Hop til indhold

Er en velsoigneret hund gladere?


PBC
 Share

Recommended Posts

hvis der er flere hunde sammen (enten i løbegård eller inde i huset) bruger de vel også energi til at forholde sig til hinanden selv om de kender hinanden?

 

 

og så læste jeg lige at Ninkamus skrev nogenlunde det samme :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det var også en måde ikke at blive svaret på det man bliver spurgt om :)

Du kan ikke sige at jeg ikke har forsøgt og jeg vil gerne svare dig, men jeg er altså løbet tør for måder at forsøge at forklare det på.

 

Det da i hvert fald en påstand! :)

Det er okay hvis du mener/tror sådan, men at ligge dem frem som at sådan er det, vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved. :)

Det står dig også helt frit for at stille spørgsmålstegn ved noget du tilsyneladende ikke helt har forstået.

 

Jeg tror på at hunde i flok interegere med hinanden, og på den måde bliver anderledes stimuleret end vores alene indehunde, og dermed tror jeg ikke på det er hele sandheden at en løbegårdshund der holdes med artsfælder nødvendigvis kræver markant mere stimulering.

Igen, hvis du sammenligner en enkelt hund i der bor i en familie med flere hunde der bor i hundegård, så bliver det jo antallet af hunde der bliver afgørende for behovet,... ikke selve hundegården. Men ellers kan du have ret i det du skriver.

 

hvis der er flere hunde sammen (enten i løbegård eller inde i huset) bruger de vel også energi til at forholde sig til hinanden selv om de kender hinanden?

Absolut. Men det har bare ikke noget med min udtalelse at gøre, og jeg mener at det er det vi diskuterer her.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror mine to ældste ville frabede sig en hundegård, men jeg tror egentlig en hund som Wilma ville synes det var lækkert at gå ude istedetfor inde, når jeg ikke var hjemme. Men det afhænger jo af, hvad vi ligger i konceptet at holde hund i hundegård. Der er jo langt fra at hunden er i gården altid, med mindre den skal bruges, til at hunden går i hundegård i dagtimerne og ellers render i haven eller huset sammen med familien.

 

Men når det er sagt, så tror jeg også på, at de fleste der har hundegårde har flere hunde, men det er en påstand jeg ikke kan underbygge. Og mine bruger helt sikkert ressourcer på at forholde sig til hinanden, lege med hinanden, putte og groome hinanden osv. i løbet af dagen, ligegyldigt om jeg er her eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig med Ascha på den med hundegårdshunde:hmm: Forudsat at hun mener at hunde der lever deres liv i en hundegård, har brug for andet og mere end et par daglige ture, set i forhold til hunde der lever inde i huset med familien. Hunde er sociale væsner, og har imo brug for menneskelig kontakt, ikke kun decideret aktivering. Så en hund der opholder sig i hundegård hele døgnet, har efter min bedste overbevisning brug for længere ture og længere tids træning, for at få dækket deres sociale behov.

 

Man ser det jo også udnyttet med de hunde der præsterer helt i top. De holdes ofte (bevidst) i hundegårde, og deres higen efter social omgang med mennesker, viser så at de virkelig arbejder igennem når de bliver taget ud. Jeg har engang hørt en IPO-mand (som er jævnlig deltager ved VM) sige, at hans hunde "sultes" på menneskelig kontakt, for så præsterer de bedst. Om jægerne stadig bruger modellen med at sætte en hvalp i hundegård, og kun tage den ud 2x10 minutter om dagen de første mange, mange måneder, ved jeg ikke. Men sådan fortalte min fars tidligere kollega at hans ruhårede blev til gode jagthunde.

 

Man kan jo mene om det hvad man vil, men jeg tror faktisk at de mennesker har en pointe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig med Ascha på den med hundegårdshunde:hmm: Forudsat at hun mener at hunde der lever deres liv i en hundegård, har brug for andet og mere end et par daglige ture, set i forhold til hunde der lever inde i huset med familien. Hunde er sociale væsner, og har imo brug for menneskelig kontakt, ikke kun decideret aktivering. Så en hund der opholder sig i hundegård hele døgnet, har efter min bedste overbevisning brug for længere ture og længere tids træning, for at få dækket deres sociale behov.

Det er helt korrekt opfattet, jeg må sgu på skrivekursus siden det er så svært for mig at gøre mig forståelig.

 

Man ser det jo også udnyttet med de hunde der præsterer helt i top. De holdes ofte (bevidst) i hundegårde, og deres higen efter social omgang med mennesker, viser så at de virkelig arbejder igennem når de bliver taget ud. Jeg har engang hørt en IPO-mand (som er jævnlig deltager ved VM) sige, at hans hunde "sultes" på menneskelig kontakt, for så præsterer de bedst. Om jægerne stadig bruger modellen med at sætte en hvalp i hundegård, og kun tage den ud 2x10 minutter om dagen de første mange, mange måneder, ved jeg ikke. Men sådan fortalte min fars tidligere kollega at hans ruhårede blev til gode jagthunde.

 

Man kan jo mene om det hvad man vil, men jeg tror faktisk at de mennesker har en pointe.

Jeg er absolut ikke modstander af at have hunde i hundegårde, bare det ikke misbruges. Og det synes jeg de ting du beskriver herover tydeligt viser at det kan blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, hvis du sammenligner en enkelt hund i der bor i en familie med flere hunde der bor i hundegård, så bliver det jo antallet af hunde der bliver afgørende for behovet,... ikke selve hundegården. Men ellers kan du have ret i det du skriver.

 

men der var da ingen der nævnte hunde der lever isoleret i hundegård, jeh tager udgangspunkt i det per skrev som du citerede :)

 

 

 

Til anne, har hunde brug for menneskelig kontakt for at trives?

Jeg tænker de har det hvis det er det de er opvokset med, men ikke har det behov hvis de er opvokset med noget andet :)

 

jeg er enig i at hunde er sociale, det er et flokdyr, men jeg tror på at andre hunde kan tilfredsstille deres sociale behov, ellers vil der jo ikke være landområder med vildt levende hunde :)

 

at sætte en enlig hund i løbegård 22 i døgnet, så jeg helt på lige fod med jer, men at have et hundehold ud i løbegård/staldbygning hvor de socialt interegere, tilmed bliver trænet foruden lufteture, ser jeg ikke mere synd for en hund, end at holde f.eks ulve i fangenskab, på ekstrem lidt plads i forhold til hvad en ulv kan vandre, tilmed uden hverdags træning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

men der var da ingen der nævnte hunde der lever isoleret i hundegård, jeh tager udgangspunkt i det per skrev som du citerede :)

Men nu var det jeg skrev jo hvad jeg mener et liv i hundegård medfører,.. om det drejer sig om en eller flere hunde er sådan set ligegyldigt. Men hvis man sammenligner med flere hunde i hundegård, kan man jo ikke sammenligne med en enlig hund der lever i en familie.

 

Til anne, har hunde brug for menneskelig kontakt for at trives?

Jeg tænker de har det hvis det er det de er opvokset med, men ikke har det behov hvis de er opvokset med noget andet :)

 

jeg er enig i at hunde er sociale, det er et flokdyr, men jeg tror på at andre hunde kan tilfredsstille deres sociale behov, ellers vil der jo ikke være landområder med vildt levende hunde :)

 

at sætte en enlig hund i løbegård 22 i døgnet, så jeg helt på lige fod med jer, men at have et hundehold ud i løbegård/staldbygning hvor de socialt interegere, tilmed bliver trænet foruden lufteture, ser jeg ikke mere synd for en hund, end at holde f.eks ulve i fangenskab, på ekstrem lidt plads i forhold til hvad en ulv kan vandre, tilmed uden hverdags træning :)

Jeg er godt nok ikke Anne, men hvis jeg må have lov til at kommentere alligevel.

 

En hund der skal bruges til noget er jo nødt til at være præget på mennesker,.. ellers har den jo ikke forudsætninger for at kunne samarbejde. Men det er da rigtigt at en hund der ikke er præget på mennesker har rigeligt socialt samvær med artsfæller. Den kender jo ikke til andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan blev:

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

 

lige til:

 

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård

 

Det er lidt usympatisk når nogen (Ascha i dette tilfælde) laver det der nummer med at dreje både ord og indhold i en negativ retning. Ikke godt for debatten og bestemt ikke godt for stemningen herinde. Man føler sig lidt misbrugt og i hvert fald misforstået.

 

Man kunne også have skrevet positivt:

 

Dejligt at høre at hundene går samme, så de har selskab og nogen at lege med hele tiden. Også fint at de bliver luftet så længe af gangen, at de virkelig kan få tid til at folde sig ud og lege med de andre hunde og også til at snuse lidt rundt og hygge.

 

Og så bliver de trænet derudover (op til en time dagligt alt efter hvor de er i karrieren. det står der ikke men det er fakta). Der er ikke noget hunde af den slags nyder mere end at træne - det skulle da lige være at gå på jagt, som disse hunde, så også kommer meget på. Det er ikke så ringe - og kan vist nemt matche at være alenehund hos de fleste familier, hvilket jo ofte indebærer at hundene skal være helt alene flere timer hver dag og ikke altid har særlig meget kontakt med andre hunde.

 

Om hundene kræver pelspleje er jo sådan set det tråden handler om. Og jeg prøver at finde ud af, men det er jeg ikke så sikker på de gør udfra det jeg selv har set og det jeg hører fra forskellige debatører.

 

Når jeg skriver at hundene virker glade og tilfredse er det ikke på jagt jeg mener men når jeg besøger kenneler - både der hvor jeg køber foder og der hvor jeg træner, hvor forholdene er tæt på det beskrevne. - Igen drejer du ordene Ascha og tolker og vender det negativt. Igen lidt ærgerligt for en god debat.

 

Sammenligning af hund i kennel med alene-hund i familie?

 

Nu var det jo så lige præcis den sammenligning jeg også fremhævede

 

Istedet for at gå længere ind i denne debat som jeg følte løb af sporet syntes jeg der var behov for at belyse hvordan et hundeliv i en kennel kan se ud og derfor har jeg lavet indlægget om en kennel-hunds dagbog.

 

http://www.hunde-forum.dk/debat/40854-dagbog-fra-en-kennel-hund.html

 

Selvom kennel-hunde naturligvis er præget meget og stærkt på mennesker også, tror jeg egentlig ikke de sætter så meget mere pris på menneskeligt selskab end på søskende, mødre og fædre osv. De er naturligvis glade når der kommer mennesker, for sker der jo igen noget - ligesom mange alene hunde er næsten eksalterede, når de endelig møder andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammenligning af hund i kennel med alene-hund i familie?

 

Nu var det jo så lige præcis den sammenligning jeg også fremhævede

 

Selvom kennel-hunde naturligvis er præget meget og stærkt på mennesker også, tror jeg egentlig ikke de sætter så meget mere pris på menneskeligt selskab end på søskende, mødre og fædre osv. De er naturligvis glade når der kommer mennesker, for sker der jo igen noget - ligesom mange alene hunde er næsten eksalterede, når de endelig møder andre hunde.

Du har lige quoted et indlæg du selv har skrevet, som var et svar til mig,.. så jeg er lidt usikker på hvem du taler til.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Til anne, har hunde brug for menneskelig kontakt for at trives?

Jeg tænker de har det hvis det er det de er opvokset med, men ikke har det behov hvis de er opvokset med noget andet :)

 

jeg er enig i at hunde er sociale, det er et flokdyr, men jeg tror på at andre hunde kan tilfredsstille deres sociale behov, ellers vil der jo ikke være landområder med vildt levende hunde :)

 

at sætte en enlig hund i løbegård 22 i døgnet, så jeg helt på lige fod med jer, men at have et hundehold ud i løbegård/staldbygning hvor de socialt interegere, tilmed bliver trænet foruden lufteture, ser jeg ikke mere synd for en hund, end at holde f.eks ulve i fangenskab, på ekstrem lidt plads i forhold til hvad en ulv kan vandre, tilmed uden hverdags træning :)

 

Nu er ulve og hunde jo forskellige. Allerede fordi hunde er domesticerede, og ulve ikke er.

 

Og ja, hunde har brug for menneskelig omgang, som Ascha skriver, hvis de skal arbejde for mennesker. Og hvis de ikke skal arbejde for mennesker, men stå i en hundegård uden at blive brugt til noget, så nærmer det sig mishandling i mine øjne - hvorfor har man så hund? Og hvornår har du sidst set en vild hund der levede spærret inde på 2x2 meter?:blink: Vilde (forvildede) hunde bevæger sig over store arealer, skaffer mad, er konstant på vagt. Har du nogensinde set film af bjørne der lever indespærret, som står og væver? Mon de ville opføre sig lige så tosset, hvis de havde 7 ha jord at bevæge sig på?

 

Jeg kan tydeligt mærke forskel på mine hunde, om de har været alene hjemme med hinanden, eller om de har haft et menneske. For mig kan kvalitetstid med hunden, sagtens være at jeg ligger på sofaen, og den ligger inden for et par meter og sover. Den véd at jeg er tæt på, og når den vågner, har vi øjenkontakt, og hvis den vil have nus, kommer den over og tager kontakt. De har også tydeligt brug for menneskelig nærkontakt efter mange timer alene.

 

Generelt er der bred enighed om at hunde bør kunne klare sig med meget lidt aktivitet i kortere eller længere perioder, men her mener jeg at det er underforstået at hunden så får en anden nærhed i den periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skrev:

 

. Men hvis man sammenligner med flere hunde i hundegård, kan man jo ikke sammenligne med en enlig hund der lever i en familie.

 

Derfor fandt jeg lige mit gamle indlæg, bare for at sige, at det faktisk var en sammenligning mellem kennelhunde og alenehund i en familie jeg gjorde. Og hvor man ikke skulle kunne gøre det forstår jeg ikke. Vi taler vel om hvorvidt har et godt og tilfredsstillende liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er ulve og hunde jo forskellige. Allerede fordi hunde er domesticerede, og ulve ikke er.

 

Og ja, hunde har brug for menneskelig omgang, som Ascha skriver, hvis de skal arbejde for mennesker. Og hvis de ikke skal arbejde for mennesker, men stå i en hundegård uden at blive brugt til noget, så nærmer det sig mishandling i mine øjne - hvorfor har man så hund? Og hvornår har du sidst set en vild hund der levede spærret inde på 2x2 meter?:blink: Vilde (forvildede) hunde bevæger sig over store arealer, skaffer mad, er konstant på vagt. Har du nogensinde set film af bjørne der lever indespærret, som står og væver? Mon de ville opføre sig lige så tosset, hvis de havde 7 ha jord at bevæge sig på?

 

Jeg kan tydeligt mærke forskel på mine hunde, om de har været alene hjemme med hinanden, eller om de har haft et menneske. For mig kan kvalitetstid med hunden, sagtens være at jeg ligger på sofaen, og den ligger inden for et par meter og sover. Den véd at jeg er tæt på, og når den vågner, har vi øjenkontakt, og hvis den vil have nus, kommer den over og tager kontakt. De har også tydeligt brug for menneskelig nærkontakt efter mange timer alene.

 

Generelt er der bred enighed om at hunde bør kunne klare sig med meget lidt aktivitet i kortere eller længere perioder, men her mener jeg at det er underforstået at hunden så får en anden nærhed i den periode.

 

 

Men ingen stedder står der jo ingen menneske kontakt.

Man træner faktisk også bjørne, og andre dyr i dyreparkerne, trods meget plads er det ikke tilnærmelses vis nok for ikke at give steriotyp adfærd, og man har fundet ud af at bare en lille bitte smule træning forbrede deres psygiske tilstand helt enorm meget :)

 

@Ascha det var jo lige præcis den sammenligning der blev lavet, og du skrev med citat til de hunde Per snakkede om at disse hunde havde brug for "markant størrer aktivering", så jeg tager egentlig bare udgangspunkt i det du skrev i første omgang, og det du citerede - jeg kan jo ikke vide at du snakker om noget andet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er Saga en pelshund, og hvis hun ikke bliver klippet ved øjnene og på poterne kan hun hverken se noget og glider/snubler i sin pels.. Ørehår bliver hevet ud efter behov, når hun begynder at klø lidt meget i det.. Så vil mene hun er mest glad når hun er velsoigneret, det stopper hende dog ikke fra at tage den med knolden først ned i en nylagt hæstepære..:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle fik i sine 8 år ikke et eneste bad, han var på stranden om sommeren, men ellers blev han ikke badet.

Han blev børstet grundigt i fældetiden, fik renset øren ved behov, neglene klippet og det var det.

 

Nu var hans pels jo ikke en som dannede filtre, men hvis den var, er det helt sikkert at disse var blevet fjernet ved mit første møde med dem.

 

Hvis man bare en gang har rørt hunde eller katte med filtre i pelsen, kan man ikke være i tvivl om, at disse niver i huden, når de bliver store nok, altså når ind i ulden og at bestemte bevægelser niver. Huden vil også ofte være rød, hvilket den ikke bliver uden årsag.

 

Jeg mener ikke, at en hund bliver lykkeligere af at være nybadet og nybørstet , men jeg mener helt bestemt, at lige præcis pelsfiltre mindsker en hunds livskvalitet grundet den irritation/smerter de giver.

Pelsfiltre er nok min kæphest, når det drejer sig om soignering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skrev:

 

Derfor fandt jeg lige mit gamle indlæg, bare for at sige, at det faktisk var en sammenligning mellem kennelhunde og alenehund i en familie jeg gjorde. Og hvor man ikke skulle kunne gøre det forstår jeg ikke. Vi taler vel om hvorvidt har et godt og tilfredsstillende liv.

Uh, det er længe siden vi diskuterede dine indlæg. I øjeblikket diskuterer vi (ellers har jeg misset noget) hvorfor jeg ikke er godtager at mit "øget krav til aktivering" er i forhold til en enlig familiehund der er alene hjemme 9 timer dagl.

 

@Ascha det var jo lige præcis den sammenligning der blev lavet, og du skrev med citat til de hunde Per snakkede om at disse hunde havde brug for "markant størrer aktivering", så jeg tager egentlig bare udgangspunkt i det du skrev i første omgang, og det du citerede - jeg kan jo ikke vide at du snakker om noget andet :)

Det markeret med rødt: Det er ikke korrekt, se lige citatet nederst.

 

PBC spørger: (jeg har tilladt mig at korte af i indlægget for at vise hvad det er jeg svarer på)

Hvordan blev:

 

De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter.

 

lige til:

 

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård

 

Jeg svarer:

Måske er det fordi jeg mener at et liv i hundegård betyder at kravet til stimulering bliver markant højere.

 

Det er vel mit svar der diskuteres eller ret mig lige ellers?. Og jeg sammenligner ikke noget med noget, men konstaterer bare at selve det at bo i hundegård stiller et øget krav. Og nu synes jeg faktisk at jeg har brugt meget tid på forklaringer og det lykkes tilsyneladende ikke at gøre det forståeligt. Så kan du stadig ikke forstå hvad jeg mente med citatet, så glem det. Det er heller ikke så fandens vigtigt.

 

 

... for mig er det når ellers fint passede hunde kommer her, med enormt lange negle? Kan slet ikke klare det.. og de tager som regel hjem med nogle forhåbentligt mere komfortable tæer.

Det skal jeg ærligt indrømme at jeg også lægger meget mærke til, for man kan næsten selv fornemme hvordan det må føles at gå med.

Link til indlæg
Del på andre sites

... for mig er det når ellers fint passede hunde kommer her, med enormt lange negle? Kan slet ikke klare det.. og de tager som regel hjem med nogle forhåbentligt mere komfortable tæer.

 

Det er også lidt en kæphest for mig. Greta har gigt i begge forpoter, og det er højst sandsynligt fordi hun ikke fik klippet negle de første 1-2 år af sit liv. Det gør jo ondt når neglene rammer underlaget for hvert skridt, og så indtager de en forkert benstilling for at kompensere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at vi nok må slutte debatten her Ascha, for jeg må indrømme at det kører helt rundt for mig hvad der spørges om og svares på.

 

Hvis du har lyst til at diskutere mere om kennel-hundes (og her mener jeg hunde som bor i en kennel og altså ikke i ejeren normale bolig) synes jeg debatten går helt godt i tråden om en "Kennelhunds dagbog".

 

Vedr at klippe klør, prøver jeg at motionere mine hunde så det bliver overflødigt at klippe dem. De skal naturligvis ikke røre jorden når hunden står lige på benene - lettest at se på forpoterne når hunden sidder og poten er våd (på en spaniel).

 

Men jeg er ikke i tvivl om at mine hunde bruger kløerne rigtig meget når de skal rundt i terræn - ned i 2-3 m dybe kanaler med stejle sider og op igen med en fasan i munden. Der bliver brugt klør. Også i andre situationer bruges kløerne, så jeg gør dem ikke kortere end nødvendigt.

 

Hvis det er nødvendigt at klippe tager jeg kun 1-3 mm af gangen. Jeg har netop klippe Maggies (et år nu) normale klør på forpoterne for første gang. Jeg tror at ophold i hunderum og løbegård med beton bund er med til at holde kløerne i god kondition. Men næsten al luftning er jo foregået på blød bund eller. Kun turen ned og hjem på beton. frenover vil cykelture blive en del af motionen og så bliver kløerne og trædepuderne fine.

 

Mht. filter-totter har jeg ikke mødt en FT Spaniel endnu, som jeg havde indtryk var generet af disse. Om de er røde og irriterede indenunder ved jeg så ikke. Som sagt krilrer det i fingrene på mig for af få lov at frisere hunde med filter på og bag ørene, men jeg har ikke indtryk af at de generer hundene - og jeg er ret sikker på at ejerne ofte blot klipper det væk, hvis det bliver for meget. Mange FT ejere klipper jo bag ørene og også en del af længden af praktiske årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er Saga en pelshund, og hvis hun ikke bliver klippet ved øjnene

 

Det er nu altså fordi man starter med det! Jeg har aldrig klippet mine ved øjene, og lige nu har jeg to som er klippet ved øjene (fra opdrætter), de to som er klippet fra opdrætter kræver langt mere øjn-pleje, end de to jeg har haft fra hvalp og aldrig klippet ved øjnene. Pelsen er jo bare voksen ud og er lige så langt som skæg-håret, jeg kan prøve at se om jeg kan finde et billede af det.

 

(Ja, det kræver meget øjnpleje, fordi jeg groer de to's øjn-hår ud :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu altså fordi man starter med det! Jeg har aldrig klippet mine ved øjene, og lige nu har jeg to som er klippet ved øjene (fra opdrætter), de to som er klippet fra opdrætter kræver langt mere øjn-pleje, end de to jeg har haft fra hvalp og aldrig klippet ved øjnene. Pelsen er jo bare voksen ud og er lige så langt som skæg-håret, jeg kan prøve at se om jeg kan finde et billede af det.

 

(Ja, det kræver meget øjnpleje, fordi jeg groer de to's øjn-hår ud :lol: )

Ja jeg prøvede også at lade det være, for at det kunne gå i et med skægget. Problemet ligger bare i at kræet jo er fladsnuet på en tåbelig måde, så pelsen lagde sig ikke som det skulle og dannede en hvad man kan sige bobbel..

 

så nu klipper vi når der er behov (ca. hver 2 mrd) skal jo alligevel tage hendes hageskæg. Det har hun dog ikke problemer med, kun mig der ikke kan tage at hun drypper vand ud over det hele fordi det også kommer i vandskålen..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg prøvede også at lade det være, for at det kunne gå i et med skægget. Problemet ligger bare i at kræet jo er fladsnuet på en tåbelig måde, så pelsen lagde sig ikke som det skulle og dannede en hvad man kan sige bobbel..

 

så nu klipper vi når der er behov (ca. hver 2 mrd) skal jo alligevel tage hendes hageskæg. Det har hun dog ikke problemer med, kun mig der ikke kan tage at hun drypper vand ud over det hele fordi det også kommer i vandskålen..:lol:

 

Ahh, hvis man alligevel klipper hunden giver det vel også mening at tage øjnene med. Jeg er bare så bange for at nyse og prikke deres øje ud :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC, ikke alle hunde slider deres negle naturligt. To af mine tre hunde kan ikke selv holde deres negle langt nok nede, og det er de to mest aktive af hundene, som bestemt får deres del af motion i alt muligt terræn.

 

Ja, jeg har jo så mange lomme-teorier - og en af dem er, at jo mere man klipper, jo mere vokser kløerne. Det er som om organismen prøver at få kløerne tilbage til "det normale". Så for mig handler det om at holde kløerne i præcis den optimale længde hele tiden - enten ved at klippe - men helst ved naturligt slid.

 

Jeg indrømmer dog gerne, at det er et problemområde herhjemme. Der går nerver langt ud i kløerne og jeg er ofte kommet til at klippe så meget af, at de bløder. Dyrlægen viste mig en metode, hvor han lige strammer klosaksen til før han klipper og siger hunden ikke "av", kan man godt klippe til. Det virker fortræffelig og har hjulpet mig meget til at klippe præcis nok af. Det er især på gamle hunde nerverne går langt ud og hvor hundene ikke slider kløerne nok, herhjemme. Mille var virkelig svær at holde klør på, Bonnie er noget lettere at have med at gøre. Min dyrlæge siger jeg rammer fint, med det jeg gør nu.

 

Er der ikke også stor forskel på længden af klør på en "harepote" og en "kattepote" - og har forskellige hunde ikke begge typer. FT Spaniels ligner mest harepote med ret lange klør, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har jo så mange lomme-teorier - og en af dem er, at jo mere man klipper, jo mere vokser kløerne. Det er som om organismen prøver at få kløerne tilbage til "det normale". Så for mig handler det om at holde kløerne i præcis den optimale længde hele tiden - enten ved at klippe - men helst ved naturligt slid.

 

Jeg indrømmer dog gerne, at det er et problemområde herhjemme. Der går nerver langt ud i kløerne og jeg er ofte kommet til at klippe så meget af, at de bløder. Dyrlægen viste mig en metode, hvor han lige strammer klosaksen til før han klipper og siger hunden ikke "av", kan man godt klippe til. Det virker fortræffelig og har hjulpet mig meget til at klippe præcis nok af. Det er især på gamle hunde nerverne går langt ud og hvor hundene ikke slider kløerne nok, herhjemme. Mille var virkelig svær at holde klør på, Bonnie er noget lettere at have med at gøre. Min dyrlæge siger jeg rammer fint, med det jeg gør nu.

 

Er der ikke også stor forskel på længden af klør på en "harepote" og en "kattepote" - og har forskellige hunde ikke begge typer. FT Spaniels ligner mest harepote med ret lange klør, synes jeg.

 

Men hvis man ikke klippe ofte nok, vokser nerven netop sig længere, så hvis du oplever at nerven gør at neglen er alt for lang, er det fordi du ikke klipper ofte nok, og neglen derved når at blive for lang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...