Hop til indhold

Hjælp, Vores hund har en uven


Balou
 Share

Recommended Posts

Vi har en sød hanhund Balou, der er halv Stabyhoun og halv Dansk/svensk gårdhund på 3 år. Han har en meget stor uven (lidt større hund) der bor lige overfor.

Hundene er begge lidt dominerende hanhunde, og vi har desværre mødt den anden hund et par gange hvor den anden var løs, og dermed følte vores hund sig truet, men det lykkedes ejeren at kalde sin hund til sig. Vores hund reagerede både før og efter dette møde MEGET voldsomt på den anden hund. Når han ser den anden hund i vinduet eller hører den på gaden, går han fuldstændig bananas og gør og rejser børster og pisker rundt i hele lejligheden og hyberventilerer, uden vi kan trænge igennem til ham. Det samme sker naturligvis hvis vi møder den på gaden.

Forleden på gaden hvor jeg var uopmærksom et øjeblik da jeg låste bildøren, fik han øje på hunden og strøg ud af hænderne på mig, og lige direkte over på den anden side af gaden hvor han gik løs på den anden hund. Den anden hund forsvarede sig og jeg fik fat i vores.

Vi slap med forskrækkelsen og vores hund fik en skramme(så vidt vi ved fik den anden ingen skrammer). Den anden ejer der er samarbejdsvillig og venlig, har foreslået at vi en dag slipper dem løs for at de to hunde selv kan få det løst een gang for alle. Det har jeg ikke nerver til, og jeg har spurgt en meget erfaren hundeejer som siger at det må vi aldrig gøre, og at der ikke er noget at gøre i denne situation.

Vores hund er absolut ikke ellers agresiv. Han er kærlig og rigtig sød med alle børn. Han er ikke super opdraget(ekstrem energisk), selvom vi har gået til træning, læst og gået til hundeforedrag. Vi har til at starte med ikke brugt "skæld ud" men istedet afledning når vi har arbejdet med "problemer", men vi har nu også afprøvet en hård tone, men ingenting virker.

Han er meget beskyttende overfor os og er begyndt at reagere lidt surt på andre hanhunde når han er i snor. Han virker bange når han møder andre hunde, og virker næsten lettet hvis vi går langt udenom andre hunde.

Men vores største problem går på hvordan vi kan hjælpe ham med ikke at reagere så VOLDSOMT på hans uven. Den anden hund opsøger ikke vores hund (kun da den var løs). Min datter på 11 år kan ikke holde vores hund hvis hun møder den anden hund, og vi har ommøbleret vores hjem så han ikke kan kigge ud af vinduerne og få øje på hunden.

Er der nogen der har erfaring med samme problem?

Jeg frygter at vi en dag møder den i en skov hvor vi går med vores hund løs. Vores hund kan fint finde ud af det med andre hunde når han er løs i skoven. Er dybt taknemmelig for alle gode råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå ture sammen - begge hunde i snor. Lad dem tisse oven i hinandens markeringer så meget de lyster. De bliver nok aldrig perlevenner, men kan måske lære at tolerere hinanden.

 

Og prøv at aflede din hund inden han går amok. Efter maaaaange gentagelser, vil han måske lære at synet af den anden hund er lig med en skefuld leverpostej:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare nogen hunde, der ikke kan sammen og det må man respekterer. Jeg synes ikke, at du skal prøve, at få det til, at fungere mellem de to, du opnår bare, at han bliver mere stresset og nervøs end han er i forvejen. Han lyder til, at være lidt utryg ved andre hunde og især hanhunde, så at "tvinge" dem sammen vil ikke have nogen gavnlig effekt. Din hund kan også være egetkønsaggressiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste har en lab, som han ikke kan lide og det er gengældt den anden vej rundt. De er lige gamle og begge er overhunde. Både labens ejer og jeg er obs på det og tager den nødvendige hensyn til hinanden. Nu bor vi ikke lige naboer til hinanden. Hvilket nok gør det lidt nemmere for os.

 

Jeg vil forsøge med afledning. Når du ser den anden hund, så afled med fodersøg eller lav nogle øvelser med din hund. Og gå den anden vej. Helst inden din hund får øje på den anden. Er i hjemme, lad ikkke din hund få mulighed for at kigge ud, af vinduet, hvor den kan se den anden hund. Mulighed kan være, at rulle gardinerne for vinduet. Hvis du ved nogenlunde hvilke tidspunkter de går forbi, kan du på disse tidspunkter lave noget med din hund, der kræver hans opmærksomhed.

Næste skridt vil være, at vænne ham til, at den anden går forbi. Dette kræver, at du fastholde din hunds koncentration på dig. Din hund skal have oplevelse af, at opføre han sig rolgt og ignorere den anden, så falder verdens bedste godbidder ned i munden på ham eller i leger verdens sjoveste leg. Kort og godt handler det om, at du er 10 skridt foran din hund. Det kan selvfølgelig ikke lykkes hver gang. Men jo flere sejre du opnår med din hund, jo nemmere bliver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min Zeus gør det ved nogle han hunde før ved hver hund vi mødte, men jeg begyndte at gøre som Jane skriver, og nu kan vi passere mange hunde uden Zeus gør udfald, det vigtigste er at jeg ser den anden hund først, og lige spejder området inden vi går over gaden.

Jeg får ham ind på plads og roser ham mens jeg giver en godbid. Jeg finder min meget lyse pigestemmen frem og roser mens vi går. Det har virkelig virket men du skal have tålmodighed. Meget tålmodighed :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hanhund, der efter et overfald fik et meget anstrengt forhold til andre hanhunde - specielt hvis de var i bevægelse (løb eller legede med andre).

Jeg har travet bane op og bane ned, steder hvor der var aktive hunde, samtidig med jeg stopfodrede ham med gode guffer. Når vi mødte hunde på vores lufteture kaldte jeg ham på plads og fyldte ham med guffer mens hunden passerede. Nu, næsten 1 1/2 år senere kan han slappe af når vi møder hunde - han skal ikke nødvendigvis hilse på dem, men han kan slappe af. Når jeg kalder ham på plads kigger han sig omkring, for han ved så kommer der sikkert en hund, men han stresser ikke længere op og er ikke udfarende.

Det har taget lang tid, men med konsekvent indsats har det (næsten) løst problemet. Jeg tror det handler om at vise hunden at man har styr på situationen....

 

Til gengæld vil jeg absolut fraråde dig at indgå aftale om at hundene skal slippes løs og klare det selv :shock: det løser ingen problemer efter min overbevisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine tæver hader alle de tæver på vor vej, der jævnlig kommer forbi vor have. Og hanhundene det samme med de hanhunde, der dagligt kommer forbi. Det ser jeg som meget normalt, især når man har en lille flok, der kan ophidse hinanden. Når jeg passere de andres have med hundene, råbes der jo også højt-skrid. Hvis jeg passere en nabohund på en parallelvej, vil hundene normalt bare registrere hinanden.

Men meget dårlig ide at slippe dem sammen, hvorfor stresse dem yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskellige ting du kan gøre i hverdagen, for at mindske problemet. En af disse ting er som regel ikke så populær, men tag et kik på hvilke grænser Balou ha:; Hvad må han ikke, som du kan du stoppe ham i?

 

Hvis du vil have, han skal høre efter dig skal han i hverdagen opleve at blive stoppet og ikke kun afledt. Afledning et fantastisk redskab, hundene lærer bare intet af det i situationen, og bør bruges for at undgå en akut situation.

Skal Balou lære at acceptere den anden hund indenfor synsvidde, skal der arbejdes specifikt med dette via grænsesætning og rigelig belønning for ro.

 

Han bør stoppes straks han begynder at hidse sig op ude som inde. Hver gang han hidser sig op ved synet af den anden hund, cementerer han den adfærd og den stemning han er i og dette øger hans aggression overfor den anden hund, derfor skal han stoppes kærligt men kontant. Kan han ikke det, skal du starte et andet sted og så vil jeg foreslå, at du engagerer en erfaren adfærdsrådgiver, som kan vurdere situationen og dit og Balous samspil.

 

Din datter bør naturligvis ikke gå med ham, det ville være forfærdeligt, hvis der skete noget imens hun havde ansvaret + i en periode skal der arbejdet målrettet på at få løst problemet og det er et barn ikke egnet til.

 

Når I ser den anden hund er det utrolig vigtigt, at du får sendt de rette signaler. Din adfærd har en meget større betydning end du måske tror.

 

Slæk linen lidt og tal venligt: "Næh HAR du set, der går..." vend så om og gå modsat også selv om Balou ikke vil, bare gå energisk og målrettet.

De mange første gange opfatter han sandsynligvis ikke at du er venligt stemt, men på et tidspunkt vil det sive ind.

 

Undgå bold- og trækkeleg, fordi det er med til at holde ham ophidset og parat til kamp. Brug hans energi på at søge mad, "mental jogging" som problemløsningsopgaver og kropskontrol som han udøver ved at lave balanceøvelser.

 

Som andre har skrevet vil det være en rigtig, rigtig dårlig ide at slippe hundene løse, især når Balou har nået det punkt han har. Hvorfor skal den anden hund også stå model til et overfald...

 

Gåture sammen i minimum en time på den afstand det kræver at holde ro plejer at være rigtig godt. Der skal være rigelig tid til at Balou kan falde ned og blive afslappet, inden hundene skilles, så derfor skal der en vis varighed til. Den stemning han går fra "mødet" med den anden hund med, er den stemning han starter næste møde med.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en fantastisk hjælp at i skriver allesammen!

Selvom jeg synes jeg gør hvad jeg kan for at anskaffe viden om hundeopdragelse og google osv, så er det næsten mere brugbart at høre andres forskellige erfaring, både fordi hundene er så forskellige men også fordi der er så mange "religioner" indenfor hundeopdragelse. Der kan også være delte meninger i hjemmet om hvad der er det rigtige for præcis vores hund, så det er rart at have jeres synspunkter som udgangspunkt når vi skal finde den rigtige løsning for vores hund. Det i skriver giver rigtig meget mening for mig.

Jeg havde selv en Collie som barn som der aldrig var problemer med, så de her udfordringer er nye for mig. Jeg må løbe på arbejde nu, men vender tilbage :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for gode svar, jeres tip giver rigtig meget mening, og det er rart at høre andres erfaring.

Jeg er bekræftet i at de ikke skal slippes løs, og har fået undersøgt hvor den anden hund går løs, så vi ikke lige møder hinanden.

 

Jeg er ikke sikker på at den anden hundeejer vil bruge tid på at vi går ture "sammen", da det jo kun er Balou der har problemet.... men det er et rigtig godt råd!

 

Mht. grænser så er jeg helt enig, men Balou forstår slet ikke et venligt og bestemt nej, han forstår kun et vredt nej, og det er meget ærgerligt og opslidende.

Jeg roser og giver godbidder når han slapper af eller gør noget andet som jeg gerne vil have ham til, men når han ser den anden hund er der absolut INGENTING der trænger ind, hverken noget venligt, vredt eller godbidder.

Vores tidligere hundetræner forslog at bruge en vandforstøver med vand i og sprøjte med på ham, for at understrege hvad et NEJ betyder. Hun sagde selvfølgelig at det ikke skulle være tit, men kun bruges i sjældne tilfælde. Problemet er bare at det jo kun virker hvis man lige er på pletten og har den i hånden lige når han gør det forkerte, og det er altså svært.

Han gøer hektisk af eksempelvis fugle, egern, biler og forbipasserende i vores have i sommerhuset og det er svært at være på pletten med det samme hvis man står midt i noget arbejde.

Indimellem overvejer jeg om han har damp?

Vores tidligere træner rådede os til at kastrerer ham for at tage toppen af hans energi, selvom hun normalt slet ikke var tilhænger af den løsning. Vi prøvede først kemisk og synes det havde en effekt, og efter den rigtige kastration da han var 2 år synes vi han virkede lidt mindre stresset med hunhundene.

 

Han har desværre også den uvane at han jagter biler, og hvis han kunne, så indhenter han dem og løber ud foran dem, som om han tror han indhegner får. Nu går vi kun med ham på stranden og i skoven hvor der ingen trafik er, men i starten da han var hvalp øvede vi i sommerhuset, i at gå med ham løs, indtil vi indså at det var umuligt. Vi forsøgte alt med afledning og afstand men vi SKAL have ham i snor når der er trafik. I haven jagter han også bilerne ophidset langs hækken.

 

Jeg har været til et foredrag om stressede hunde, fordi jeg overvejede om Balou er stresset, men det tror jeg ikke han er. Han er vandt til at der næsten altid er een af os der arbejder hjemme fordi vi er selvstændige, men vores dage er ikke ens, så måske er det også en ulempe....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for gode svar, jeres tip giver rigtig meget mening, og det er rart at høre andres erfaring.

Jeg er bekræftet i at de ikke skal slippes løs, og har fået undersøgt hvor den anden hund går løs, så vi ikke lige møder hinanden.

 

Jeg er ikke sikker på at den anden hundeejer vil bruge tid på at vi går ture "sammen", da det jo kun er Balou der har problemet.... men det er et rigtig godt råd!

 

Det er min erfaring at andre hundeejer ofte meget gerne vil hjælpe, så hvis du "tør" sker der jo ikke noget ved at spørge

 

Mht. grænser så er jeg helt enig, men Balou forstår slet ikke et venligt og bestemt nej, han forstår kun et vredt nej, og det er meget ærgerligt og opslidende.

Jeg roser og giver godbidder når han slapper af eller gør noget andet som jeg gerne vil have ham til, men når han ser den anden hund er der absolut INGENTING der trænger ind, hverken noget venligt, vredt eller godbidder.

Vores tidligere hundetræner forslog at bruge en vandforstøver med vand i og sprøjte med på ham, for at understrege hvad et NEJ betyder. Hun sagde selvfølgelig at det ikke skulle være tit, men kun bruges i sjældne tilfælde. Problemet er bare at det jo kun virker hvis man lige er på pletten og har den i hånden lige når han gør det forkerte, og det er altså svært.

 

Jeg skulle lige trække vejret, inden jeg skrev her :-D Godt du siger at det er en extræner.

Jeg bøjer det lige i neon, så kan du jo fortælle hende hvilke svagheder hendes "gode" råd har...

 

For det første vil et spray en sjælden gang ikke få nogen hund til at se sammenhængen, for hvorfor bliver den våd nogle gange og ikke andre?

 

For det andet vil en spray ikke kunne anvendes, uden den er synlig for en hund og dermed bliver den en trussel

 

For det tredje - og det vigtigste - det en hund oplever i en situation, sammenkæder den med situationen. I dette eksempel: Syn af uven = ubehag (vandspray) og dette bliver lagt i bunken af den antipati der allerede er mod den anden hund.

 

Derfor NEJ; nej, nej til vandforstøver eller andet påført ubehag.

 

Kan man med "brandslukning" f.eks. et råb, nå ind til hunden, så den stopper sin adfærd, kan man straks efterfølgende belønne den ændrede adfærd. Dette kræver, at man kan bremse hunden og efterfølgende har noget den vil have, men vandspray, nej.

 

Han gøer hektisk af eksempelvis fugle, egern, biler og forbipasserende i vores have i sommerhuset og det er svært at være på pletten med det samme hvis man står midt i noget arbejde.

Indimellem overvejer jeg om han har damp?

 

Jeg har endnu til gode at møde en DAMP hund, men jeg vil da ikke afvise, at de kan findes.

 

Hvad bruger han sin energi på i hverdagen?

 

"Jagten" i sommerhuset skal der tages hånd om, hvis det skal ændres. Dette betyder, at Balou ikke har adgang til haven alene og kan han ikke styres verbalt, må han i line, ja det lyder hårdt og det ER et job, men du kan ikke ændre en adfærd, du ikke kan kontrollere og linen er kontrollen.

Vores tidligere træner rådede os til at kastrerer ham for at tage toppen af hans energi, selvom hun normalt slet ikke var tilhænger af den løsning. Vi prøvede først kemisk og synes det havde en effekt, og efter den rigtige kastration da han var 2 år synes vi han virkede lidt mindre stresset med hunhundene.

 

Han har desværre også den uvane at han jagter biler, og hvis han kunne, så indhenter han dem og løber ud foran dem, som om han tror han indhegner får. Nu går vi kun med ham på stranden og i skoven hvor der ingen trafik er, men i starten da han var hvalp øvede vi i sommerhuset, i at gå med ham løs, indtil vi indså at det var umuligt. Vi forsøgte alt med afledning og afstand men vi SKAL have ham i snor når der er trafik. I haven jagter han også bilerne ophidset langs hækken.

 

Jeg har været til et foredrag om stressede hunde, fordi jeg overvejede om Balou er stresset, men det tror jeg ikke han er. Han er vandt til at der næsten altid er een af os der arbejder hjemme fordi vi er selvstændige, men vores dage er ikke ens, så måske er det også en ulempe....

 

Stress eller bare opkørthed kan komme af så meget, blandt andet meget løben og ophidselse (som i haven) der behøver ikke være alenetid involveret, men fortæl hvad han beskæftiger sig med, så kommer der nogle kommentarer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...