Hop til indhold

Er en velsoigneret hund gladere?


PBC
 Share

Recommended Posts

Gad egentlig vide om det betyder noget som helst for hundenes velbefindende, om de bliver holdt meget velplejede eller aldrig bliver friseret, badet osv.

 

Det er klart at øregange skal være friske og kløerne passende længde.

 

Altså jeg er ikke i tvivl om at når der er lort op over begge ører (som de der misrøgtede hunde), har hundene det ikke godt, men almindelig usoignerethed med beskidt pels og filter her og der. Lange hår udover poter og lidt ulækkert i hårene bagpå - sådan ser mange FT Springere ud, når de kommer på jagt.

 

Gad vide om hundene har det bedst sådan (dufter dejlige) eller hellere vil være meget velsoignerede (dufter af kemi) eller bare forholdsvis rene og friserede (dufter af mindst muligt :-))? Eller er de bedøvende ligeglade?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Johna er tydeligt et svin og absolut hun selv er lækrest når hun er smurt ind i lort... Karla er sippet og kan bedst lide at være ren og pæn. Wilma tror jeg er bedøvende ligeglad. Hun har intet imod at blive vasket, men har heller intet imod at have lort mellem tæerne osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna er tydeligt et svin og absolut hun selv er lækrest når hun er smurt ind i lort... Karla er sippet og kan bedst lide at være ren og pæn. Wilma tror jeg er bedøvende ligeglad. Hun har intet imod at blive vasket, men har heller intet imod at have lort mellem tæerne osv.

 

Som du beskriver Wilma tror jeg også mine hunde er. der har været forskel på hvor gode de er til at holde sig selv rene omkring kønsorganer og bagdel, men ellers virker de fløjtende ligeglade med om de stinker eller er nyfriserede.

 

Nu har jeg så aldrig brugt shampoo eller anden kemi, så hvordan de ville reagere på det ved jeg ikke, men jeg tænker nogen gange på om vi berøver dem en god oplevelse ved at holde dem rene - og måske mest - hvad betyder det når de møder andre hunde, hvis de dufter meget lidt eller af noget "forkert". Hvis man antager at dufte generelt betyder meget for hunde, må man vel også tro på at det er noget af det vigtigste i mødet mellem 2 hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du beskriver Wilma tror jeg også mine hunde er. der har været forskel på hvor gode de er til at holde sig selv rene omkring kønsorganer og bagdel, men ellers virker de fløjtende ligeglade med om de stinker eller er nyfriserede.

 

Nu har jeg så aldrig brugt shampoo eller anden kemi, så hvordan de ville reagere på det ved jeg ikke, men jeg tænker nogen gange på om vi berøver dem en god oplevelse ved at holde dem rene - og måske mest - hvad betyder det når de møder andre hunde, hvis de dufter meget lidt eller af noget "forkert". Hvis man antager at dufte generelt betyder meget for hunde, må man vel også tro på at det er noget af det vigtigste i mødet mellem 2 hunde?

 

Hvis man vaskede dem konstant vil jeg tro, at du ville forstyrre duftmønsteret - det er jo fx også en af de tungest vejende grunde til at min dyrlæge ikke er glad for at bort-operere analkirtler, medmindre det er meget nødvendigt, da det berøver hunden for en del af dens duftsprog - men jeg tænker at ved klatvask af og til, trænger deres naturlige duft stadig igennem...

 

Johna bliver vel i snit vasket et par gange om ugen - da hun ruller sig i ALT. Og rævelort fx kan man ikke slippe af med, andet end ved grundig shampoovask - flere gange. Men har aldrig oplevet, at de andre opfører sig anderledes overfor hende lige efter en vask. Heller ikke andre hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 3 hunde er enige om at bad er klamt og bør undgås. De bliver vasket med en våd klud hvis drengene har tisset på en af de andre ('amen altså nogle svin!), ellers gør vi ikke meget i hundebade. Faktisk bader vi kun hundene hvis det er højest nødvendigt jf. min sarte snude :-) Så lort bliver vasket af! Og de går alle 3 ret højt op i intimhygiejne.

 

Futte bliver børstet når han er i fæld. Det virker han godt tilfreds med.

 

Lily og Arne bliver friseret en gang imellem, men trods deres halv-lange pelse er filtre sjældne. Især Arne er dog ret glad for at blive friseret, men udelukkende fordi det betyder fuld opmærksomhed og menneskekontakt i koncentreret form.

 

Jeg tror ikke knuder kan være rare at gå med.... Men ellers tænker jeg at du generelt har ret i at hundene hygger sig når de har rullet sig i noget lækkert og ikke er nyvaskede. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre er inde på, tror jeg at det afhænger af hunden. Bella er klart en prinsesse, og har det ikke godt hvis hun er snasket eller filtret! Hun har en temmelig lang pels, og bliver børstet et par gange om ugen. Hun får også klippet kløer og renset ører jævnligt, og elsker det. Decideret bad har hun ikke prøvet i et par år, men hun er jævnligt i svømmehallen og bliver jævnligt sprayet med showshine (parfumefri).

 

Dorit, til gengæld, er et lille svin! Hun har det bedst hvis hendes hals er snasket ind i rævelort. Hun bliver af samme grund etagevasket ret tit. Hun har vist kun været i rigtigt bad en enkelt gang.

 

Generelt bruger jeg ikke parfumerede ting til hundene, men det er nok i virkeligheden mest fordi jeg selv er meget sart over for dufte. Jeg har ikke indtryk af at det gør den store forskel for hunde generelt om de er fuldstændig skinnende, men selvfølgelig skal den basale hygiejne (kløer, trimmet omkring måsen, ører m.m.) være på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror Buster er ret ligeglad med overfladisk snavs, såsom stænk fra våd vej på benene, men deciderede kager af snavs, tror jeg ikke han nyder. Han går udenom mudderpøle, tørrer numse, hvis der sidder lidt rester (på turen - fjerner resterende, når vi er hjemme igen) og er ved at dø, hvis han får trådt på noget vådt/mudret/blad der sætter sig fast. Han ruller sig aldrig i klamme sager.

 

Han er ikke glad for at komme i bad, men det handler vist mere om at blive våd, som regel skyller jeg bare, men bliver han vasket med shampoo, så er det en parfumefri shampoo. Kan ikke forestille mig, at nogen hunde synes det er skønt at dufte af vanille eller lignende - især fordi duftene ofte er ret syntetiske og kraftige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kommer an på racen.

 

Vores husky er okay ligeglad. undtagen med lort i røv pelsen, det kan han slet ikke have.

 

Vores løver er også... Nogen lunde ligeglade, men de bliver f.eks. trimmet på røven og jeg kan klart se de har det bedst med at have glatte numser, sådan renlighedsmæssigt... Filtre er de ligeglade med, dog i nogle tilfælde kunne jeg forestille mig filtre ville gøre ondt hvis de fik lov at vokse sig kæmpe store.

 

Jeg tror ingen hunde foretrækker at dufte af kemi, det tror jeg 100% er ejerens valg. Mine løver dufter af kemi, af forskellige grunde, mest fordi de deler hovedpude med mig og jeg foretrækker kemi over lorte lugt når jeg skal sove :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om Luffe bedst kan li' at være ren, men Han vil i hvert fald gerne i bad. Jeg bruger en uparfumeret shampoo, men det er klart at den lugter af "noget". Det generer dog tilsyneladende hverken Luffe, eller de hunde Vi har i omgangskredsen.

 

Vi bader Ham ofte, dels fordi Vi kommer nogle steder hvor Man bliver pænt beskidt, og Han har fri adgang til både sofa og seng, og dels fordi Han simpelthen tigger om at komme med i bad, når Vi selv går.

 

Ca. hver anden gang, bruger Vi slet ikke shampoo, og det gør tilsyneladende ingen forskel.

 

Den første Luffe Vi havde, blev en enkelt gang vasket med en kokos-shampoo, som Han lugtede af hver gang Han blev våd, i næsten et år bagefter:???: Siden har Vi lagt megen vægt på at shampoo ikke skal lugte af noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velsoigneret er vel mere end ren pels. Det er også rene, sunde tænder og velklippede negle, hele, bløde trædepuder og også rene, sunde ører... Og at hunden er fri for utøj.

 

Og jo. En velsoigneret hund vil være gladere end en usoigneret hund. Både fordi den ikke har ømme tænder og ører og kløende flåter, men også fordi en velsoigneret hund som regel har en ejer, der nyder at soignere sin hund..... Og det er altså næsten endnu bedre end al mulig anden nusseri og kæl..

 

Silke og jeg kæler ikke særlig meget. Hun har aldrig vist særlig behov eller interesse for at blive kælet med..

Men soigneringen NYDER hun.. Det er jo kæleri med et formål..

og jeg nyder det også... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velsoigneret er vel mere end ren pels. Det er også rene, sunde tænder og velklippede negle, hele, bløde trædepuder og også rene, sunde ører... Og at hunden er fri for utøj.

 

Og jo. En velsoigneret hund vil være gladere end en usoigneret hund. Både fordi den ikke har ømme tænder og ører og kløende flåter, men også fordi en velsoigneret hund som regel har en ejer, der nyder at soignere sin hund..... Og det er altså næsten endnu bedre end al mulig anden nusseri og kæl..

 

Silke og jeg kæler ikke særlig meget. Hun har aldrig vist særlig behov eller interesse for at blive kælet med..

Men soigneringen NYDER hun.. Det er jo kæleri med et formål..

og jeg nyder det også... :lun:

 

Men hvis du læser det første indlæg, så nævnes dette jo netop som værende ikke en del af spørgsmålet, altså der er generelle ting som skal plejes ved alle hunde, men spørgsmålet er om hunde i princippet har noget imod filtre og at være beskidt, eller de foretrækker at blive vasket.

 

Jeg synes det er rimelig logisk at ingen hunde har lyst til at have smerter fra trædepuder, tænder eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke anderledes end at have filter fra burrer. Eller hotspots på grund af uplejet pels. Eller være fyldt med flåter.

Det hele hænger sammen. Selv skidt hænger mindre fast, hvis hunden er velsoigneret på alle måder.

Shampoo og vask er da det mindste af det hele.

hvordan ordner man øregange og poter på en beskidt hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu en del hunde lever et helt liv uden at få ordnet ører - og uden der nogen sinde er problemer med dem.

 

Jeg tror ikke hotspots undgåes ved at hundene vaskes og friseres. Faktisk kunne jeg godt forestille mig at netop ofte vask kunne være af det onde mere end af det gode.

 

Jeg tror heller ikke det at få klippet poter (altså hårene) har nogen som helst betydning for livskvaliteten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke anderledes end at have filter fra burrer. Eller hotspots på grund af uplejet pels. Eller være fyldt med flåter.

Det hele hænger sammen. Selv skidt hænger mindre fast, hvis hunden er velsoigneret på alle måder.

Shampoo og vask er da det mindste af det hele.

hvordan ordner man øregange og poter på en beskidt hund?

 

Jeg kender mange hunde som ALDRIG har set skyggen af et bad eller en børste som aldrig har haft hotspots eller filtre. Eller for den sags skyld fået renset øre!

 

Bare fordi en hund er beskidt betyder det jo ikke at den er fyldt med flåter, du kan jo sagtens behandle en beskidt hund mod flåter og lopper; Vores husky kommer aldrig i bad og får aldrig renset øre, men han har altså ingen flåter og hans øre er super fine!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu en del hunde lever et helt liv uden at få ordnet ører - og uden der nogen sinde er problemer med dem.

 

Jeg tror ikke hotspots undgåes ved at hundene vaskes og friseres. Faktisk kunne jeg godt forestille mig at netop ofte vask kunne være af det onde mere end af det gode.

 

Jeg tror heller ikke det at få klippet poter (altså hårene) har nogen som helst betydning for livskvaliteten.

 

 

Det har det da så absolut i en del tilfælde.

1. om vinteren når der ligger sne og det klumper vildt i pelsen. Det kan undgås i ret stort omfang, ved at klippe poterne meget tæt.

2. Når der er meget mudder og det klumper i pelsen, igen, det kan undgås ved klipning.

 

 

Jeg oplever mine hunde er meget ubehageligt tilpas, hvis de har afføring siddende i pelsen, eller har "flager" af noget siddende.

De gør virkelig deres ypperste for at få det væk.

 

Oplever også, at det virker som en kæmpe lettelse, de par gange om året de får den store tur og kommer i bad, bliver tørret og får fjernet al løs underuld.

 

At Kaia og Bamse så er nogle svin og gerne lugter af alt muligt ulækkert, er en helt anden sag.

De ruller sig gerne i knap så lækre ting og synes de dufter dejligt.

Det vil de klart foretrække fremfor en shampo duft :mrgreen:

 

Men en vis grad af soignering, det er jeg slet ikke i tvivl om, at de sætter stor pris på - Og her har vi endda holdt min bc udenfor billedet.

 

Han kan mudre sig til og er bedøvende ligeglad med mudder, skidt, vand osv.

Men han er pinligt ren efter selv en kort køretur og ser aldrig det mindste beskidt ud, for han sørger selv for, at han altid er fuldstændig ren og pæn.

Han kan også fint arbejde med lidt grene i pelsen, men når arbejdet er slut, så kan jeg garantere for, at han sørger for at de ryger ud med det samme - så ingen tvivl om, at han kan mærke dem og har det bedst med pels der er velplejet og uden filter og skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har det da så absolut i en del tilfælde.

1. om vinteren når der ligger sne og det klumper vildt i pelsen. Det kan undgås i ret stort omfang, ved at klippe poterne meget tæt.

2. Når der er meget mudder og det klumper i pelsen, igen, det kan undgås ved klipning.

 

Det tror jeg kommer an på racen. Dexter får aldrig nogensinde fjernet sit, ellers ret lange hår ved poterne. Jeg har fået det gjort en gang hvor han var bedøvet, hvor jeg tænkte at der kunne de jo trods alt komme helt i bund.... Aldrig har han været så ynkelig før.... Det sagt; en husky har jo også en meget speciel slags pels, så måske derfor at han aldrig har andet end jord siddende, i ganske kort tid.

 

Men hans pels afstøder også nærmest alt mudder osv. Jeg kunne forestille mig at folk med andre slædehunde har samme opfattelse, at hundene ikke har problemer med ting siddende fast i pelsen....

 

Altså som nævnt kan Dexter ikke lige lort i pelsen osv. men han har ingen problemer i forbindelse med manglende poteklipning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det kommer an på racen. Og på den enkelte hund. Der er hunde, der kun behøver soignering hvis de bliver syge, måske af helt andre årsager. Men der er også hunde, der absolut føler sig mest tilpas, hvis de er soignerede. Hvad det betyder, er også forskelligt fra hund til hund. Min gamle Silke nyder soigneringen. Og hun nyder, at hendes poter er rene, fri for rifter og tør, skorpet hud.

 

Og ingen viger tilbage fra hende på grund af lugt eller beskidt pels.

 

Hun elsker at folk vil hilse på hende, og at de vil nusse og klappe. Det ville hun gå glip af, hvis hun havde løse tjavsede hårtotter, dårlig ånde og ømme ører. Og søvn i øjnene..

Jeg synes at jeg ser ret mange hunde med sorte søvnklatter i øjnene. Det ser uappetitligt ud. Og det KAN føre til øjenirritation. Det er så nemt, og hurtigt at tørre øjnene hver morgen med rent vand. Og det sparer hunden for øjeninfektioner. OG det gør hunden mere indbydende for kontakt.

At tvære søvnen væk med en beskidt finger, fjerner kun en klat. Ikke det støv, pollen og bakterier, der er årsagen til den ulækre søvnklat.

Soignering er vel også at holde øje med eventuelle skavanker. Og gøre noget ved dem.

 

Alle hunde skal vel kikkes efter hver dag... Man kikker vel ikke kun, og lader skidt og tjavser sidde..

Eller gør man?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi ser bort fra negleklipning og eventuelle sygdomme I ører eller hud, så tror jeg mine hunde lykkeligt kunne gå igennem et helt hundeliv uden den mindste soignering eller badning..

 

De har pelse der kan klare sig selv og bliver kun børstet ved fældning for at begrænse de løse hår indendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi ser bort fra negleklipning og eventuelle sygdomme I ører eller hud, så tror jeg mine hunde lykkeligt kunne gå igennem et helt hundeliv uden den mindste soignering eller badning..

 

De har pelse der kan klare sig selv og bliver kun børstet ved fældning for at begrænse de løse hår indendørs.

 

Samme her. Nu er mine jo også helt glathårede, så der sætter sig ikke rigtigt noget i deres pels.

 

En langhåret hund vil jeg da også mene er ligeglad med om den er velfriseret - bortset fra hvis der er så meget filter, at det strammer i huden, eller der sidder burrer eller andre fremmedlegemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg friserer og ordner mine hunde flere gange om ugen og holder også poterne klippet, så de slæber mindre snavs ind, men jeg klipper mindre og mindre, med tiden, andre steder. Bagpå, på ørene og fanerne. Jeg friserer, men klipper ikke mere. Det gjorde jeg tidligere, men jeg oplever faktisk at hundene får færre skader på jagter, jo mindre jeg klipper dem og jeg har jagtkammerater, der aldrig friserer Deres Spaniels. En gjorde mig opmærksom på, at en godt sammenfiltret underuld beskytter godt og isolerer godt.

 

Poterne har jeg også tidligere klippet helt korte - også mellem tæerne, men det resulterede i flere småskader, end når jeg kun klipper lange tjavser væk, så jeg lader poterne være fra september til februar - altså i jagttiden.

 

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget hundens duft betyder ifht andre hunde, men det er vel ikke udelukket at en højt rangerende hund simpelthen lugter mere og anderledes end en lavere rangerende? Det skulle da være mærkeligt, hvis ikke den enkeltes duft/lugt er ret betydningsfuld del af hundes personlighed, for hunde. Mange handyr bruger jo i høj grad at pynte lidt på lugten (sølebader mv) og måske også hundyr?

 

Det er naturligvis ikke rart at have en stinkende hund i hjemmet, men det er vel ikke unaturligt at en hund lugter og måske en del af dens "personlighed", som vi jo så altså fjerner, når vi bader og soignerer vore hunde. Gad vide om det betyder noget når 3-4 hunde mødes på stranden eller i hundeskoven, om en eller 2 lugter mere af shampoo end af hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde skal vel kikkes efter hver dag... Man kikker vel ikke kun, og lader skidt og tjavser sidde..

Eller gør man?

 

Jeg kigger ikke mine efter hver dag. Jeg mærker dem efter, ofte i forbindelse med nusseri f.eks... Hvor jeg mærker dem overalt på kroppen, med vores husky sker det måske en gang eller to om ugen. Med løverne bliver de gået igennem nok nærmere en til to gange om dagen, pga pelspleje og nussetid.

 

Men altså... Jeg har heller aldrig klippet klør på vores husky f.eks.......... Når det kommer til den slags er vores bare en der virkelig holder sig selv :lol: Kan prøve at se om jeg kan få taget billeder af hans klør, de er på ingen måde lange!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det jeg synes der er værst er ikke så meget hundens lugt, men mere når man kommer ind i et hjem hvor det er tydeligt at lugte at der bor en hund.

 

Jeg kan slet ikke have det, og jeg bliver så glad når folk fortæller de ikke bemærker at vi har FEM hunde.... Tilmed havde vi en der var stærk allergisk for hunde til middag, og da aftenen var gået kiggede han på mig og sagde "Du har sørme ret I at de 4 af dem er allergi venlige; Jeg har ikke engang reageret så meget som når der normalt bare er en hund!"

 

Årh der er sådan en helt bestemt "bryggers lugt" i nogle hundehjem, øv hvor er den bare klam, og jeg forbinder den... med labrador og beskidte gulve, uanset hvor rent der er og hvor lidt labrador hunden er :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad egentlig vide om det betyder noget som helst for hundenes velbefindende, om de bliver holdt meget velplejede eller aldrig bliver friseret, badet osv.

 

Det er klart at øregange skal være friske og kløerne passende længde.

 

Altså jeg er ikke i tvivl om at når der er lort op over begge ører (som de der misrøgtede hunde), har hundene det ikke godt, men almindelig usoignerethed med beskidt pels og filter her og der. Lange hår udover poter og lidt ulækkert i hårene bagpå - sådan ser mange FT Springere ud, når de kommer på jagt.

 

Gad vide om hundene har det bedst sådan (dufter dejlige) eller hellere vil være meget velsoignerede (dufter af kemi) eller bare forholdsvis rene og friserede (dufter af mindst muligt :-))? Eller er de bedøvende ligeglade?

 

Jeg vasker ikke mine hunde - så skal de virkelig rulle i noget grimt. Aslan har selvrensende pels som spidserne har. Hugo var aldrig i bad, Ace var en gang fordi han rullede i en hundelort :) Men jeg børster, klipper og kigger dem igennem - det gør jeg ikke fordi de skal se godt ud, men fordi det er

 

1)samvær og aktivering/stimulering

 

2)Hugo havde uhyggelig lange kløer efter sin tid på gaden (11 mdr ca) og det ødelagde faktisk benstillingen under opvæksten (en af de ting, der senere var medvirkende til tidlig aflivning som fem-årig) så at klippe kløer er for mig blevet meget vigtigt efter jeg har set hvad der kan ske. Nu er en gadehund nok ekstrem som eksempel, men for min gjorde det en forskel desværre, så jeg holder Aslans i den nuværende fine længde som kennelen allerede har sørget for de første tre år af hans liv.

 

3)Skader, flåter osv osv opdages og behandles/fjernes

 

Altså soignering har for mig ren praktisk anvendelse. Jeg vil ikke sige jeg elsker det, og det interesserer mig overhovedet ikke :) Hvorfor er jeg så endt med dyr, der alle kræver pelspleje? Jeg aner det ikke. Men jeg er ansvaret bevidst, så alle passes - udover hundene fem katte, der får samme tur :) - og det gør de alle pga ovenstående.

 

Om hunden eller langhårskatten er gladere? De er trænet til det. De tolerere det. Og så går livet videre. Jeg har ingen opfattelse af, at de forstår forbyggelse af skader osv. De lever i nuet er min fornemmelse af mine dyr, men har en kat fået en knude, som jeg fjerner, så bliver den da lettet.

 

Her kan I få et lille indblik i hvorfor jeg er nødt til at gøre det herhjemme :) Hehe Jeg må indrømme, at Hugo var virkelig slem med sin pels - nogle sagde at et bad ville hjælpe men jeg gjorde det nu aldrig. Der har nok været nok chowchow i mon ikke et eller andet sted, og da undertegnede her så kastrerede ham fordi han fik en hormon ubalance og virkelig havde det skidt, så brød helved løs, som man godt ved det kan med spidser eller blandinger deraf :)

 

IMAG3690.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...