Hop til indhold

Kaster op på tom mave


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Mindre fedt, kunne muligvis godt være med til at nedsætte overproduktionen af mavesyre, nu jeg tænker over det, min mand døjer nemlig også nemt med for meget mavesyre og hos ham er det især fed mad der udløser det, for meget junkfood og så kan han simpelthen ikke sove om natten pga mavesyre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 99
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg spurgte til hvorfor, og han sagde at man ikke helt ved det, men det er nok noget med foderet. Han opfordrede mig til stor variation - det synes jeg nu også at hun får. Men jeg googlede lige, og hos mennesker ligger tallet nogenlunde lige så højt:hmm: Men nu ser jeg om stop for vegetabilsk olie og flere fibre er vejen frem.

 

Er der nogen der kan greje hvad forskellen er på lakse- og rapsolie? Altså om det kan have en effekt? Jeg skiftede fra lakseolie til raps stort set samtidig med at hendes mave begyndte at bøvle. Men der var jo så både orm og foderskift samtidig.

Herhjemme fodres de med stor variation og får lakseolie - og det afhjælper jo så heller ikke Livas problemer. Det eneste der afhjælper det er ekstra grøntsager (i blendet form) i aftensmaden og natmad. Men om det kan være rapsolien Dorit ikke kan tåle, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Det var blot den med at dyrlæge anbefaler variation og lakseolie istedet, og det kører vi med herhjemme, og uden effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme fodres de med stor variation og får lakseolie - og det afhjælper jo så heller ikke Livas problemer. Det eneste der afhjælper det er ekstra grøntsager (i blendet form) i aftensmaden og natmad. Men om det kan være rapsolien Dorit ikke kan tåle, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Det var blot den med at dyrlæge anbefaler variation og lakseolie istedet, og det kører vi med herhjemme, og uden effekt.

 

Som sagt har jeg bestilt et slankefoder med masser af fiber, og så skærer vi lige ned på alt andet fedt i en periode. Måske får hun rigelig varieret (når hun får aftensmad - jeg tænker fedtkanter, sovs mm). Så nu må hun lige få ro på mavsen, og så kan vi gå tilbage til lidt "normal" kost når hun er ok igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg talt med dyrlægen. Hans svar var, at det ikke lød som mavekatar, af den simple grund, at det med stor præcision kan forudsiges hvornår hunden kaster op (når maven er tom). Han siger at det enten er for stor produktion af mavesyre (som 7-10 % af alle hunde lider af) eller problemer med lukkemusklen - eller en kombination. Den nemmeste måde at regulere den med mavesyren, er at sørge for at der er mad i maven hele tiden. Mange forskellige ting kan udløse dette, ligesom ved mennesker, så man er nødt til at prøve sig lidt frem. Bliver det slemt, skal hunden have syredæmpende medicin, for at der ikke skal komme varige skader på spiserøret. Jeg fik helt og aldeles forbud mod faste!

 

Han nævnte at jeg kunne prøve at stoppe med rapsolie, og i stedet give lakseolie igen. Han har åbenbart oplevet flere hunde der reagerer på rapsolie (som ellers både er koldpresset og øko). Så fra d.d. stopper jeg med rapsolie (holder lige en pause med olien generelt), og så sørger jeg for at der er lidt i hendes mave.

 

 

Stort set identisk forklaring fik jeg af min dyrlæge.

Bamse har alle dage haft problemer med for meget mavesyre, der giver opkast på tom mave.

 

Vi var igennem undersøgelser med kikkert, blodprøver og alverdens andre ting og der var intet at se på nogle af undersøgelserne.

Dyrlægen konkluderede også bare, at hunde ikke er ulve og deres fordøjelsessystem HAR ændret sig - Derfor kan man ikke bare gå ud fra, at hunde er skabt til at gå uden føde længe, ligesom ulve.

De fordøjer og nedbryder jo også stivelse på en anden måde end ulve.

Nogle hunde har måske været fodret forkert da de var yngre og det kan give problemer med sart mave og for meget mavesyre og nogle er bare sat skidt sammen på det punkt.

 

Han sagde ligesom din dyrlæge også, at det var forholdsvis almindeligt og meget kunne afhjælpes gennem et foderskifte - Der måtte man prøve sig lidt frem til hvad der virker.

Og andre gange så var det syredæmpende der skulle til, for at få ro på.

Fik også besked på, at faste var absolut no-go!

Link til indlæg
Del på andre sites

Walther har ikke altid haft det sådan, han går mod de ti år og det er nok 2-3 år siden det startede, og det ER fordi han er sulten hans mave knurrer og er simpelthen gået sukkerkold.

 

Anne jeg er helt stoppet med at give olie, og det er længere og længere imellem at Walther ikke kaster op. Jeg aner ikke om det kan hjælpe Dorit eller har hjulpet Walther, men vi er stoppet for et ½ års tid siden tror jeg.

 

Og nej jeg kaster ikke foder i gabet på Walther når han kaster op ;-) der er meget stor forskel på om han "kaster op kaster op" - eller om det er pga sult han kaster op ;-)

Hundes blodsukker svinger ikke på samme måde som menneskers, derfor kan de faste uden at gå sukkerkold. Og jeg vil også mene at en normal hundekost kun bør indeholde tilsat sukker.

 

Stort set identisk forklaring fik jeg af min dyrlæge.

Bamse har alle dage haft problemer med for meget mavesyre, der giver opkast på tom mave.

 

Vi var igennem undersøgelser med kikkert, blodprøver og alverdens andre ting og der var intet at se på nogle af undersøgelserne.

Dyrlægen konkluderede også bare, at hunde ikke er ulve og deres fordøjelsessystem HAR ændret sig - Derfor kan man ikke bare gå ud fra, at hunde er skabt til at gå uden føde længe, ligesom ulve.

De fordøjer og nedbryder jo også stivelse på en anden måde end ulve.

Nogle hunde har måske været fodret forkert da de var yngre og det kan give problemer med sart mave og for meget mavesyre og nogle er bare sat skidt sammen på det punkt.

 

Han sagde ligesom din dyrlæge også, at det var forholdsvis almindeligt og meget kunne afhjælpes gennem et foderskifte - Der måtte man prøve sig lidt frem til hvad der virker.

Og andre gange så var det syredæmpende der skulle til, for at få ro på.

Fik også besked på, at faste var absolut no-go!

Ifølge hundeleksikon kan kan hunde- og ulve-maver godt sammenlignes, men så vist jeg ved spiser ulve også bær og andre ting så den får også føde selvom den i en perioder ikke nedlægger noget bytte. K

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundes blodsukker svinger ikke på samme måde som menneskers, derfor kan de faste uden at gå sukkerkold. Og jeg vil også mene at en normal hundekost kun bør indeholde tilsat sukker.

 

 

Ifølge hundeleksikon kan kan hunde- og ulve-maver godt sammenlignes, men så vist jeg ved spiser ulve også bær og andre ting så den får også føde selvom den i en perioder ikke nedlægger noget bytte. K

 

 

Det her er mig bekendt liiiidt mere dybdegående end hundeleksikon: http://www.geology-biology.eu/downloads/dogsandwolves.pdf

Den lidt mere letlæselige og kortere version er her: http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/34095/title/Dogs-Adapted-to-Agriculture/

 

Det er jo ikke bare at hunde ligesom ulve, kan spise lidt bær og sådan - Funktionen af deres fordøjelsessystem er decideret ændret ifht. fordøjelsen af stivelse og hunde kan derfor fordøje og leve af andre ting end ulve.

Personligt synes jeg også det er uheldigt bare at sammenligne hunde og ulve direkte. Det giver mening at der på 10-33.000 år er sket nogle ændringer. Når man ser på udseende og personlighed, så virker det imo også lidt utroligt, hvis hvis fordøjelsessystemet er stort set det eneste på hunden, der ikke har udviklet sig siden de var ulve - Og så er de jo ikke engang 100% sikre på hvilken ulvetype hunden reelt stammer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er mig bekendt liiiidt mere dybdegående end hundeleksikon: http://www.geology-biology.eu/downloads/dogsandwolves.pdf

Den lidt mere letlæselige og kortere version er her: http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/34095/title/Dogs-Adapted-to-Agriculture/

 

Det er jo ikke bare at hunde ligesom ulve, kan spise lidt bær og sådan - Funktionen af deres fordøjelsessystem er decideret ændret ifht. fordøjelsen af stivelse og hunde kan derfor fordøje og leve af andre ting end ulve.

Personligt synes jeg også det er uheldigt bare at sammenligne hunde og ulve direkte. Det giver mening at der på 10-33.000 år er sket nogle ændringer. Når man ser på udseende og personlighed, så virker det imo også lidt utroligt, hvis hvis fordøjelsessystemet er stort set det eneste på hunden, der ikke har udviklet sig siden de var ulve - Og så er de jo ikke engang 100% sikre på hvilken ulvetype hunden reelt stammer fra.

 

Præcis!

 

Winwin, prøv at google "proto dog", og bl.a. dette vil kommer: http://www.popsci.com/science/article/2013-02/origin-modern-dogs

 

Der er også en artikel i det seneste DcH blad om emnet. Kort fortalt, mener man nu, at ulven og hunden stammer fra samme forfader, men har udviklet sig i 2 forskellige retninger (og altså ikke at hunden nedstammer fra ulven).

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2+2090&aid=3574

 

Sørme om ikke vores hundes lidelse har et navn;)

 

Linket viser sygdomme der kan give opkast og næstnederste årsag lyder som det her beskrevne:Bilious vomiting syndrome .

 

 

 

Interessant.

Og til debatten om ulve og hunde maver er sammenlignelige. Jeg vil mene at en hundemave stadig grundliggende er en rovdyrmave og altså beregnet på også at kunne håndtere få større måltider i visse perioder. Som ræv, kattedyr, sjakaler, hyæner osv.

 

At vi har mange hunde med fordøjelses- og spise-problemer er vist tydeligt. Hvad det skyldes ved jeg ikke, men at man de seneste 50 år ikke har taget hunde ud af avlen med den slags problemer (man har bare klaret problemet ved at fodre på en måde hundene kan tåle - symtombehandling) kan vel være en del af grunden. Også fremkomsten af tørfoder, tror jeg kan være medvirkende (unaturligt foder). Det er også en grund til at jeg at begyndt at give råfoder hver 3. dag.

 

Jeg spørger til allergi, hvordan hundene er at fodre på og om hvor god mor tæven er, før jeg bestiller hvalp. Og så foretrækker jeg gamle forældre, som stadig er sunde, raske og i fuldt vigør. En hanhund på +1+ år og en tæve på 7 år er ikke dårligt. de har ofte begge bevidst, hvad de avler - og er det ikke godt har den seriøse opdrætter taget dem ud af avlen.

 

Jeg ved godt at mange nu tænker - så kører toget igen, igen, igen, med alvsudvælgelse, men er det ikke virkelig en overvejelse værd om det kan være rigtigt, at det kan være så vanskeligt at fodre en hund?

 

Hvis man nu glemte de sxxxxx udstillinger og så avlede gode, sunde, hunde som var ukomplicerede at passe og eje - og sorterede hunde fra som gav bøvl af den ene eller anden art, ville meget være nået.

 

Det er faktisk det jeg tror man gjorde da man lavede Jagtspaniels, Border collie, Jagt-labrador osv. Altså der hvor man har avlet hunde primært fordi man skulle bruge dem til noget. Man kan da ikke have hunde som ikke vil spise, ikke kan tåle normal mad, ikke kan klare forplantning og yngelpleje osv. Det bliver for bøvlet og for omkostningskrævende for en fårehyrde.

 

man kan godt avle hunde uden at de skal bruges på disse måder, men man bør være meget mere krittisk med udvælgelsen af avlshunde - og glemme udseenet. En hund kan nu engang ikke få et godt liv bare fordi den er køn og "velbygget" i en dommers øjne.

 

@AnnaMangetal - det er din tråd og hvis du mener jeg er udenfor tråden nu, siger du bare til så stopper jeg :-) - der er bare ikke noget der er mere vigtigt end hvordan vi avler vore hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge hundeleksikon kan kan hunde- og ulve-maver godt sammenlignes, men så vist jeg ved spiser ulve også bær og andre ting så den får også føde selvom den i en perioder ikke nedlægger noget bytte. K

 

http://www.hundeleksikon.dk/

 

OMFG:skraek: Håber ikke der er for mange der tager deres ord for gode varer:shock:

 

At leve sammen med en dominerende hund

 

 

En dominerende hund befinder sig højest i rangordenen i forhold til hele sin familie eller dele af sin familie. Hunden opfører sig med andre ord "overlegen" som en "konge" og forventer at lavere placerede familiemedlemmer tilfredsstiller dens behov og ønsker. Ligeledes vil hunden ikke finde sig I krav fra lavere placerede familiemedlemmer. En sådan dominans-adfærd skaber hurtigt problemer i familiens dagligdag.

  • Ejere beskriver deres dominerende hund som hensynsløs, voldsom og påtrængende. Ejere beskriver ofte hunden som deres bedste ven og kan derfor ikke forstå at hunden udnytter deres venlighed og kærlighed. Ofte kan ejeren ikke forstå hvorfor hunden tager sådan på vej.
  • Hyppigt tager ejeren særlige hensyn for ikke at fremprovokere ubehagelige situationer i forhold til deres hund. Mange ejere bruger ihærdigt særlige tricks for at få hunden til at reagere på selv de letteste kommandoer, ligesom ejere til tider må omlægger deres vaner for at få dagligdagen til at fungere.
  • Dominans-adfærd kan i uheldige tilfælde udvikle sig til dominans-aggression. Ved dominans-aggression kan hunden udvise dominerende og aggressiv adfærd såsom at knurre, true eller bide familiens medlemmer, hvis tingene ikke lige fungerer efter dens hoved eller hvis den føler at dens rangplacering og dominans trues.
  • Hvis din hund har et problem med dominans-aggression er det meget vigtigt at du taler med en dygtig adfærdskonsulent. En aggressiv hund skal behandles meget varsomt, så familiens medlemmer ikke risikerer at blive bidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortsætter lige. Er i chok!!!!! WTF altså:shock: Det er en DYRLÆGE der udtaler de ting:shock:

 

Tegn på forøget dominans-adfærd

 

 

Der findes mange tegn på at din hund har eller er i færd med at få et dominans-relateret adfærdsproblem. Herunder lister jeg nogle eksempler på hvilke forhold man som ejer skal være ekstra opmærksom på. Hvis du kan nikke genkendende til flere af nedenstående situationer, så kan din hund have et dominans-relateret adfærdsproblem. Der findes således flere udprægede tegn på at hunden har en usund og forøget dominans i jeres familie.

  • Du har svært ved at flytte hunden fra sin yndlingsplads. Din hund kan f.eks. kun modvilligt fjerne sig fra køkkenet, sin kurv, din yndlingsstol eller din seng og tillader ikke at du berører den, mens den ligger på sin yndlingsplads. Ved udpræget dominans kan hunden vælge din yndlingsplads som sin yndlingsplads og derved henvise dig til en mindre god plads i huset.
  • Din hund reagerer meget langsomt på lydighedskommandoer og udfører først kommandoen når du har sagt den flere gange. Din hund tillader ikke at du irettesætter den, at du putter halsbånd på den eller hiver i dens hundesnor. Der kan også opstå problemer når du kræver en underdanig reaktion fra hunden i form af en lydighedskommando, som f.eks. "sit", "dæk" e.lign. I visse tilfælde kan hunden finde på at "svare igen" ved at give en snakkende lyd fra sig.
  • Din hund opsøger dig for at bede dig gøre noget, f.eks. åbne døren, gå en tur, få et kødben, få hundefoder m.m.
  • Din hund hopper op ad familiemedlemmernes ben og laver parrings-bevægelser. Denne adfærd er en dominansadfærd, men kan hos visse hanhunde ligeledes være tegn på en stærkt forøget og unormal sexualadfærd.
  • Din hund tillader ikke at du berører den hvor og når du ønsker. Din hund tillader ikke at du børster den, tørrer den, klipper dens negle, berører dens poter, berører dens ansigt, rører dens bagparti, åbner dens mund og / eller renser dens ører. En ikke-dominant hund kan også udvise denne adfærd, hvilket kan skyldes at hunden ikke har vænnet sig til den almindelige pels og kropspleje. Husk at der er mange hunde er bange for at få klippet kløer, hvilket ikke nødvendigvis er et dominans-relateret problem. Dårlige hofter, overfyldte anakirtler, dårlige tænder, øregangsbetændelse eller anden smertefuld sygdom kan fremprovokere smerte-aggressiv adfærd. Det er vigtigt at du opsøger din dyrlæge, hvis hunden udelukkende reagerer aggressivt ved berøring i en bestemt region, da smerte-aggression sagtens kan forveksles med et dominans-problem.
  • Din hund tillader ikke at du forsøger at tage foder, et kødben, legetøj eller en anden spændende ting fra hunden.
  • Din hund tillader ikke at du bøjer dig ned over den.
  • Din hund tillader ikke at du kæler for meget med den.
  • Din hund udviser tegn på dominans og gør, hvis der kommer mennesker i nærheden af dens territorium.
  • Hunden hilser altid først på dine gæster.
  • Din hund går i vejen og gider ikke at flytte sig, når du forsøger at gå forbi den.
  • Din hund napper / bider ofte helt umotiveret i dine hænder, håndled, bukseben m.v.
  • Din hund gør vedvarende hvis den midlertidligt sættes foran en butik.
  • Din hund er meget voldsom, puffer til dig med snuden, læner sig op ad dig, moser sig ind på dig når du har travlt, hopper meget op og kan finde på at vælte dig.

  • Din hund er meget aktiv og tager generelt mange initiativer til kontakt, leg m.v. Modsat er hunden rigtig god til at ignorere dig, hvis den ikke gider det du ønsker.
  • Din hund hyler, piver eller gør, når hundens "favorit" person eller personer omfavner en anden / hinanden uden at hunden må være med.
  • Hunden bliver meget ivrig, hopper, gør, virker voldsom og kan finde på at vælte dig, når I skal noget sjovt, f.eks.: gå en tur, køre en tur i bilen, ud og lege m.v. Din hund er så ivrig at det er svært at få hunden til at sidde stille og derfor meget svært at sætte halsbåndet og hundesnoren på din hund. En ikke dominat hund kan også finde på at blive ivrig, hoppe og gø, men vil være mere lydhør for dine kommandoer.
  • Din hund hopper altid først ind eller ud af bilen. Ofte vil den ikke vente til du giver den tilladelse til at hoppe ind / ud af bilen.
  • Din hund søger ofte din øjenkontakt og stirrer på dig indtil du vender blikket bort.
  • Din hund trækker meget når i går tur og ignorerer dine kommandoer. En ikke dominat hund kan også finde på at trække i snoren, men vil være mere lydhør for dine kommandoer.
  • Din hund møver sig ind foran dig når I går igennem hoveddøren, havedøren, bryggersdøren eller en anden vigtig indgang.
  • Din hund forsøger at "være oven på dig", dvs. sætter sig på dig, kravler op på dig, sætter sig på dit skød og lægger sine poter eller hoved på dit skød eller skuldre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det er skægt de på det billede har sagt at det er hunkønsdyr i nederste række....

 

 

Arh.... ikke dem allesammen ihvertfald. :mrgreen:

 

Så den kilde er måske også...... diskutabel.

 

Men det er alle kilder jo. og pendulet svinger. lige nu er det moderne at mene et - og 20 år er man måske tilbage ved noget andet. Man tager det hele med et gran salt og en portion sund fornuft, lægger lidt erfaring oveni - og så er man måske alligevel godt kørende. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jojo. Vi er ikke uenige PBC

 

Men det er vel ret indiskutabelt og ikke noget man kan have en egentlig mening om, at hvis der er en tap under maven, så er det næppe et dyr af hunkøn...

 

Kig på den whippet/greyhound lignende fætter på billedet. ;-):mrgreen:

 

Ja ja det havde jeg set - og det var derfor jeg siger - diskutabel kilde - det vidner jo ikke om stor seriøsitet og grundig korrektur.

 

det der med hvad der er rigtigt idag og hvad der er rigtigt imorgen var mere en kommentar til Annamangetals citater fra noget forældet leksikon udtræk. Jeg forsøger bare at sige at nogen om 20 trækker det ud som skrives idag - og viser hvor latterlig gammeldags vi så på det dengang i 2015. Det har man en tendens til at glemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja det havde jeg set - og det var derfor jeg siger - diskutabel kilde - det vidner jo ikke om stor seriøsitet og grundig korrektur.

 

det der med hvad der er rigtigt idag og hvad der er rigtigt imorgen var mere en kommentar til Annamangetals citater fra noget forældet leksikon udtræk. Jeg forsøger bare at sige at nogen om 20 trækker det ud som skrives idag - og viser hvor latterlig gammeldags vi så på det dengang i 2015. Det har man en tendens til at glemme.

 

Man KUNNE jo opdatere det i takt med at man bliver klogere:blink: Med mindre de ikke er blevet klogere. Hvilket måske er det jeg frygter:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdatering kunne være fint......... Eller at man i det mindste daterer alle artikler...

 

Det er faktisk et stort problem... For selv om man opdaterer en artikel, så findes den tidligere side jo stadig på Nettet. Hvis man søger på noget, der ligger år tilbage i tiden...

 

Alt hvad der ligger på nettet bør checkes grundigt for dels forfatter og dels dato.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu har Dorit fået en lille håndfuld W/D hver aften og om mogenen de dage de er alene. Og hun har ikke kastet op en eneste gang siden:banan: Jeg har også fjernet rapsolien, og tænker at hun bliver startet op på lakseolie om nogle uger, når hendes mave har fået ro længe nok.

 

Så noget tyder på at fiber og fedtindhold er det der skal reguleres fremover. Det er jo egentlig en nem løsning - og helt uden at betale 500 kr. for et dyrlægebesøg:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Anne det er da flot ;-) og godt for lille Dorit, kan lige sige at det er længe siden at Walther har kastet op om morgenen, han får også en håndfuld inden senge tid.... nogen gange kiks eller knækbrød. Og det virker!

Og ja det er godt nok nemt! Man skal jo bare lige finde ud af det - og så skal man lige huske det hver aften :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne det er da flot ;-) og godt for lille Dorit, kan lige sige at det er længe siden at Walther har kastet op om morgenen, han får også en håndfuld inden senge tid.... nogen gange kiks eller knækbrød. Og det virker!

Og ja det er godt nok nemt! Man skal jo bare lige finde ud af det - og så skal man lige huske det hver aften :oops:

 

Dorit husker mig i dén grad på at hun skal have det inden sengetid:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...