør mit bedste med trygge steder.

 

Opdrætter har selv anbefalet bur fra dag et selvom jeg principielt er imod at bruge bur til alene-hjemme/renlighedstræning, men er kommet derud, hvor jeg tænker at det må være løsningen. Jeg flytter i hus til juni, så det skulle være indtil da. Jeg har desværre ingen til at hjælpe med luftning i løbet af dagen, så han må overleve indtil jeg flytter i hus med have og tæt på job. Lige nu sover han igennem en hel nat uden uheld (i min seng).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor render du op og ned af trappen så mange gange? Hvorfor bliver I ikke bare nede? :???:

 

Væn jer til at være ude det meste af tiden. Tag "madpakke" og godbidder og legetøj og vand med. Og slå jer ned hvor der er rart at være. Hyg jer.

 

Renligheden skal nok komme. Det er lige så vigtigt, at I har det sjovt med at være ude..

 

Men det er derfor at sommerhunde bliver hurtigere renlige. Det ER sjovere at opholde sig udendørs, når det er lunt i vejret. Og når det ikke sner eller pisser ned fraoven..

 

Det kan du ikke ændre på nu.. Der er ikke andet at gøre end at tage polartøjet på og lave en masse skæg og ballade med din hvalp. Træne og lege alt det, du har glædet dig til... Bare udendørs..

Jeg er som sagt afsted 15-30 min af gangen, så det er ikke kun hurtige ture. Jeg har også min anden hund at tænke på, så skal også forsøge at dele vandene lige. Vidste det ville anderledes med en vinterhvalp, men det er op ad bakke når den stort set kun har levet indendørs de 8 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor har du ikke begge hundene med på nogle langvarige ture?

 

En hvalp lærer en masse af en voksen, renlig hund..

 

Meget bedre end DU kan lære den lille det...

 

Min Silke var renlig, da jeg fik hende. Hun blev født i et kolonihavehus. Fra hvalpene var 5-6 uger havde de adgang til indhegnet have sammen med mor og mormor..

 

---Hvis den lille fryser, så skal der måske et dækken til. Eller en lille striktrøje. Det er jo endnu koldere at rende ud fra varmen og ind igen en masse gange. Når man løber og leger, så mærker man jo ikke kulden så meget..

 

Så kan du lave alle de ting med hvalpen som du drømte om inden han kom hjem til dig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en kattebakke? Som du så, i takt med at han skal lære kun at gøre det udendørs, kan flytte ud af din hoveddør = han går til døren når han skal ud?

Tænker at tryghed er vigtigst lige nu, han får nok ikke tisset alt det han skal, fordi han hellere vil ind.

 

Husk at det jo slet ikke er unaturligt at de ikke er renlige og slet ikke mærker hvornår de skal, ved godt nogle gør - Voodoo var renlig fra dag 1, men det var Motor på ingen måde. Har en video hvor han nærmest ikke selv opdager at han tisser....!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er da også rigtigt... Men det er måske lidt en prioritering lige nu... Om det er vigtigst at lære renlighed ? Eller er det vigtigst at lære at komme ud på tur alene?

Her i starten bliver han måske endda lidt mere tryg ved at have sin hundebror med..

 

Når du går ned med ham så mange gange som du siger, så kunne du skifte mellem en lille kortvarig tur med ham, og en længere tur med begge hundene..

Og med "længere tur" mener jeg selvfølgelig ikke distancemæssigt. I skal bare hen til det nærmeste rare sted, hvor I kan lave lidt træning og opgaver og leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla havde aldrig været udenfor lejligheden hun var født i, da jeg fik hende hjem 8 uger gammel. Hun var fuldstændig panisk da hun første gang skulle skide på græs. Hun ville bare ind! For hun skulle jo på toilet og det foregik altså på fulv i hendes verden!

 

på trods af det, så er hun den af mine hunde dr var hurtigst renlig. Jeg stolede på hende, da hun var 11-12 uger allerede. Men hendes personlighed hjalp også, for hun er sippet!

 

johna er et lille svin og hun var heller ikke 100% renlig før hun var 5-6 mdr.

 

Wilma har gået til døren siden hun var 8 uger, men vi har stadig uheld flere gange ugentligt alligevel. Især om aftenen, når hun leger inden hun skal sove. Så mærker hun tydeligvis ikke hun skal tisse før det er for sent.

 

tålmodig og bliv ved med at tage ham ud. Så kommer det ligepludselig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været igennem det samme med en 5 måneders hvalp. han havde heller ingen forståelse for forskellen på ude og inde og var heller ikke vild med at besørge i haven, så jeg ved hvor anstrengende og frustrerende det er.

 

Jeg gjorde det at jeg lagde køkkenrulle med tis på og en "prut" det sted i haven jeg ønskede han skulle gøre sig ren. Så stod jeg ellers bare der og var passiv.

De første gange satte han sig bare ned og gloede på mig, men så fik han færten af køkkenrullen og så hjalp det.

 

Uden have kan du blive nødt til, hvor ulækkert det er, at tage det med ned når du er nede med ham, du kan jo ikke rigtigt lade det ligge.

 

Alternativet kan være en overgangsordning med kattebakke eller lignende til han føler sig mere tryg nede.

 

Du kan også løbe lidt med ham, det sætter ofte gang i processen, og så ellers stå og vente et roligt sted til han gør sig ren.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tålmodighed - tålmodighed - tålmodighed.

Jeg har haft flere hunde som var over 6 måneder gamle før jeg kunne beskrive dem som "renlige".

Der er kommet mange gode råd i denne tråd:

Begræns områderne i lejligheden, så du kan overvåge hvalpen og være opmærksom på de mindste tegn. De første par uger kan føles som en evig "ud og tisse."

Tilbring meget tid udendørs og ros kraftigt for alt der foregår udenfor.

Rodalon efter uheld indenfor og hvis det er 3. gang i samme område, så bloker dette område med en stol, et tæppe e.l. så det ikke bliver et toiletområde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...