Hop til indhold

Hvilket foder hvornår?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Mine piger får altid flere forskellige slags foder, mest så de ikke bliver trætte af det. Det ene foder er fast, Orijen, men det andet måltid er noget andet.

 

Indtil nu har de altid fået Orijen om morgenen. I starten fordi Bella var bedre til at spise sin morgenmad end sin aftensmad. Men nu hvor hun spiser med stor glæde, har jeg holdt fast i Orijen om morgene, fordi det er det foder med højest proteinindhold. En VET (som arbejder for Vetcur) har engang fortalt, at hunde bør have mest protein om morgenen. Forklaringen husker jeg ikke.

 

Af flere grunde har jeg nu skiftet, så de får Orijen om aftenen i stedet. Og retfærdigvis er forskellen i proteinindhold på de to typer foder kun 1%.

 

Men er det noget I går op i? Og nogen der kender forklaringen på hvorfor høj protein bør være om morgenen? Jeg kan forstå at mennesker bør spise lige meget protein i alle måltider, også atleter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. For at sige det kort :mrgreen:

 

Mine får også forskelligt foder, men jeg blander, så altså ikke en type i måltid og en anden i et andet.

 

Karla og Wilma får morgenmad. Johna gider ikke spise om morgnen. Wilma får frokost når jeg kommer hjem fra arbejde og hvis Johna gider får hun også mad der. Det er dog sjældent. Så får de allesammen aftensmad. Der vil de alle gerne spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tørfoderet varierer jeg stort set ikke, men råfoder varierer jeg en del og det får de oftest om morgenen. Pt er det ofte kyllinge overlår som jeg tager ud af fryseren om aftenen og serverer om morgenen. Ca 250 gram pr hund. Men andre gange er det kallun, lever, oksekød, hestekød eller fisk. Jeg pudser også ofte stege, mørbrader osv til eget brug så hundene for afpudset.

 

vanskeligst at finde til ok priser er fisk, synes jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set en forklaring hos det der foder firma der har et morgen og du aftens måltid. Kan simpelthen ikke huske hvad de hedder

 

Noget med at hunden jo er i mest aktivitet om dagen og der skal have den største mængde energi tilgængeligt. Men noget videnskabelig tror jeg ikke det er.

 

Det er nemlig præcis Gourmix der bruger det argument, men jeg er bare ikke sikker på at det holder:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tørfoderet varierer jeg stort set ikke, men råfoder varierer jeg en del og det får de oftest om morgenen. Pt er det ofte kyllinge overlår som jeg tager ud af fryseren om aftenen og serverer om morgenen. Ca 250 gram pr hund. Men andre gange er det kallun, lever, oksekød, hestekød eller fisk. Jeg pudser også ofte stege, mørbrader osv til eget brug så hundene for afpudset.

 

vanskeligst at finde til ok priser er fisk, synes jeg

 

Rigtig hundemad har fisk til rimelige priser, synes jeg: http://hunde-shop.dk/28-ben?p=2

 

Off topic - sorry Anne :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg helt væk når jeg mener at det er ligemeget hvornår de får det, så længe man sikrer at de får nok?

Mange hunde lever jo på det samme foder år ud og år ind, og jeg tænker, at hvis det havde betydning ville dyrlæger og foderproducenter for længst have slået på tromme for at vi fodrede varieret :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller aldrig tænkt over det før ham Vetcur-manden sagde det.

 

Jeg er helt klart af den overbevisning at hunde trives bedre på forskellig kost, med mindre de er svært allergiske. Det må også være røvsygt at spise det samme dag ud og dag ind.

 

Om der er noget videnskabeligt belæg, ved jeg ikke, men jeg tror det egentlig ikke. Men ud over det, så anbefaler alle de dyrlæger jeg har hørt udtale sig, at hundene får en masse forskelligt fra start, bare de får et ordentligt fuldfoder som basis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller aldrig tænkt over det før ham Vetcur-manden sagde det.

 

Jeg er helt klart af den overbevisning at hunde trives bedre på forskellig kost, med mindre de er svært allergiske. Det må også være røvsygt at spise det samme dag ud og dag ind.

 

Om der er noget videnskabeligt belæg, ved jeg ikke, men jeg tror det egentlig ikke. Men ud over det, så anbefaler alle de dyrlæger jeg har hørt udtale sig, at hundene får en masse forskelligt fra start, bare de får et ordentligt fuldfoder som basis.

Det er også min overbevisning, jeg bruger som dig et basis foder og supplerer så med mange forskellige mærker, jeg køber det der lige er på tilbud og ser spændende ud, mine hunde får kun et dagligt fast måltid, det får de formiddag, resten af dagen får de en håndfuld ditten og en håndfuld datten spredt på plænen eller brugt som belønning;) hvis din hund skal hvile i dagtimerne ville jeg nok give det mest proteinrige morgen, så er der ro til at fordøje, men det er ikke videnskabeligt bare en fornemmelse ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også mega stor forskel på om hunden skal være alene hjemme - og derfor nok mest i ro det meste af dagen - eller den skal præstere på jagt fra 9-16.

 

Jeg tror mange jægere har prøvet at finde den optimale fodring til jagt - før en jagtdag og under, men man er vist stadig ganske uenige.

 

Nogen siger at en sulten hund arbejder bedst - altså fodrer de lidt mindre (eller slet ikke) om morgenen. De siger også at det må være dybt unaturligt for ethvert rovdyr at gå på jagt når det ikke er sulten. Andre gør hvad de kan for at hunden får meget væske indenbors - bløder et godt tørfoder op med leverposteg-vand. Der er nu også en del som råfodrer (som jeg gør) disse morgener, i håb om at hundene har det bedre med den slags foder i maven og har lettere ved at tage næring fra det. Fælles er at alle prøver at fodre mindst et par timer før jagt og at mange har lidt kvalitets snack, leverpostejmadder, godt tørfoder eller energibar med til at vedlige holde.

 

Men man kan nok godt konstatere at der ikke er nogen markant og egentydig måde der er bedst. Jeg har prøvet de fleste, men kan ikke sige, med sikkerhed, at det jeg gør nu er bedst. Kun at det er godt nok.

 

Dog, jeg prøvede at undlade at fodre et par gange, men det gik ikke godt. Jeg synes det var ret tydeligt at energien skulle hentes fra en vanskeligere tilgængelig ressource (hundens egne fedt depoter mv) og den blev hurtigere træt. Så det gør jeg ikke mere.

 

Jeg har altid undret mig over, hvor den med en leverpostejmad, stammer fra. Jeg mener at hunde skal have animalsk fedt til at forbruge/forbrænde, når de virkelig skal bestille noget. En leverpostejmad indeholder væsentlig mindre animalsk fedt end et nogenlunde ok tørfoder - måske leverpostejen har 20% og brødet 5% (vegetabilsk fedt) - det bliver nok mindre end 15% i helheden - til sammenligning med 30% i et high performance tørfoder. Kulhydrater fra brødet kan hunden vist ikke bruge til ret meget sådan en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke hørt det med mest protein om morgenen og det er heller ikke noget jeg går ret meget op i, jeg fodre efter det der lissom passer ind i vores hverdag. Lige pt. Er jeg i gang med at køre alle 3 over på det samme foder, Ozzy var på skodfoder da han kom her og både Chivas og Joya trængte til et skift synes jeg, så nu prøver jeg et helt tredje mærke og så må vi se om de alle 3 kan trives på det. Jeg har valgt at de får et alm. voksenfoder om morgen, som de får spredt ud over græsplænen til fællessøg, der får de kun godt og vel 200g til deling, dels fordi Joya er den hurtigste, så hun ville hurtigt få for meget hvis der var mere til rådighed og dels fordi der kun går 30-60 min. fra de er kommet ind efter morgenmaden, til vi går formiddagstur, så de skal jo ikke have for meget i maverne, tilgengæld tager jeg altid en håndfuld voksenfoder af samme mærke, men en anden variant, i lommen på formiddagsturen, som de deler undervejs, lommen er næsten altid tom når vi kommer hjem.

 

Deres hovedmåltid, får de så i skål om aftenen ca. Kl. 19.30, der er jeg ved at prøve at køre dem over på et senior/light foder (samme mærke som voksenfodret om morgen), fordi Chivas jo faktisk er senior nu og både Joya og Ozzy skal passe lidt på vægten -det skal Chivas så overhovedet ikke, så han får en ret stor portion aftensmad, hvor Joya får en noget mindre, fordi hun jo er hurtigst om morgen. Jeg synes det passer bedst med at give dem det største måltid om aften, fordi der er der mest ro på og der går mellem 2 og 3 timer fra de har spist til vi går aftentur.

 

Men hvad der videnskabeligt er korrekt, det har jeg overhovedet ikke sat mig ind i :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at læse hvilke tanker der ligger bag jeres måde at fodre på :-D

 

Nu fodrer jeg jo primært med råt, og er helt enig i at der skal afveksling til. Jeg gør meget ud af at komme rundt omkring alle typerne inkl. fisk, og han får vitamin/mineral tilskud plus lakseolie - men jeg har aldrig overvejet om der var tidspunkter på dagen der var bedre/vigtigere end andre.

Til gengæld er der meget lidt struktur på hvornår jeg fodrer, bortset fra den rituelle morgenmadportion, som serveres lige før jeg går ud af døren om morgenen (mandag-fredag). Lørdag får han slet ingen morgenmad for der går vi spor kl.8.00 og træner bagefter, og søndag sover vi længe så der får han når vi er oppe og i gang.

Aftensmaden blir serveret fra alt mellem 16-21 alt efter hvad vi laver. Er vi til træning får han altid først mad når vi kommer hjem, for at maven ikke skal være fuld når vi arbejder....men så mangler han måske energi til træningen? Har aldrig tænkt den vej rundt før :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fodrer aldrig før morgenlydighedstræning men det er jo heller ikke fysisk krævende for trunten - hun fungerer bedst hvis hun er sulten efter gufferne :-)

 

umiddelbart ville jeg tro at hunde skal fodres nogle timer før fysiske aktiviteter og jeg tror heller ikke at der er nok energi i dem, hvis de ikke har fået morgenmad

 

jeg følger nok meget Hofferne på de andre punkter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror heller ikke der er videnskabeligt belæg for mest protein om morgenen. Buster bliver råfodret og får mad en gang om dagen, efter vores lange tur og det trives han helt fint med. Selvom han da helt sikkert ville elske morgenmad også :-). Ville aldrig fodre stort inden længere/hård fysisk aktivitet, tænker at hunden må blive sløv og tung i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ikke op i hvor meget protein der er i dit eller dat eller om de skal have xx mærke om morgenen eller om aftenen. Jeg fodre fast 4 x daglig i afmålte portioner og sådan har jeg altid gjort. Nogle dage er de mindre aktive så sættes rationen lidt ned - men ellers holdes nogenlunde samme ration for dem alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror heller ikke der er videnskabeligt belæg for mest protein om morgenen. Buster bliver råfodret og får mad en gang om dagen, efter vores lange tur og det trives han helt fint med. Selvom han da helt sikkert ville elske morgenmad også :-). Ville aldrig fodre stort inden længere/hård fysisk aktivitet, tænker at hunden må blive sløv og tung i det.

 

Det kommer så også an på hvad man mener med at fodre "stort". I naturen vil en ulv på 40 kg æde 5-10 kg kød indenfor 5-10 timer efter den har nedlagt et bytte - og så kan man nok tale om at den er tung og sløv bagefter.

 

En halv dagsration - 120 g tørfoder eller 160 g råfoder fylder ikke så meget i maven på en 15 kg Spaniel at den bliver tung og sløv - kan jeg godt sige med stor sikkerhed. Fik den lov at æde 1-2 kg råfoder, så ville den være tung og sløv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ikke op i hvor meget protein der er i dit eller dat eller om de skal have xx mærke om morgenen eller om aftenen. Jeg fodre fast 4 x daglig i afmålte portioner og sådan har jeg altid gjort. Nogle dage er de mindre aktive så sættes rationen lidt ned - men ellers holdes nogenlunde samme ration for dem alle.

 

Bare nysgerrig - men hvorfor fodrer du voksne hunde 4 x dagligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg bliver lige nødt til at tilføje faktisk... For andet år jeg løb World Agility Open havde vi RC som sponsorer på lidt forskelligt. Og en af de ting vi havde fået var portionsposer med high protein max performance et eller andet.... dem fik Karla som morgenmad de dage konkurrencerne varede, da hun jo skulle yde max de dage... men til daglig tænker jeg ikke over det - heller ikke på normale stævnedage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er der såmænd en enkelt grund til - det er efter råd fra min dyrlæge da den ene af mine beagler har IBS og derfor skal have mad på den måde - så for nem heds skyld får de alle 3 på den måde

 

Nu har jeg jo en hund med en underlig mave, så jeg er altid nysgerrig på at lære noget nyt på den front :blink: Er det for at hundens mave hele tiden skal have noget at arbejde med, eller fordi han ikke tåler for store portioner eller...?

Link til indlæg
Del på andre sites

For at svare på tråden...

 

Anton og Kato får mad morgen og aften. De får som regel det samme både morgen og aften, men det kan ske at de får noget forskelligt. Jeg har aldrig hørt om før at de skulle have mere protein om morgenen, så det er ikke noget jeg har tænkt over. Jeg ved egentlig ikke helt hvad min holdning er til det... :hmm: Så jeg følger spændt med i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...