Hop til indhold

Hotspot


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Tror Aslan har fået et hotspot på den ene skulder/forben. Skal jeg tage til dyrlægen eller starte med at rense det i klorhexidin og smøre aloe vera på?

 

Jeg har ikke set det før, og jeg har lige opdaget det fordi blodet er let at se på en hvid hund. Jeg tror en dum tæge har startet det.

 

Jeg har ikke set hotspot før, men jeg TROR det er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tror Aslan har fået et hotspot på den ene skulder/forben. Skal jeg tage til dyrlægen eller starte med at rense det i klorhexidin og smøre aloe vera på?

 

Jeg har ikke set det før, og jeg har lige opdaget det fordi blodet er let at se på en hvid hund. Jeg tror en dum tæge har startet det.

 

Jeg har ikke set hotspot før, men jeg TROR det er det.

Liva havde noget på kinden for nyligt der lignede hotspot - dyrlægen kiggede på det, og kunne se det kunne skrabes væk. Inden under sad kæberne fra en flåt. Det var ikke hotspot, men indtørret væske over er større areal pga flåtens kæber - men det kunne have udviklet sig til en byld og hotspot, hvis der ikke blev gjort noget. Behandlingen for Liva var at vi klippede stedet fri for pels og så skulle jeg rense med klorhexidin. Så skulle kæberne gerne komme ud selv, og ellers skulle jeg komme og få antibiotika, hvis det blev til en byld. Men vi klarede heldigvis det hele med klorhexidin.

 

Så det er måske værd at kigge rigtig godt efter om det kunne være noget ala det, nu du siger du tror det kan være startet pga en flåt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigste er at holde det tør og rent, dvs klorhexidin og klip området fri for hår, jeg ville under ingen omstændigheder smøre noget på, hotspot skal tørre ud, ikke holdes fugtigt;)

et lille begyndende hotspot kan man sagtens behandle selv;)

Enig, og så er det klogt at tegne rundt om der hvor huden er rød. Så kan man tydeligt se om det bliver større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak. Det vil jeg gøre. Dyrlægen siger det samme, og at hvis det er et hotspot, så er man sjældent i tvivl, for så er det rigtig slemt når jeg kommer hjem i dag fra job :( I morges var det tørret ud med sort blod.... Jeg tror måske jeg har taget fejl.. En hotspot størkner ikke vel?... Jeg har bare aldrig set det før. Det lyder mere som det med skel og flåt, som Sitto skriver om Liva...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih den hund kan ikke sidde stille til et foto af næsen :engel: Jeg renser det, og det er ikke blevet værre/større. Klorhexidin og Aloe Vera Gel i spray. Det sidste var en test, og det stoppede ham i at slikke i det pga det afslapper området. Jeg synes det ser tørt ud i dag. Holder øje dag for dag

 

snude.jpg

 

snude2.jpg

 

Min bekymring er naturligvis ting som ringorm eller andet smitsomt som går videre til alle kattene. Men lad os nu se hvad der sker. Han har på næsen og på den ene skulder. Det på næsen kom først. Jeg er nok overpylret men har før haft giardia inde mellem alle kattene, så ønsker mig ikke noget der smitter mellem dem igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du bliver i tvivl:

 

Hvad er symptomerne på hot spot?

I de tidlige stadier af hot spot ser man ofte kun en 5 krone stort fugtigt område i pelsen, hvor hårene klistrer sig sammen, og hvor det lugter fælt.

 

Selve såret er nu en kilde til smerte og irritation i sig selv, og hunden vil klø, bide og kradse sig endnu mere intenst.

 

På denne måde kan et lille hot spot område meget hurtigt udvikle sig til et område på 10-15 cm i diameter, det er fugtigt, rødt, hævet, meget smertefuldt og dækket af klistret sekret fra huden.

 

Jo mere hunden klør og bider sig, jo mere spreder den de bakterier, der forårsager hudbetændelsen. Bakterier og bakteriernes toksiner, kommer således ned i hårfolliklerne, talgkirtlerne og de dybere lag af huden.

 

Når såret begynder at hele, hvilket kan tage lang tid, kommer der tørre skorper efterfulgt af helt glat hud. Til sidst begynder hårene at vokse tilbage igen - nogle gange i en anden farve

 

Selv har jeg gode erfaringer med at holde et begyndende hotspot tørt ved at drysse kartoffelmel på. Det køler og udtørrer.

Ligesådan med klorhexidinpudder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skidt udvikling :( Har sådan grædt. Det ligner en allergisk reaktion :( Nu udredes det.

 

Det er et år siden, at vi mistede Hugo, så det ripper da lige op i et sår, der i forvejen aldrig heler.

 

Skal til dyrlæge kl 17 i dag. Det har spredt sig og det bløder. Hele ansigtet desuden hævet og han har svært ved at få luft :(

 

Han havde intet af dette på kennelen, men hans hud var dog ret tør bemærkede jeg

 

Klør man over hele kroppen vil det kunne forklare rigtig mange ting i hans stressede adfærd...

 

Åh jeg håber det er en lille ting....

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er behandlet for skab

 

Jeg har aldrig set et lignende forløb, men jeg har heller aldrig andet end læst om skab. Det har været skrækkelige dage. Mest for Aslan den stakkel. Rullede rundt, bed i sig selv, kradsede sig til blod mens der bare sprang hul på huden med det ene store blodige sår efter det andet alle mulige steder på kroppen.

 

Nu er der taget en hudtest for skab og behandlingen er startet. Han er smerte og kløestillet samt antibiotika behandlet, og så har jeg fået noget med hjem som skal smøres to gange dagligt plus han skal have medicin mod det de kommende 10 dage i pilleform. Herefter kommer turen forfra igen for at udrydde det helt.

 

Dyrlægen siger, at det bestemt ikke ligner allergi, og jeg kan også se som timerne gik, at dette er noget helt andet i hele sygdomsforløbet og ikke mindst Aslans adfærd.

 

Nu sover han - den stakkel. Har nogle herinde set skab? Jeg må nok lige sige, at jeg aldrig har set lignende. Især den måde huden bare sprang op på, var total uhåndterbart at være vidne til. Han ligner en hund, der er reddet væk fra hundekampindustrien. Skal lige tage et foto af hans ansigt - som er helt hævet op med romertud

 

Det her er en STOR lettelse for mig, hvis det BARE er skab. Grimt forløb, men let at helbrede

 

Ja jeg gik lidt i panik i morges Brigitta. At se sin hund så voldsomt i smerte og kløe med store sår på kroppen var mere end jeg kunne klare i total ro. Men hotspot var det da ikke :mrgreen::stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er han så - og nu må I huske, at han ER smertedækket nu selvom han ser meget ulykkelig ud. Han virker flov over at jeg tager foto men det er nok en menneskeliggørelse - kender jeg ham ret, så dæmper han fordi han ikke har det godt og gerne vil lades i ro, så det gør vi nu. Men syntes lige I skulle se ham - også fordi hvis andre får det, så kan man måske genkende det via tråden.

 

Og jeg må lige tilføje, at vi er 90 % sikre på skab. Der er taget en test. Når svaret kommer opdatere jeg naturligvis. Opdrætter er orienteret

 

Disse sår her har han rundt omkring på kroppen. Pelsen falder bare af og der opstår nye hver time. Nu er han dog behandlet. Det skulle derfor stoppe nu men måske taber han pelsen i hele ansigtet....

skab1.jpg

 

Han er barberet af dyrlægen på alle angrebne steder. her ses bag det ene ører. Det er lidt lysere, men har blødt meget pga kradsen tidligere. Det er dog stoppet nu heldigvis

 

skab2.jpg

 

Han klør lidt endnu men slet ikke som før. Her kan I se hans romertud. Der er ikke meget "spids" over den næse pt. I kan også se her, hvor rød/mørk han er omkring øjnene og ned omkring munden. Alt pelsen falder sandsynligvis af der og så får han sådan en bart ansigt. Normal kan den pels der vokser ud være beskadiget dvs lysere, men lige i vores tilfælde er det jo lige meget når man er lys...

 

skab3.jpg

 

 

Stakkels hund - men heldigvis til at gøre noget ved.

 

:lun:

 

JEG klør over hele kroppen pga tanken om skab :) Nu går jeg i bad!

 

PS fik da konfronteret min store sorg over Hugo. På årsdagen for hans aflivning sad vi på samme stol i samme klinik... Og der kom en labradorhvalp ind...ganske som der gjorde ved Hugo.... Det berørte mig meget midt i alt det her men nu er jeg lettet

 

Hvor Hugo legede med hvalpen, valgte Aslan at vise sig fra sin værste side og måtte vente uden for klinikken på sin tur :stupid: Så helt ens var det dog ikke :cool: Jeg er ok igen nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det gik stærkt

 

Nu er han dog ret rolig og sover, så behandlingen virker da på ham

 

Umiddelbart får katte yderst sjældent ræveskab, da det er en hundefamiliesygdom og de er Felis familien. De KAN smittes, men det er sjældent. Ingen af den har symptomer og de kigger undrende på mig og hunden - jeg klør mig også - i mental sympati. Det er ligesom når nogle snakker om lus...

 

Har snakket med hans opdrætter og han har aldrig vist nogle tegn på allergier. Dette bakker dyrlægens diagnose op. Spændende med svar på testen

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det er IKKE skab. Nu ved vi faktisk ikke hvad det er....

 

Bjørneklo?

 

Jeg er samtidig nødt til at køre derud igen til dyrlægen for de har ringet pga svar på testen. Vi var total sikre på skab, men den viser ikke miderne, så det er udelukket.

Vi er nødt til at gøre noget, for han er helt blodig nu og kradser i et væk :(

 

Hvis nogle herinde har set dette før, så skriv det endelig. Vi har snakket om bjørneklo, men for at være helt ærlig, så famler vi i blinde her.

Link til indlæg
Del på andre sites

tusind tak - det viser jeg hende lige

 

Ja dyrlægen mener simpelthen at han har haft ansigtet nede i noget - hvilket sagtens kan passe med Aslan den bandit...

 

Det er meget svært at finde ud af hvad han har været i kontakt med, men min bror er lystfisker og han fik rørt ved en bjørneklo og det ligner de sår her

 

Jeg siger jer han ser ud! Jeg sov hos ham i nat, og det ansigt der i morges... Det ligner en zombiehund fra en gyserfilm. Folk skifter side på gaden når vi går tur.... Jeg kører lige ud til dyrlægen og får ham behandlet igen. Han er på antibiotika og smertedækket, men tilsyneladende ikke nok... Hun har også noget, som man kan vaske i, som skulle mildne ved giftige planter...

 

Et spørgsmål: Der er ikke sneglegift eller anden gift i min have, men i naboernes... Kan det være den slags han har været i kontakt med? Nogle, der nogensinde har oplevet det?

 

Til dyrlægens forsvar skal siges, at i går lignede det skab. Og det ER i området. Men godt vi tog en test og hun ringede straks. Nu må vi prøve herfra at mildne imens vi finder årsagen

Link til indlæg
Del på andre sites

udslæt2.jpg

 

Så er vi retur og har også været ude og løbe lidt. Han er ved overraskende godt mod den bette.

Vi fik en krave med hjem, men indtil nu har vi ikke haft brug for den. Den er en gummiring

 

Dyrlægen har givet behandling igen - antibiotika (ny type, der også virker mod borrelia) og stesolid samt smertestillende.

Desuden fik vi en ny creme med hjem og ellers skal jeg fortsætte med antibiotika og så se det an nu

Han er også behandlet en ny form for behandlign (en tyggetablet - Bravecto - http://www.dyr-hus-engelund.dk/kaeledyr/aktuelt/bravecto___ny_pille_beskytter_din_hund_mod_lopper_og_flaater_i_tre_maaneder ) mod flåter, da vi kan se, at de bider ham og de steder får han udslæt og betændelse. Dyrlægen havde svært ved at fjerne flåten med en pincet, og vi tror de er skyld i hans udslæt på kroppen, mens hovedet nok har været i en bjørneklo eller lignende

 

Samtidig spurgte hun ind til hans problemer omkring dørene, fordi borrelia og også anaplasmose kan give neurologiske forstyrrelser blandt andet omkring døråbninger, hvor hunden kan have svært ved at bedømme afstand. Samtidig vil al den kløen og ubehag give voldsom stress. Dette punkt finder jeg meget interessant set i lyset af de problemer vi har haft med at træne denne ene ting.

 

Vi er nu i behandling og ser det an dag for dag. Vi ved ikke præcis, hvad han fejler, men borrelia og måske anaplasmose kan han have haft undervejs, fordi han havde et par dage her for kort tid siden med lidt symptomer, men hvor vi troede han havde spist noget. Det gik i sig selv. Derfor var han ikke ved dyrlæge der. Han er dog ikke påvirket af nogle af disse ting nu, men dyrlægen er obs på dem pga flåt-reaktionen som er meget voldsom. Så en ting ved vi med sikkerhed - han kan ikke tåle flåternes bid. Det kan hænge sammen med den nye type flåt, som medierne skrev om fornyligt

 

Han ligger på mine fødder og sover.

 

Jeg er i syv sind om den krave. Tror simpelthen ikke han kan bære den alene hjemme.... I kender hans historie. han har lige lært at være alene, og jeg er bange for, at det kan forstyrre hvis han finder kraven ubehagelig. Jeg ser det lige an

 

Han har ikke allergi, så han har lige spist en stor dåsemad fra Lidl som guf - lidt ondt af ham har man vel

udslæt.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...