Hop til indhold

Renlighed


Aslan
 Share

Recommended Posts

Vi er meget glade for Birla, og på rigtig mange punkter er hun rigtig snu.

 

Men når det kommer til renlighed så er hun bare ikke den skarpeste kniv i skuffen :mrgreen:

 

Birla har boet her en måned nu, og hun søger ikke døren når hun skal tisse.

 

Jeg er med på at hvalpe først begynder at få kontrol over urinvejene når de er 14-16 uger.

 

Hun kan gå ude i haven i 15-20 minuter og hygge sig, komme ind, gå ind i stuen og så sætter hun sig og tisser.....

Hun skider også inden for, specielt når vi putter Sofie(og hun har adgang ind til os så det burde ikke være sperationsangst og kommer også ind, det er ca en gang om ugen det nummer sker), trods en luftetur inden og have tid.

 

Når hun er inde, søger hun aldrig hen mod døren, jo om natten når vi sover :mrgreen:

 

 

Men hvordan hjælper vi hende til at forstå at hvis man føler man skal tisse, så går man hen til døren?

Hun ser Aslan gør det, men den suser bare ikke ind........:shock:

 

Vi har prøvet med aviser, dem spiser hun :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke give dig noget godt råd, bare sige at jeg forstår din frustration... Lily var 2 år inden hun sådan for alvor knækkede koden :mrgreen: Hun havde været vandt til at tisse på håndklæder, så da jeg erkendte at hun bare ikke forstod konceptet med at tisse ude i haven købte jeg en støvlebakke, lagde aviser i og lagde et håndklæde oveni som hun allerede havde tisset på. Hun valgte (naturligvis) at tisse hvor der lugtede af at hun havde gjort det før og hvor underlaget var rigtigt. Efter nogle dage (med hyppig kogevask af håndklæder!) fjernede jeg håndklædet og hun tissede på avisen. Det fungere helt indtil hun endelig knækkede koden i sommers. Desværre insisterede hun på at pølle på gulvet ved siden af bakken - Ret ironisk at hun var så klam når hun samtidig var så hysterisk med "ad" at hun ikke engang kunne gå igennem en vandpyt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at søge til døren kommer når hun ønsker at komme ud for at tisse.

 

Så i må ud og sikre at hun får gjort det hun skal inden hun kommer ind

 

I denne kulde er det jo rarest at gøre indenfor. .

 

Hvis hun får mad på samme tidspunkt er kan i også nogenlunde finde ud af hvornår det skal ud igen og så i det tidsrum være ekstra opmærksom på at tage hende ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at søge til døren kommer når hun ønsker at komme ud for at tisse.

 

Så i må ud og sikre at hun får gjort det hun skal inden hun kommer ind

 

I denne kulde er det jo rarest at gøre indenfor. .

 

Hvis hun får mad på samme tidspunkt er kan i også nogenlunde finde ud af hvornår det skal ud igen og så i det tidsrum være ekstra opmærksom på at tage hende ud.

 

 

Da Aslan var hvalp søgte han døren allerede over ved opdrætter, og den var sikker han sked efter hvert måltid.

 

Birla er bare af en anden støbning, som for øvrigt elsker at være uden for (hun har underuld som far), men ja måske vi skulle købe en so bakke.

 

Hun tisser heller ikke bestemte steder, bare sådan lidt der hvor hun nu står og går :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er, at det bare varierer fra hvalp til hvalp hvor hurtigt de fatter det, og jeg tror det bunder rigtigt meget i, hvor renlige de selv er.

 

Karla kom fra et upskuld hosen ung pige der boede på 2 sal midt inde i byen. Hun havde set græs een gang i sit liv da jeg overtog hende. Hun var fuldt ud renlig, som I at jeg kunne stole på at hun råbte højt hvis jeg ikke så hende gå til døren og også når vi var på beaøg fremmede steder, da hun var 11 uger. Men hun synes også generelt at lort og tis er klamt og hun har toilet nogle helt bestemte steder i haven.

 

johna kom fra en familievilla i en lille landsby, hvor hvalpene havde adgang til en lille græsplæne i dagtimernevia kattelem fra de var en 6-7 uger. Hun var overhovedet ikke klar over hvor man måtte og ikke måtte tisse. Hun kunne finde på at pisse i sin kurv og sove i det. Ad! Hun var næsten 6 mdr før jeg stolede på hende.

 

wilma var sådan set renlig da jeg fik hende, dvs hun gik til døren, men når hun gik til døren så bar det NU. Og et sekunds forsinkelse i at få den åbnet gav uheld på gulvet foran havedøren. Hun var også næsten 6 mdr før uheldene foran døren var 100% fortid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft en hund som gjorde opmærksom på sig selv når den skulle tisse. Ita er 10 år og har aldrig gjort det, og basse gjorde det heller aldrig.

 

Basse var 6 mdr før hun blev renlig og det var en kamp med to skridt frem og et tilbage. I månedsvis!

Hun havde det også med at tisse og skide så snart jeg vendte ryggen til. Det tolkede jeg som at hun godt vidste det var forkert indenfor. Men når hun ikke sagde til, så var det jo svært af og til..

 

Mht at få hende til at få ordnet det udenfor, ville det være rigtig godt at lære hende at tisse på kommando :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, der er jo forskel på at have en hvalp der selv siger til, og så at have en renlig hund der ikke har uheld:vedikke: Bella gik selv til døren omkring 10 ugers alderen. Dorit først som 6-7 mdr. Tilgengæld har Dorit ikke haft uheld siden hun var 3 mdr. Det var simpelthen bare vores opgave at være over hende som en høg, og sørge for at hun gjorde hvad hun skulle udenfor.

 

At man har valgt at få hvalp om vinteren er jo en udfordring, men så er det frem med det varme tøj, og være med hvalpen ude indtil den har gjort hvad den skal. Evt. i snor, så den ikke bare tuller rundt og hygger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Joya er den eneste af de hvalpe jeg har haft, der har haft bare en lille tendens til det der med at gå til døren, og ingen -igen udover Joya, af mine voksne hunde, har nogensinde brugt det med at gå til døren, de venter bare på at de kommer ud, sååå ;-)

 

Lige nu har vi jo Hovsa på 9 uger og et par dage, han har været her en uge i morgen aften, og han har ind til videre haft 4 uheld inden for, det synes jeg egentlig er meget pænt, men jeg vil så også sige, at ingen af de 4 gange det er gået galt, synes jeg på nogen måde at det har set ud som om at han har tænkt at det er forkert at sætte sig inden for og jeg synes ikke at han i de siturationer, forudgående har givet nogen tegn til at han skulle ud, ellers var jeg selvfølgelig gået ud med ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens lukke hende ud og be hende om at tisse, og så gør hun det.

Så må du gøre det noget oftere, så hun ikke har urin nok i blæren til at have tisse indendøre når du ikke er opmærksom.

 

Jeg har aldrig haft en hund som gjorde opmærksom på sig selv når den skulle tisse.

Det har jeg heller ikke, ud af alle mine 6 hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Asian,

 

 

Jeg tænker ikke der er nogen nem metode til at rette op på renligheden sådan "hurtigt." men det kan selvfølgelig lade sig gøre, men nok en god ide at komme igang.

 

1. sørg for at afrense de steder hunden har tisset/skidt inden for meget grundigt. Det er vigigt hunden ikke kan lugte rester af tidligere afføring! kartoffelmel og lidt sæbe er ikke nok, jeg vil anbefale at bruge Rodalon.

 

2. Tag hunden med ud, gå med den indtil den laver noget Når det sker, så ros og beløn den rigeligt med godbidder. Husk at rosen skal ske så snart den er færdig, sammen med godbidder

 

overstående vil nok være tidskrævende, men tænker det er den hurtigste vej til at hunden ønsker at komme ud og tisse. "far" eller "mor" følger med i starten, og når den har tisset eller skidt

vanker der godbid, ros og leg.

 

ud over overstående, har jeg ikke som sådan de store forslag i den alder hunden har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...