Hop til indhold

Alder på nye avlshunde


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

DKK har i deres etiske retningslinjer nogle tommelfingerregler for hvor gamle hunde skal være for at indgå i avl. Og mange af specialklubberne har tillæg, hvor de har sat deres egen nedre grænse.

 

Med tæver har jeg forståelse for at den i mange tilfælde indgår i avl i sine yngre år, da den jo har en øvre aldersgrænse for hvornår det er forsvarligt at lave første kuld, samtidig med en øvre total grænse.

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor man lader hanhunde indgå i avl, så snart som muligt? Er det ikke i alles interesse at vente til hunden er HELT moden, både fysisk og mentalt? Jeg mener, jo længere man venter, jo bedre billede får man vel af hundens mentale og fysiske sundhed?

 

Inden for min egen race, er der en hanhund på nu 2 år, som allerede har lavet en del kuld. Han er smuk, ja, men hvorfor ikke lige vente et par år?

 

Hvad tænker I? Hvilke argumenter er der for at trække en hund i avl så snart den sniger sig op over aldersgrænsen? Og er der en øvre aldersgrænse for hanhunde i avl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er en øvre grænse for hanhunde? Men jeg ved det da ikke. Wilmas far nærmede sig 12 tror jeg, da han lavede hendes kuld. Vil til enhver tid foretrække en ældre hanhund, der har bevist sit værd indenfor hans sport / arbejde og har bevist at han har stærke gener = han har levet længe og er stadig sund og rask...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er en øvre grænse for hanhunde? Men jeg ved det da ikke. Wilmas far nærmede sig 12 tror jeg, da han lavede hendes kuld. Vil til enhver tid foretrække en ældre hanhund, der har bevist sit værd indenfor hans sport / arbejde og har bevist at han har stærke gener = han har levet længe og er stadig sund og rask...

 

Mig bekendt er der ikke en øvre aldersgrænse, men burde der være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt er der ikke en øvre aldersgrænse, men burde der være det?

Hvad skulle risikoen være ved at bruge en ældre hanhund? Kan der ske andet end at sædkvaliteten er så dårlig at der måske ikke kommer hvalpe? At bruge en meget ung hanhund kan jeg derimod se mange risici ved. Både mht. sygdomme (som måske viser sig sent) og at hanhunde som regel først er helt færdige i knolden lidt sent... Så skal man i hvert fald kende linjerne bagved meget, meget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen alderskrav for hanner i NL. Man kan i princippet bruge en 7 måneders han, hvis man kan få den i gang!

 

Personligt ser jeg helst at hannen er moden/voksen. I princippet helst så gammel som muligt, da man har den bedste forudsætning for at vælge den rigtige hund. Hvis hunden er 10 år, sund og rask, siger det jo en del om hunden.

 

Jeg har oplevet hunde der testede fri for PRA i f.eks. 5 år, men i år 6 fik de konstaterede PRA. Sådan en hund kunne nå at lave mange hvalpe, imens man tror hunden er rask.

 

Med hensyn til tæver skal de være over 16 måneder her i NL. Jeg har en tæve der lige nu er 16 måneder, og i mine øjne er hun ikke nær klar til at få et kuld hvalpe.

 

Ellie fylder 3 år til marts, og jeg vil mene at hun sagtens kunne have fået hvalpe for et år siden; Hun er virkelig moden og er vokset til rigtig hurtigt i kroppen.

 

Rika er lige fyldt to, og er kropsmæssigt moden, men mentalt skal hun nok have noget tid endnu.

 

 

Jeg kan ikke se, specielt med hannerne, hvorfor man skal smide dem i avl så tidligt... Dog kan jeg med tæverne godt forstå at nogen måske føler sig tvunget, hvis de vil have det fulde antal drægtigheder fra tæven, fordi der er en øvre grænse for hvornår de må få deres sidste kuld hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skulle risikoen være ved at bruge en ældre hanhund? Kan der ske andet end at sædkvaliteten er så dårlig at der måske ikke kommer hvalpe? At bruge en meget ung hanhund kan jeg derimod se mange risici ved. Både mht. sygdomme (som måske viser sig sent) og at hanhunde som regel først er helt færdige i knolden lidt sent... Så skal man i hvert fald kende linjerne bagved meget, meget godt.

 

Det var skam et helt hypotetisk spørgsmål omkring øvre aldersgrænse for hanner. Der er nogle hist og pist som nævner forringet sædkvalitet, og muligvis større risiko for misdannelser, men jeg tror ikke at det er noget der er understøttet af noget som helst:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var skam et helt hypotetisk spørgsmål omkring øvre aldersgrænse for hanner. Der er nogle hist og pist som nævner forringet sædkvalitet, og muligvis større risiko for misdannelser, men jeg tror ikke at det er noget der er understøttet af noget som helst:hmm:

 

Altså, jeg aner ikke en dyt om det, og undrer også bare... Kan ikke forestille mig andet end forringet sædkvalitet? Har aldrig hørt noget om større risiko for misdannelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det kommer meget an på den enkelte hund og linjerne.

Spot blev brugt som 12 måneder gammel, det er måske liiige i underkanten synes jeg - men på den anden side så kendte jeg ham ikke dengang. Måske han bare var vildt moden?

Bonus har parret en tæve som 1,5 år gammel. Det er okay for ham og den hund han er, synes jeg, men havde det nu eksempelvis været Joppe havde det ikke været okay. Bonus er topmoden og har altid været det, hans sundhed er i top mange generationer tilbage og han har allerede i dén grad bevist sit værd på konkurrencebanerne. Derfor vil jeg gerne lave et kuld tidligt. For en ting er hvordan han er og hvor sund han er, noget andet er hvad han avler. Så optimalt set for mig, så bør man bruge en god hanhund relativt tidligt i avl, og så lave 1-2 kuld og vente og se hvordan de udvikler sig. Så får man en rigtig god rettesnor for om det er en hund man skal beholde i avl eller ej.

For mig er det meget mere fornuftigt at lave 1-2 kuld tidligt end at vente til hunden er 4 og så fyre 80 hvalpe af på et års tid. Det synes jeg er vanvittigt.

 

Mht. tæver så synes jeg 2 år er minimum. Og igen kommer det meget an på individdet og hvor modne de er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen alderskrav for hanner i NL. Man kan i princippet bruge en 7 måneders han, hvis man kan få den i gang!

 

Personligt ser jeg helst at hannen er moden/voksen. I princippet helst så gammel som muligt, da man har den bedste forudsætning for at vælge den rigtige hund. Hvis hunden er 10 år, sund og rask, siger det jo en del om hunden.

 

Jeg har oplevet hunde der testede fri for PRA i f.eks. 5 år, men i år 6 fik de konstaterede PRA. Sådan en hund kunne nå at lave mange hvalpe, imens man tror hunden er rask.

 

Med hensyn til tæver skal de være over 16 måneder her i NL. Jeg har en tæve der lige nu er 16 måneder, og i mine øjne er hun ikke nær klar til at få et kuld hvalpe.

 

Ellie fylder 3 år til marts, og jeg vil mene at hun sagtens kunne have fået hvalpe for et år siden; Hun er virkelig moden og er vokset til rigtig hurtigt i kroppen.

 

Rika er lige fyldt to, og er kropsmæssigt moden, men mentalt skal hun nok have noget tid endnu.

 

 

Jeg kan ikke se, specielt med hannerne, hvorfor man skal smide dem i avl så tidligt... Dog kan jeg med tæverne godt forstå at nogen måske føler sig tvunget, hvis de vil have det fulde antal drægtigheder fra tæven, fordi der er en øvre grænse for hvornår de må få deres sidste kuld hvalpe.

 

Hvad er det fulde antal drægtigheder i NL?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det fulde antal drægtigheder i NL?

 

1. En tæve må ikke parres tidligere end dagen hvor hun fylder 16 måneder

2. En tæve, der ikke tidligere har fået hvalpe må ikke parres efter hun er fyldt 72 måneder

3. En tæve, der tidligere har fået hvalpe må ikke parres efter hun er blevet 96 måneder

4. En tæve må ikke blevet parret efter sit 5 kuld hvalpe

5. Der skal være minimum 12 måneder imellem fødslen på to kuld hvalpe.

 

Sådan lyder de hollandske krav til avl på tæven.

 

Og de er rimelig direkte når det kommer til indavl:

 

En tæve må ikke parres af sin farfar/morfar, sin far, sin bror, sin søn eller barnebarn.

Link til indlæg
Del på andre sites

1. En tæve må ikke parres tidligere end dagen hvor hun fylder 16 måneder

2. En tæve, der ikke tidligere har fået hvalpe må ikke parres efter hun er fyldt 72 måneder

3. En tæve, der tidligere har fået hvalpe må ikke parres efter hun er blevet 96 måneder

4. En tæve må ikke blevet parret efter sit 5 kuld hvalpe

5. Der skal være minimum 12 måneder imellem fødslen på to kuld hvalpe.

 

Sådan lyder de hollandske krav til avl på tæven.

 

Og de er rimelig direkte når det kommer til indavl:

 

En tæve må ikke parres af sin farfar/morfar, sin far, sin bror, sin søn eller barnebarn.

 

Lyder fornuftigt, lige med undtagelse af de 5 kuld! Det er fandme vildt meget!

Link til indlæg
Del på andre sites

1. En tæve må ikke parres tidligere end dagen hvor hun fylder 16 måneder

2. En tæve, der ikke tidligere har fået hvalpe må ikke parres efter hun er fyldt 72 måneder

3. En tæve, der tidligere har fået hvalpe må ikke parres efter hun er blevet 96 måneder

4. En tæve må ikke blevet parret efter sit 5 kuld hvalpe

5. Der skal være minimum 12 måneder imellem fødslen på to kuld hvalpe.

 

Sådan lyder de hollandske krav til avl på tæven.

 

Og de er rimelig direkte når det kommer til indavl:

 

En tæve må ikke parres af sin farfar/morfar, sin far, sin bror, sin søn eller barnebarn.

 

 

Og de regler lagt sammen; Hvis man f.eks. har en tæve der kun går i løb en gang om året, og man først parrer tæven når den er 3 år gammel, så risikere man let at man "kun" kan få 4 kuld på tæven.

 

(Det sagt, kan jeg slet ikke se hvorfor man ville skulle lave 5 kuld hvalpe på den samme tæve..... Jeg ville aldrig lave et kuld hvalpe uden intention om at beholde en hvalp derfra, så hvis jeg i løbet af 6 år laver 5 kuld hvalpe på samme tæve, ville jeg jo stå med 6 hunde der ikke kan bruges til fremtidig avl i princippet......)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder fornuftigt, lige med undtagelse af de 5 kuld! Det er fandme vildt meget!

 

Det er også stort set umuligt...

 

For der skal jo være 12 måneder imellem parringerne... Så endten skal man starte rigtig tidligt, eller man kommer op over de 96 måneder...

 

Så tror medmindre man virkelig har en tæve med god timing, så kan man maks få 4...

 

(Og det er nu også mere end rigeligt)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og de regler lagt sammen; Hvis man f.eks. har en tæve der kun går i løb en gang om året, og man først parrer tæven når den er 3 år gammel, så risikere man let at man "kun" kan få 4 kuld på tæven.

 

(Det sagt, kan jeg slet ikke se hvorfor man ville skulle lave 5 kuld hvalpe på den samme tæve..... Jeg ville aldrig lave et kuld hvalpe uden intention om at beholde en hvalp derfra, så hvis jeg i løbet af 6 år laver 5 kuld hvalpe på samme tæve, ville jeg jo stå med 6 hunde der ikke kan bruges til fremtidig avl i princippet......)

 

Nej jeg tænker også at det er voldsomt! Jeg kommer helt sikkert til at lave kuld hvor jeg ikke beholder en fra, selvom jeg lige pt. har planer om at beholde fra både Bonus, Pai og Edith. Men jeg kommer aldrig til at lave 5 kuld. 3 er nok min øvre grænse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes en hanhund skal være fuldt udviklet både mentalt og fysisk før den bruges i alv. ikke for hundens skyld, men fordi det er umuligt at vurdere dens personlighed og kvalitet før. Så kan man tage 1-2 kuld og se hvordan det spænder af. Går det godt (gode hvalpe) kan man gå videre.

 

Tæver skal som rettesnor ikke parres før 3. løbetid og senest i 4 års alderen første gang (pga bækkenbunden). Så¨kan man godt vente med at gå videre til man har set at hvalpene får den kvalitet man havde håbet på.

 

Jeg synes generelt man har alt alt alt for travlt med at bruge unge håbefulde dyr i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg tænker også at det er voldsomt! Jeg kommer helt sikkert til at lave kuld hvor jeg ikke beholder en fra, selvom jeg lige pt. har planer om at beholde fra både Bonus, Pai og Edith. Men jeg kommer aldrig til at lave 5 kuld. 3 er nok min øvre grænse.

 

Jeg tror også man kan have intentioner om at beholde en hvalp, men ende ud med ikke at beholde en, fordi parringen måske ikke endte som man ønskede, og de egenskaber man f.eks. var på udkig efter ikke var i hvalpene. (Så gentager man jo selvfølgelig bare ikke den parring).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også stort set umuligt...

 

For der skal jo være 12 måneder imellem parringerne... Så endten skal man starte rigtig tidligt, eller man kommer op over de 96 måneder...

 

Så tror medmindre man virkelig har en tæve med god timing, så kan man maks få 4...

 

(Og det er nu også mere end rigeligt)...

 

Det kan nu godt lade sig gøre. Første kuld fødes, når tæven er 18 mdr (såfremt timingen er spot on) Hvis hun er fuldstændig timet, så vil næste kuld fødes, når hun er 30 mdr, 42 mdr, 54 mdr og 66 mdr. SÅ vil tæven være 66 mdr ved sidste kulds fødsel, og der er faktisk 2,5 år til overs. Det giver en del rum til at tæven ikke lige går i løb på årsdagen.

 

Jeg ville foretrække at vente længst muligt med hanner. Jeg ville ønske, at man også kunne det med tæver, men forstår godt, at det ikke er hensigtsmæssigt for en 10 årig tæve at få sit første kuld

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan nu godt lade sig gøre. Første kuld fødes, når tæven er 18 mdr (såfremt timingen er spot on) Hvis hun er fuldstændig timet, så vil næste kuld fødes, når hun er 30 mdr, 42 mdr, 54 mdr og 66 mdr. SÅ vil tæven være 66 mdr ved sidste kulds fødsel, og der er faktisk 2,5 år til overs. Det giver en del rum til at tæven ikke lige går i løb på årsdagen.

 

Jeg ville foretrække at vente længst muligt med hanner. Jeg ville ønske, at man også kunne det med tæver, men forstår godt, at det ikke er hensigtsmæssigt for en 10 årig tæve at få sit første kuld

 

Ja, man kunne sagtens, netop derfor jeg siger at det er grunden til at starte så tidligt, fordi så får man tiden til at den f.eks. kan springe en løbetid over.

 

Men ideelt set tror jeg virkelig det er de færreste hunde der er klar før de er minimum 24 måneder. Og selv det er ret ungt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er imo ingen gode grunde til at drive jagt på de unge hanhunde. Kan ingen se, udover at man selvfølgelig kan risikere at en god avlshund bliver dræbt uforskyldt grundet en ulykke.

 

Som nogle nævner, 1-2 kuld, når hannen er ung, men temmelig moden både fysisk og psykisk (alder afhænger af race). Og så se, hvordan de udvikler sig fysisk og psykisk, før man bruger ham igen. Og her gælder så, at jo ældre, jo bedre - men måske ikke tudsegammel: Med hensyn til øvre aldersgrænse, så har jeg lært, at hanhundes sædkvalitet begynder at dale ved 6-års alderen (hvor den topper) og at antallet af mutationer herefter stiger. Jeg mindes en rigtig pålidelig kilde, men kan ikke huske den, så ingen garantier!

 

Så træk 1-2 kuld i 1/1½-3 års alderen, afvent kuldenes udvikling og se hannens videre egenudvikling an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Taz skal bruges i avlshan, så bliver det kun på de rette tæver, og jeg har en forestilling om, at det tidligst skal være når han er 24 måneder for at han skal være så "færdig" så muligt. Mudi'en er en meget lille race på ca. 1000-2000 individer fordelt i hele verden, og Taz er jo den eneste Mudi-hanhund i DK, så jeg har også en "forpligtigelse" overfor racen, hvis jeg ender med at have en hanhund af god nok kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...