Hop til indhold

Dkks hvalpeliste - søg race - fyldt med fejl


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Hvis du sammenligner racerne omkring de score de får på temperament osv så kan du se hvad jeg mener - det skyldes nok nole for brede formuleringer. Ved poms fx står der lille ved pelspleje og samarbejdende... jeg forstår ikke det med temperament delen...

 

DKK er dog ved at rette de fejl, som er, siger vores specialklub, så du skal nok skynde dig ind og finde det. Kan også se, at nogle tekster er ændret siden de blev kontaktet.

 

Godt grin 2: aslans temperament er moderat - betyder det, at han er lidt lunken i kanten eller hva? :mrgreen:

Det vælger vi at tro det betyder:banan:

 

Men det er også ligemeget for iflg siden skal jeg have en Norsk Lundehund, så DF-hunden skal byttes :mrgreen:

 

Forstår stadig ikke helt... Der står i teksten at BC er samarbejdsvillig. Kan godt se der står "moderat" ved temperament, men har det med samarbejdsvilje at gøre, eller hvordan fik du det til at BC ikke skulle være samarbejdsvillige? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Forstår stadig ikke helt... Der står i teksten at BC er samarbejdsvillig. Kan godt se der står "moderat" ved temperament, men har det med samarbejdsvilje at gøre, eller hvordan fik du det til at BC ikke skulle være samarbejdsvillige? :vedikke:

 

Se Poms - der står samarbejdende under bjælken. jeg troede derfor de målte det - jeg kan ikke forstå, hvad de måler i den bjælke så? Og Dansk Spids og border er ens i temperament? Nej vel? Begge er moderate - jeg forstår ikke inddelingen.

 

Jeg skriver ikke i mit første indlæg, at borderen ikke er samarbejdsvillig. Jeg skrev den ikke scorer top, fordi den står listet som moderat som min - men det er åbenbart ikke samarbejdsevne DKK måler der og en border og en dansk spids fx er ens i bjælken... ja hvis nogle kan forklare mig det, så ville det nok hjælpe.... For mig er der langt mellem de to racer for nu at blive hos dem. Vi kan også tage samojeden og borderen, hvis flere kender samojeden. De ligger også ens i den bjælke. Jeg ved ikke hvad der måles der eller hvorfor der ved poms står samarbejdende under bjælken, hvor den scorer lavt? Jeg undrer mig bare over at border scorer samme som spidshunderacer i temperament

Link til indlæg
Del på andre sites

En grande er en gigant race.

 

Og labrador har altid hørt til store racer. Jeg tror faktisk de skelner ved hunde over 50 cm i ryggen

 

Stor pudel er også stor, selvom den vejer måske 10 kilo mindre end nogle labber.

 

Ved foder er alt over 25 kilo large breed og jeg tror de inddelinger følger nogenlunde ved racer også

 

Border vil jeg så kalde mellem.

Ja, det ved jeg, men hvis jeg husker rigtigt kunne man kun vælge imellem stor, mellem og lille. Så jeg synes altså inddelingen er lidt skør, hvis både grand danois og labrador skal høre til store racer. Men det er jo bare min mening og ikke noget vi behøver bruge lang tid på at diskutere :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer desuden i, at en labrador er en stor hund, også selvom den er mindre end en grande.

 

Ligesom en storpudel er det. Jeg synes da ikke , min er synderligt stor, men jeg får ofte kommentarer om, hvor STOR han er fra folk, der er vant til mindre hunde. Jeg tror let, at man bliver vant til størrelsen, og derfor ikke selv tænker den som stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se Poms - der står samarbejdende under bjælken. jeg troede derfor de målte det - jeg kan ikke forstå, hvad de måler i den bjælke så? Og Dansk Spids og border er ens i temperament? Nej vel? Begge er moderate - jeg forstår ikke inddelingen.

 

Jeg skriver ikke i mit første indlæg, at borderen ikke er samarbejdsvillig. Jeg skrev den ikke scorer top, fordi den står listet som moderat som min - men det er åbenbart ikke samarbejdsevne DKK måler der og en border og en dansk spids fx er ens i bjælken... ja hvis nogle kan forklare mig det, så ville det nok hjælpe.... For mig er der langt mellem de to racer for nu at blive hos dem. Vi kan også tage samojeden og borderen, hvis flere kender samojeden. De ligger også ens i den bjælke. Jeg ved ikke hvad der måles der eller hvorfor der ved poms står samarbejdende under bjælken, hvor den scorer lavt? Jeg undrer mig bare over at border scorer samme som spidshunderacer i temperament

 

Men når hunde skal puttes i kasser, og der kun er 3 grader, så betyder det jo ikke at de er ens. Jeg vil da heller ikke påstå at spidshunde og hyrdehunde er ens, men tilsyneladende får de næsten alle moderat i temperament. Og det betyder vel bare at de hverken er sygt godmodige eller vildt hysteriske.

 

Men hvor mener du at din hund hører hjemme på skalaen? Og gælder det for racen som helhed? Som jeg forstår det, er dansk spids en gårdhund, ikke at forveksle med en vogtende hund. Og i racestandarden står der noget om at den skal være venlig. Så du mener at den skal stå på "lav" i temperament? Hvordan harmonerer det med at din er "meget vogtende"?

 

Jeg synes fx det er fint at schæferen står som moderat, for det er en fejl at mange er så skarpe. Selvfølgelig findes der hunde inden for racen der enten er overdrevet lalleglade eller konstant arrige, men sådan skal de ikke være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se Poms - der står samarbejdende under bjælken. jeg troede derfor de målte det - jeg kan ikke forstå, hvad de måler i den bjælke så? Og Dansk Spids og border er ens i temperament? Nej vel? Begge er moderate - jeg forstår ikke inddelingen.

 

Jeg skriver ikke i mit første indlæg, at borderen ikke er samarbejdsvillig. Jeg skrev den ikke scorer top, fordi den står listet som moderat som min - men det er åbenbart ikke samarbejdsevne DKK måler der og en border og en dansk spids fx er ens i bjælken... ja hvis nogle kan forklare mig det, så ville det nok hjælpe.... For mig er der langt mellem de to racer for nu at blive hos dem. Vi kan også tage samojeden og borderen, hvis flere kender samojeden. De ligger også ens i den bjælke. Jeg ved ikke hvad der måles der eller hvorfor der ved poms står samarbejdende under bjælken, hvor den scorer lavt? Jeg undrer mig bare over at border scorer samme som spidshunderacer i temperament

 

Aaahh, så forstår jeg bedre! Jeg havde ikke kigget på andre, så læste bare teksten, havde slet ikke set der kunne stå "samarbejdende" under temperament... Så er jeg enig med dig, meget underligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

FT Spaniels står til "moderat", men jeg ville nu sige de er samarbejdende. Både FT Springere og FT Cockere står til 12-14 kg i størrelse. I virkeligheden er 80% FT Cockere nok 10-14 kg og 80% FT Springere 14-20 kg.

 

Man skulle jo tro og mene, at når DKK laver sådan en liste, kan man som "uvidende" køber regne med i hvert fald faktuelle ting som størrelse og krav til pelspleje, mens de fleste nok godt ved at motionsbehov og temperament er vanskeligere at putte i kasser/præcise beskrivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skulle jo tro og mene, at når DKK laver sådan en liste, kan man som "uvidende" køber regne med i hvert fald faktuelle ting som størrelse og krav til pelspleje, mens de fleste nok godt ved at motionsbehov og temperament er vanskeligere at putte i kasser/præcise beskrivelser.

 

Enig!

Men, som uvidende førstegangs hvalpekøber burde man også kunne læse sig til en nogenlunde korrekt beskrivelse af temperament og motionsbehov. Det er jo en væsentlig del af hvordan ens hverdag med hunden bliver.

Og så har de jo netop lavet denne side for at "ikke hundemennesker" kan hente vejledning - Såhh, skulle man ikke kunne forvente den var rigtig, hvorfor ellers ulejlige sig med at lave den :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, men lige i den her sammenhæng hvor man vist kunne vælge mellem lille, mellem og stor vil jeg mene at labradoren hører til i mellem og store racer er sådan noget som newfoundlænder og grand danois. Men jo, selvfølgelig kan der være både raceforskelle og forskellige meninger blandt folk :-) Jeg er som sagt bare ikke enig i den opdeling, for hvad er en grand danois så?

 

igen er det nemlig hvordan man ser det.... for jeg mødte en newfoundlænder i går på turen, så er labben MELLEM :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaahh, så forstår jeg bedre! Jeg havde ikke kigget på andre, så læste bare teksten, havde slet ikke set der kunne stå "samarbejdende" under temperament... Så er jeg enig med dig, meget underligt!

 

Nu fik vi forklaringen fra Hofferne - jeg forstod det simpelthen heller ikke. :mrgreen: Læs siden Helle.... læs siden...:stupid::engel:

 

Border står som samarbejdende, Dansk spids som en mellemting og fx grønlandsspids som selvstændig. AHA! Så er jeg enig og vil bare se frem til at den japanske spids-foto skiftes ud med en dansk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Se det var dejligt - hvor står det?

 

Hvad betyder moderat?

 

Hvis du kigger dér, hvor man kan vælge race, så er der en bjælke med "flere søgekriterier" her kan du vælge racer ud fra temperament. Og der er så de 3 at vælge imellem. Men, der står ikke hvad moderat står for - blot kan jeg se at det ligger mellem samarbejdende og selvstændig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når hunde skal puttes i kasser, og der kun er 3 grader, så betyder det jo ikke at de er ens. Jeg vil da heller ikke påstå at spidshunde og hyrdehunde er ens, men tilsyneladende får de næsten alle moderat i temperament. Og det betyder vel bare at de hverken er sygt godmodige eller vildt hysteriske.

 

Men hvor mener du at din hund hører hjemme på skalaen? Og gælder det for racen som helhed? Som jeg forstår det, er dansk spids en gårdhund, ikke at forveksle med en vogtende hund. Og i racestandarden står der noget om at den skal være venlig. Så du mener at den skal stå på "lav" i temperament? Hvordan harmonerer det med at din er "meget vogtende"?

 

Jeg synes fx det er fint at schæferen står som moderat, for det er en fejl at mange er så skarpe. Selvfølgelig findes der hunde inden for racen der enten er overdrevet lalleglade eller konstant arrige, men sådan skal de ikke være.

 

Jeg skriver intet om hvor DS skal stå. Hos Dansk Spids sagde jeg der var et foto af en japaner, hvilket specialklubben er ved at få ændret også. Racen er i standarden hos DKK listet som et mix mellem gårdhund, vagthund og selskabshund - hvilket omhandler dens brugsegenskaber i tidernes morgen. Du kan gå ind og læse om den, hvis du er nysgerrig. Tror da også teksten på denne side er meget rammende - det har jeg faktisk ikke som sådan taget stilling til. Hvorfor tror du dog, at jeg mener, at de skal stå som uvenlige eller lavt på temper? Det har du da vist helt misforstået

 

Ja jeg ved godt, at du mener, at min hund er forskruet, men jeg kan love dig, at det er ejeren også, så vi passer godt sammen gør vi og lever vores forskruede liv helt fint som tosser jo gør i det de sjældent selv er klar over, at den er helt gal :mrgreen:

 

Hvis du har lyst til at komme og klappe Aslan en dag, så gør endelig det - vi viser altid gerne frem - så kan du jo også tjekke ejerens mentalitet :banan::mrgreen: Og hvem ved - måske er vi i virkeligheden meget venligere end de fleste :cool:

 

Men for at være seriøs et øjeblik - jeg tror da teksten om DS er ret rammende - jeg har slet ikke kommenteret eller kigget grundigt på den del - og egentlig heller ikke tænkt mig at gøre det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kigger dér, hvor man kan vælge race, så er der en bjælke med "flere søgekriterier" her kan du vælge racer ud fra temperament. Og der er så de 3 at vælge imellem. Men, der står ikke hvad moderat står for - blot kan jeg se at det ligger mellem samarbejdende og selvstændig :vedikke:

 

Ja nu faldt femøren da her - det tager lidt tid, fordi jeg er forskruet, men jeg takker for opklaringen - nu kan jeg se, at border står korrekt også :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...