Hop til indhold

Når udstillingsfolk går amok!!...


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Nu er det ikke sikkert at hunden blev forgiftet på Crufts, det kunne lige så godt være sket derhjemme hos dem selv, der er mange steder i Holland og Belgien, hvor folk finder forgiftet kød, rundt omkring på hundelufte steder, der er sat advarsels skilte op, men det finder man nok aldrig ud af. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2988942/Dog-poisoned-Crufts-Vet-leading-investigation-says-Irish-setter-Jagger-fell-ill-suddenly-probably-ate-toxins-way-show.html så at skære alle udstillingsfolk over en kam , er måske en anelse tjaaaa..... Tænk på hvor mange mennesker og hunde der var i NEC til alle mulige aktiviteter, nærmest antal som en halv stor provinsby, og med det antal vil det være underligt, at der ikke farer nogle idioter rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har været på en del udstillinger - og ja, der er en del der er så konkurrence-fixerede at de nok ikke har det sjovt og hyggeligt, men mit generelle indtryk er nu at 80% hygger sig, har tid og lyst til en sludder og tager konkurrencen med passende sportsånd.

 

Jeg tror også at 95% eller mere af udstillerne behandler Deres hunde på en ok måde udfra generelle betragtninger. Betydeligt bedre en som for gennemsnittet af hundeejere, vil jeg tro.

 

Der er brådne kar alle steder - også blandt udstillere, men generelt er det faktisk søde og venlige mennesker, så vidt jeg kan bedømme.

 

Min eneste anke omkring udstillere og opdrættere er, når man prioriterer bestemte eksteriør mæssige elementer over sundhed, temperament og livskvalitet for hundene. På det punkt, synes jeg mange udstillere mangler sund dømmekraft og evne til at se tingene i perspektiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det virkelig svært, når de laver den slags "name and shame" på facebook. Jeg aner ikke noget om denne mand, eller denne sag, og det kan sagtens være, at han fortjener det... men jeg synes bare det er en skrækkelig ting at gøre baseret på et enkelt billede. Nok mest fordi, hvis nogen fotograferede mig non-stop, så kunne de nok også finde et billede, hvor jeg havde fat i næbbet på Karla og fortalte hende eller andet jeg bare ikke ville have! Betyder det, at jeg mishandler min hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det virkelig svært, når de laver den slags "name and shame" på facebook. Jeg aner ikke noget om denne mand, eller denne sag, og det kan sagtens være, at han fortjener det... men jeg synes bare det er en skrækkelig ting at gøre baseret på et enkelt billede. Nok mest fordi, hvis nogen fotograferede mig non-stop, så kunne de nok også finde et billede, hvor jeg havde fat i næbbet på Karla og fortalte hende eller andet jeg bare ikke ville have! Betyder det, at jeg mishandler min hund?

 

Hvis du "hænger" din hund? Ja

 

men er nu og modstander af name and shame.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du "hænger" din hund? Ja

 

men er nu og modstander af name and shame.

 

Nu sker det næppe, da Karla sjældent laver udfald. Men lad os sige, en eller anden køter var blevet ved at genere hende, og jeg ikke var opmærksom på at det skete. Hvis hun så laver et udfald og jeg - i ren refleks - flår fat i halsbåndet og hiver baglæns, så kunne du nok godt nå at få et billede hvor jeg "hænger min hund"... I teorien!

 

jeg prøver ikke at forsvare manden, så vidt jeg kan forstå var der øjenvidner til episoden, og den er vist devsærre god nok. Jeg prøver bare at illustrere, at det at dømme nogen på enkeltstående billeder, eller enkeltstående episoder, kan være en virkelig "farlig" ting at gøre...

 

har en gang læst en tråd, tror det var på HG, hvor nogen ville melde en nabo. For deres hunde sad altid i vinduet og de havde aldrig mødt dem ude at gå tur. Her tænker jeg, at jeg som regel går på skæve tidspunkter, for at undgå hr og fru dk på gåtur, så teoretisk set kunne folk vel tænke det samme om mig? Og jeg vil vove den påstand, at mine hunde lever mere aktive hundeliv end de fleste familiehunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i går da jeg er ude og gå i parken med Archie og Buster, kommer der en mindre hund farende i hovedet på Archie. Ren refleks tager jeg fat i halsbåndet på ham og han stiller sig på bagben med ryggen imod mig. Og knurre af hunden.

Den lille hund fortryder sit foretagende og løber hjem igen. Og Archie er lynhurtig helt rolig og afslappet.

Mine hunde laver aldrig udfald, men alligvel hvis en hurtig sjæl lige havde taget et billede i rette sekund kunne det da se ud som om jeg hængte min hund.

Dette var så slet ikke tilfældet, jeg støttede ham nærmest bare da han rejste sig op på bagben i få sekunder.

hvis man så havde en udfarende hund, kunne det rette FOTO da nemt misforståes.

Meget muligt der er hold i anklagerne mod denne lydighedsperson. Men jeg vil ikke dømme manden på tre FOTO og et 5 år gammelt lydighedsprogram af en halvdvask hund i en propfyldt og larmende hal.

 

Så syntes jeg hende skotte damen med hals og hale greb er værre. Der er da ingen grund til at håndtere hunden sådan i den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det er voldsomt at det kan bekræfte alle ens fordomme om udstillingsfolk. Jeg møder stadig folk der træner "kæft trit og retning", men det bekræfter da ikke mine fordomme om folk der træner lydighed?

 

Der vil bare altid findes idioter, også indenfor udstillingsverdenen. Jeg vil også sige de gange jeg har udstillet har jeg bestemt mødt flest gode udstillere, det samme gør jeg gældende for dommere. Hunden har altid været i fokus, og ejeren har behandlet hunden ordentligt, og der har været samspil imellem hund og ejer.

 

Det er nok svært at se men f.eks. min den ene løve er jo trænet til at stå bum-stille. Man vil virkelig kunne se hende ikke rører et øre eller halen, og så snart hun får et fri og kæmpe ros så hopper hun rundt og logre. Jeg kan sagtens se at det måske ville være mere kært at hun bare logrede løs, men rent estetisk er det bare pænest og nemmest at se hendes kropsbygning når hun ikke logre. Og lur mig om ikke rigtig mange udstillingsfolk egentlig er enig, omend ingen nogensinde ville straffe deres hund for at logre, så tror jeg rigtig mange træner "stå", med hensigten at de ikke skal logre imens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok svært at se men f.eks. min den ene løve er jo trænet til at stå bum-stille. Man vil virkelig kunne se hende ikke rører et øre eller halen, og så snart hun får et fri og kæmpe ros så hopper hun rundt og logre. Jeg kan sagtens se at det måske ville være mere kært at hun bare logrede løs, men rent estetisk er det bare pænest og nemmest at se hendes kropsbygning når hun ikke logre. Og lur mig om ikke rigtig mange udstillingsfolk egentlig er enig, omend ingen nogensinde ville straffe deres hund for at logre, så tror jeg rigtig mange træner "stå", med hensigten at de ikke skal logre imens.

 

Lige den med logrende hale, er rent faktisk et plus i udstillings ringen, det kan endda "trække ned" i bedømmelsen hvis den ikke logrer (på den glade måde) , det er ofte det der bliver fremhævet i kritikkerne på vores racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige den med logrende hale, er rent faktisk et plus i udstillings ringen, det kan endda "trække ned" i bedømmelsen hvis den ikke logrer (på den glade måde) , det er ofte det der bliver fremhævet i kritikkerne på vores racer.

 

Ja, der er forskel på racer. Riesenschnauzerne skulle gerne stå som saltstøtter. Norsk elghund med hovedet så højt som muligt og halen så stramt oprullet som muligt og ikke logre, for det gik ud over den korte stramme ryg sagde man :-)

 

Jeg lod nu altid mine stå som de ville - flere dommere havde fat i mig og sagde at jeg ikke gav hunden den chance den burde have. jeg sagde at de var for ringe dommere, hvis ikke de kunne bedømme hunde der ikke er stillet kunstigt op.

 

Jeg mener man skal se hundene som de er - og allerbedst uden line og hvor de bevæger sig helt frit - endnu bedre uden ejeren er i ringen, så denne ikke kan påvirke hunden. Men det kommer naturligvis an på hvorfor man udstiller - om det er for at finde den smukkeste ekvipage - eller for at finde de hunde der har det eksteriør, man ønsker at avle videre på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige den med logrende hale, er rent faktisk et plus i udstillings ringen, det kan endda "trække ned" i bedømmelsen hvis den ikke logrer (på den glade måde) , det er ofte det der bliver fremhævet i kritikkerne på vores racer.

 

Jeg tror bestemt heller aldrig det vil blive et minus at en hund logre. Men det er helt at en hund viser sig bedst frem rent kropsmæssigt når den ikke logre, da den jo kan fremstå skæv i kroppen når den vrikker løs med hele bagpartiet. Så min pointe er skam blot at der kan være noget som har trænet deres hunde til at stå bomstille, og samtidig dermed at de ikke skal logre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hedder tråden:

 

Når udstillingsfolk går amok!!..

 

Men egentlig gælder det vel alle som "går amok" med Deres hunde. Der er en tendens til at ejerens ambitioner tager overtag over hundens velfærd og man udsætter hunden for urimeligheder. Mon ikke det gælder de 10%, som ikke kan finde den rimelige grænse uanset om vi taler Rally, Agility, Markprøver eller LP.

 

Med andre ord - udstillingsfolk er bare som folk er flest. de fleste er søde, rare og fornuftige - og så er der et lille mindretal som ikke kan finde grænsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

For cockere vil der oftest stå i kritikken at hunden ikke viser sig med glæde, hvis halen ikke er aktiv. Det problem har jeg nemlig haft med Freddy , især indendørs, for det gider han så ikke altid.

 

Der er så også forskel på om den står og dikker lidt med halen eller om den logrer med hele kroppen - hele tiden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er så også forskel på om den står og dikker lidt med halen eller om den logrer med hele kroppen - hele tiden :-)

 

Lige præcis. Man kan i mine øjne sagtens se om det er en hund der "bryder stilheden", f.eks. har Rika en tendens til at stå bumstille og så tre sekunders enorm glæde, og så bumstille. Og der er igen forskel på om det er en frit stacket hund, eller ej.

 

Men hvis du f.eks. har en hund som Rika der logre med hele kroppen, så duer det ikke, og Ellie fik faktisk at vide direkte fra dommeren at hvis jeg ikke kunne få hende til at gå uden at være "så glad", så kunne han ikke bedømme hendes gang (Fordi hun rendte og logrede med hele bagkroppen).

 

Så jeg tror man skal tænke over at det ikke nødvendigvis er fordi hunden ikke er glad at den ikke logre. Du ser jo heller ikke at alle hyrde hunde logre imens de arbejder, eller jagthunde logre 100% af tiden imens de er på jagt. Det er jo også fordi de er koncentreret og har fokus på et arbejde de laver, ligeså kan udstillingshunde jo være fokuseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lige denne her. Husker ikke, men tror dette er sidste år på Crufft.Denne blev ikke kun løftet, men svinget frem og tilbage, inden den fik fodfæste.

Ej men suk...:stupid:

 

Og til den der med at hunden er fremavlet til at kunne holde til at blive løftet i halen når den er i en rævegrav eller hvad pokker den foretager sig. Så holder det altså bare ikke, den er på en udstilling ikke i en rævegrav, løft den pænt..

Nu hedder tråden:

 

Når udstillingsfolk går amok!!..

 

Men egentlig gælder det vel alle som "går amok" med Deres hunde. Der er en tendens til at ejerens ambitioner tager overtag over hundens velfærd og man udsætter hunden for urimeligheder. Mon ikke det gælder de 10%, som ikke kan finde den rimelige grænse uanset om vi taler Rally, Agility, Markprøver eller LP.

 

Med andre ord - udstillingsfolk er bare som folk er flest. de fleste er søde, rare og fornuftige - og så er der et lille mindretal som ikke kan finde grænsen.

Noget skulle tråden jo hedde...:lol:

 

Men ja der findes tosser i alle lejrene, men vil da mene der godt nok er meget fnidder blandt udstillingsfolk. Man ser bla. ikke markprøvefolk stå og fumle med kridt og andet skidt lige inden hunden skal på.. :lol: Nu ved jeg ikke om du forvilder dig ind på tæppetissernes område på udstillingerne, men de gange jeg har snuset rundt derinde, har jeg da dårligt turde spørge ind til en hund jeg syntes er pæn, når jeg har set hvordan opdrætter/udstiller står og ligner en der er ved at dearmere en atombombe med sin kam...:genert:

 

Desuden kunne jeg godt savne en dresscode på de store udstillinger, da det er ligefør der er flere farver på folks udstillingstøj end til en homoparade...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg taler skam også med de der udstille terier der skal kridtes og have papilotter i håret - og jo, de er langt fra min verden, men de har der herligt i Deres verden og hundene nyder opmærksomheden og at være i centrum for ejerens verden.

 

Markprøvefolk kridter ikke hundene, men jeg har da set FT Cocker folk som bærer rundt på hundene det halve af tiden og har 3 fløjter med for hvis nu en ikke virker og en anden tabes osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Papilotter er vel ikke nødvendigvis tegn på, at hunden ikke må være hund? Jeg har en kursist på hold hvor kræet løber med nærmest hele pelsen rullet op, men hunden er jo ligeglad og kan fint bevæge sig frit på trods af elastikker og curler-dimser eller hvad det er den har i (det ligner sådan noget skumfiduser noget)...

 

Ikke noget jeg selv har noget ønske om - i det hele taget bryder jeg mig jo ikke om pels - men så længe kræet ikke lider under det, så gør det mig intet... Det er bare en anden måde at have hund på, end jeg har det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg taler skam også med de der udstille terier der skal kridtes og have papilotter i håret - og jo, de er langt fra min verden, men de har der herligt i Deres verden og hundene nyder opmærksomheden og at være i centrum for ejerens verden.

 

Markprøvefolk kridter ikke hundene, men jeg har da set FT Cocker folk som bærer rundt på hundene det halve af tiden og har 3 fløjter med for hvis nu en ikke virker og en anden tabes osv.

Årh hold op jeg bærer også rundt på Noma, men det er mere fordi det er så hyggeligt.. At det ser voldsomt dumt ud er en anden sag...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Papilotter er vel ikke nødvendigvis tegn på, at hunden ikke må være hund? Jeg har en kursist på hold hvor kræet løber med nærmest hele pelsen rullet op, men hunden er jo ligeglad og kan fint bevæge sig frit på trods af elastikker og curler-dimser eller hvad det er den har i (det ligner sådan noget skumfiduser noget)...

 

Ikke noget jeg selv har noget ønske om - i det hele taget bryder jeg mig jo ikke om pels - men så længe kræet ikke lider under det, så gør det mig intet... Det er bare en anden måde at have hund på, end jeg har det...

 

Jeg er helt enig. Før jeg udstillede synes jeg også det var helt synd som de små stakler jo ikke kunne bevæge sig osv. Men når man ser dem fise rundt efter en udstilling, med en ejer der gladeligt står og spiller tosset sammen med dem, så ved man da at det er en elsket hund, der har det godt.

 

Jeg befinder mig selv iblandt papilotter og diverse når jeg er på udstilling, og jeg har for det meste kun mødt søde mennesker, som svarede på spørgsmål. Det er klart at når man står med en langhårede hund der skal udstilles, så er man lidt stresset lige før, for det er sgu belastende at hunden beslutter sig for at slikke sig våd over hele kroppen, eller at en eller anden fremmede beslutter sig at lave fuglerede fordi ens hund er så "kær og sød og lige skal have et nus". Men alle andre tidspunkter er det altså fint at folk kommer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig. Før jeg udstillede synes jeg også det var helt synd som de små stakler jo ikke kunne bevæge sig osv. Men når man ser dem fise rundt efter en udstilling, med en ejer der gladeligt står og spiller tosset sammen med dem, så ved man da at det er en elsket hund, der har det godt.

 

Jeg befinder mig selv iblandt papilotter og diverse når jeg er på udstilling, og jeg har for det meste kun mødt søde mennesker, som svarede på spørgsmål. Det er klart at når man står med en langhårede hund der skal udstilles, så er man lidt stresset lige før, for det er sgu belastende at hunden beslutter sig for at slikke sig våd over hele kroppen, eller at en eller anden fremmede beslutter sig at lave fuglerede fordi ens hund er så "kær og sød og lige skal have et nus". Men alle andre tidspunkter er det altså fint at folk kommer :lol:

Jo det kan jeg sagtens følge, men når vi kommer ud i kridt og coatshine og sprayshit.. Så står jeg altså af...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det kan jeg sagtens følge, men når vi kommer ud i kridt og coatshine og sprayshit.. Så står jeg altså af...:vedikke:

 

Jeg ville heller ikke gide det, men f.eks. bruger jeg "sprayshit". Men igen hvis jeg forsøgte at ordne pels på mine uden, så ville det tager 1000 år og pelsen ville blive mat og trist. Ligesom jeg også bruger produkter til mit eget hår for at pleje det.

 

Jeg synes at hvis man vælger at have en pelsrace, så skal man også pleje pelsen ved den (medmindre man vælger at klippe den kort, det er jo en mulighed).

 

Men tænk sig, jeg har altid to små pelstotter som dufter af nyvasket hund :lun::lol: Jeg gør det selvom de lige nu ikke bliver udstillet, og selvom Ellie nok aldrig bliver udstillet igen. (I hvert fald ikke før hun har fået hvalpe).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke gide det, men f.eks. bruger jeg "sprayshit". Men igen hvis jeg forsøgte at ordne pels på mine uden, så ville det tager 1000 år og pelsen ville blive mat og trist. Ligesom jeg også bruger produkter til mit eget hår for at pleje det.

 

Jeg synes at hvis man vælger at have en pelsrace, så skal man også pleje pelsen ved den (medmindre man vælger at klippe den kort, det er jo en mulighed).

 

Men tænk sig, jeg har altid to små pelstotter som dufter af nyvasket hund :lun::lol: Jeg gør det selvom de lige nu ikke bliver udstillet, og selvom Ellie nok aldrig bliver udstillet igen. (I hvert fald ikke før hun har fået hvalpe).

Selvfølgelig er der pelspleje ved de langhårede.. Saga har både fint hår og terrierhår, virkelig træls kombi. Så hun har flere pleje produkter til hendes pels, end jeg har til mit hår...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil bare altid findes idioter, også indenfor udstillingsverdenen. Jeg vil også sige de gange jeg har udstillet har jeg bestemt mødt flest gode udstillere, det samme gør jeg gældende for dommere. Hunden har altid været i fokus, og ejeren har behandlet hunden ordentligt, og der har været samspil imellem hund og ejer.

Det er også det indtryk jeg har, selvom mange har hund på en måde som er lidt forskellig fra den måde jeg har hund på.

 

Det er nok svært at se men f.eks. min den ene løve er jo trænet til at stå bum-stille. Man vil virkelig kunne se hende ikke rører et øre eller halen, og så snart hun får et fri og kæmpe ros så hopper hun rundt og logre. Jeg kan sagtens se at det måske ville være mere kært at hun bare logrede løs, men rent estetisk er det bare pænest og nemmest at se hendes kropsbygning når hun ikke logre. Og lur mig om ikke rigtig mange udstillingsfolk egentlig er enig, omend ingen nogensinde ville straffe deres hund for at logre, så tror jeg rigtig mange træner "stå", med hensigten at de ikke skal logre imens.

Det er jo bare et spørgsmål om mode og hvad man er vant til. Personligt synes jeg det er sørgerligt at se en så livsglad hund som f.eks. en springer stå og ligne en hund der er udstoppet,.. fanget i et øjeblik af lidelse, ligegyldighed,.. et eller andet der kan få ørene til at falde helt ned om anklerne.

 

Det er muligt at mange træner deres hunde til at stå uden at logre, men er det ikke tosset at man kan få folk til at synes at logren ødelægger det æstetiske ved en hund. :stupid: Kan en dommer dømme en flatter, så kan han også dømme en løve, det er bare et spørgsmål om vane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det indtryk jeg har, selvom mange har hund på en måde som er lidt forskellig fra den måde jeg har hund på.

 

 

Det er jo bare et spørgsmål om mode og hvad man er vant til. Personligt synes jeg det er sørgerligt at se en så livsglad hund som f.eks. en springer stå og ligne en hund der er udstoppet,.. fanget i et øjeblik af lidelse, ligegyldighed,.. et eller andet der kan få ørene til at falde helt ned om anklerne.

 

Det er muligt at mange træner deres hunde til at stå uden at logre, men er det ikke tosset at man kan få folk til at synes at logren ødelægger det æstetiske ved en hund. :stupid: Kan en dommer dømme en flatter, så kan han også dømme en løve, det er bare et spørgsmål om vane.

 

Det har jo ikke noget med at gøre om det ødelægger det. Men hvis min hund render og logre og laver playbow, så kan en dommer bare ikke dømme om den er lige i sin bygning. Og det er jo egentlig bare det, det handler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...