Hop til indhold

Bedste måde at føre hunde sammen efter slagsmål?


KimJ
 Share

Recommended Posts

Vi er kommet i den uheldige situation, at Luffe har været i slagsmål med en anden hanhund (golden retriever) i vennekredsen.

 

De har hidtil haft et glimrende forhold til hinanden, men netop den pågældende dag, var en af de to tæver (også GR) vores venner også har, lige begyndt på sin løbetid, og hanhunden var pludselig ret aggressiv. Vi dummede os selvfølgelig ved at forfalde til ønsketænkning, og troede at det bare var trusler og ville blive ved det, men Luffes stadige "opmærksomhed" på den meget interessante tæve (den begrænsede sig til snusen, uden forsøg på at hoppe på), som i øvrigt blev skarpt afvist, fik både hanhunden og den anden tæve til at snerre kraftigt, og pludselig var de to hanner gået løs på hunanden.

 

Hvem der startede er ikke klart, og egentlig ret ligegyldigt, da der er bred enighed her, om at hele skylden ligger hos os tobenede. Resultatet er, at Luffe slap uden synlige skrammer, men den anden hund fik en punkteret skulder. Den skal ifølge dyrlægen ikke behandles med andet en renholdelse, så alt i alt er vi sluppet billigt.

 

Nu til spørgsmålet; Hvordan fører vi sikrest de to kombattanter sammen igen, så der er størst chance for at de kan komme tilbage til deres gode forhold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor træls

 

Lad der gå nogle uger og indtil løbetiden i hjemmet hos den anden er helt overstået

 

Så går i en tur med kun drengene

 

Jeg ville så have dem i snor i starten og undgå hils før de bevæger sig afslappet og koncentrere sig om at snuse og virker ligeglade med hinanden. Så stille og roligt beliggende med snorene mens i stadig bevæger jer fremad på turen

 

Ikke stå stille og glo på dem

 

Spænder de på noget tidspunkt op, så kalder i roligt og bevæger jer selv væk fra dem i hver sin retning

 

Når sådan et par ture forhåbentlig går godt, så tager i damerne med på tur også og først når alt er fryd og gammen, kan i mødes som i plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den anden hund er ca. 6 år og Luffe nærmer sig 2½. De har kendt hinanden siden vi fik Luffe 10 uger gammel. De har altid været fine venner, men selvfølgelig vil de fleste hanhunde ikke finde sig i konkurrence, når en af "hans" tæver er i løbetid. Fejlen ligger udelukkende hos de mennesker der omgiver dem; Ejeren skulle have oplyst at en af tæverne var i løbetid, hvilket ville have fået os til at lade Luffe blive hjemme, og vi skulle have vendt om i døren, da vi fik at vide hvordan det stod til, i stedet for at lade konventionel høflighed og ønsketænkning råde.

 

Det vigtigste nu, er at få rettet op på situationen, så vi kan komme tilbage til normale tilstande igen. Luffe ser ikke ud til at være mærket af sagen, i hvert fald når vi møder andre hunde. Jeg er mere bekymret for den anden hund, som trods alt også har fået en noget værre medfart. Det er også altid hos den vi mødes, så det er den der får sit territorium invaderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville slet ikke slippe dem løs på den første gåtur, og måske heller ikke den anden. Heller ikke selvom de begge virker afslappede. Det vigtige for mig ville være at i kan gå parallelt og få hundene til at slappe af i hinandens nærvær, masser af snusen og rolig gang. Tal sammen, men lad ikke hundene snuse til det samme/hinanden, da det kan være svært at læse dem hvis de står meget tæt. Kald hundene væk fra hinanden og brug masser af ros og godbider.

Et par gode ture, gerne med kort mellemrum (et par dage max), og gerne af god længde. Hvis de derefter virker trygge ved hinanden ville jeg måske slippe fri, men kun efter at have startet turen i snor, og kun hvis begge hunde udstråler ro og tryghed. Hvis der bliver stirret, trukket efter hinanden og skrabet meget voldsomt efter letten ben osv,ville jeg bruge endnu længere tid på at få dem til at forholde sig til hinandens tilstedeværelse, uden at skulle forholde sig til hinanden up close. Giver det mening? Det er ærgeligt at det er sket, og det lyder til at det er vigtigt for jer at de igen kan ses hos hinanden, så jeg synes i skal tage alle forholdsregler, og ikke komme til at gå for hurtigt frem, det er ikke sikkert i slipper så nemt afsted, hvis at de kommer op at toppes igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke ville have jeres hund indenfor dørene igen, hvis jeg var ejer af den golden. En hund på 2½ år, som ikke har respekt for en anden hunds territorium, flok eller alder og som har bidt igennem (hvor hanhunde ofte kan finde ud af at afgøre sagen uden at skade hinanden) ville jeg aldrig være bekendt at tvinge min hund til at skulle have besøg af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder logisk at de ikke slippes løs, og det tror jeg at vi forsøger os med til en start. Der kommer helt automatisk til at gå noget tid før de ses, så løbetiden skulle være overstået til den tid og den anden hund bliver i mellemtiden kemisk kastreret (har ikke relation til denne situation, men er et resultat af at ejerne hidtil ikke har haft det store held med at undgå uønsket parring med den tæve der nu er i løb igen). Det vil måske gøre det hele lidt lettere? Den fysiske skade skal vel egentlig også helst være væk?

Nu er den pågældende hund faktisk ikke i denne situation for første gang, og den bar på ingen måde nag, så jeg håber jo lidt på at det samme gør sig gældende her

 

Ascha: Jeg er egentlig ret ligeglad med en holdning der er baseret på så lidt viden om den aktuelle situation som du har til rådighed, men ud af ren nysgerrighed; Hvordan forestiller du dig at en kønsmoden hanhund skal forholde sig til aldersforskel, og i øvrigt "respektere en anden hunds territorium" når den bliver anbragt i et lukket område sammen med de pågældende hunde? At Luffe har bidt fra sig i en presset situation, hvor den anden hund klart har været den aggressive part, kan jeg ærlig talt ikke rigtig se noget galt i. At det ikke er Luffe der har skaden, kan jo sagtens være et tilfælde, eller simpelthen et resultat af en bedre fysik.

 

Det er i øvrigt irrelevant her, da ejeren af den sårede hund, som faktisk kender de to hunde og var tilstede da det gik galt, lægger meget vægt på at vi, hvis det overhovedet er muligt, skal kunne være sammen som vi altid har haft stor glæde af, inklusive vores hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder logisk at de ikke slippes løs, og det tror jeg at vi forsøger os med til en start. Der kommer helt automatisk til at gå noget tid før de ses, så løbetiden skulle være overstået til den tid og den anden hund bliver i mellemtiden kemisk kastreret (har ikke relation til denne situation, men er et resultat af at ejerne hidtil ikke har haft det store held med at undgå uønsket parring med den tæve der nu er i løb igen). Det vil måske gøre det hele lidt lettere? Den fysiske skade skal vel egentlig også helst være væk?

Nu er den pågældende hund faktisk ikke i denne situation for første gang, og den bar på ingen måde nag, så jeg håber jo lidt på at det samme gør sig gældende her

Stakkels hund siger jeg bare!!!. Også selvom du ikke har bedt om min holdning.

 

Ascha: Jeg er egentlig ret ligeglad med en holdning der er baseret på så lidt viden om den aktuelle situation som du har til rådighed, men ud af ren nysgerrighed; Hvordan forestiller du dig at en kønsmoden hanhund skal forholde sig til aldersforskel, og i øvrigt "respektere en anden hunds territorium" når den bliver anbragt i et lukket område sammen med de pågældende hunde? At Luffe har bidt fra sig i en presset situation, hvor den anden hund klart har været den aggressive part, kan jeg ærlig talt ikke rigtig se noget galt i. At det ikke er Luffe der har skaden, kan jo sagtens være et tilfælde, eller simpelthen et resultat af en bedre fysik.

Tænk, jeg synes egentlig ikke man behøver ret meget mere viden for at kunne se billedet. :vedikke:

 

Jeg forestiller mig at Luffe og golden hannen har opbygget et rangforhold (når du beskriver at hundene ses jævnligt og kender hinanden godt) og jeg forestiller mig måske også at en Luffe burde lytte lidt til tæven om at hans tilnærmelser ikke er ønsket. Den ældre hanhund er åbenbart ikke mere aggressiv end at han ikke bider (selvom han må gentage beskeden flere gange) men forsvarer blot sin ret til tæven, der jo er en del af hans flok og bor på hans territorium. Længere burde historien ikke være, for det er jo ikke en naturlov at hanhunde slås om tæver. Hvis man kigger på gadehunde f.eks. kan en løbsk tæve have en hel flok af bejlere efter sig, uden den helt store dramatik. Og det kan godt være du ikke tror mig, men der er langt flere 2½-årige hovawarter der ikke har lært at finde sig i at andre hunde viser at der er noget der hedder grænser, end der er 2½-årige hovawarter der forsøger at "kuppe" en voksen hanhund den har kendt fra lille hvalp.

 

Det er i øvrigt irrelevant her, da ejeren af den sårede hund, som faktisk kender de to hunde og var tilstede da det gik galt, lægger meget vægt på at vi, hvis det overhovedet er muligt, skal kunne være sammen som vi altid har haft stor glæde af, inklusive vores hunde.

Nå jamen, den har jo alligevel også prøvet det et par gange jo,.. så en gang fra eller til.

 

Nej,.. du behøver ikke skrive noget. Jeg hopper selv ud af tråden, for det her tåler mit blodtryk ganske simpelt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal sammenligne med noget så er det da Sinus, ud af ingenting blev overfaldet af en betydeligt yngre schæferhan. Det var på vores fælles træningsbaner, så enten neutral grund eller begges område. Vi er kommet videre, Sinus kan med andre hunde, men den eksakte hanhund skal ikke nærme sig! Han er meget OBS på den, og jeg er sikker på han vil gå i slagsmål igen - men andre hunde er atter "fredet" hvilket de ikke var i tiden lige efter. Jeg har brugt oceaner af tid og ture langs banen med godbidder og hygge før vi kom dertil, så tænker at det skal I nok også, hvis det skal lykkes.

 

Held og lykke med det :-D Håber det krykkes....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal sammenligne med noget så er det da Sinus, ud af ingenting blev overfaldet af en betydeligt yngre schæferhan. Det var på vores fælles træningsbaner, så enten neutral grund eller begges område. Vi er kommet videre, Sinus kan med andre hunde, men den eksakte hanhund skal ikke nærme sig! Han er meget OBS på den, og jeg er sikker på han vil gå i slagsmål igen - men andre hunde er atter "fredet" hvilket de ikke var i tiden lige efter. Jeg har brugt oceaner af tid og ture langs banen med godbidder og hygge før vi kom dertil, så tænker at det skal I nok også, hvis det skal lykkes.

 

Held og lykke med det :-D Håber det krykkes....

 

Jeg er ret sikker på at det nok skal lykkes, jeg vil bare godt gøre det så godt som muligt. Var den pågældende schæfer en Sinus havde et godt forhold til før overfaldet?

Link til indlæg
Del på andre sites

I bagklogskabens klare lys:

 

http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=110

 

Jeg er så i øvrigt enig i at ture i snor er vejen frem. Det er ikke sikkert at det nogensinde vil lykkes at få dem til at gå frit sammen, men det vil tiden vise.

 

Det er jo lige det; Desværre, kan man næsten sige, vidste vi jo godt at det ikke var nogen særlig heldig situation vi bragte hundene i, og vi skulle helt afgjort bare have vendt om i døren, da vi fik at vide at en af tæverne var i løbetid. Hvis det kan trøste nogen, sparker jeg stadig efter bedste evne mig selv i r.... over det, men det nytter jo ikke noget fremadrettet, udover at jeg, med en førstehåndserfaring i baggagen, aldrig kommer til at lave lige den dumhed en gang til.

 

Jeg er dog ret fortrøstníngsfuld m.h.t. hundenes fremtidige forhold. Den anden hund har, som nævnt, allerede prøvet at skulle være sammen med en hund den har været oppe at toppes med, og ikke vist tegn på at bære nag, så med lidt tålmodighed og omtanke, kommer det sikkert til at gå i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom i tanke om at min den lille faktisk har været oppe at toppes med en bestemt hunde ven et par gange.

Over ressourcer

Pelsen kan flyve og det lyder meget voldsomt, men ingen skader dog.

De har efterfølgende set lidt skævt til hinanden, mest mysla der har været lidt usikker på den anden efterfølgende.

 

Men efter nogle skov ture på helt normal vis er det blevet normalt igen.

Og de har lært noget om hinandens grænser.

 

Vores hunde er så heller aldrig blevet skilt lige bagefter

Vi har altid gået videre på turen eller afdramatisere det på anden vis før de skiltes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en normal adfærd - løbetider, hormoner. Det er en helt normal konkurrence mellem to hunde af samme køn om at parre sig. Og for mig er TRs hund heller ikke en værre slyngel og han ville altid kunne besøge os :) Luffe er så vidt jeg kan se en race, der skal kunne tage fat og sige fra. Dele af den voldsomme reaktion skal derfor også findes her, mens en golden har et helt andet design. Så op på hesten igen og se fremad. I er jo også klar over jeres fejl, og så må man lige som videre derfra. Ingen grund til at være efter jer nu. Jeg synes du har en fin selverkendelse i det her. Ellers tillægger jeg mig samme holdning som de andre - snor på, neutral grund og ud og gå. Eventuelt overvej om de skal slippes sammen med tæverne igen eller om det er bedre at holde drenge-legestue alene :) Så kan de jo også se fodbold og spise røde bøffer uden alle de pigelus :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig over at så mange siger snor på. Er det for at øge hundenes naturlige forsvar af ejer og selvsikkerhed?

 

Er det fordi man er bange for at hundene vil gøre skade på hinanden? I så fald ville det være bedre at lade dem møde hinanden med hegn imellem - og altså uden fører og på neutral grund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig over at så mange siger snor på. Er det for at øge hundenes naturlige forsvar af ejer og selvsikkerhed?

 

Er det fordi man er bange for at hundene vil gøre skade på hinanden? I så fald ville det være bedre at lade dem møde hinanden med hegn imellem - og altså uden fører og på neutral grund

 

Som sikkerhed. Og de skal jo netop ikke hilse med liner på.

 

Så det er en ekstra sikkerhed der giver ejer mulighed for at vurdere stemningen inden de slippes og kan hilse.

 

På den måde er der faktisk ikke mulighed for fejl, med mindre en ejer taber snoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med kort line er at hundene ikke kan komme tæt på hinanden uden føreren er med. Derfor er uden line bedre - hvis man er bange for at det ikke går, så må man finde et sted hvor der er hegn imellem.

 

Personlig trir jeg nu ikke der er nogen risiko ved at lade hundene møde hinanden uden snor, så længe ejerne holder sig lidt på afsrand i begyndelsen, men det er jo ikke mine hunde:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har rigtig gode erfaringer, med gåture med snor på for hunde der lige skal se hinanden an.

 

De skal jo ikke gå lige op og ned af hinanden (i starten) og tanken er ikke, at de skal hilse i snor.

Tværtimod, kan de "afstresse" hvis det er nødvendigt ved at gå og snuse og man får ikke ført to hunde sammen, som kan være lidt oppe at ringe.

 

Hundene kan se hinanden an på afstand og finder temmelig hurtigt ud af, at den anden ikke laver ballade (den er jo også i snor) og synes det plejer at gå ret hurtigt.

Det har virket hver eneste gang jeg har været med til at bruge den metode.

Bla. en bruger herinde og hendes hunde og min egen har kunne gå sammen med hunde han ellers ville være fløjet i flæsket på, hvis de skulle "finde ud af det selv uden ejer" og har kunnet løbe frit sammen med dem efter den type sammenføring.

 

Tror det bunder i, at hundene ikke får lov at hilse før de er totalt afslappede i hinandens nærvær og man sikre derfor, at der ikke er noget opkørthed der kan eskalere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig over at så mange siger snor på. Er det for at øge hundenes naturlige forsvar af ejer og selvsikkerhed?

 

Er det fordi man er bange for at hundene vil gøre skade på hinanden? I så fald ville det være bedre at lade dem møde hinanden med hegn imellem - og altså uden fører og på neutral grund

 

I min verden skal sådan to kombattanter ikke i nærkontakt i line, men slippes løs, hvis det er det, man vil.

Linen er til gåture uden nærkontakt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis det der foreslåes, men det var ikke det jeg forstod, men bare TS ikke lader hundene møde hinanden men ejerne har dem i kort line. Nu tror jeg ikke Kim ville gøre det, men der er jo måske andre som læser med, for hvem det ikke er indlysende, at sådan gør man ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...