Hop til indhold

Spondylose


Sitto
 Share

Recommended Posts

Vores 3 årige hund har desværre spondylose i ryggen. Det er blevet gradvist værre det sidste års tid igennem, og i fredags røg hun på smertestillende, for at se om vi kunne mærke forskel på hende - og det synes jeg, at vi kan. Ergo har hun jo altså ondt af det, og vi skal have hende smertelindret.

 

Både dyrlægen og jeg er meget interesseret i at få hende af det smertestillende igen - såfremt vi kan smertelindre hende på anden vis. På fast smertestillende som 3 årig er imo altid for tidligt, hvis der er andre løsninger - er der ikke det, så skal hun selvfølgelig have det smertestillende.

 

Zazu er fundet på gaden i Rumænien, så hvad hun er blandet af, må stå hen i det uvisse. Men hun har den "klassiske" gadehunde-bygning, lang ryg og korte, skæve ben. Så at der opstår problemer, er vel nok desværre ikke så underligt.

 

Hun har lette deformiteter i begge hofter og måske starten på lidt slidgigt, dog ikke noget der bekymrer dyrlægen ift at Zazu ikke udviser tegn på decideret hoftesmerter idet hun både hopper, springer, løber, leger mv. Så hun tror mere - udfra undersøgelse og røntgen - at det er spondylosen der generer hende, og hun har generelt også tendens til at spænde og dermed låse i ryggen, som hun det sidste års tid, jævnligt har fået løsnet op.

 

Nogen der har erfaringer med at smertelindre spondylose på anden vis end medicinsk?

Vore dyrlæge vil gerne, at vi skifter hende over på diætfoder fra Hills (J/D), da de har rigtig gode erfaringer med det - så det vil vi selvfølgelig prøve. Derudover påbegynder hun idag et fast massageprogram hvor der max kommer til at gå 8 uger imellem, her i starten kortere tid og så vurderes det ellers, alt efter hvor spændt og sådan hun er, hvor ofte det er nødvendigt, i de forskellige perioder.

 

Hun har også BoT dækkener, både til udenfor og så netdækkenet, som hun ofte får på indenfor - i hvert fald især her i de kolde perioder.

 

Jeg vil have snakket med dyrlægen om guld evt - er der nogen der har gode erfaringer med det?

 

Kom gerne generelt med jeres erfaringer omkring spondylose :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det her kan være til hjælp. Men jeg har jo 2 beagler som har spondylose. Min ældste på 11 har det i den nederste del af ryggen. Det sidder lige i overgangen fra korsbenet og når han har angreb spænder han i den del af ryggen samt går mere stivbenet. Han undlader selv at springe og hoppe op når han har et udbrud. Jeg vurderer selv om han skal have smertebehandling og så får han medicin de par dage angrebet varer. Ellers bruger jeg mest varme behandling - da det er rigtig godt når der er gigt et sted i kroppen.

 

Min anden ældste på 8 har spondylose i den øverste del af halen - de første 5-8 cm. Jeg bruger samme fremgangs måde med ham - vurderer fra gang til gang hvordan han virker. Hos ham går tilstanden i bagbenene så han ikke står så godt - men synker sammen. Han er også god til at lade være at springe og hoppe - så det styrer mine helt selv. Det eneste er at vi skal undlade at tage dem op i de perioder de har angreb da den der krummen sammen kan gøre ondt på dem.

 

Jeg bruger ikke noget special foder til beaglerne - Oscar spiser mest våd foder og så spiser han lige nu den almindelige RC medium. Charlie får også våd foder og det tørre er James Wellbeloved.

Af tilskud får de hver dag 1 barneske æble cider eddike - og 2 Chlorella - samt almindelig økologisk hørfrø olie.

 

Der er længe i mellem de har angreb - og når det kommer er man ikke i tvivl. Oscar har ikke haft noget siden sensommeren. Charlie havde et mindre angreb for 1 måneds tid siden - men slet ikke sådan som det nogle gange har været.

 

Det vigtige for mig er ikke at pyldre - de skal have lov at være hunde for de kan som skrevet selv geare ned når der er dårlige dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det her kan være til hjælp. Men jeg har jo 2 beagler som har spondylose. Min ældste på 11 har det i den nederste del af ryggen. Det sidder lige i overgangen fra korsbenet og når han har angreb spænder han i den del af ryggen samt går mere stivbenet. Han undlader selv at springe og hoppe op når han har et udbrud. Jeg vurderer selv om han skal have smertebehandling og så får han medicin de par dage angrebet varer. Ellers bruger jeg mest varme behandling - da det er rigtig godt når der er gigt et sted i kroppen.

 

Min anden ældste på 8 har spondylose i den øverste del af halen - de første 5-8 cm. Jeg bruger samme fremgangs måde med ham - vurderer fra gang til gang hvordan han virker. Hos ham går tilstanden i bagbenene så han ikke står så godt - men synker sammen. Han er også god til at lade være at springe og hoppe - så det styrer mine helt selv. Det eneste er at vi skal undlade at tage dem op i de perioder de har angreb da den der krummen sammen kan gøre ondt på dem.

 

Jeg bruger ikke noget special foder til beaglerne - Oscar spiser mest våd foder og så spiser han lige nu den almindelige RC medium. Charlie får også våd foder og det tørre er James Wellbeloved.

Af tilskud får de hver dag 1 barneske æble cider eddike - og 2 Chlorella - samt almindelig økologisk hørfrø olie.

 

Der er længe i mellem de har angreb - og når det kommer er man ikke i tvivl. Oscar har ikke haft noget siden sensommeren. Charlie havde et mindre angreb for 1 måneds tid siden - men slet ikke sådan som det nogle gange har været.

 

Det vigtige for mig er ikke at pyldre - de skal have lov at være hunde for de kan som skrevet selv geare ned når der er dårlige dage.

Tak for dit indlæg :-)

 

Zazu har det i allernedeste del af ryggen, og der er mistanke om, at det sidder på en måde, således det muligvis trykker på nogle nerver bagtil. Hun er som det er nu stadig for god til operation - men hvis det udvikler sig, så kan det godt ske at hun på sigt skal opereres.

 

Hun er en hund som hverken piber eller holder sig tilbage fra aktiviteter nærmest uanset smerte - det samme gjorde sig gældende, da hun havde en ret voldsom livmoderbetændelse (viste det sig, da de fik åbnet op!) - men hun havde hverken pebet, nægtet leg, hoppen op/ned el.lign. Men bagefter kunne vi godt se, at hun havde haft en kortere lunte. Så på det punkt er hun på ingen måder at regne med - hun skærer ikke selv ned for aktiviteten, bare fordi hun har ondt. Det viser sig til gengæld i hendes adfærd. Ikke overfor os - men overfor mennesker/hunde hun ikke kender så godt fx, og indimellem også overfor vores egne hunde, hvis hun har rigtig ondt, og de kommer til at hoppe op i hende, når hun ligger og slapper af. Så hun er rigtig svær at gennemskue.

 

Derfor mener jeg ikke hun er en hund, hvor man fra dag til dag kan vurderer om smertestillende er nødvendigt - kan vi først se at det ér, så har hun for ondt og det påvirker hendes adfærd og øger dermed også hendes stressniveau, og som hund med nemt til stress, så er det vigtigt at vi holder det nede.

 

Hun har nærmest altid fået både lakseolie og kosttilskud ved siden af maden - men altså ikke noget der gør nogen synlig forskel, selvom vi har prøvet lidt forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar fik konstateret spondylose i foråret. Det sidder allernederst i ryggen. Oskars spondylose har givet nerveskader, hvilket har givet nedsat bevægelighed i bagkroppen. Han er fast på smertestillende, får tilskud af Arthroflex omega.

Han har været igennem et længere genoptræningsforløb og har det heldigvis meget bedre pt end han havde det i foråret.

 

I morgen har min dyrlæge fået lov til at låne Oskar. Hun er ved at uddanne sig til veterinær kiropraktor og vi håber at Oskar kan få lidt mere funktion i bagkroppen. Han spænder i ryggen og på indersiden af lårene. Her har massage været godt.

 

Jeg har det ok med at Oskar får metacam hver dag. Han er også 10 1/2 år, modsat din som kun er 3 år. Hans nyrer er heldigvis ikke påvirket af det, men det er selvfølgelig noget han skal tjekkes for med jævne mellemrum.

 

jeg har ingen erfaring med guld, men vil nævne det for dyrlægen i morgen.

 

Heldigvis er der mange hunde med spondylose, som næsten ingenting mærker til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar fik konstateret spondylose i foråret. Det sidder allernederst i ryggen. Oskars spondylose har givet nerveskader, hvilket har givet nedsat bevægelighed i bagkroppen. Han er fast på smertestillende, får tilskud af Arthroflex omega.

Han har været igennem et længere genoptræningsforløb og har det heldigvis meget bedre pt end han havde det i foråret.

 

I morgen har min dyrlæge fået lov til at låne Oskar. Hun er ved at uddanne sig til veterinær kiropraktor og vi håber at Oskar kan få lidt mere funktion i bagkroppen. Han spænder i ryggen og på indersiden af lårene. Her har massage været godt.

 

Jeg har det ok med at Oskar får metacam hver dag. Han er også 10 1/2 år, modsat din som kun er 3 år. Hans nyrer er heldigvis ikke påvirket af det, men det er selvfølgelig noget han skal tjekkes for med jævne mellemrum.

 

jeg har ingen erfaring med guld, men vil nævne det for dyrlægen i morgen.

 

Heldigvis er der mange hunde med spondylose, som næsten ingenting mærker til det.

Er der en grund til at Oskar ikke er blevet opereret, nu når det har givet nerveskader - eller er det ikke opdaget, før der var opstået nerveskader?

 

Det er nemlig netop det, såvidt jeg forstod på min dyrlæge, at vi skal vurderere og holde øje med - hvornår/om det er bedst ikke er operere, da det er ret risikofyldt - men omvendt skal der heller ikke opstå nerveskader, så hvis det udvikler sig, så skal det helst opereres. I så fald skulle vi vidst starte med en CT scanning og se hvordan tingene ser ud dér. Men det er ikke planen lige nu, men noget der måske kan komme på sigt - igen alt efter udviklingen af hendes spondylose.

 

Jeg kan sagtens forstå du er ok med at Oskar får metacam, netop pga. hans alder. Og hverken jeg eller dyrlægen, ville være lige så store "modstandere" af det, hvis Zazu var omkring samme alder. Men selvfølgelig, hvis det viser sig at smertestillende medicin bare ér bedste løsning, og vi ikke kan smertelindre hende godt nok på andre alternativer, så skal hun selvfølgelig have det smertestillende, ingen tvivl der. Men finder der nu nogle alternativer, så vil jeg, med hendes unge alder taget i betragtning, rigtig gerne forsøge os med dem. Hun skal jo gerne være her længst muligt (og uden smerter!) :hjerte:

 

Men det kunne da godt lyde til at Oskar og Zazus spondylose sidder samme sted - Zazus er nemlig også nederst i ryggen og kan, hvis det trykker på nerverne, give hoftesmerter.

 

Du må meget gerne opdatere med om din dyrlæge har erfaring med at ligge guld ind ved spondylose! Jeg snakkede lige med en af dyrlægerne idag, ikke hende der undersøgte Zazu i fredags dog, og de har store erfaringer med at ligge guld ind, men har faktisk ikke gjort det så meget ved spondylose - men det er noget jeg skal snakke mere, med min egen dyrlæge om, når vi skal til kontrol d. 28/12. De havde godt generelt gode erfaringer med smertelindring vha guld. Nogen kom helt væk fra smertestillende, andre nåede ned på halv dosis (hvilket jo stadig er langt bedre end fuld dosis) og så var der selvfølgelig også den del, som ingen effekt har af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dini havde spondylose men det sad meget længere oppe, i nærheden af nakken.

Akupunktur gjorde underværker! Efter første behandling gik hun fra at måtte håndfodres til at "angribe" sin madskål, og hun sprang op i sofaen - det havde hun ikke kunnet længe.

Hun fik aldrig mere brug for smertestillende, men vi fortsatte akupunkturen med jævne mellemrum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dini havde spondylose men det sad meget længere oppe, i nærheden af nakken.

Akupunktur gjorde underværker! Efter første behandling gik hun fra at måtte håndfodres til at "angribe" sin madskål, og hun sprang op i sofaen - det havde hun ikke kunnet længe.

Hun fik aldrig mere brug for smertestillende, men vi fortsatte akupunkturen med jævne mellemrum.

Ja akupunktur overvejer jeg også - guldstykker er vel i princippet også akupunktur, er det ikke? Hvor ofte var I afsted med Dini og hvor påvirket var hun af spondylosen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi brugte massage og akupunktur.

 

Jeg synes akupunkturen var det der virkede bedst/hurtigst. Massagen tror jeg egentlig ikke som sådan virkede på spondylosen, men måske mere på de spændinger han havde i kroppen :hmm:

 

Held og lykke!

Massagen er for at afhjælpe spændinger og løsne op, da de jo netop kan spænde hvis de har ondt :-)

Og dejligt med endnu en god akupunktur-erfaring :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der en grund til at Oskar ikke er blevet opereret, nu når det har givet nerveskader - eller er det ikke opdaget, før der var opstået nerveskader?

 

Det er nemlig netop det, såvidt jeg forstod på min dyrlæge, at vi skal vurderere og holde øje med - hvornår/om det er bedst ikke er operere, da det er ret risikofyldt - men omvendt skal der heller ikke opstå nerveskader, så hvis det udvikler sig, så skal det helst opereres. I så fald skulle vi vidst starte med en CT scanning og se hvordan tingene ser ud dér. Men det er ikke planen lige nu, men noget der måske kan komme på sigt - igen alt efter udviklingen af hendes spondylose.

 

Jeg kan sagtens forstå du er ok med at Oskar får metacam, netop pga. hans alder. Og hverken jeg eller dyrlægen, ville være lige så store "modstandere" af det, hvis Zazu var omkring samme alder. Men selvfølgelig, hvis det viser sig at smertestillende medicin bare ér bedste løsning, og vi ikke kan smertelindre hende godt nok på andre alternativer, så skal hun selvfølgelig have det smertestillende, ingen tvivl der. Men finder der nu nogle alternativer, så vil jeg, med hendes unge alder taget i betragtning, rigtig gerne forsøge os med dem. Hun skal jo gerne være her længst muligt (og uden smerter!) :hjerte:

 

Men det kunne da godt lyde til at Oskar og Zazus spondylose sidder samme sted - Zazus er nemlig også nederst i ryggen og kan, hvis det trykker på nerverne, give hoftesmerter.

 

Du må meget gerne opdatere med om din dyrlæge har erfaring med at ligge guld ind ved spondylose! Jeg snakkede lige med en af dyrlægerne idag, ikke hende der undersøgte Zazu i fredags dog, og de har store erfaringer med at ligge guld ind, men har faktisk ikke gjort det så meget ved spondylose - men det er noget jeg skal snakke mere, med min egen dyrlæge om, når vi skal til kontrol d. 28/12. De havde godt generelt gode erfaringer med smertelindring vha guld. Nogen kom helt væk fra smertestillende, andre nåede ned på halv dosis (hvilket jo stadig er langt bedre end fuld dosis) og så var der selvfølgelig også den del, som ingen effekt har af det.

 

Oskars spondylose blev først opdaget da skaden var sket. Han var næsten lammet i bagkroppen. Det skete pludselig en morgen, at han ingen styr havde over sin bagkrop. Han havde et stykke tid været lidt stiv og ville hellere ikke selv springe ind i bilen, men jeg havde af en dyrlæge fået at vide at det var slidgigt. Jeg glemmer aldrig den morgen, hvor Oskar ikke kunne styre sin bagkrop og faldt omkuld og hvor jeg kunne læse hjælpeløsheden i hans øjne og hvor ondt han havde. Der fløj tusinde tanker gennem mit hoved. Heldigvis kom vi til en dyrlæge der var kompetent på området og Oskar fik den rette hjælp.

 

Jeg skal nok give et praj om guld, når vi har været hos dyrlægen i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja akupunktur overvejer jeg også - guldstykker er vel i princippet også akupunktur, er det ikke? Hvor ofte var I afsted med Dini og hvor påvirket var hun af spondylosen?

 

Dini havde ondt. Hun var nødt til at holde nakken i en bestemt højde for at undgå smerterne. Derfor var jeg nødt til at håndfodre hende den sidste dag inden vi begyndte på akupunktur. Da hun havde fået første behandling og vi kom hjem, gik hun direkte til madskålen, og da jeg hældte noget foder i, spiste hun som aldrig før.

 

I starten fik hun akupunktur en gang om ugen. Efterhånden droslede vi det ned til hver anden, så hver tredje uge og til sidst en gang om måneden. Hun viste aldrig mere symptomer på noget igen.

 

Guldindlæg virker efter samme princip som akupunktur. Man kan nærmest kalde det en permanent akupunktur.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Oskars spondylose blev først opdaget da skaden var sket. Han var næsten lammet i bagkroppen. Det skete pludselig en morgen, at han ingen styr havde over sin bagkrop. Han havde et stykke tid været lidt stiv og ville hellere ikke selv springe ind i bilen, men jeg havde af en dyrlæge fået at vide at det var slidgigt. Jeg glemmer aldrig den morgen, hvor Oskar ikke kunne styre sin bagkrop og faldt omkuld og hvor jeg kunne læse hjælpeløsheden i hans øjne og hvor ondt han havde. Der fløj tusinde tanker gennem mit hoved. Heldigvis kom vi til en dyrlæge der var kompetent på området og Oskar fik den rette hjælp.

 

Jeg skal nok give et praj om guld, når vi har været hos dyrlægen i morgen.

Nu du skriver det, så mindes jeg at huske du har skrevet om det herinde. Puha, hvor må det være grimt at opleve dem falde sådan sammen og ikke kunne styre dele af kroppen :( og det er jo netop det med Zazu, når det sidder helt dernede også, det må bare ikke ende med nerveskader - så hellere operere. Men jeg stoler fuldt ud på vores dyrlæge, og har tillid til at hun kan vurdere hvornår/om en operation er det rigtige at gøre.

 

Og tak, det ville være en kæmpe hjælp hvis du vil opdatere :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte min dyrlæge hvad hun kendte til at lægge guld ind. Det er ikke noget de bruger, hendes erfaring er at det hjælper på nogle hunde og andre har ingen gavn af det. Så det er ikke meget nyt jeg kan bidrage med.

 

Jeg har to trætte hunde, der har fået kiropraktisk behandling. Håbet er at blodgennemstrømningen hos Oskar bliver bedre, så signalet fra hjernen og til bagkroppen kommer hurtigere igennem, når der fra hjernen gives signal til at han skal bevæge bagkroppen. Dyrlægen var importeret over hvor godt styr Oskar har fået over bagkroppen, når det tages i betragtning hvor dårlig han var.

 

Nu ved jeg ikke om du går til kiropraktor med dine hunde. Men det er måske noget du skulle overveje. Måske det kan forebygge at der kommer nerveskader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte min dyrlæge hvad hun kendte til at lægge guld ind. Det er ikke noget de bruger, hendes erfaring er at det hjælper på nogle hunde og andre har ingen gavn af det. Så det er ikke meget nyt jeg kan bidrage med.

 

Jeg har to trætte hunde, der har fået kiropraktisk behandling. Håbet er at blodgennemstrømningen hos Oskar bliver bedre, så signalet fra hjernen og til bagkroppen kommer hurtigere igennem, når der fra hjernen gives signal til at han skal bevæge bagkroppen. Dyrlægen var importeret over hvor godt styr Oskar har fået over bagkroppen, når det tages i betragtning hvor dårlig han var.

 

Nu ved jeg ikke om du går til kiropraktor med dine hunde. Men det er måske noget du skulle overveje. Måske det kan forebygge at der kommer nerveskader.

Tak fordi du gad høre om det :5up:

 

Zazu går fast hos Magtor 2x årligt og derudover masseres hun nu også ved siden af med max 8 uges mellemrum :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så skal vi til kontrol i morgen formiddag. Jeg synes bestemt jeg har kunnet mærke forskel på Zazu efter hun er kommet på smertestillende, så jeg er heller ikke i tvivl om at hun har/har haft ondt. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt hun er smertedækket ordentligt, og det er SÅ svært at se! Vi skal jo kigge virkelig godt efter i hendes adfærd for at se det - men når det er eskaleret hen over det seneste års tid, hvor meget er efterhånden så blevet så meget "autopilot" for hende, at hun fortsætter selvom smerten evt er væk? Det er jo virkelig svært at vide! Ville give min højre arm for at hun kunne fortælle mig om det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal vi til kontrol i morgen formiddag. Jeg synes bestemt jeg har kunnet mærke forskel på Zazu efter hun er kommet på smertestillende, så jeg er heller ikke i tvivl om at hun har/har haft ondt. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt hun er smertedækket ordentligt, og det er SÅ svært at se! Vi skal jo kigge virkelig godt efter i hendes adfærd for at se det - men når det er eskaleret hen over det seneste års tid, hvor meget er efterhånden så blevet så meget "autopilot" for hende, at hun fortsætter selvom smerten evt er væk? Det er jo virkelig svært at vide! Ville give min højre arm for at hun kunne fortælle mig om det...

 

Hun vil formentlig stadig være lidt "skarp" selvom hun er smertedækket, netop for at passe på sig selv. Hvis hun har erfaring for at noget gør ondt, så skåner hun sig selv. Lidt ligesom B, der ret kategorisk nægter leg med større hunde (små er han helt fjing fjong med)

 

Hvordan er det gået til kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vil formentlig stadig være lidt "skarp" selvom hun er smertedækket, netop for at passe på sig selv. Hvis hun har erfaring for at noget gør ondt, så skåner hun sig selv. Lidt ligesom B, der ret kategorisk nægter leg med større hunde (små er han helt fjing fjong med)

 

Hvordan er det gået til kontrol.

Det er jo nemlig det, hun bærer på nogle erfaringer ift hvad der gør ondt og hvordan hun passer bedst på sig selv, og de erfaringer tror jeg bliver svære for hende at slippe igen. Det er heldigvis ikke noget der giver problemer herhjemme i det daglige, herhjemme ses det mest når der kommer folk hun ikke kender, det kan hun godt have lidt svært ved at kapere i starten. Og sådan var hun ikke før - så det er klart der vi mærker det mest. Og så at hun har nemt til stress - men det ses typisk hos hunde med smerter der er blevet kroniske, de kører generelt med stress i kroppen. Så jeg håber det hele falder lidt mere ned når hun bliver ordentlig smertedækket og hun selv bliver bedre til at huske på og gemme de gode erfaringer ift at det ikke er nødvendigt at være "på vagt" for at skulle passe på sig selv, så det ikke skal gøre ondt.

 

Kontrollen idag gik godt, omend Zazu synes, vores ellers virkelig søde og tålmodige dyrlæge, er et forfærdeligt menneske :lol: men hun lod hende mærke hende igennem og der er heldigvis klar bedring! :banan: Zazu havde ømme hofter sidst, men det mistænkte dyrlægen ikke skyldes hoftesmerter som sådan, men pga lang tids ondt i ryggen, deraf spændinger og måske forkert gang. Og idag var der ingenting i hofterne! Ryggen er stadig lidt øm, men også bedring fra sidst. Så det var virkelig dejligt at høre!

 

Nerverne som måske kan komme i klemme går ikke til bagparten/hofterne, men "kun" til noget muskulært, så det havde jeg misforstået - derfor mener dyrlægen at Zazu vil have rigtig stor gavn af massage, og vi har også forsøgt et par gange, men Zazu nægter at lade massøren komme til - som endda er Stjernetosse herindefra som vi også træner rally hos. Men netop fordi Zazu kender Louise, og vi fortsat skal træne hos hende, så må det ikke være tvang ude hos hende, det skal kun være en god oplevelse for Zazu, så vi tager det i et meget langsomt tempo og Zazu vil godt lade Louise røre hende langs nakken og øverste del af ryggen, men smutter så snart hun nærmer sig nederste del...

 

Dyrlægen vil dog virkelig gerne have Zazu masseret fordi hun tror på det vil hjælpe, så idag fik hun sin ene vet.sygeplejerske ind som også er massør, og satte hende til at mærke hende igennem. Som hun sagde så synes Zazu alligevel at dyrlægerne er ganske forfærdelige, så vi ødelægger ikke noget (da det jo ér ødelagt) ved at bestemme at hun skal masseres, og dyrlægen var også ganske overbevidst om at for Zazu handler det netop om erfaringen om at det HAR gjort ondt, og hvis hun først finder ud af at det gør det ikke mere, så vil hun slappe af under massagen - og formentlig gøre Louises arbejde nemmere også. Så det gjorde vi.

 

Vet.sygeplejersken kom ind for at mærke hende let igennem og beslutte hvorvidt hun kunne masseres eller ej - hun får ikke noget ud af at massere en hund der er spændt som en flitsbue, så vurderingen var hvorvidt vi skulle prøve at "bløde op" med noget laser idag og så sedere hende en anden dag og få hende masseret i bund, eller om hun ville acceptere en massage idag.

 

Zazu accepterede at hun mærkede hende igennem, men vet.sygeplejersken kunne tydeligt mærke at Zazu spændte op så snart hun nærmede sig nederst del af ryggen. Hun varmere hende stille og roligt igennem, og Zazu holdt op med at ryste og spænde, og endte med at slappe nok af til en massage af bagparten! :5up: Det var meget tydeligt at det klart var erfaringerne der satte en barriere for hende, som først skulle lægges ned. Og det kom den altså. Hun sad lige så pænt under hele massagen! Hun lagde sig ikke ned og slappede direkte af, men i Zazus egen målestok, så slappede hun virkelig fint af, spændte ikke op og gjorde ikke modstand. Hun var virkelig dygtig! :hjerte: Og det hele blev afsluttet med at hun med logrende hale gik hen til vet.sygeplejersken og spiste godbidder hos hende, så det var virkelig fint.

 

Alt i alt en positiv kontrol. Nu skal vi til massage hos Louise om nogle dage, så må vi se om Zazu vil lade hende komme bedre til, og ellers får en hun massage hos dyrlægen igen, indtil hun samler lidt flere erfaringer om at det er helt ok. Jeg skal snakke med dyrlægen om 14 dage, men indtil da fortsætter vi på smertestillende. Hvorvidt hun kommer af det igen, det vides ikke. Vi skal på et tidspunkt, prøve at trappe hende ud af det, når hun er masseret i bund, og se om det er ok - men ellers skal hun på det igen. Operation vil de ikke begynde på, så længe hun kan holdes smertelindret af det her smertestillende, da det ikke er det skrappeste - det er ikke morfin el.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Fra imorgen af skal vi til at skære ned på Zazus smertestillende. Det er jeg meget spændt på! Og lidt nervøs for.. :genert: nok mest fordi jeg er skide bange for at finde ud af at hun ikke kan klare sig uden smertestillende :(

 

Det har virkelig hjulpet hende gevaldigt at komme på smertestillende, og så er vi jo også startet op på fast massage af hende. Men om kosttilskud, olie, back on track dækkener og massage er nok til at holde smerterne i skak, det ved vi jo ikke endnu. Jeg håber virkelig :x: og så med periodevis smertestillende, dét kommer vi nok ikke uden om. Men vi må se, om hun kan klare sig uden smertestillende i det hele taget.

 

Jeg kan se hvor stor en forskel det har gjort for hende at komme på smertestillende, og det er netop også derfor jeg er meget nervøs for om hun overhovedet kan klare sig uden. Så det er lidt nervepirrende at skulle trappe ned på det nu. Men jeg må krydse fingre for at vi kan trappe hende ud af det igen - som sagt i hvert fald på fast basis. Periodevist kommer vi nok ikke udenom det.

 

Er der nogen der egentlig har erfaring med smertestillende på fast basis - altså hvilket præparat der er bedst/har færrest bivirkninger? Indtil videre har hun fået Loxicom, men jeg har fået fortalt at Previcox er det præparat som man ser færrest bivirkninger ved på lang sigt. Nogen erfaringer med det?

 

^Jeg håber ikke vi får brug for det, men det er rart nok at have lidt mere viden om, hvis det bliver aktuelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet andre præparater inden?

 

Ja forinden fik han Dolagis hvor han skulle have 1½ pille i døgnet. Charlie fik dog problemer med maven - diarre med blod i - så vi stoppede med dem. Previcox har han fået med mellemrum i et par år. Han fik taget blodprøve i november sidste år og alt var i orden - det er sådan en hvor man måler værdierne og de indre organer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...