Hop til indhold

Stopper du en knurrende hund?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg også en vogtende race/gårdhund/vagthund, men Hugo knurrer altså stort set aldrig :vedikke: Han gir hals her hjemme når der kommer nogen. Men han knurrer ikke, og slet ikke uden for matriklen.

Men da jeg havde flere hunde sammen, stoppede jeg dem kun når de var urimelige. Flo ville fx gerne bestemme om Hugo måtte lige ved siden af mig. Så sagde jeg noget til hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg forstår overhovedet ikke det med at vogtende racer knurrer meget, sådan generelt? Med mindre altså det er en forskruet hund:vedikke: En vogtende race skal vogte det, den er lavet til at vogte, som regel en gård eller nogle dyr. Det er ok at den vogter sit hjem, men det er altså noget sludder at den render rundt og er skide sur hele tiden.

 

At en spids gør meget, er jo bare som det er, ikke noget nyt i det. Men vogtende? Ej, det virker altså lidt søgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår overhovedet ikke det med at vogtende racer knurrer meget, sådan generelt? Med mindre altså det er en forskruet hund:vedikke: En vogtende race skal vogte det, den er lavet til at vogte, som regel en gård eller nogle dyr. Det er ok at den vogter sit hjem, men det er altså noget sludder at den render rundt og er skide sur hele tiden.

 

At en spids gør meget, er jo bare som det er, ikke noget nyt i det. Men vogtende? Ej, det virker altså lidt søgt.

Jeg er faktisk meget enig, vogtende racer bør være på vagt hjemme, men bør afgjort ikke være det ude, at knurrer på udebane er i mine øjne ikke et tegn på vogtning, snarere på usikkerhed ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår overhovedet ikke det med at vogtende racer knurrer meget, sådan generelt? Med mindre altså det er en forskruet hund:vedikke: En vogtende race skal vogte det, den er lavet til at vogte, som regel en gård eller nogle dyr. Det er ok at den vogter sit hjem, men det er altså noget sludder at den render rundt og er skide sur hele tiden.

 

At en spids gør meget, er jo bare som det er, ikke noget nyt i det. Men vogtende? Ej, det virker altså lidt søgt.

 

Nu håber jeg ikke du tror min går rundt og knurrer konstant og er skide sur, for så har jeg da formuleret mig ret forkert :-) Men måske mig der misforstår dit indlæg :-) ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg forstår nok heller ikke det med at vogtende racer knurrer mere end andre, gø ja men knurre :hmm:

Dog skal jeg ikke gøre mig klog på da jeg ikke kender vogtende racer ret godt ;-)

 

Lige her en frisk knurre historie fra aftens turen, Walther og jeg kommer gående og vupti kommer der en lille langhåret dværg gravhund ud fra en have løber over vejen og ryger lige i hovedet på Walther, Walther knurrer og den lille hund trækker sig, det synes jeg er ok.

Ejeren synes iøvrigt også at det var ok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal huske at skelne mellem brummen og knurrenIsær hvad angår noget hunden synes er farligtKnurren som advarsel fra sociale kommunikation og vil derfor ikke blive brugt ved for eksempel lydeDet er en anden slags lyd hunden kommer med derOg som ikke er det samme som en advarsel der varsler bid.Mysla brummer af en masse. Mest lyde, men også hvis hun ser noget der snart kunne blive et problem. For eksempel to hunde der legerDet er ikke en social advarsel som en knurren er, men mere et udtryk for en indre tilstand hos hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu håber jeg ikke du tror min går rundt og knurrer konstant og er skide sur, for så har jeg da formuleret mig ret forkert :-) Men måske mig der misforstår dit indlæg :-) ???

 

Helt enig :)

 

Og jeps - Hahaha Mig og Aslan er total forskruet :mrgreen: man kan godt nok læse alt som man vil - og fred være med det. Kom og mød mig og min hund en dag, så kan man bedre dømme :)

 

Indtil da må man gerne kalde os forskruede - det klarer vi nok :banan:

 

Ang ham faren du skrev om: Ja det har jeg også oplevet. Det var bare en dame, der ville løfte min hund. Det kunne hun ikke forstå, at jeg ikke ville ha :stupid: Nogle gange må man tage sig til hovedet over de folk man møder med sin hund.

 

Lige nu knurrer han i øvrigt ikke - han snorker :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal huske at skelne mellem brummen og knurrenIsær hvad angår noget hunden synes er farligtKnurren som advarsel fra sociale kommunikation og vil derfor ikke blive brugt ved for eksempel lydeDet er en anden slags lyd hunden kommer med derOg som ikke er det samme som en advarsel der varsler bid.Mysla brummer af en masse. Mest lyde, men også hvis hun ser noget der snart kunne blive et problem. For eksempel to hunde der legerDet er ikke en social advarsel som en knurren er, men mere et udtryk for en indre tilstand hos hende.

 

Korrekt og nogle racer snakker mere end andre. Jeg kender en husky, der fortæller os alt, hvad hun gør :) Det er så sødt. Nu går jeg herud. Hey jeg går lige herind. Og når man siger hej så svarer hun Heeyyyy :) Skidesødt altså

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig :)

 

Og jeps - Hahaha Mig og Aslan er total forskruet :mrgreen: man kan godt nok læse alt som man vil - og fred være med det. Kom og mød mig og min hund en dag, så kan man bedre dømme :)

 

Indtil da må man gerne kalde os forskruede - det klarer vi nok :banan:

 

Ang ham faren du skrev om: Ja det har jeg også oplevet. Det var bare en dame, der ville løfte min hund. Det kunne hun ikke forstå, at jeg ikke ville ha :stupid: Nogle gange må man tage sig til hovedet over de folk man møder med sin hund.

 

Lige nu knurrer han i øvrigt ikke - han snorker :sjov:

 

Det er jo dig selv der blander "vogtende" ind i en hvilken som helst uhensigtsmæssig adfærd din hund udviser, men nu er det pludselig ikke længere uhensigtsmæssigt, men han hygge-brummer bare?

 

Igen, en vogtende race er ikke på vagt 24/7, med mindre den har nogle problemer med usikkerhed. At dansk spids er vogtende, er vist også lidt so-so. Som vi tidligere har snakket om, så er det jo en race under rekonstruktion, og mange er blandinger af japansk spids og samojede (som ikke er en vogtende race).

 

Det kan måske bare være lidt svært at følge hvad du egentlig mener, men ja, så længe du selv synes alt er godt, er der jo ikke et problem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo dig selv der blander "vogtende" ind i en hvilken som helst uhensigtsmæssig adfærd din hund udviser, men nu er det pludselig ikke længere uhensigtsmæssigt, men han hygge-brummer bare?

 

Igen, en vogtende race er ikke på vagt 24/7, med mindre den har nogle problemer med usikkerhed. At dansk spids er vogtende, er vist også lidt so-so. Som vi tidligere har snakket om, så er det jo en race under rekonstruktion, og mange er blandinger af japansk spids og samojede (som ikke er en vogtende race).

 

Det kan måske bare være lidt svært at følge hvad du egentlig mener, men ja, så længe du selv synes alt er godt, er der jo ikke et problem:-)

 

 

:gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvad hunden knurrer af. I 95% af tilfældene er der jo helt ok og knurren er bare en del af sproget. Der hvor jeg sætter grænsen er når jeg fornemmer at en hvalp eller unghund søger grænser. Nu sker det nærmest aldrig med mine Spaniels, men jeg vil ikke acceptere at en hvalp på fx 4 måneder ikke vil forlade en stol uden at knurre. Så siger jeg bare: pjat med dig og sørger for at den flytter sig. Det kunne mine Riewsenszhnausere godt finde på i hvalpekådhed.
Det tror jeg altså også jeg ville. Men så ville jeg tænke over hvad der i min adfærd tidligere der har givet hvalpen det indtryk at den skal vogte ting eller ligge pladser overfor mig. I en sådan situation her ville jeg faktisk mere gætte på at hvalpen knurrede af usikkerhed end for at søge grænser.Så jeg ville sørge for at flytte mig så den rent faktisk kunne komme ned fra stolen uden at invadere min krop zone og så kalde eller lokke den ned.Der er desværre mange mennesker der ikke lærer deres hunde de signaler de skal bruge i en sådan situation. De tager bare fat i den halvt sovende hund og hiver den ned. Og når hunden så har prøvet det 25 gange, så begynder den jo at forudse at dens plads bliver taget. Og enten vil den så selv hoppe ned og tænke idiot om ejeren eller også til den sige. Hello det er mig der lå her først!
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår nok heller ikke det med at vogtende racer knurrer mere end andre, gø ja men knurre :hmm:Dog skal jeg ikke gøre mig klog på da jeg ikke kender vogtende racer ret godt ;-)Lige her en frisk knurre historie fra aftens turen, Walther og jeg kommer gående og vupti kommer der en lille langhåret dværg gravhund ud fra en have løber over vejen og ryger lige i hovedet på Walther, Walther knurrer og den lille hund trækker sig, det synes jeg er ok. Ejeren synes iøvrigt også at det var ok ;-)
Jeg kan ikke få lov at like. Men er enigDet er netop rigtig. Det er ikke en rigtig knurren. Men en brummen de her gøende racer kommer med. Forskellen er ret tydeligt ved mysla. Brummen er med åben mund og rigtig knurren er med lukket mund ogmåske med viste tænder.Brummen kan være advarende til resten af flokken om at her sker noget farligt de skal holde øje med og kan hurtigt gå over i gøen. Jo flere ting en hund er usikker på og jo lettere den har til at gø, jo mere vil den sandsynligvis brumme af ting. Jeg ser helt klart usikkerhed som årsag, for hvis ikke hunden blev det i situationen, så havde den Ingen grund til at reagere. Jeg skal lige prøve om jeg kan finde de helt rigtige betegnelser for hunde lyde når jeg kommer hjem.
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere aspekter i det. Havde en hund der brummede når hun Bla. Legede. Og der var tydeligt for os at høre der ikke var noget i det. Hun brummede også altid før hun deciderede knurrede af den anden og yngre hund. Har aldrig blandet mig. Blot holdt mig opmærksom i nærheden.

Har de leget med noget legetøj og der gik knurren i det. Hvor der ikke længere var pause i legen. Ja så stoppede jeg det, før det gik over i andet end leg.

Min gamle hund gik en enkelt gang ind foran mig og stod helt stiv og bare knurrede. Der var en løs lettere aggressiv hund (dobermand)Der tabte jeg fatningen og tændte helt af på den anden hundeejer. Ups!

Jeg vil hellere fjerne årsagen til knurren end st skælde mine hunde ud for at bruge deres sprog.

Min nuværende voksne hund brummer aldrig. Og hun knurrer kun når grænsen er nået og jeg ikke gider. Har en hvalp lige nu. Så det ser vi tit. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt mine knurre af andre men har så heller ikke haft nogle som feks gik hen til dem imens de spiste. Og det skal hverken andre eller vi, det er jo så dejligt nemt.

 

Men Voodoo stopper vi ofte i at knurre. 1: han ligger sig i gangen så Motor om aftenen/natten ikke tør gå ud gennem lemmen eller ind i soveværelset - det gider jeg ikke at han gør! Motor knurrer aldrig nogensinde når han sover og Voodoo går forbi. Men jeg siger ah, kom her. Og så flytter Voodoo sig, uden vi skal gå derud.

 

Det andet han gør er, at have et ben og ikke gide spise det, så han ligger bare og vogter det for sporten i det (altså overfor Motor, ikke os). Og hans radius fylder virkelig meget, det havde været fair hvis det var fordi Motor rent faktisk prøvede at tage det, men det gør han aldrig nogensinde. Så siger vi som regel nej, og får byttet benet med noget godt. Det er noget han mest gør hvis han er overtræt og han virker lettet over at slippe for det.

 

Motor kan godt brumme hvis Voodoo feks bliver ved med at snuse til ham, eller være irriterende, og så kalder vi Voodoo væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt mine knurre af andre men har så heller ikke haft nogle som feks gik hen til dem imens de spiste. Og det skal hverken andre eller vi, det er jo så dejligt nemt.

 

Men Voodoo stopper vi ofte i at knurre. 1: han ligger sig i gangen så Motor om aftenen/natten ikke tør gå ud gennem lemmen eller ind i soveværelset - det gider jeg ikke at han gør! Motor knurrer aldrig nogensinde når han sover og Voodoo går forbi. Men jeg siger ah, kom her. Og så flytter Voodoo sig, uden vi skal gå derud.

 

Det andet han gør er, at have et ben og ikke gide spise det, så han ligger bare og vogter det for sporten i det (altså overfor Motor, ikke os). Og hans radius fylder virkelig meget, det havde været fair hvis det var fordi Motor rent faktisk prøvede at tage det, men det gør han aldrig nogensinde. Så siger vi som regel nej, og får byttet benet med noget godt. Det er noget han mest gør hvis han er overtræt og han virker lettet over at slippe for det.

 

Motor kan godt brumme hvis Voodoo feks bliver ved med at snuse til ham, eller være irriterende, og så kalder vi Voodoo væk.

Det er fuldstændig ligesom Ayo. Her bytter vi også så jeg får den ting hun vogter over og så får hun en lille godbid som hun kan spise med det samme istedet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fuldstændig ligesom Ayo. Her bytter vi også så jeg får den ting hun vogter over og så får hun en lille godbid som hun kan spise med det samme istedet :-)

 

I fair situationer må mine altid brumme og knurre og vi kalder gerne den anden væk eller flytter os. Men det der lillebror-trip er ikke ok og på ingen måde nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I fair situationer må mine altid brumme og knurre og vi kalder gerne den anden væk eller flytter os. Men det der lillebror-trip er ikke ok og på ingen måde nødvendigt.

Det er lige sådan her. De må gerne knurre og ytre utilfredshed, men når det er ren provokation og ganske uden grund, så går den altså ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine.....?, Arthur....?.

Undskyld jeg afbryder, men hvad skal det betyde?. :shock: Har jeg set eller hørt noget om det?. e035.gif Nææææeh, det har jeg vist ikke. :vedikke: Gad vide hvordan det kan være?. :hmm:

 

Hvem er Arthur?. Det vil jeg gerne vide,.. øh se. a050.gif

 

 

..... Hvordan er det lige man gør, når man gerne vil have en bestemt til at læse et indlæg?.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde slet ikke tænkt på legeknurren i den her sammenhæng, men det må de selvfølgelig også alt det de vil. Mig og Chivas knurre også af hinanden når vi leger trækkeleg :mrgreen:

 

Men ellers så bruger jeg faktisk også meget knurren, som et signal til mig selv, om at hjælpe den knurrende hund, er det ude, hvor jeg ikke kan kontrollere omgivelserne, gør jeg mit bedste for at fjerne den knurrende hund fra siturationen og aflede den. Er det hjemme og der bliver knurret fordi en af de andre kommer for tæt på når man ligger med noget rigtig lækkert, giver jeg den nysgerrige besked på at fise af -men det er nu yderst sjældent aktuelt vil jeg så sige.

 

Men når Ozzy knurre af Chivas for at bevæge sig rundt (usikkerhed) eller Joya knurre af Ozzy, for at ville "være med", især i sofaen (ressourceforsvar og dronningekomplekser.. ;-) ), så er det den knurrende hund der får besked på at fise af, især Joya får besked på at pakke sammen i de siturationer, for det skal hun ikke have noget ud af! Med Ozzy er det mere fordi det er et irritationsmoment, især fordi Chivas er pisse ligeglad med ham, så der er ved Gud ingen grund til at ligge og knurre, bare fordi han tillader sig at bevæge sig rundt inden for et par meter af ham, det bliver temmeligt trættende at høre på i længden... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...